Ma / UD rörelse: styra och undervisning

Allmänt

Programbeskrivning

MA / UD Movement: Regi och undervisning

Översikt

Banbrytande program som syftar till prestanda och rörelse utövare är intresserade av rörelse regi och undervisning. Studenter kan vara skådespelare eller dansare som vill diversifiera, personer som arbetar med aktörer, eller utövare från sport eller holistisk praxis som vill förbättra sin förståelse av praktiska / teoretiska gränssnitt vid transport i modern prestanda.

Om kursen

Dessa kurser erbjuder specialist, yrkesinriktad undervisning inom rörlighet för aktörer och produktion praxis för rörelse direktörer. Skräddarsydda rörelse placeringar på Central och i andra professionella inställningar teater, såsom andra konservatorier, eller teater, opera eller filmorganisationer (både i Storbritannien och internationellt), är en viktig del av kursen.

Det finns möjligheter för utveckling av individuella rörelsespecialist och deras tillämpning på arbete aktörer. Tradition, erfarenhet, eklekticism och innovation sammanfattar Central förståelse av rörelseträning för teatern, och dessa unika kurser har skapats i den andan.

Naturligtvis Detalj

Under det första året studenter på MA och UD kombinera för termer ett till tre. UD sträcker sig in i en andra året som innebär arbetsplats bilagor, mentorskap och praktik.

Dessa kurser kapitalisera på Central resurser, innovationer och historia inom skådespelaren rörelse, både på forskar och grundnivå. Eleverna kommer att tillhöra den fina historia rörlighet på Central från Litz Pisk till idag.

Student är försedda med ett rikt och varierat landskap inom att ta itu rörelse praxis när det gäller ett brett spektrum av etablerade teater processer och innovationer inom området. Praktisk rörelse undervisning och rörelse styra på utvalda projekt erbjuder en rad potentiella tillämpningar inom områdena teater produktion, dockteater, animering, klassisk teater, film agerar, och samtida och utarbetat arbete.

Det finns möjligheter för eleverna att utveckla sin egen praxis som specialister rörelse beroende på deras intressen i denna växande och nyskapande område, och de kommer att göra potentiellt banbrytande forskning i rörelse. Kurserna undervisas av lärare som är aktuella professionella utövare inom sitt område rörelse pedagogik, rörelseriktning och rörelseforskning.

Studenter genomgå en formaliserad och systematisk skådespelare rörelse utbildning som sammanfaller med uppkomsten av ett utbrett socialt intresse i alla aspekter av kroppslighet och kroppen. Det finns en fast betoning på Laban rörelse filosofi och Lecoq rumsliga och fysiska metoder, men den övergripande strategin är eklektisk och firar en rad olika metoder. Eleverna kan räkna med att stöta på arbetet av varu utövare, såsom Feldenkrais, Bogart, Roth, Suzuki, Alexander, Pisk, Humphries, Barba och Grotowski. Undervisningsmetoder lägger lika stor vikt vid individuell och grupputveckling, genom individuell handledning, gruppseminarier och workshops. Praktiska övningar är utformade för att höja kompetensen som en rörelse lärare eller rörelse regissör.

MFA studenter kommer att arbeta självständigt i ett andra år av specialiserade studie som syftar till att bredda och fördjupa praktiken inom ett professionellt sammanhang. De förväntas genomföra en eller två bilagor som stöds med handledning under hela året, som ett led i en pågående process av eftertanke, analys och tillväxt som kommer att leda till en slutlig avhandling underkastelse.

Bedömning

För båda MFA studenter under det första året och MA studenter, är bedömningen genom en rad olika metoder, bland annat arbetet med konkreta projekt, inlämningsuppgifter och undervisning / styr praxis placeringar.

I den sista terminen av MA studenterna arbeta självständigt för att slutföra sin specialist undersökning som härrör från arbete som utförts under kursen.

professionell Focus

praktikplatser

Studenter på dessa kurser har åtagit placering aktivitet vid:

Konservatorier och högskolor inklusive Royal Academy of Dramatic Art, East 15 Acting School, Guildford School of Acting, Italia Conti Academy of Theatre Arts, Rose Bruford College, och animeringen avdelningen vid Central Saint Martins, liksom vid Central.

företag inklusive Peut-être teatern, Chickenshed Theatre, Royal Shakespeare Company och Trestle teatern.

Organisationer och institutioner i utlandet inklusive CAP-21 i New York, och universiteten i Grekland och Norge.

Senaste Resa personal

Struan Leslie (Movement Director, tidigare chef för trafik vid Royal Shakespeare Company), Imogen Knight (Movement Director och koreograf), Jane Gibson (Movement Director för film och teater, tidigare chef för trafik vid National Theatre), Sue Lefton (Movement Director i teater, film och opera), Kate Flatt (Koreograf och rörelse direktör teater och opera), Liz Rankin (Movement Director, gemensam erfarenhet). Författare för rörlighet har inkluderat Mark Evans och Alison Hodge. Rörelse lärare har inkluderat Ian Brener (historical dans och perioden rörelse), Natasha Fedorova, Marie-Gabrielle Rotie, Alex Croft, Karin Fisher-Potisk, Lucy Cullingford.

