MSc i marknadsföring: Marknadsanalys och datavetenskap (MADS)
University of Groningen
Nyckelinformation
Campus läge
Groningen, Nederländerna
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
12 månader
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 2 314 / per year *
Ansökningstiden
01 May 2024
Tidigaste startdatum
Sep 2024
* EU/EES-studenter: 2209 € | studenter utanför EU/EES: €16201
Introduktion
Hur genererar man kundinsikter baserade på avancerad datateknik och analys?
I profilen MSc Marketing - Marketing Analytics and Data Science (MADS) kommer du att utbildas och tränas grundligt i metoder som låter dig analysera och modellera (sekundär, stor) data för att spåra företagets marknadsföringsprestanda och generera nya kundinsikter . Informationen och insikterna som genereras av MADS-profilen används som underlag för att fatta forskningsbaserade strategiska och taktiska marknadsföringsbeslut.
På masterprogrammet kommer du att gå forskningsdrivna och faktabaserade kurser om den senaste utvecklingen inom marknadsföringsområdet. För att kombinera bästa affärspraxis med akademiska insikter använder vi föreläsningar, praktiska handledningar (och uppgifter) och bjuder in praktiker att hålla gästföreläsningar.
Varför studera detta program i Groningen?
- Vår marknadsavdelning är bland de 5 bästa marknadsavdelningarna i Europa. Alla program är forskningsbaserade och kombinerar högkvalitativa föreläsare som undervisar i kurser relaterade till deras forskning med till exempel gästföreläsningar, verkliga case och simuleringsspel.
- Programmet har blivit internationellt ackrediterat av AACSB och EQUIS, vilket säkerställer en högkvalitativ utbildning, som endast 1% av universiteten når världen över.
- Det är också möjligt att ta ett dubbelexamensprogram och få två mastergrader genom att studera i Groningen och vid ett toppuniversitet utomlands - Munster University eller Oslo Business School - på bara två år.
Antagningar
Läroplan
År 1
Profilen Marketing Analytics and Data Science (MADS) handlar om att förstå kunder och generera kundinsikter baserade på avancerad datateknik och analys. Du kommer att studera metoder för att hämta, hantera och analysera data, inklusive sekundär och big data, för att spåra ett företags marknadsföringsprestanda och generera nya kundinsikter. Informationen och insikterna som genereras av MADS-specialister används för att fatta forskningsbaserade strategiska och taktiska marknadsföringsbeslut.
För MADS-profilen måste du följa de fyra obligatoriska kurserna: 1) Statistiskt lärande inom marknadsföring, 2) Företag, varumärken och konsumenter, 3) Datateknik för MADS och 4) Datavetenskapliga metoder för MADS.
Utöver det väljer du minst två kurser från valfri metod, en kurs från valfri marknadsföringsledning och en kurs från valfri MADS. Se nedan listan över kurser och de valfria ämnen du kan välja mellan. Du kommer också att skriva en 20EC masteruppsats. Efter att ha avslutat detta program kommer du att få en MSc i marknadsföring med en profil för Marketing Analytics och Data Science.
Kurser
- Företag, varumärken och konsumenter (5 EC)
- Datateknik (5 EC)
- Data Science Methods (5 EC)
- MADS valbar (5 EC)
- Marknadsledning valbart (5 EC)
- Master's Thesis Marketing MADS (20 EC)
- Metod valbar (10 EC)
- Statistiskt lärande inom marknadsföring (5 EC)
Programalternativ
- Energifokusområde (specialisering)
- Digitalt affärsfokusområde (specialisering)
- Master Praktik (inriktning)
- Dubbelexamen Master i marknadsföring och informationssystem (Münster) (inriktning)
- Dubbelexamen Master i Strategic Marketing Intelligence (Oslo) (inriktning)
- Dubbelexamen Master i marknadsföring och ekonomi (Münster) (inriktning)
Studera utomlands
- Utbildning utomlands är valfri
Studieavgift för programmet
Karriärmöjligheter
Jobbmöjligheter
Efter att ha avslutat detta program kommer du att vara väl lämpad för en karriär inom marknadsföring.
Utexaminerade från Marketing Analytics och Data Science (MADS) kan göra karriärer som marknadsforskare i forsknings- och konsultföretag, marknadsforskare inom en organisation, Marketing Intelligence Expert, Data Scientist, Customer Intelligence Expert eller forskare vid ett universitet (Research Master's & doktorandprogram).
Som utexaminerad kommer din examen att värderas högt på arbetsmarknaden. Ekonomiska fakulteten är internationellt ackrediterad och tillhör den 1% av handelshögskolorna runt om i världen som är ackrediterade av både EQUIS och AACSB.
FEB Karriärtjänster
När du blir student vid fakulteten vill vi stödja dig i att utveckla din karriär och stärka din anställningsbarhet. Du kan räkna med att ett dedikerat karriärserviceteam på campus erbjuder dig ett brett utbud av kurser, workshops, evenemang och karriärrelaterat stöd under dina studier. Allt du behöver för att komma in på arbetsmarknaden.
- Jobb exempel
- Marknadsföring strategi konsult
- Marknadsforskare
- Marknadsförings- eller kundunderrättelsexpert
- Forskare vid ett universitet (Research Master & PhD program)
- Datavetenskapare
Ackrediteringar
Antagningskrav för programmet
Visa ditt engagemang och din vilja att lyckas i handelshögskolan genom att ta GMAT-provet – det mest använda provet för antagning som mäter ditt kritiska tänkande och resonemang.
Ladda ner GMAT-miniquizet för att få en smak av frågorna du hittar i provet.