Master i management och teknikens politik
Georgian Technical University
Nyckelinformation
Campus läge
Tbilisi, Georgien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
2 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
GEL 5 500 / per year *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
* Årlig undervisning för utländska studenter
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
Magisterprogrammet i Management and Policy of Technology kommer att ge sina studenter med kunskaper och färdigheter för att analysera komplexa sociotekniska problem, strukturera och modellera sina lösningar och att utföra utformning och genomförande av komplexa projekt, program och politik inom det tekniska området .
Programmet integrerar förvaltningskunskap med områdena teknik specialisering, och består av en ingenjörselement, med kurser i kvantitetsanalyser, samt kurser i affärsplanering och ekonomi. Det betonar integrationen av de olika områdena förvaltning utveckla ett allmänt perspektiv på administrativa problem och utmaningar. Programmet erbjuder systematiserad analys av de begrepp och principer som är grundläggande för en förståelse av teknikhanteringsfältet. Kurs arbete avser teorier och idéer till de operativa metoder och strategier för produktion och operativa frågor på företagen.
program Förutsättningar
Sökande är tillåtet i enlighet med Georgiens lagstiftning. Kunskap om språkinlärningsprogram.
Lärandesultat / kompetenser
Kunskap och förståelse
Programmet kommer att utrusta akademiker med kunskap för att utforska och förstå teknik som en företagsresurs. Det kommer att visa dem hur företagen kan använda teknik för att designa och utveckla produkter och tjänster som maximerar kundtillfredsställelsen å ena sidan och samtidigt maximera företagens produktivitet, lönsamhet och konkurrenskraft på den andra.
Med analys, modellering och problemlösning kommer programmet att ge sina studenter avancerad teknisk kunskap inom ett visst teknikområde, intressant för dem. Programmets kärnämnen, som består av frågor om policyanalyser och systemmodellering, kommer att ge sina kandidater möjlighet att lösa stora och komplexa problem i förvaltningsvärlden som är beväpnade med teknisk kunskap.
Tillämpa kunskap
Kandidater kommer att vara utrustade med metoder, verktyg och tekniker för att kreativt utforma och bedöma effekterna av tekniska lösningar i organisationer, genomföra forskning och analysera information genom att använda lämpliga mänskliga och tekniska resurser. De kommer att titta på både det fysiska tekniska systemet och det organisatoriska nätverket där en teknisk lösning måste inbäddas. Kandidater kommer att kunna framgångsrikt tillämpa kunskaper i produktions- och verksamhetsstrategi, använda verktyg och tekniker för beslutsfattande och genomföra forskning med hjälp av olika resurser.
göra bedömningar
Kandidater kan göra bedömningar om att använda de rikliga tekniska möjligheterna att påverka uppdraget, målen och strategierna i sina organisationer. Genom att analysera potentialen hos nya teknologier kommer de att kunna bedöma de kommersiella effekterna av deras genomförande i företagens organisatoriska sammanhang. Kandidater som förutser bredare samhällstrender där ny teknologisk produktion tar form, kan fatta beslut som marknadsför de resulterande produkterna och tjänsterna som ska säljas.
Kommunikationsfärdigheter
Kandidater, titta på både det fysiska systemet och aktörernas nätverk som konfronterar tekniska utmaningar, ledning och etiska val, kan också beskriva och diskutera de faktorer som är effektiva förvaltning inom området innovativ teknik och produktionsverksamhet. Kommunicera effektivt genom både muntliga och skriftliga presentationer; Visa förmåga att arbeta med och / eller leda ett mångsidigt lag mot måluppfyllelse Arbeta effektivt som gruppmedlem genom gruppprojekt och problemanalys Utveckla och / eller genomföra en plan, samt utveckla en avgörande rapport.
Lärande färdigheter
Kandidater kan ta ansvar för sitt eget lärande. Kunna lära sig av erfarenheter som uppnåtts i olika teknikerhantering; Ta hänsyn till förkunskaper, ledig tid och lärande möjligheter Undvik att lära ut resultat som är för breda eller för snäva i omfattning. Visa förståelse för begrepp och metoder inom ett område inom teknikhantering; Lära sig att hantera inlärningsuppgifter självständigt Lära sig att självbedömma och ta ansvar för fortsatt akademisk / professionell utveckling.
