Master i vinodling och enologi
Georgian Technical University
Nyckelinformation
Campus läge
Tbilisi, Georgien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
2 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
GEL 5 500 / per year *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
* Årlig undervisning för utländska studenter
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
Utbildningens mål
- För att förbereda enologist i enlighet med arbetsmarknadens behov, vilket kommer att vara konkurrenskraftiga, praktiskt orienterad och redo att möta de högsta förväntningarna på vinindustrin.
- Att förvärva eleverna med nödvändig teoretisk kunskap och praktisk färdighet.
- Att presentera för eleverna världen av druvodling, vinframställning, vinuppskattning och vinaffärer.
- Att undervisa de nuvarande teknikerna, för att ge information om moderna metoder, innovationer som används vid hantering av en vingård och vingård.
- Att förklara vikten av specifika vindyrkningstekniker för att skapa viner med god smak och arom.
- Att ge erfarenheter för studenter som utvecklar relevanta färdigheter i nuvarande praxis för att skörda druvor och bearbeta druvor till vin på en kommersiell vingård och / eller vingård.
- Att bli elever som är bekanta med gemensamma analytiska färdigheter, som används i ett vinlaboratorium.
Programbeskrivning
Programmet har utvecklats enligt ECTS-systemet, 1 kredit är 27 timmar, vilket är avsett som kontakt samt fristående arbetstid. Fördelningen av krediter är representerad i läroplanen.
Programmets löptid är 2 år (4 terminer) och omfattar 120 hp (ECTS). Kärnkurser-75 hp, som är schemalagda enligt följande: obligatoriska kurser i specialisering 58 hp; Valfri kurs 5 poäng; Övning -12 hp och forskarkomponent-45 hp. Övningar kommer att hållas i vingård, plantskola och i vinfabrik.
Första årets inlärningsprocess (två terminer 21-21 veckor) är schemalagd enligt följande: två veckor, särskilt i vecka VII och XIV, som ges medelfristiga undersökningar, dvs. varaktigheten av inlärning och halvtidsexamen är 17 veckor. Under XVIII- och XXI-veckan gavs undersökningar (Huvud- och tilläggsundersökningar). Under den första terminen av det givna året lär master 3 ämnen med 5 hp, 1 ämne med 6 hp, 1 ämne med 4 hp och 1 hp 5 hp (valfritt). Under andra terminen lär läraren 3 ämnen med 5 hp, 1 ämne med 6 hp och 1 ämne med 4 hp och forskarprojekt / prospekt som uppskattas till 5 hp.
Den andra året lärande processen (en termin 21 veckor) är schemalagd enligt följande: två veckor, särskilt i vecka VII och XIV veckan ges halvtidsexamen dvs varaktigheten av inlärning och halvtidsexamen är 17 veckor. Under XVIII- och XXI-veckan tillhandahölls undersökningar (huvud- och tilläggsundersökningar). Under tredje termin lär Master 2 ämnen med 6 hp, 2 ämnen med 4 hp och Forsknings- / experimentell komponent, som uppskattas som 10 hp. Under fjärde terminen avslutar mastern masterprojektet. Examensarbete och presentation omfattar 30 högskolepoäng.
program Förutsättningar
Studierätten på ett magisterprogram har rätt till person som har minst en kandidatexamen eller motsvarande akademisk examen och har engelska kunskaper på nivå B2, som måste godkännas av lämpligt certifikat från institution med särskild ackreditering eller prov som tillhandahålls av universitetet. Personen kommer att inskrivna enligt resultaten från Graduate Record Examination (baserat på Graduate Record Examina och tester i specialitet lämnats på engelska). Stickprov kommer att anslås på webbplatsen för ministeriet för utbildning av GTU minst en månad innan de undersökningar. Anmälan till magisterprogrammet utan godkännande kan fastställas av utbildningsdepartementet.
Lärandesultat / kompetenser
Kunskap och förståelse
Den djupa och systematiska kunskapen om vinodling och enologi; Kunskap om kulturhistoria och geografi av druvväxt, druvsorterna odlas i världens vinodlingsregioner. Kunskap och förståelse för växtanatomi, vinodlingscykler: platsanalys; Sortiment Trelliseringsmetoder; Näringsbehov av vinstockar; Sjukdomar och insekter skadedjur av vinrankor; Grödoreglering föder upp; ympning; Vingårdens golvhantering och skördebestämmelser. Förståelse av fysiologi och symptom på vanliga skadedjursproblem Kunskap om vinproducerande regioner, kända vinfunktioner, traditionella metoder och vinframställningstekniker från olika länder. Kunskap och förståelse för vingårdsverksamhet, material, anordningar, vingårdssäkerhet och sanitet. Kunskap om moderna analysmetoder måste och vin. Förstå de viktigaste bestämningsfaktorerna för vinkvalitet. Kunskap och förståelse av tekniska processer och metoder för mousserande vin, brandy, konjak och andra destillerade drycker. Kunskap och förståelse för begreppet vinaffärer, marknadsföring och försäljning.
