Magisterexamen i landskapsarkitektur
Sapienza University of Rome
Nyckelinformation
Campus läge
Rome, Italien
språk
Engelsk, Italienska
Studieformat
På Campus
Varaktighet
2 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 1 500 / per year *
Ansökningstiden
29 Jul 2024
Tidigaste startdatum
Oct 2024
* per läsår
Introduktion
Graden syftar till att slutföra en specialiserad formation, integrera teoretisk-kritisk kunskap och operativa och professionella färdigheter inom landskapsdesign till en mängd olika skalor, vilket ger färdigheterna att samarbeta med andra yrkespersoner inom arkitektur, teknik och natur Vetenskaper.
Programmet är formulerat, som i EU, i enheter och aktiviteter som syftar till att ge färdigheter relaterade till planering, design och hantering av landskapsförändringsprocesser, i dess naturliga och antropiska komponenter, för att tillfredsställa naturliga och mänskliga, funktionella och estetiska behov. Detta kommer att göras samtidigt som man erkänner landskapets potential (i dess fysiska, ekologiska-miljö, estetiska och sociokulturella särdrag), liksom potentialen och frågorna i de sammanhang inom vilka insatser äger rum, med användning av estetiska, funktionella och operativa principer baserade på specifika tekniskt-vetenskapliga metoder.
Den kunskap som krävs för den fullständiga bildandet av landskapsarkitekten, erkänd på EU-nivå (EFLA-deklarationen, European Foundation for Landscape Architecture, Bruxelles, april 1989), innehåller följande:
- Landskapets historia och teori, konst, teknik, human- och naturvetenskap och deras inbördes samband;
- Estetiska teorier som påverkar landskapets projekt;
- Ekologi och användning av naturliga element som grund för bevarande, planering, design och förvaltning av landskapet;
- Kraven på arkitekt- och ingenjörsarbete, i förhållande till landskapets särdrag;
- Fysiska och tekniska problem som stör miljön;
- Relationerna mellan människan och miljön;
- Skydd, bevarande och bevarande av historiskt landskap;
- Landskapsarkitekturens relevans i planerings- och designprocesser på regional, nationell och internationell nivå;
- Analysmetoderna, förberedande för planering av landskap och miljöförhållanden;
- Metoderna och teknikerna för representation och kommunikation;
- De produktiva, normativa och ledande processerna som behövs för att förverkliga planer och projekt;
- Lagstiftningen relaterade till utövandet av yrket Landskapsarkitekt.
Programmet tar hänsyn till det speciella med disciplinen för samtida landskapsarkitektur, med hänvisning till följande:
- Dess faktiska planeringsdimension, inriktad på att främja platsernas identitet
- De specifika tekniska och tekniska aspekterna
- Målen relaterade till landskapets kvalitet
- De ekologiska-miljömetoderna
- Projektets sociala mål
- Miljö-, ekonomiska, sociala, tekniska och energibärbara aspekter
- En samtida och dynamisk vision om miljöaspekter
För dessa ändamål kan det ordinarie utbildningserbjudandet integreras med aktiviteter relaterade till organisering, deltagande och ledning av seminarier och workshops på nationell och internationell nivå.
Antagningar
Läroplan
Programmet är artikulerat i enämnesenheter, tvärvetenskapliga laboratorier, såväl som workshops, seminarier, guidade turer, praktikplatser och/eller stadier, med fokus på integrationen mellan ämnen och synergin mellan olika undervisningsformer.
Teoretiska enheter handlar om den kunskapsmassa som är grundläggande för analys och förståelse av landskapssystem, för planering och förvaltning av gröna system, i en mängd olika skalor, för bevarande av trädgårdar och landskapsdesign.
Tvärvetenskapliga laboratorier experimenterar, på specifika områden och/eller områden, med erfarenheter som förfinar de färdigheter som behövs för att definiera komplexa designfrågor, när det gäller designläsning, förståelse och upplösning, och erbjuder lösningar som använder traditionella och innovativa instrument. Laboratorierna främjar tvärvetenskapliga tillvägagångssätt, inklusive seminarier där studenterna kan integrera de kunskaper som förvärvats genom de teoretiska enheterna.
Programmet gynnar integreringen av ämnen för att uppnå en komplex formation. Det är artikulerat i tre faser, som utspelar sig under fyra terminer.
Den första fasen sammanfaller med den första terminen. Den kännetecknas av processen att jämna ut nya studenters – ofta mycket olika – formativa profiler genom enskilda ämnen, främst teoretiska och tekniska. Den består av följande enheter: Landskapsestetik, Teorier om samtida landskap, Fytogeografi och geobotanistudier, Urban skogsodling och landskap samt Landskapsrepresentation.
