Master E-PiCo (framdrivning och kontroll av elfordon)
Centrale Nantes
Nyckelinformation
Campus läge
Nantes, Frankrike
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
2 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 18 000 / per course *
Ansökningstiden
31 May 2024
Tidigaste startdatum
Sep 2024
* för icke-europeiska studenter och 9000 EUR för europeiska studenter/konsortiumstipendier tillgängliga
Introduktion
E-PiCo-Electrical Vehicle Propulsion and Control
Det gemensamma masterprogrammet E-PiCo har framgångsrikt valts ut under European Programs of Excellence : genom Erasmus Mundus-programmet för 4 intagningar.
E-Pico är ett tvåårigt gemensamt masterprogram som implementeras och stöds fullt ut av fyra stora europeiska högskolor:
- Ecole Centrale de Nantes, (ECN - koordinator), Frankrike
- Christian-Albrechts-Universität (CAU) zu Kiel / Kiel University, Tyskland
- Università degli Studi dell'Aquila (UAQ), Italien
- National University of Science and Technology Politehnica Bukarest (UNSTPB), Rumänien
Dessutom deltar Ecole de Technologie Supérieure (Kanada), CINVESTEAV (Mexiko) och Wuhan University (Kina), i programmet som associerade partners där studenter kan tillbringa sin sista termin för masteruppsatsen (S4). Airbus, Renault Groupe, IAV GmbH, Honda, Modis, Pure Power Control (P2C), Digipower, Tekne, ECA Group och Jungheinrich är de stora industriföretagen som är involverade i E-PiCo.
E-PiCo erbjuder användbara och nödvändiga tvärvetenskapliga ämnen inom e-mobilitetsområdet och E-PiCo kommer att tillhandahålla tekniska och vetenskapliga lösningar på frågan om fossil konsumtion och växthusgasutsläpp . Det är tänkt att utbilda studenter inom området för mobilitet för att få dem att arbeta mot ekologisk övergång.
Det är direkt tillämpligt på branschen genom att utbilda framtida elektriskt framdrivningssystem, experter.
Genom föreläsningar av välrenommerade forskare, praktiskt arbete på de senaste experimentella plattformarna, sessioner med industrispecialister, årliga workshops , förvärvar E-PiCo-studenter den mest avancerade kunskap som kommer att förbereda dem för de kommande utmaningarna inom e-mobilitet.
Undervisningsspråket är engelska under de två åren.
Antagningar
Läroplan
Mobilitetssystem
Studieprogrammet varar i två studieår (120 hp) uppdelat i fyra lika laddade semestrar.
E-PiCo studentmobilitetsvägar kommer att äga rum i minst 2 EU-länder, och möjligen i 3 EU-länder under de första 3 terminerna.
För den fjärde terminen kan E-PiCo-studenterna flytta till partnerländer med tanke på EACEA-reglerna för Erasmus Mundus-stipendiater eller till en industriell partner är möjlig.
Curriculum
Första termin (30 hp) i Centrale Nantes
Syftet med den första terminen i Ecole Centrale Nantes är att ge studenterna en solid tvärvetenskaplig bakgrund över huvudområdena automatisk styrning och elfordon:
- Kontrollsystem
- Statistisk signalbehandling och uppskattningsteori
- Grunder för elfordonssystem
- Modellering och simulering av elfordon
- Inbyggda programvarusystem
Andra termin (30 hp) i en av partnerinstitutionen
Syftet med den andra terminen är att ge studenterna en solid bakgrund i elfordonskomponenter
- Elektriska maskiner
- Förnybar energi och lagringssystem
- Design av kraftelektronikomvandlare
Tredje termin (30 hp) i någon av de fyra partnerinstitutionerna
Under den tredje terminen föreslås mer specialiserade kurser. Programmet för denna termin baseras på partnerinstitutionernas specifika forskningsstyrkor (därmed varierar från partner till partner):
- Energilagring och energihantering i e-mobilitetssystem (UNSTPB)
- Förbättring av elektrisk maskinstyrningsprestanda (ECN)
- Styrning av komplexa dynamiska system // Power electronics drives technology (CAU)
- Styrsystem (UAQ)
Fjärde termin (30 hp)
Den fjärde terminen ägnas åt masteruppsatsen.
Varje student handles gemensamt av två handledare från två olika institutioner . Forskningsämnet kan övervakas och placeras i FoU-avdelningen på en industriinstitution.
Stipendier och finansiering
stipendier
För intaget 2024-2026 är E-PiCo inte längre under Erasmus+-finansiering, därför kommer inga fullfinansierade stipendier att erbjudas.
Konsortiet kommer att erbjuda konsortiumstipendier som minskar studieavgifterna för de bästa studenterna.
Karriärmöjligheter
Professionella utsikter
Även om E-PiCo-programmet i första hand relaterar till sammanhanget e-mobilitet, kan de begrepp som omfattas tillämpas på ett mycket bredare utbud av andra tekniska och ekonomiska system. Karriärmöjligheterna för E-PiCo-utexaminerade är därför utmärkta . De kan anställas i olika industriella och ekonomiska sektorer, eftersom kurserna är relevanta för dagens högteknologiska samhälle.
Efter examen från E-PiCo Masters kurs kommer studenten att ha förvärvat följande färdigheter :
- Fördjupad vetenskaplig och teknisk kunskap om kontrollteknik och färdigheter att använda denna kunskap effektivt.
- Förmåga att arbeta både självständigt och i multidisciplinära team, interagera effektivt med specialister och ta initiativ där det behövs.
- Förmåga att kommunicera effektivt (genom både skriftliga och muntliga presentationer) i ett internationellt sammanhang,
- Förmåga att anta de mest lämpliga metoderna för det aktuella problemet och välja de tekniska komponenter som behövs för att implementera den föreslagna lösningen.
- Förmåga att överföra högteknologisk metodik från universitet till industri.
E-PiCo-masterkursen har fått starkt stöd från den industriella och akademiska världen , bevis på den starka relevansen av denna typ av internationellt samarbete inom undervisning och forskning på forskarnivå.