Magisterexamen i arkitektur - stadsförnyelse
Sapienza University of Rome
Nyckelinformation
Campus läge
Rome, Italien
språk
Engelsk, Italienska
Studieformat
På Campus
Varaktighet
2 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 1 500 / per year *
Ansökningstiden
29 Jul 2024
Tidigaste startdatum
Oct 2024
* per läsår
Introduktion
Magisterexamen i arkitektur-stadsförnyelse, i enlighet med de kvalificerade lärandemålen för klassen LM-4, syftar till att svara på behovet av en ny profil av arkitekt, helt integrerad i det europeiska sammanhanget, med hänvisning till kulturella, professionella, och formella element. Teman för stadsförnyelse spelar utan tvekan en central roll i detta sammanhang, vilket framhävs i den europeiska och internationella stadsagendan, liksom på senare tid i den fortfarande växande nationella stadsagendan.
Dessa arkitekter är utbildade i att undersöka, konfigurera och utveckla processer för stadsförnyelse; de kommer att ägnas åt projektet som forskning och som process för ständiga experiment; och de kommer att kunna ge lämpliga svar på processerna för förnyelse av den samtida staden, på alla skalor och på ett integrerat sätt, som hanterar komplexitet så att projektet för den samtida staden och arkitekturen får perspektiv på social jämlikhet, väl- varande och inkludering, ekologisk kvalitet, historisk-miljömässig hållbarhet och effektiv användning av resurser.
Arkitekter kommer att besitta design, tekniska och tekniska kompetenser för att å ena sidan hantera kritiska fenomen och ingripa i områden som starkt präglas av skiktning och skröplighet hos olika komponenter, som det ofta är fallet i italienska städer; och å andra sidan att reagera på handlingsplanerna och strategiska riktningarna för det europeiska sammanhanget och stadsagendan.
Antagningar
Läroplan
Magisterexamen har en enda läroplan, och den formativa verksamheten är ordnad i karaktäriserande och relaterade eller integrerande aktiviteter.
Karakteriserande verksamheter handlar om disciplinområdena Stads- och markplanering, Teknik för arkitektur och byggnadskonstruktion, Arkitektur och stadsbyggnad, Arkitekturanalys och strukturplanering, Arkitekturhistoria, Värdering för arkitektur och stadsbyggnad, Arkitektur och miljörepresentation, Teorier och Tekniker för bevarande, teknisk-fysik och anläggningsdesign och installationsdiscipliner för arkitektur, ekonomiska, sociala, juridiska discipliner för arkitektur.
Relaterade eller integrerande aktiviteter syftar till att ge ytterligare praktisk kunskap inom områdena arkitekturteknik ICAR/12, Industriell design ICAR/13, Ritning ICAR/17, Urban teknik och planering ICAR/20, Urban Design ICAR/21, Miljö och tillämpad botanik BIO /03 och Ecology BIO/07, Geoteknik ICAR/07, tillämpad ekonomi SECS‐P/06, Företagsekonomi SECSP/07, Sociology of Environment and Land SPS/10.
Studenter kan anpassa sin utbildning och träning genom valbara enheter och slutprovet.
Programmet kretsar kring upplevelsen av projektet, uppfattad som en experimentell dimension i dess teoretiska och operativa aspekter. Det är artikulerat i Single-Subject Studios, Integrated Studios och Single-Subject Units.
Utvecklingen av designfärdigheter uppnås inom Studios, experimentella lärandestrukturer, av praktisk och designorienterad karaktär. Dessa reproducerar komplexiteten i stadsförnyelseprocesser och utbildar studenter i perspektivet av tvärvetenskapligt arbete.
Första året
Första terminen
- Studio för stadsplanering och markförvaltning
- Byggnadsteknik för stadsförnyelse
- Historia, undersökning och forskningsmetoder för staden
Andra semester
- Miljöteknisk designstudio
- Design- och representationsstudio
Andra året
Första terminen
- Arkitektonisk designstudio för stadsförnyelse
- Ekonomiska värderingsmetoder för stadsförnyelse
- Conservation design studio för stadsförnyelse
Andra semester
- Urban Design Studio för förnyelse
- Miljöteknisk designstudio för förnyelse och hållbarhet
- Praktik - workshop - datorvana
- Sista testet
Programresultat
Magisterexamen kommer att tilldelas studenter som har utvecklat höga förmågor för autonomt lärande, vilket gör att de kan uppdatera och regelbundet förbättra sina kunskaper och kompetenser, identifiera autonoma studievägar, också om tillgång till forskarutbildning och högbildande kurser (Masters, PhDs, eller specialiseringsskolor) för självbildning och självuppgradering. Förvärvet av dessa färdigheter sker, å ena sidan, inom programmet, genom att delta i klasser som kännetecknas av ett kritiskt förhållningssätt till kunskap, inriktat på förvärv av autonoma disciplinära korpus; å andra sidan finner de tillämpning i Studios, i samband med praktiska planeringserfarenheter. Slutligen utvecklas de genom specifika bidrag, som syftar till att bredda elevernas kompetenser, för att få tillgång till innovativa metoder, instrument och applikationer.
