Mästare i design
Georgian Technical University
Nyckelinformation
Campus läge
Tbilisi, Georgien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
2 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
GEL 5 500 / per year *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
* Årlig undervisning för utländska studenter
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
Programmet syftar till att öka kunskapen och kompetensen hos designprofessorer och andra discipliner för att komma in eller fortsätta inom olika yrken inom designdisciplinerna och andra allierade yrkesområden. Programmet utökar elevernas kritiska förståelse för de historiska och nutida sociala, kulturella, ekonomiska och politiska kontexten av design, samtidigt som man tillhandahåller avancerad, state-of-the-art specialutbildning och erfarenhet - i designpraxis, processer och metoder - nödvändig för att Genomföra komplexa, mångfacetterade designprojekt och producera professionella designresultat och resultat till en internationell standard.
Kandidaterna i programmet kommer att vara genomsyrad med nödvändig kunskap och färdigheter för att fortsätta sin karriär som framgångsrika praktiserande designers som kan bidra positivt till samhället av designers, design intressenter och samhället som helhet. Kandidater kommer också att få en strikt vetenskaplig grundning och erfarenhet som är lämplig för livslångt lärande och vidare doktorandutbildning.
program Förutsättningar
Sökande är tillåtet i enlighet med Georgiens lagstiftning.
Lärandesultat / kompetenser
Kunskap och förståelse
- Avancerad kunskap och förståelse baserad på omanalys och omvärdering av nya tolkningar om interaktionerna mellan design och samhälle.
- Avancerad kunskap och förståelse baserad på omprövning och omvärdering av den senaste tekniken inom discipliner som är nära förknippade med design, inklusive: ergonomi; hållbar design; Förvaltning och designhantering.
Tillämpa kunskap
- Kunna självständigt planera och tillämpa avancerade kreativitetstekniker, designmetoder och innovationsprocesser inom de specialiserade områdena för design, till ett stort antal konstruktionsproblem, under olika förhållanden, med hjälp av avancerade avancerade tekniker, program och processer.
- Kunna självständigt planera och genomföra avancerad forskning i ergonomi, överväga relationerna mellan människor och andra systemelement och utveckla designutfall som optimerar människors välbefinnande och övergripande systemprestanda och att producera forskningsresultat och ny kunskap som har Ett drag på kunskapens kropp på internationell nivå.
- Applicera avancerad förståelse kunskap om hållbar design för att göra forskning och utveckla designutfall som tar itu med problemen med hållbarhet och att producera forskningsresultat och ny kunskap som påverkar kunskapens kännedom på internationell nivå.
- Tillämpa avancerade metoder från samhällsvetenskapen, till exempel antropologi, att göra forskning och för ökad förståelse, och att lösa problem som användare och intressenter stöter på, samt att producera forskningsresultat och ny kunskap som påverkar kunskapens kännedom vid En internationell nivå.
göra bedömningar
- Den breda utbildningen är nödvändig för att förstå de sociala, kulturella, ekonomiska och politiska krafterna som formar designfälten i det moderna samhället och hur de påverkar designprocesser och resultat.
- Kritisk förståelse för effekterna av designprocesser och resultat på intressenter och samhälle som helhet och kunna ge vägledning till användare och intressenter i dessa frågor.
- Kunna analysera och tolka kvantitativa och kvalitativa data och formulera motiverade slutsatser på grundval av dem.
- Kunna ge strategisk företagsrådgivning, planera och genomföra affärsmodeller och att bedöma värdet, lämpligheten, genomförbarheten och andra relevanta kvaliteter av design och affärsbeslut.
Kommunikationsfärdigheter
- Kunna kommunicera i skriftlig form och verbalt med en rad olika intressenter, inklusive kunder, tekniker och ingenjörer, allmänheten och tjänstemän Och genomföra avancerad forskning och skriva rapporter på engelska och ett andra främmande språk.
- Kunna kommunicera skriftligt och muntligt och engagera sig i temat debatter med kollegor från det internationella vetenskapliga samfundet på engelska och ett andra främmande språk.
Lärande färdigheter
- Kunna reflektera över designmetoder, designprocesser och resultat av designprocessen och kunna förklara avhjälpande åtgärder för att lösa problem och egna kortkomlingar.
- Kunna engagera sig i livslångt lärande, självstyrd forskning och kunna genomföra vidareutbildning, t.ex. doktorandstudier.
- Villighet att vidareutveckla nya idéer eller processer som härrör från kunskap som bygger på den senaste utvecklingen inom loppet och yrkesverksamheten och i samband med forskning.
