Magister i buddhistiska studier, filosofi och jämförande religioner

Allmänt

Programbeskrivning

MA-programmet

Studenter är skyldiga att genomföra 64 timmars kursarbete (16 högskolepoäng per termin) och lämna in en examensarbete för genomförande av en magisterexamen. Är av dessa kurspoäng är för avhandlingsspecifika kurser tagna med studentens primära rådgivare. Alla studenter måste ta en undersökningskurs under den första terminen av kurser samt en metodikurs. MA-avhandlingen måste godkännas av en lämplig fakultetsutskott.

behörighet

Kvalificeringskriterier för masterprogram

Krav som anges nedan är det lägsta som krävs för examen till universitetet.

Indiska studenter

Minst tre år för examen / kandidatexamen (10 + 2 + 3) med minst 55% poäng eller motsvarande poänggenomsnitt (GPA)

Internationella studenter

En grundexamen / kandidatexamen med minst 15 års tidigare studier med en GPA på minst 2,2 eller högre på en 4-poängsskala eller motsvarande betyg om en annan betygsskala används.

Sökande från icke-engelsktalande länder och utbildade på engelska kan behöva lämna in ett färdighetsbevis vid följande engelska test:

  • TOEFL (Test av engelska som främmande språk)
  • IELTS (International English Language Testing System)
  • TOEIC (Test av engelska för internationell kommunikation)
  • PTE (personligt test av engelska)
  • Någon annan standard engelsk test som används på den internationella plattformen

stipendier

Nalanda University ger ekonomiskt stöd till studenterna.

För mer information, skriv till: Foreignstudents@nalandauniv.edu.in

Skolan för buddhistiska studier, filosofi och jämförande religioner

Nālandā universitet i allmänhet och skolan för buddhistiska studier, filosofi och jämförande religioner, i synnerhet, handlar om att överskrida geografiska gränser för att dela en ny typ av internationell sunt förnuft och globalt ansvar. Nālandā handlar också om kunskapsgåvan (forntida vidyā-dāna) som är tänkt att främja inspiration för en transformerad global värld som är förankrad i samarbete och delning - kunskap måste spridas, delas och inte bara sammansättas eller hållas för sig själv. Sedan dess antika början har Nālandā spelat en viktig roll i att dela och utbyta kunskap över hela världen. Skådespelarna som spelade en viktig roll i dessa "utbyten" var de buddhistiska munkarna eller lärarna (ācāryas) Śubhākarasiṃha, Nāgārjuna, Atīśa, Nāgajñāna (en lärjunge av Nāgārjuna), hans elev Vajrabodhi, Amoghavajra (från Indien), lärare Huajod Kina), Samantabhadra (från Indien eller Śrī Laṅkā), Huiguos elev Bianhong (från Java) och Kūkai (från Japan). Som en veritabel vagga av buddhistiskt och hinduiskt lärande var det Nālandā som lockade ett så stort antal inflytelserika lärare och studenter från hela Indien och världen. I enlighet med detta värdefulla arv försöker skolan för buddhistiska studier, filosofi och jämförande religioner att främja ett bördigt intellektuellt kärlområde där eleverna och lärarna känner sig bekväma och berikas för att dela kunskap och inspirera varandra.

Denna skola lägger särskild vikt vid studien av buddhistiska idéer och värderingar i förhållande till andra filosofiska och religiösa traditioner. De bredare socialhistoriska och kulturella sammanhangen i utvecklingen av buddhistiska traditioner undersöks genom en innovativ och tvärvetenskaplig studieplan. Skolan främjar kritiskt tänkande och utforskar buddhismens bredare kulturella och historiska sammanhang i de olika regionerna i Asien. Den akademiska studien av buddhism, filosofi och jämförande religioner innehåller studien av text- och arkeologiska källor och kompletterar den med den historiska och filosofiska studien av olika former av yoga från Indus-dalen till nuvarande tider. Dynamiken i spridningen av buddhistiska idéer, konst, litteratur; arkeologi av viktiga buddhistiska platser i Asien; Studien av primära texter, inskriptioner och buddhistisk konst och andra artefakter; jämförelsen av och interaktioner mellan olika religiösa och filosofiska traditioner i Asien; och teorin och metoderna för studier av religiösa, filosofiska och yogatraditioner utgör några av skolans fokusområden. De moderna manifestationerna av buddhism och yogatraditioner och deras samtida relevans kan också vara områden som granskas på skolan.