Värden
Utrustad med unik kombination av tekniska, analytiska och ledarskapskunskaper kommer studenterna att vara redo att spela ledande roller på alla nivåer i det moderna samhället, och lösa komplexa problem som inte kan lösas av enbart tekniken. De kommer att vara medvetna om att det är nödvändigt att korsa gränserna för teknisk och icke-teknisk disciplin och skärningspunkten mellan teknik och offentlig politik. I yrkesmässiga och samhälleliga förhållanden kommer de akademiker att betygsätta högt respekterade attityder mellan kollegor, vänskapligt klimat för samarbete och samarbete, etiskt beteende, självansvar och ansvarlighet, disciplin och beslutsamhet, kritiskt tänkande, självförnuft och självförståelse.
Former och metoder för att uppnå lärandemål
Föreläsning
Seminarium (arbetar i gruppen)
Praktiska klasser
Laboratorieklasser
öva på
Kursarbete / projekt
Oberoende arbetsformer och metoder för att uppnå lärandesultatet ingår i utbildningsprogrammet och kan hittas via följande länk: http://www.gtu.ge/quality/pdf/sc.pdf
De mest spridda undervisnings- och inlärningsmetoderna samt deras definitioner ges nedan. En lärare ska välja rätt metod enligt det konkreta syftet och problemet.
- Diskussion / debatt . Detta är den mest spridda metoden för interaktiv undervisning. En diskussionsprocess ökar kvaliteten på elevernas engagemang och deras aktivitet. En diskussion kan bli ett argument och denna process är inte bara begränsad till de frågor som läraren ställer. Det utvecklar elevernas kunskaper i resonemang och substantierar sina egna idéer.
- Kooperativ undervisning är en lärandestrategi i vilken varje medlem i en grupp inte bara måste lära sig ämnet själv, utan också att hjälpa sin medstudent att lära sig det bättre. Varje gruppmedlem arbetar med problemet tills alla mäter problemet.
- Samarbete Med hjälp av denna metod innebär att dela eleverna i separata grupper och ge varje grupp en egen uppgift. Gruppmedlemmarna arbetar individuellt på sina frågor och delar samtidigt sina åsikter med resten av gruppen. Enligt det höjda problemet är det möjligt att flytta funktionerna bland gruppmedlemmarna i denna process. Denna strategi säkerställer elevernas största engagemang i inlärningsprocessen.
- Problembaserat lärande (PBL) är en metod som använder ett konkret problem som inledningsfas både för att förvärva ny kunskap och integrationsprocess.
- Heuristisk metod bygger på en stegvis lösning av ett givet problem. Det realiseras genom oberoende fastställande av fakta i undervisningsprocessen och bestämning av banden bland dem.
- Fallstudie - läraren diskuterar konkreta fall tillsammans med eleverna och de studerar frågan noggrant. Exempelvis kan det i fråga om teknisk säkerhet vara en diskussion om en konkret olycka eller katastrof, eller i statsvetenskapen kan det vara en studie av ett konkret, t.ex. Karabach-problem (armenisk-Azeri-konflikten).
- Hjärnan stormar -metoden innebär att bilda och presentera så många radikalt olika idéer och åsikter om ett givet ämne som möjligt. Denna metod ställer förutsättningar för att utveckla en kreativ inställning till ett problem. Denna metod är effektiv i en stor grupp studenter och består av följande steg:
- Använda ett kreativt tillvägagångssätt för att definiera ett problem / problem
- Under en viss tidsperiod (främst på svarta tavlan) studerandes idéer om problemet utan kritik;
- Bestämma utvärderingskriterierna för att ange korrespondens mellan tanken och syftet med forskningen
- Utvärdera de valda idéerna enligt de tidigare fastställda kriterierna
- Välja de idéer som mest och allt motsvarar det givna problemet genom att tillämpa metoden för uteslutning
- Avslöja den bästa idén för att lösa det givna problemet.
- Rollspel och simuleringar -spel spelade enligt ett tidigare beredda scenario gör det möjligt för eleverna att uppskatta problemet från olika ställen. De hjälper eleverna att bilda alternativa synpunkter. Sådana spel samt diskussioner hjälper eleverna att utveckla färdigheter att självständigt uttrycka sina egna idéer och delta i diskussioner.