Utöver detta kan användningen av specialiserade laboratorier vid PDTA-avdelningen och fakulteten (Photomedialab Laboratory, Factory Laboratory, Progetto Roma Laboratory Cesma, etc..) ytterligare integrera studier, tillsammans med användningen av universitetets institutionella bibliotek, fakulteten, och Europeiska bibliotek, utställningar m.m.
Bedömningen av färdigheter kommer huvudsakligen att ske genom tentor, arrangerade för att belysa studentens förmåga att självständigt organisera sina förvärvade kunskaper.
Det valda akademiska systemet gör det möjligt för eleverna att bestämma en orientering i sin bildning, konvergerande på en gemensam tvärvetenskaplig bas där teorier, tekniker, historiskt-kritiska discipliner, humanvetenskap (ekonomiska och sociala) och naturvetenskaper, alla spelar en relevant roll, i utövandet av arkitektonisk, urban, teknisk, bevarande och landskapsplanering, i en mängd olika skalor. De förvärvade färdigheterna kommer att övervakas ständigt, både under lektioner och studior och i utarbetandet av slutprovet.
Stipendier och finansiering
Vi kan erbjuda sådana bekväma priser tack vare offentlig finansiering från det italienska ministeriet för högre utbildning. Dessutom kan studenter ansöka om olika stipendier tillgängliga på olika nivåer, tilldelade baserat på akademiska meriter och/eller familjeinkomst.
Galleri
Karriärmöjligheter
I enlighet med målen för klassen LM4 och det europeiska direktivet Architects 85/384/CEE, kan utexaminerade arbeta i privata praktiker, i privata och offentliga institutioner, inom den produktiva sektorn för byggnadskonstruktion, både när det gäller nybyggnation, restaurering, till bevarande , och angående den nya komplexiteten i ingreppet på den befintliga staden, ur urban, teknologisk, arkitektonisk synvinkel och bevarande, inom de bredare strategierna för stadsförnyelse.
Utexaminerade kan:
- Ha högt ansvarsfulla roller främst i offentliga institutioner som verkar inom områdena stads-, miljö-, mark- och stadsförnyelse, miljö, arkitektur, byggnad och kulturarv
- Arbete med stads- och arkitektonisk planering och design, bevarande och omkvalificering av arkitektoniskt och urbant arv, hållbar planering och restaurering av arkitektoniskt och urbant arv, om den samtida staden och om alla aktiviteter som ingår i politiken för markförvaltning.
- Ha koordinerande roller och arbeta som projektledare inom multidisciplinära planeringsteam, verksamma inom områdena stadsförnyelsestrategier, på internationell och nationell nivå.
- Spela ansvarsfulla roller inom decentraliserade statliga uppdragsstrukturer, för samordning av processer för återuppbyggnad och utveckling av territorier som drabbats av katastrofer; inom strukturer som övervakar miljösystem och kulturarv; inom strukturer som aktiverar finansiering för stadsförnyelse; inom utrednings-, studie- och forskningsnämnderna som arbetar med teman utkants-, byggnads- och omkvalificering av kulturarv.
Efter att ha mottagit priset kan akademiker ta licensprovet för att utöva arkitektyrket och registrera sig för Orden i kategorin "senior".
De sektioner som akademiker kan komma åt är de som fastställts av det nuvarande akademiska systemet: arkitektur, design, landskap och bevarande.
Titeln tillåter också akademiker att få tillgång till högre utbildningskurser (PhDs, II nivå Masters, Specialization Schools).
Utexaminerade som har ett tillräckligt antal ECTS inom lämpliga sektorsgrupper kan ansöka, i enlighet med gällande lagstiftning, till antagningsprov för gymnasieutbildning.