De färdigheter som ges till studenter sträcker sig från noggrann läsning av litterära och filosofiska texter till arkeologisk träning. Skolan betonar studien av buddhismen och dess närliggande religiösa traditioner som Samkhya, Tantra och Vedanta i sitt fulla sprid av andliga, regionala och kulturella sammanhang. Den studerar buddhism, yoga, meditation och andra religiösa traditioner, deras historia, kultur och idéer ur ett religionsstudieperspektiv som innefattar kritiskt reflekterad och tillämpad teori och metodik.

Skolan erbjuder också utbildning i ett klassiskt språk som pali, sanskrit och tibetansk. Med sin starka tonvikt på språkkomponenten betonar masterprogrammet läsning av de primära buddhistiska texterna på olika språk och andra religiösa texter med målet att utveckla färdigheter som är integrerade för att driva ett kvalificerat forskarutbildning med höga krav på akademisk trovärdighet.

Denna skola inspirerar samarbetsforskning och undervisning och engagerar sig i ett brett spektrum av tvärvetenskaplighet. Kandidater i denna skola kommer att vara berättigade till anställning i regionala studier, områdestudier, religionsvetenskap, yoga-studier som arbetar med interkulturella och multikulturella frågor. Utbildning i buddhistiska, religiösa studier, yoga och filosofi ger överlåtbara tvärvetenskapliga färdigheter som gör det möjligt för akademiker att bedriva karriär inom varierande områden som i indologi, filologi, buddhologi, komparativ lingvistik, arkeologi, förutom att öppna professionella vägar som museumsassistenter, arkivare / bibliotekarer , Kommentatorer på tantra och yoga, fredsaktivister, kulturadministratör och så vidare.

Skolan lägger särskild vikt vid studiet av buddhistiska idéer och värderingar och deras historiska utveckling i förhållande till andra filosofiska och religiösa traditioner.

Karriärmöjligheter

Skaffa kompetenser och färdigheter

Postgraduate-programmet i skolan för buddhistiska studier, filosofi och jämförande religioner vid Nalanda University ger studenterna möjlighet att engagera sig i en rad olika discipliner:

  • Buddhistiska studier
  • Buddhistisk arkeologi och konst
  • Andra religiösa traditioner i buddhismens kulturella sammanhang
  • Teorin och metoderna för religionsstudier
  • Religionshistoria
  • Jämförande studie av religioner
  • Klassiska språk för studier av buddhism och andra asiatiska religioner
  • Kritisk teori för religiösa studier
  • Asiatiska traditioner av filosofi
  • Regionalt fokus: Sydasien, Sydostasien, Östasien

Andra viktiga kompetenser och färdigheter som eleverna kommer att utbildas för att utvecklas samtidigt är:

  • Förmåga att ramma välstrukturerade, sammanhängande och bevisbaserade argument, både muntligt och skriftligt
  • Att lägga fram och utveckla forskningsidéer på ett övertygande sätt
  • Samla in, undersöka och analysera olika slags material på ett metodiskt logiskt och sammanhängande sätt
  • Förstå och syntetisera fakta, idéer och information som hämtas från olika källor
  • Integrera och kritiskt tillämpa akademisk teori på forskningsprojekt
  • Forskningsförmåga och färdigheter i akademisk tolkning av historiska källor (texter, artefakter)

Välja Pathways

Utbildning i buddhistiska, religiösa studier och filosofi ger överförbara kunskaper som gör det möjligt för studenter att bedriva karriär i många riktningar:

  • Arkiv / Bibliotekar
  • Forskare / Scholar (Buddhologist, Arkeolog)
  • Lärare
  • Religiös kommentator
  • Fredsaktivist
  • Internationella organisationer
  • icke-statliga organisationer
  • Policymaker inom fred och konfliktlösning
  • Nyhetsanalytiker / journalist
  • Kulturadministratör
  • Rådgivare
  • Socialarbetare
Senast uppdaterad Mar 2020

Keystone-stipendium

Upptäck möjligheterna du får med vårt stipendium

Om skolan

Located in the town of Rajgir, in the northern Indian state of Bihar, Nalanda is a postgraduate, research intensive, international university supported by the participating countries of the East Asia ... Läs mer

Located in the town of Rajgir, in the northern Indian state of Bihar, Nalanda is a postgraduate, research intensive, international university supported by the participating countries of the East Asia Summit. The University came into being on November 25, 2010 by a special Act of the Indian Parliament and has been designated as an “institution of national importance”. Läs mindre