Tillämpa kunskap
Förmåga att självständigt planera och genomföra nödvändiga åtgärder för att upprätthålla vingården, med beaktande av druvsort, marksammansättning och miljöförhållanden. Förmåga att diagnostisera näringsbrister, kallskador och vanliga skadedjur. Förmåga att känna igen vanliga näringsbrister och skadedjur. Förmåga att organisera skörden, bestämma det optimala datumet för årgången. Förmåga att övervaka och hantera druvodlingsprocesser och vinframställning enligt gällande bestämmelser. Förmåga att använda moderna metoder, material och anordningar för produktion av högkvalitativt vin, som är anpassade till världsmarknadens krav. Möjlighet att etablera innovationsteknik och nyskapande för att skapa ett nytt varumärke. Förmåga att självständigt Genomföra kvalitetskontroll i vingården och vingården. Bedömningen av risker genom oförutsedda omständigheter. Den sensoriska utvärderingen vin och destillerad dryck. Förstå den enskilda lösningen av problemen inom vinodling och enologi. Förmåga att utföra laboratorieförsök på viner över ett brett spektrum av tillsatshastigheter, analysera försöken genom sensorisk eller laboratorieanalys och skala upp den valda tillsatshastigheten för att beräkna tillsatshastigheterna till bulkvinet (matematik). Förmåga att använda senaste metoderna närmar sig och att självständigt utföra den vetenskapliga forskningen.
göra bedömningar
Möjlighet att välja och tolka vinkulturella och enologiska fältspecifika data, även för att analysera abstrakta data med hjälp av standarder och vissa valda metoder. Förmåga att förstå omfattningen av arbetet inom tillverknings- och forskningsprocesser. Förmåga att göra prediktiva analyser och riktiga slutsatser om nuvarande situation under genomförandet av teknisk verksamhet och problemlösning. Förmåga till kritiskt tänkande och god bedömning. Förmåga att upptäcka problem och riskbedömning. Förmåga att identifiera behov av nya resurser. Förmåga att utvärdera historiska orsaker till framgångsrik vinproduktion i olika regioner i världen. Förmåga att utvärdera mark- och klimatdata på en potentiell vingårdsområde för att bestämma: hur man förbereder det för plantering; Vilka sorter kommer att växa bäst där; Och vilka spännande funktioner fungerar bäst för den valda webbplatsen och sorterna. Möjlighet att genomföra ett avtal om vinodling och vinodling.
Kommunikationsfärdigheter
Förmågan att tillhandahålla presentationerna till målgruppen och genomföra den interpersonella kommunikationen. Att presentera muntliga rapporter för varje forskningspapper med god kommunikationsteknik, inom en tilldelad tid och täcker det tilldelade materialet. Möjlighet att använda ordprodukt för vinproduktion för att beskriva grundläggande processsteg som involveras i att göra både röda och vita viner. Förmåga att förbereda ett forskningspapper med inriktning på en utvald aspekt av vindruvans historia och / eller vin med hjälp av bibliotekshandböcker och webbplatser. Förmåga att demonstrera kärnkännedom om vinodling och vinodlingsteknik som de avser vingårdssäkerhet, trellisförvaltning, vingårdsmateriel, näringshantering, vattenrelationer, vingårdsledning, skadedjurskontrollteknik, druvförädling till juice, jäsningshantering, vingårdssäkerhet, Vingårdsprocesser och vingårdsprodukter. Förmåga till applikationsprogramvara genom att skriva ett forskningspapper, hantera kalkylblad, ge en professionell presentation och hantering av information (datorläsning). Förmåga att tolka, analysera och utvärdera journal, textpublikationer i enologi och handel.
Lärande färdigheter
Bedömningen av den personliga inlärningsprocessen på ett sammanhängande och mångsidigt sätt. Utvecklingen av yrkeskarriären efter avslutad utbildning. Identifiering av de ytterligare inlärningsbehoven. Identifiering av behoven i personligt lärande inom området för enologi; Att hitta lärandet innebär att förstå processens inlärningsegenskaper baserat på strategisk planering och hantering av framtida lärande. Förmåga att skapa en grundforskningspapper som är specifik för enologifältet.
Värden
Utvärderingen av egen och andras inställning till professionella värderingar och bidrag till nya värderingsbildning. Underhåll och skydd av yrkesetik i enlighet med grundlagarna Baserat på professionella värderingar behöver uttalandet om fältutveckling i politiska, ekonomiska och sociala aspekter. Enologens mottagning med det professionella, etiska ansvaret och värderingarna. Applicera akademisk och professionell etik och värderingar under sin praktik och kritiskt utvärdera sin erfarenhet. Detta inkluderar antingen: erkännande av hur vissa vinodlingsmetoder som utförts på praktikplatsen kan förbättras inom området skadedjurskontroll, effektivitet eller moralisk förpliktelse för falsk reklam. Och / eller märker faror och / eller nödvändiga säkerhetsåtgärder vid praktikplatsen.