Värden
- Kunna delta i en motiverad debatt inom ett internationellt samfund av utövare och forskare om designdisciplinerna, deras effekter och effekterna av designaktiviteter och resultat.
- Ge ledarskap i att möta de djupgående utmaningar som hålls av hållbarhet och miljöförstöring samt sociala och ekonomiska problem. Samtidigt som man leder och registrerar kollegor från designgemenskapen i ett inkluderande, demokratiskt och öppet tillvägagångssätt för att tillämpa de vetenskapliga metoderna och forskningsverktygen för att ta itu med dessa komplexa problem.
- Kreativa, innovativa och entreprenörsledande ledare som använder design och immateriella rättigheter för välståndsskapande och andra fördelar.
Former och metoder för att uppnå lärandemål
Föreläsning
Seminarium (arbetar i gruppen)
öva på
Laboratoriearbete
fältPOS=TRUNC arbetePOS=HEADCOMP
Kursarbete / Projekt
Självständigt arbete
Samråd De mest spridda undervisnings- och inlärningsmetoderna samt deras definitioner ges nedan. En lärare ska välja rätt metod enligt det konkreta syftet och problemet.
- Discussion / diskussioner. Detta är den mest spridda metoden för interaktiv undervisning. En diskussionsprocess ökar kvaliteten på elevernas engagemang och deras aktivitet. En diskussion kan bli ett argument och denna process är inte bara begränsad till de frågor som läraren ställer. Det utvecklar elevernas kunskaper i resonemang och substantierar sina egna idéer.
- Kooperativ undervisning är en lärandestrategi i vilken varje medlem i en grupp inte bara måste lära sig ämnet själv, utan också att hjälpa sin medstudent att lära sig det bättre. Varje gruppmedlem arbetar med problemet tills alla mäter problemet.
- Samarbete Med hjälp av denna metod innebär att dela eleverna i separata grupper och ge varje grupp en egen uppgift. Gruppmedlemmarna arbetar individuellt på sina frågor och delar samtidigt sina åsikter med resten av gruppen. Enligt det höjda problemet är det möjligt att flytta funktionerna bland gruppmedlemmarna i denna process. Denna strategi säkerställer elevernas största engagemang i inlärningsprocessen.
- Problembaserat lärande (PBL) är en metod som använder ett konkret problem som inledningsfas både för att förvärva ny kunskap och integrationsprocess.
- Heuristisk metod bygger på en stegvis lösning av ett givet problem. Det realiseras genom oberoende fastställande av fakta i undervisningsprocessen och bestämning av banden bland dem.
- Fallstudie - läraren diskuterar konkreta fall tillsammans med eleverna och de studerar frågan noggrant. Exempelvis kan det i fråga om teknisk säkerhet vara en diskussion om en konkret olycka eller katastrof, eller i statsvetenskapen kan det vara en studie av ett konkret, t.ex. Karabach-problem (armenisk-Azeri-konflikten).
- Hjärnan stormar -metoden innebär att bilda och presentera så många radikalt olika idéer och åsikter om ett givet ämne som möjligt. Denna metod ställer förutsättningar för att utveckla en kreativ inställning till ett problem. Denna metod är effektiv i en stor grupp studenter och består av följande steg:
- Använda ett kreativt tillvägagångssätt för att definiera ett problem / problem
- Under en viss tidsperiod (främst på svarta tavlan) studerandes idéer om problemet utan kritik;
- Bestämma utvärderingskriterierna för att ange korrespondens mellan tanken och syftet med forskningen
- Utvärdera de valda idéerna enligt de tidigare fastställda kriterierna
- Välja de idéer som mest och allt motsvarar det givna problemet genom att tillämpa metoden för uteslutning
- Avslöja den bästa idén för att lösa det givna problemet.
- Rollspel och simuleringar -spel spelade enligt ett tidigare beredda scenario gör det möjligt för eleverna att uppskatta problemet från olika ställen. De hjälper eleverna att bilda alternativa synpunkter. Sådana spel samt diskussioner hjälper eleverna att utveckla färdigheter att självständigt uttrycka sina egna idéer och delta i diskussioner.
- Demonstrationsmetod innebär att presentera information med hjälp av visuella hjälpmedel. Det är ganska effektivt att nå det önskade resultatet. Det är ofta lämpligt att presentera materialet samtidigt genom ljud och visuella medel. Materialet kan presenteras både av en lärare och en elev. Denna metod hjälper oss att göra olika steg för att uppleva läromaterialet tydligare, ange vilka steg studenterna ska ta självständigt; Samtidigt visar denna strategi visuellt kärnan i ett problem / problem. Demonstration kan vara väldigt enkelt.