- Demonstrationsmetod innebär att presentera information med hjälp av visuella hjälpmedel. Det är ganska effektivt att nå det önskade resultatet. Det är ofta lämpligt att presentera materialet samtidigt genom ljud och visuella medel. Materialet kan presenteras både av en lärare och en elev. Denna metod hjälper oss att göra olika steg för att uppleva läromaterialet tydligare, ange vilka steg studenterna ska ta självständigt; Samtidigt visar denna strategi visuellt kärnan i ett problem / problem. Demonstration kan vara väldigt enkelt.
- Induktiv metod bestämmer en sådan form av överföring av någon form av kunskap när man i processen att lära sig tanken är inriktad på fakta mot generalisering, dvs när man presenterar materialet går processen från konkret till allmänt.
- Deductiv metod bestämmer en sådan form av att överföra någon form av kunskap som utgör en logisk process för att upptäcka ny kunskap på grundval av allmän kunskap, dvs processen går från allmän till konkret.
- Analytisk metod hjälper oss att dela upp hela läromaterialet i ingående delar. På detta sätt förenklas den detaljerade tolkningen av separata problem inom det givna komplicerade problemet.
- Syntetisk metod innebär att man skapar ett problem från flera separata. Denna metod hjälper eleverna att utveckla förmågan att se problemet som helhet.
- Verbal eller oral metod innefattar en föreläsning, berättande, konversation etc. Under processen förmedlar läraren, förklarar materialet verbalt och studenter uppfattar och lär det genom att förstå och memorera.
- Skriftlig metod innebär följande former av aktivitet: kopiering, notering, sammanställning av uppsatser, skrivande uppsatser, etc.
- Laboratoriemetod. Innebär följande former av aktivitet: genomföra experiment, visa videomaterial etc.
- Praktiska metoder. Förena alla undervisningsformer som stimulerar att utveckla praktiska färdigheter hos eleverna. I det här fallet utför en elev självständigt olika aktiviteter på grundval av den kunskap som förvärvats, t.ex. fältstudie, undervisningspraxis, fältarbete mm
- Förklarande metod. Bygger på att diskutera en given fråga. I processen att förklara materialet ger läraren konkreta exempel, vars detaljerade analys görs inom ramen för det givna ämnet.
- Aktivitetsinriktad undervisning. Innebär lärares och studerandes aktiva deltagande i undervisningen, när praktisk tolkning av det teoretiska materialet sker.
- Utforma och presentera ett projekt. Vid utformning av ett projekt tillämpar studenten den kunskap och färdigheter han har förvärvat för att lösa ett problem. Undervisning genom projektering ökar elevernas motivation och ansvar. Arbetet med ett projekt involverar planering, forskning, praktisk verksamhet och presenterar resultaten enligt det valda problemet. Projektet anses vara klart om resultaten presenteras tydligt, övertygande och korrekt. Den kan utföras individuellt, i par eller i grupper; Även inom ramen för ett eller flera ämnen (integration av ämnen); Efter avslutad projekt presenteras projektet för en stor publik.
- E-learning Innebär att man använder Internet och multimediamedel i undervisningsprocessen. Den omfattar alla komponenter i undervisningen (mål, innehåll, metoder, medel etc.); Realiseringen av dessa komponenter sker genom särskilda medel. Det finns tre typer av e-learning: .
- Heltidsundervisning; När undervisningen sker under lärarens och elevernas kontakt timmar och överföring av undervisningsmaterialet sker via en e-kurs
- Avlägsen inlärning innebär att undervisningsförfarandet genomförs i avsaknad av en professor. Lärarkursen genomförs avlägset; I e-format;
- Hybrid (heltid / avlägsen) -teckning utförs huvudsakligen avlägsen men en viss del av den genomförs under kontakt timmar
Sfärer anställningsvillkoren
Programutexaminerade brukar hitta anställning som konsulter eller projektledare med internationella ingenjörs-, konsult- och bankföretag samt som strategiska rådgivare till nationella regeringar och internationella organisationer. Andra kommer att fortsätta avancerade grader eller stanna kvar i den akademiska världen. De flesta av dem kan fungera som teknikchefer, analytiker av teknikmarknader och entreprenörer i mycket teknik-baserade, internationellt orienterade och konkurrenskraftiga miljöer för olika industrisektorer.