Former och metoder för att uppnå de lärandesultat
Föreläsning
Seminarium (arbetar i gruppen)
Praktiska klasser
Laboratorieklass
Fältarbete / övning
Kursarbete / Projekt
Mottagningstid
Självständigt arbete
Master uppsats.
De mest spridda undervisnings- och inlärningsmetoderna samt deras definitioner ges nedan. En lärare ska välja rätt metod enligt det konkreta syftet och problemet.
- Diskussion / debatt. Detta är den mest spridda metoden för interaktiv undervisning. En diskussionsprocess ökar kvaliteten på elevernas engagemang och deras aktivitet. En diskussion kan bli ett argument och denna process är inte bara begränsad till de frågor som läraren ställer. Det utvecklar elevernas kunskaper i resonemang och substantierar sina egna idéer.
- Samarbete Med hjälp av denna metod innebär att dela eleverna i separata grupper och ge varje grupp en egen uppgift. Gruppmedlemmarna arbetar individuellt på sina frågor och delar samtidigt sina åsikter med resten av gruppen. Enligt det höjda problemet är det möjligt att flytta funktionerna bland gruppmedlemmarna i denna process. Denna strategi säkerställer elevernas största engagemang i inlärningsprocessen.
- Problembaserat lärande (PBL) är en metod som använder ett konkret problem som inledningsfas både för att förvärva ny kunskap och integrationsprocess.
- Heuristisk metod bygger på en stegvis lösning av ett givet problem. Det realiseras genom oberoende fastställande av fakta i undervisningsprocessen och bestämning av banden bland dem.
- Demonstrationsmetod innebär att presentera information med hjälp av visuella hjälpmedel. Det är ganska effektivt att nå det önskade resultatet. Det är ofta lämpligt att presentera materialet samtidigt genom ljud och visuella medel. Materialet kan presenteras både av en lärare och en elev. Denna metod hjälper oss att göra olika steg för att uppleva läromaterialet tydligare, ange vilka steg studenterna ska ta självständigt; Samtidigt visar denna strategi visuellt kärnan i ett problem / problem. Demonstration kan vara väldigt enkelt.
- Induktiv metod bestämmer en sådan form av överföring av någon form av kunskap när man i processen att lära sig tanken är inriktad på fakta mot generalisering, dvs när man presenterar materialet går processen från konkret till allmänt.
- Deductiv metod bestämmer en sådan form av att överföra någon form av kunskap som utgör en logisk process för att upptäcka ny kunskap på grundval av allmän kunskap, dvs processen går från allmän till konkret
- Analytisk metod hjälper oss att dela upp hela läromaterialet i ingående delar. På detta sätt förenklas den detaljerade tolkningen av separata problem inom det givna komplicerade problemet.
- Syntetisk metod innebär att man skapar ett problem från flera separata. Denna metod hjälper eleverna att utveckla förmågan att se problemet som helhet.
- Verbal eller oral metod innefattar en föreläsning, berättande, konversation etc. Under processen förmedlar läraren, förklarar materialet verbalt och studenter uppfattar och lär det genom att förstå och memorera.
- Laboratoriemetod innebär följande former av aktivitet: utför experiment, visar videomaterial etc.
- Praktiska metoder förenar alla undervisningsformer som stimulerar att utveckla praktiska färdigheter hos studenter. I det här fallet utför en elev självständigt olika aktiviteter på grundval av den kunskap som förvärvats, t.ex. fältstudie, undervisningspraxis, fältarbete mm
- Förklarande metod bygger på att diskutera en given fråga. I processen att förklara materialet ger läraren konkreta exempel, vars detaljerade analys görs inom ramen för det givna ämnet.
- Utforma och presentera ett projekt. Vid utformning av ett projekt tillämpar studenten den kunskap och färdigheter han har förvärvat för att lösa ett problem. Undervisning genom projektering ökar elevernas motivation och ansvar. Arbetet med ett projekt involverar planering, forskning, praktisk verksamhet och presenterar resultaten enligt det valda problemet. Projektet anses vara klart om resultaten presenteras tydligt, övertygande och korrekt. Den kan utföras individuellt, i par eller i grupper; Även inom ramen för ett eller flera ämnen (integration av ämnen); Efter avslutad projekt presenteras projektet för en stor publik.
- Aktivitetsinriktad undervisning innebär lärares och studerandes aktiva deltagande i undervisningen, när praktisk tolkning av det teoretiska materialet sker.
- Skriftlig metod innebär följande former av aktivitet: kopiering, notering, sammanställning av uppsatser, skrivande uppsatser, etc.
Former och metoder för att uppnå inlärningsresultaten laddas upp till universitetets webbplats och kan hittas via följande länk: http://www.gtu.ge/quality/new/en.pdf
Sphere Arbets-
Efter examen av detta program, med förvärvad kunskap och utbildad kvalifikation, kommer personen att kunna arbeta i privata, statliga och icke-statliga organisationer som vinföretag, druvodlingsföretag, mousserande vin och destillerat dryckesföretag, laboratorier, provsmakningsprovisioner, föreningar Arbetar inom vinodling och enologi, Jordbruksdepartementet och dess anknutna organ.