- Induktiv metod bestämmer en sådan form av överföring av någon form av kunskap när man i processen att lära sig tanken är inriktad på fakta mot generalisering, dvs när man presenterar materialet går processen från konkret till allmänt.
- Deductiv metod bestämmer en sådan form av att överföra någon form av kunskap som utgör en logisk process för att upptäcka ny kunskap på grundval av allmän kunskap, dvs processen går från allmän till konkret.
- Analytisk metod hjälper oss att dela upp hela läromaterialet i ingående delar. På detta sätt förenklas den detaljerade tolkningen av separata problem inom det givna komplicerade problemet.
- Syntetisk metod innebär att man skapar ett problem från flera separata. Denna metod hjälper eleverna att utveckla förmågan att se problemet som helhet.
- Verbal eller oral metod innefattar en föreläsning, berättande, konversation etc. Under processen förmedlar läraren, förklarar materialet verbalt och studenter uppfattar och lär det genom att förstå och memorera.
- Skriftlig metod innebär följande former av aktivitet: kopiering, notering, sammanställning av uppsatser, skrivande uppsatser, etc.
- Laboratoriemetod innebär följande former av aktivitet: utför experiment, visar videomaterial etc.
- Praktiska metoder förenar alla undervisningsformer som stimulerar att utveckla praktiska färdigheter hos studenter. I det här fallet utför en elev självständigt olika aktiviteter på grundval av den kunskap som förvärvats, t.ex. fältstudie, undervisningspraxis, fältarbete mm
- Förklarande metod bygger på att diskutera en given fråga. I processen att förklara materialet ger läraren konkreta exempel, vars detaljerade analys görs inom ramen för det givna ämnet.
- Aktivitetsinriktad undervisning innebär lärares och studerandes aktiva deltagande i undervisningen, när praktisk tolkning av det teoretiska materialet sker.
- Utforma och presentera ett projekt . Vid utformning av ett projekt tillämpar studenten den kunskap och färdigheter han har förvärvat för att lösa ett problem. Undervisning genom projektering ökar elevernas motivation och ansvar. Arbetet med ett projekt involverar planering, forskning, praktisk verksamhet och presenterar resultaten enligt det valda problemet. Projektet anses vara klart om resultaten presenteras tydligt, övertygande och korrekt. Den kan utföras individuellt, i par eller i grupper; Även inom ramen för ett eller flera ämnen (integration av ämnen); Efter avslutad projekt presenteras projektet för en stor publik.
- E-learning Innebär att man använder Internet och multimediamedel i undervisningsprocessen. Den omfattar alla komponenter i undervisningen (mål, innehåll, metoder, medel etc.); Realiseringen av dessa komponenter sker genom särskilda medel. Det finns tre typer av e-learning:
- Heltidsundervisning; När undervisningen sker under lärarens och elevernas kontakt timmar och överföring av undervisningsmaterialet sker via en e-kurs
- Avlägsen inlärning innebär att undervisningsförfarandet genomförs i avsaknad av en professor. Lärarkursen genomförs avlägset; I e-format.
- Hybrid (heltid / avlägsen) -teckning utförs huvudsakligen avlägsen men en viss del av den genomförs under kontakt timmar.
Sfärer anställningsvillkoren
Specialister inom inredning och möbeldesign
- byggbranschen
- tjänstesektorn
- underhållningsindustri
- Fritid och hotellhandel
- Anställda av byggföretag och närstående organisationer, reklambyråer, konsultföretag, eller de kan välja att vara egenföretagare.
Specialister på produktdesign:
- tillverkningsindustrin
- Förpackningsindustrin
- tjänstesektorn
- Dator mjukvara och hårdvara industrin
- underhållningsindustri
- Anställd av industriföretag som tillverkar konsumentprodukter och kapitalvaror samt mjukvara och hårdvara, företag inom underhållningsbranschen, konsultföretag
Specialister inom transportdesign
- Fordonsindustrin och fordonsindustrin
- tjänstesektorn
- underhållningsindustri
- Anställd av industriföretag som tillverkar konsument- och handelsprodukter, företag inom underhållningsbranschen, konsultföretag
Specialister i Visual Communication Design:
- Förlagsbranschen
- Reklam och förpackningsindustri
- Mediebranschen inklusive internet, tv-produktion och efterproduktion
- Dator mjukvara och hårdvara industrin
- Serviceindustri underhållningsindustri anställd av industri- och medieföretag, industriföretag som producerar mjukvara och hårdvara, reklambyråer, myndigheter, icke-statliga organisationer, konsultföretag