MSc i marknadsföring för den kreativa ekonomin (MScMCE)
Hong Kong Baptist University (HKBU) School of Business
Nyckelinformation
Campus läge
Kowloon Tong, Hongkong
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
1 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
Begär info
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Sep 2024
Introduktion
Kreativitetstrender
Master of Science (MSc) in Marketing for the Creative Economy (MScMCE) rider på två stigande trender på marknaderna:
- Den snabba expansionen av den kreativa ekonomin under de senaste åren (t.ex. reklam, konst och hantverk, musik, design, video, datorspel, interaktiva medier);
- Trenden att tillämpa konst och kulturella element i affärsverksamhet i branschpraxis (t.ex. konstgallerior, musikunderhållning).
Konst x marknadsföring
Det tillhandahåller en tvärvetenskaplig plattform för att fostra "Arts x Marketing" begåvade unga individer som är kapabla att hantera, driva, administrera och främja kreativa initiativ, projekt och policyer inom en globalt konkurrenskraftig ekologi genom att tillhandahålla den nödvändiga expertutbildningen i affärer och marknadsföring för att utmärka sig inom detta område.
Programfunktioner
Ett unikt och tvärvetenskapligt program
Programmet syftar till att odla kreativa och kulturella ledare med kunskap som kan tillämpas inom detaljhandelsmarknaden, entreprenörskap, kreativa industrier och konstadministration och ledning;
Creative Service Learning
Studenter får lösa verkliga problem genom Creative Service-Learning Project. En subvention på HK$5 000 kommer att ges till varje student för att stödja Creative Service-Learning Project. Presentationer kommer att genomföras via ett virtuellt symposium för studenter att utbyta idéer med akademiker och praktiker över hela världen.
Internationell fördjupning
Programmet erbjuder utländsk fördjupning, vilket ger studenter möjlighet att delta i en två veckor lång utlandsresa* på sommarterminen för att bredda sin erfarenhet och förståelse för kreativa ekonomier på internationell nivå. En subvention på HK$10 000 kommer att ges till varje student för denna studieresa;
* Alternativ kommer att tillhandahållas om studieresan måste ställas in, schemaläggas eller minskas.
Galleri
Antagningar
Stipendier och finansiering
Internationella forskarstipendier (IPS)
Berättigade internationella sökande kommer att övervägas för International Postgraduate Scholarship baserat på deras allsidiga rekord och intervjuprestanda. Mottagarna kommer att få en fullständig befrielse från undervisningsavgiften och ett levnadsbidrag på HK$100 000 (ca. 12 820 USD).
Konkurrensen om stipendier ökar ju längre året går, så vi rekommenderar att du börjar din ansökan tidigt.
Pris för enastående akademisk prestation
Upp till 10 stipendier kommer att beviljas till sökande med enastående akademisk prestation, beroende på kvalifikationer.
Riktade undervisade forskarutbildningsprogram Fellowships Scheme
En undervisningsreduktion upp till HK$120 000 till enastående lokala sökande, beroende på kvalifikationer.
Ekonomiskt stöd till studenter
Även om studieavgiften inte täcker kostnaden för den två veckor långa utlandsresan, kommer ett bidrag på HK$10 000 att ges till varje student för studieresan. En subvention på HK$5 000 kommer att ges till varje student för att stödja Creative Service Learning Project.
Läroplan
MScMCE-programmet har 18 enheter av grundläggande kurser (inklusive 3 enheter för ett Creative Service-Learning-projekt), 9 enheter av valbara kurser och 3 enheter för en obligatorisk utlandsresa.
Grundkurser (21 enheter)
Termin 1 (12 enheter)
- Strategisk marknadsföringsledning
- Varumärkesutveckling och sponsring
- Digitala marknadsföringsstrategier
- Entreprenörskap i de kreativa ekonomierna
Termin 2 (6 enheter)
- Seminarier i samtida marknadsföringsfrågor i kreativa ekonomier
- Creative Service-Learning Project
Sommar (3 enheter)
- 2-veckors utlandsresa*
* Reserelaterade kostnader kommer att uppstå om en utlandsresa är planerad. Alternativ kommer att tillhandahållas om studieresan måste ställas in, planeras om eller minskas. Programmet ger ett bidrag (HK10 000/student) för studiebesöket. För mer information, kontakta programkontoret.
Valbara kurser (9 enheter)
Termin 1 (3 enheter)
- Kritiskt engagerad: Kreativa praxis i sammanhang
- Forskningsmetodik för bildkonsten
- Affärsredovisning
Termin 2 (6 enheter)
- Kurser som erbjuds av Institutionen för marknadsföring av Handelshögskolan, HKBU(1 av 2 kurser)
- Socialt ansvarsfullt entreprenörskap i ett internationellt sammanhang
- Tjänster Marketing Management
- Kurser som erbjuds av Academy of Visual Arts (AVA), HKBU (1 av 2 kurser)
- Konst & allmänhet: Tolkning och presentation
- Bildkonst teori & kritik
Studieavgift för programmet
Karriärmöjligheter
Efter studenten, våra akademiker förväntas
Administrativa och ledningsroller
Ta upp administrativa eller ledningsroller (t.ex. museumsförvaltning, konstadministratörer) i kulturella och kreativa industrier, institutioner, organisationer eller myndigheter (t.ex. West Kowloon Cultural District i Hongkong, kinesisk opera, museer, scenkonst); eller
Företagare
Var entreprenörer som hanterar konstrelaterade företag (t.ex. konstnärer som vill starta eget företag), eller
Marknadsföring roller
Arbeta som marknadsledare (t.ex. digital marknadsföringschef/chef, marknadschef/chef, varumärkeschef) på företags- och konsumentmarknader (t.ex. detaljhandelsmarknad, destination och fritidsmarknadsföring).