Masterprogram i mjukvaruteknik och teknik vid Chalmers Samhället söker alltmer efter hård- och mjukvarulösningar som är dynamiska snarare än statiska, som kan växa och utvecklas under sin livscykel. Den nuvarande utvecklingen skapar också en växande betydelse för mjukvara på flera områden i samhället. Samtidigt ökar mjukvarans storlek och komplexitet ständigt tillsammans med trycket av snabb leverans i turbulenta miljöer med snabbt föränderliga krav. För att möta dessa utmaningar och kraven på att leverera tillförlitlig och högkvalitativ mjukvara. Dina studier kommer att ha stor nytta av användningen av verkliga industriprojekt och samarbete med branschrepresentanter från till exempel Ericsson, Volvo AB, Volvo IT, Volvo Cars, Saab och Astra Zeneca. I din framtida karriär kommer du att vara lagspelaren med det viktiga holistiska programvarutekniska perspektiv som branschen efterfrågar, kunna hantera tekniska och organisatoriska utmaningar. Masterprogrammet kombinerar ett antal perspektiv på mjukvaruteknik, som alla främjar det gemensamma målet att utbilda ingenjörer som är skickliga på att designa kvalitetsmjukvara till låga utvecklings- och underhållskostnader. Mjukvaruteknik och mjukvaruteknik är också en plattform för framtida forskare som blir kvalificerade att utföra avancerade tekniska och metodologiska experiment inom mjukvaruteknik. Programmet fokuserar på tre huvudkompetenser inom mjukvaruteknik: Avancerade tekniska kunskaper och färdigheter Avancerad kunskap om metoder och processer Avancerad kunskap om industriell verksamhet och praxis Kombinationen av denna kunskap är högt värderad och efterfrågad inom mjukvaruindustrin för att stödja, förnya och förbättra praxis med nya metoder och verktyg. Programmet erbjuder en blandning av konventionella föreläsningar, seminarier och projektarbete i nära samarbete med verkliga industriprojekt och branschrepresentanter. Projekt, grupparbeten och studentpresentationer är också viktiga delar av programmet. Ämnen som behandlas Ämnen mjukvarusystem och informationsvetenskap är grundläggande områden i magisterprogrammet Software Engineering and Technology. Kurserna som ingår i programplanen behandlar ämnen som systemteknik, människa-datorinteraktion, människocentrerad design, mjukvaruarkitektur och processhantering, mjukvara och modellering, mjukvara och realtidssystem, mjukvara och säkerhet samt mjukvara och algoritmer. Masterprogrammets struktur Masterprogrammet pågår i två år, vilket leder till en Master of Science (MSc) examen. Under varje år kan studenter tjäna 60 poäng (ECTS) och slutföra programmet genom att samla på sig totalt 120 poäng. Poäng erhålls genom att genomföra kurser där varje kurs vanligtvis är 7,5 hp. Programmet består av obligatoriska kurser, obligatoriska valbara kurser och valbara kurser. . Programöversikt Programmet består av ett antal obligatoriska kurser som ger grundläggande kunskaper för att bli en mycket skicklig och avancerad professionell mjukvaruingenjör. Dessa är: Advanced Requirements Engineering: lär dig hur du fångar kundernas såväl som marknadens behov och lär dig att bygga mjukvara som kunderna verkligen behöver (i motsats till vad de tror att de vill ha) Empirisk programvaruteknik: lär dig empiriska metoder som används i programvaruteknik och forskning, inklusive hur man planerar experiment och fallstudier samt förbereder rapporter för chefer och forskare Kvalitetssäkring och testning: lär dig hur du bedömer funktionella och icke-funktionella egenskaper hos programvara Projektledning: lär dig hur du planerar och genomför stora projekt, samt hur du leder mjukvaruutvecklingsteam på små och stora företag Software Evolution Project: tillämpa det du har lärt dig i de tidigare kurserna i ett verkligt programvaruprojekt, och kombinera både innovations- och ingenjörsaspekter. Utöver detta obligatoriska block ger programmet dig betydande frihet att välja vidare kurser för djupare studier. Detta görs genom en blandning av semi-valfria ämnen (som väljs från en fördefinierad lista) och valbara (som kan väljas från hela kursutbudet på Chalmers ). Halvvalfria kurser erbjuds i spår. Studenter måste ta minst 15 poäng från dessa kurser, men kan mixa och matcha olika spår: Programvara och användarupplevelse: Interaktion mellan människa och dator, design i centrum, design av användarupplevelser Programvaruteknik, arkitekturer och språk: Arkitekturer för utskalningssystem, programvaruspråkteknik för domänspecifika språk Mjukvaruteknik, process och beteende: Beteende mjukvaruteknik, agila utvecklingsprocesser Programvara och realtidssystem: Realtidssystem, Principer för samtidig programmering, Parallell funktionsprogrammering Programvara och säkerhet: Datorsäkerhet, Nätverkssäkerhet Programvara och algoritmer: Algoritmer för maskininlärning och slutledning, Algoritmer Obligatoriska kurser årskurs 1 Under det första året startar programmet med fyra obligatoriska kurser som utgör en gemensam grund inom mjukvaruteknik och -teknik. Varje kurs är vanligtvis 7,5 hp. Empirisk mjukvaruteknik Avancerad kravteknik Projektledning Kvalitetssäkring och testning Obligatoriska kurser år 2 Under det andra året måste du göra en magisteruppsats för att ta examen. Examensarbetet kan vara värt 30 hp eller 60 hp beroende på ditt val Programvaruutvecklingsprojekt Magisteruppsats Karriär Att studera mjukvaruteknik öppnar upp för ett brett utbud av karriärmöjligheter inom utveckling, design, ledning och forskning hos tillverknings- och ingenjörsföretag, konsultorganisationer och leverantörsföretag. Exempel är: Mjukvaruutvecklare: Designa och implementera mjukvarumodulerna i ett system. Testingenjör: Designa testfall och utföra systemtestning. Projektledare: Organisera och leda mjukvaruutvecklingsprojekt. Programvaruarkitekt: Designa systemarkitektur och fatta viktiga tekniska beslut. Software Quality Manager: Välj processer och kontrollera mjukvarans kvalitet. Doktorand/forskare: Studera och bedriva forskning för att få en doktorsexamen i mjukvaruteknik. I dessa roller bidrar akademiker till den tekniska utvecklingen av samhället, dess välbefinnande och konkurrenskraft. De finns hos företag som Volvo AB, Ericsson, Spotify eller olika mjukvaruföretag inom och utanför Sverige. Allmänna behörighetskrav En sökande måste antingen ha en kandidatexamen i naturvetenskap/teknik/teknik/arkitektur eller vara inskriven på sitt sista år av studier som leder till en sådan examen. Specifika inträdeskrav Kandidatexamen med huvudämne i: Software Engineering, Data Science, Computer Engineering, Automation and Mechatronics Engineering eller Industrial Engineering and Management Förkunskaper: Matematik (minst 12 hp inklusive diskret matematik minst 6 hp och linjär algebra minst 6 hp), Programmering (minst 12 hp som ska innehålla minst 6 hp Objektorienterad programmering), Algoritmer och/eller datastrukturer (minst 6 hp) och Basic Software Engineering eller Software Engineering Project (minst 6 hp) Meriterande kurserfarenhet: Matematisk statistik och modelldriven mjukvaruutveckling
-