Magisterexamen i forskning och innovation i specifik didaktik för tidig barndom och grundskoleutbildning
Universidade Santiago de Compostela
Nyckelinformation
Campus läge
Santiago de Compostela, Spanien
språk
Spanska, Galiciska
Studieformat
På Campus
Varaktighet
1 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 854
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Oct 2024
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
Denna Master är designad för lärare (nya och erfarna) och är tydligt engagerad i pedagogisk innovation. Det är inriktat på förbättring och specialisering av lärarutbildning inom området specifik didaktik, vilket möjliggör de forskningsfärdigheter som krävs för utbildningsforskning, så att eleverna utvecklar de kunskaper och färdigheter som krävs för att tillämpa metoder och tekniker i klassrummet. innovativa strategier och utveckla forskning initiativ från klassrum och utbildningscentra. Dessutom erbjuder magisterexamen den nödvändiga kvalifikationen så att förskole- och grundskollärare kan införliva vetenskaplig forskning i sin yrkeskarriär och därför kan få tillgång till universitetens officiella doktorandprogram.
Interuniversity Master's Degree in Research and Innovation in Specific Didactic for Early Childhood and Primary Education erbjuds vid universiteten i Coruña (La Coruña campus), Santiago (Santiago de Compostela campus) och Vigo (Pontevedra campus). Den pågår i ett läsår med en belastning på 60 hp och blocket med obligatoriska ämnen behandlas ur ett tvärvetenskapligt perspektiv och med ett globalt förhållningssätt. Strukturen för magisterexamen, som omfattar nio disciplinområden, kräver en integrerande ansträngning för att presentera ett sammanhängande och sammanhållet förslag. Denna insats är anmärkningsvärd i tre av de obligatoriska ämnena (Miljön som pedagogisk resurs; Analys av tvärvetenskapliga erfarenheter; Design av tvärvetenskapliga projekt). I dessa behandlas tvärvetenskapliga projekt för att försöka svara på detta behov, erbjuda ett konceptuellt ramverk av tvärvetenskap, analysera erfarenheter och god praxis som utförs under detta tillvägagångssätt och slutligen vägleda studenter i utformningen av ett tvärvetenskapligt förslag som sammanför deras personliga angelägenheter, deras grundutbildning och egenskaperna hos den yrkesutövande kontexten.
Kopplad till denna professionaliseringsaspekt är en av nyckelfunktionerna för denna magisterexamen att främja skapandet av ny kunskap genom forskning och innovation om utbildningsåtgärder inom specifik didaktik. Det är obestridligt att de nya sociala och professionella scenarierna kräver att man utbildar lärare som lyckas stimulera kritiskt tänkande, etik och kreativitet genom innovationsprocesser och projekt i verkliga sammanhang.
Det är också nödvändigt att utbilda lärare i hantering av metodiska verktyg och olika forskningsansatser inom specifik didaktik, att förstå deras särdrag och problem, med avsikten att transformera utbildning baserad på innovation och forskning.
Av denna anledning läggs särskild tonvikt på förhållandet mellan forskning och innovation, nära sammanlänkade begrepp, eftersom de teoretiska, praktiska och metodologiska framstegen för de aktuella forskningslinjerna inom var och en av de specifika didaktikerna projiceras och definieras genom de förbättringsprocesser som genomförs i professionella sammanhang.
Denna mästare är tydligt engagerad i pedagogisk innovation och är inriktad på förbättring och specialisering av utbildning inom området specifik didaktik och övervägande av deras sammanträffande i en tvärvetenskaplig ram som inte kan ignorera direkt kontakt med den pedagogiska verkligheten. Analysen av innovativa didaktiska tillvägagångssätt, lösningen av specifika forskningsproblem, etc., utgör en formativ uppgift som endast kan utföras genom externa praktiker i skolor eller i de som är direkt kopplade till oss, därför har sådana metoder betraktats som ett obligatoriskt ämne i läroplanen.
Å andra sidan är det avslutande masterprojektet ett tillfälle för studenter att reflektera över det lärande som uppnåtts i de olika ämnena och tillämpa sådana kunskaper på specifika problem. Av denna anledning är magisteruppsatsen och den externa praktiken kopplade till varandra, på ett sådant sätt att studenterna kan relatera teorin till verkliga pedagogiska problem, en aspekt som är oundviklig så att den specialiserade lärarutbildningen är av kvalitet och möjliggör innovation och förbättring av verklig utbildningskvalitet.
Läroplan
Master är uppbyggt i ett läsår och med en belastning på 60 hp, vilka fördelar sig enligt följande: 39 hp obligatoriska ämnen (som inkluderar 6 hp extern praktik, 9 hp avslutande magisteruppsats) och 42 hp valfria ämnen ( varav studenter endast får ta 21 hp).
Programresultat
Målet är att akademiker som börjar sin resa inom olika produktiva områden kan göra det med utbildning som inte bara är mer komplett utan också utökar deras perspektiv och jobbmöjligheter.
Det som gör denna titel annorlunda och attraktiv är dess engagemang för en strukturell organisation av tvärvetenskaplig karaktär. Målet är således att genom tvärvetenskapliga projekt utbilda studenterna, så att de olika ämnena i gällande regelverk utgör en aktiv del i examens akademiska projekt.
Galleri
Idealiska studenter
Vetenskaplig nyfikenhet, smak för att studera och läsa, förmåga till autonomt och kollaborativt lärande, färdigheter för interpersonell kommunikation, förmåga till analys och kritiska resonemang, medvetenhet om sociala och pedagogiska aspekter som hållbarhet och jämlikhet, etiskt och demokratiskt engagemang för olika yrkesområden i linje med varandra. med 2000-talets samhälle, per definition, allt mer mångsidigt och mångkulturellt.