Behörighet och antagning

Du kommer normalt att ha en examen eller motsvarande i ett ämne som innehåller en del av rörelse eller dans. Akademiker i andra discipliner kommer att övervägas om de kan ge bevis på tidigare utbildning och erfarenhet i rörelse eller dans. Om du har en stark rörelse bakgrund och professionell erfarenhet av att arbeta med rörelse under minst två år, kommer du att övervägas för icke-standardiserade inträde.

Ett erbjudande kommer normalt endast göras efter intervjun.

En MFA top-up år för dem med en befintlig MA i detta ämne är också tillgänglig.

English Language

Sökande som inte har engelska är inte sitt första språk är skyldiga att bevisa sin engelska språkkunskaper genom att få en totalpoäng på 7,0 i en IELTS-testet. Vi accepterar motsvarande engelska kvalifikationer. Sökande rekommenderas att få denna certifiering så tidigt som möjligt.

Intervjuer i London

Om du ut för en intervju för en plats på MA eller UD Movement: Regi och undervisning kommer vi att kräva att du förbereda följande:

  • en enkel, kort rörelse övning som du skulle lära till en praktikant skådespelare (inte längre än 10 minuter). Du kommer att lära denna övning på intervjun och diskutera dina mål som lärare. Detta är vår chans att se er i aktion som en potentiell rörelse lärare / regissör och för att avgöra om du har potential för analys och reflektion
  • en kort exempel på din egen rörelse arbete, vilket bör inte vara längre än 10 minuter och spegla din viss rörelse stil och anslutning till rörelse
  • en 1500 ord essä förklarar dina skäl för att söka till kursen.

Du bör ta med dig kläder som lämpar sig för en rörelse session, och vissa skriftliga bevis för alla akademiska meriter.

Intervjun kommer också att ge dig en möjlighet att ta reda på mer om kursen och skolan.

internationella intervjuer

Varje år Central värd ett antal intervjuer utanför Storbritannien, med ett team av handledare från Central reser för att möta de sökande. De internationella intervjuer är utformade för att replikera den Londonbaserade intervju erfarenhet i varje aspekt (annat än en rundtur i vår webbplats!). Se vår Händelse Finder för listor över kommande intervju platser och datum.

avstånds Intervjuer

Central tillåter sökande att göra ett avstånd intervju för den här kursen. Om du bor utomlands och inte kan delta i en intervju personligen du kan, efter beslut av kursledaren erbjudas möjlighet till en distans intervju. Om du ut för intervju på detta sätt kommer du att bli kontaktad (normalt via e-post) för att ordna en lämplig tid för en intervju. Detta kommer att genomföras på Skype, telefon eller "live" e-post utbyte och ska normalt sett grundas på material du har blivit ombedd att lämna i förväg. Intervjun kommer att genomföras av antagningen handledare i samverkan med en kollega som har åsynen av dina inlämnade material.

Internationella studenter

Besök avsnittet internationella studenter att visa information om engelska krav Centrals språkkurser.

bortom Central

Graduate sysselsättning och karriärvägar inkluderar:

rörelse Directors, The Shed på National Theatre, Royal Shakespeare Company, Stratford-upon-Avon och New York, Broadway, Royal Court Theatre, Young Vic, London 2012 Olympic invigningar, finska och australiensiska Opera företag.

rörelse Lärare, Chef för rörelsen, Academy of Live och Inspelade Konst, East 15 Acting School, Middlesex University, Rose Bruford College, Royal Academy of Dramatic Art.

regiassistentRoyal Shakespeare Company.

trainee Director, Glasgow Citizens Theatre.

Teater Professorer / utövare, Japan, Korea, Kanada, Mexiko, Australien, Tyskland.

Forskning grader, Kropp och bild.

Verkstads ledare, Shamanistisk praxis, kropp och själ Centrering för koreografer.

Rörelse, Animation och Laban.

prestanda, Krigshäst

Testimonial

Diane Alison-Mitchell

Utexaminerades 2008, Movement Director och koreograf, krediterar inkluderar Julius Caesar i regi av Gregory Doran för Royal Shakespeare Company, The Island på Young Vic, London 2012 Olympic invigningen som en del av Toby Sedgwick rörelse lag och Nationalteatern film Vad är en rörelse Director?

"Jag kommer från en dansbakgrund och var verkligen intresserad av att hitta nya sätt att arbeta med kroppen och alltid haft en passion för teater. Kursen verkligen breddat min kunskap om rörelsemetoder, men ännu viktigare hjälpte mig att bygga min egen praktik, vilket är avgörande för en rörelse Director. Kursen stöder också de som är intresserade att röra sig för att fråga och utforska i en kreativ miljö, med ett antal personer från en mängd olika bakgrunder. Denna mångfald var en rik del av vad kursen erbjuder. "

Senast uppdaterad Mar 2020

Keystone-stipendium

Upptäck möjligheterna du får med vårt stipendium

Om skolan

Central stands at the forefront of training and research in the Dramatic Arts. Graduate employment statistics are amongst the highest in our sector, and our research has recently been assessed as ‘Wor ... Läs mer

Central stands at the forefront of training and research in the Dramatic Arts. Graduate employment statistics are amongst the highest in our sector, and our research has recently been assessed as ‘World Leading’ – and is unique in the realm of drama conservatoires. The ratio of undergraduate applications to places is the highest of any UK university. Läs mindre