Den andra fasen sammanfaller med den andra och tredje terminen. Det fokuserar på studentens bildning i design, genom fyra tvärvetenskapliga, tematiska laboratorier, och några enstaka enheter, som ytterligare integrerar laboratorierna.
Laboratorier representerar kärnan i studentens bildning inom design. De behandlar huvudteman för Landskapsarkitektens specifika kompetens, som fastställts av Landskapsarkitektens kompetensramverk, alla inriktade mot principer om hållbarhet, ekologiska ingrepp, av uppdaterade kultur- och designförslag.
Laboratoriernas artikulering i moduler ger studenterna information och metoder som är användbara för individuella designupplevelser, för att uppnå en upplevelse av projektet som integrerar olika disciplinära kunskaper och språk.
Den första delen av denna fas (första året, andra terminen) består av följande: Landskapsdesignstudio I, bestående av Trädgårds- och landskapsdesign, Landskaps- och vattenförvaltning och Ekonomisk bedömning av landskap; Restaurerings- och landskapsstudio, bestående av: Bevarande och Valorisering av landskap, växtskydd och skydd; enämnesenheten Geotechnical Studies of Territories; och en valbar enhet.
Den andra delen av denna fas (andra året, första terminen) består av följande: Studio för planering och landskapsinfrastruktur, bestående av landskapsplanering, landskapsdesign och landskapsekologi; Landskapsdesignstudio II, bestående av landskapsarkitektur, urbant jordbruk och landskap och stadsdesign.
Den tredje fasen avslutar den formativa processen, genom valbara enämnesenheter och utarbetandet av den avslutande avhandlingen (slutprovet), och andra kompletterande formativa aktiviteter.
De huvudsakliga bedömningsmetoderna består av utvärdering av noggrannheten i den process som eftersträvas och av de konstruktionsfärdigheter som förvärvats, det vill säga i en gemensam tillämpning av den mångfald av teoretiska och tekniska kunskaper som förvärvats i varje enhet och som syftar till utformningen av projektet. Detta utgör en betydande del av enheterna. Halv- och slutprov möjliggör en ständig omorientering av processen och en ständig övning av systematisering av kunskap.
Bedömning handlar alltså både om de övergripande egenskaperna hos slutprodukten av enheter eller studior och om noggrannheten och koherensen i de produktionsfaser och processer som genomförs av studenter och föreläsare när de närmar sig designprodukten. Halvtidsprov eller deluppgifter, genom erfarenhet av ”designpraktiken”, nämligen övningen även på olika objekt, representerar alltså i sig former för bedömning av elevens förmåga att tillämpa de kunskaper och färdigheter som förvärvats.
Första året
- Landskapsestetik
- Teorier om samtida landskap
- Tillämpad fytogeografi och utveckling av geobotanik
- Urban skogsodling och landskap
- Landskapsrepresentation
- Landskapsdesignstudio 1
- Restaurering & landskap studio
- Geotekniska studier av territorier
Andra året
- Studio för planering och landskapsinfrastruktur
- Landskapsdesignstudio 2
- engelska språket
- Praktik - workshop - datorvana
- Sista testet
Programresultat
Kandidater kommer att kunna:
- Identifiera perspektiven och målen för deras kontinuerliga bildning och besitta instrumenten för att kontinuerligt uppgradera sina kunskaper;
- Gå in i och delta i det kulturella, ekonomiska och professionella livet;
- Arbeta med specifika grader av självständighet, anpassad till deras yrkesprofil;
- Hantera och utvärdera deras professionalism, både individuellt och inom arbetsgrupper.
Förvärvet av dessa färdigheter verifieras genom prov och slutprov.
Stipendier och finansiering
Vi kan erbjuda sådana bekväma priser tack vare offentlig finansiering från det italienska ministeriet för högre utbildning. Dessutom kan studenter ansöka om olika stipendier tillgängliga på olika nivåer, tilldelade baserat på akademiska meriter och/eller familjeinkomst.
Galleri
Karriärmöjligheter
Landskapsarkitekten kan utöva de beskrivna aktiviteterna i privat verksamhet eller som konsult, inom design-, planerings- eller förvaltningsprocesser som främjas i den offentliga eller privata sfären. Utexaminerade kan också arbeta som tjänstemän eller direktörer i offentliga institutioner för planering och kontroll, eller privata företag som verkar inom landskapsdesign och marknadsföring.
Ytterligare karriärmöjligheter representeras av strävan efter utbildning på tredje nivå, doktorsexamen och specialiseringsskolor.
Utexaminerade som har ett tillräckligt antal ECTS i de SSD:er som fastställts av den nuvarande lagstiftningen kan ansöka om antagningsprov för gymnasieutbildning.