Master inredningsarkitekt arkitekt

Allmänt

Programbeskrivning

Arkitekt inredningsarkitekt, visar kreativitet och mod. Han riktade, renoverar, åter liv till en plats, erbjuder nya lösningar, smart, estetiska. Kombinera känslighet och teknik, rymddesignern erbjudandet från en exakta specifikationer, lösningar som är anpassade till livsstilen för en grupp av individer eller driften av en verksamhet i enlighet med de materiella begränsningar, budget och miljöspecifika utrymme.

Denna yrkesutbildning hög bygger på kreativitet, professionalism, och även kunskapsinhämtning och kulturella färdigheter, sociologiska, semiotiska, filosofiska, visuella (ritning, färger, volymer), grafer, infographics, begreppsmässig, skapande teknisk, lagstiftande, beskrivande.

Undervisningen bygger på en princip av teoretiska kurser och personlig arbete som skall utföras av studenten (för en kurs till en annan) vilket motsvarar en exakt och målinriktat begäran från lärare (forskning, referenser, rapporter , utställningar besök, läsningar, skisser ...). Pedagogiken med utbildningen är att etablera konvergens och transversalities mellan de ämnen som, runt de teman som tas upp i den kreativa verkstaden i inredningsarkitektur eller scenografi.

Den stora projekt av det andra året, vilket gör det möjligt för validering av diplomet bör vara ett val mellan "inre arkitektur" och "scenografi", eller kombinera de två i en multifunktionell projekt. En praktikplats på 25 veckors obligatorisk utbildning i byrån ger studenten möjlighet att vara i kontakt med den professionella verkligheten. Det underlättar dess framtida integration i arbetslivet, integration i multidisciplinära team, studier eller arkitektur byråer kontor, inredningsarkitektur, design, mode designbyråer, kreativa och kommunikation.

Träning mål:

Mastering metod för att utveckla en projekt: forskning, analys, programmering, genomförbarhet, design, implementering, kommunikation av projektet, utarbetande av tekniska dokument, normativa, deskriptiva. Validera en dubbel examen: en titel erkänns av staten nivå II och ett internationellt diplom (Bac + 5).

Behörighet:

Håll en titel eller diplom nivå II (Bachelor, Bachelor) och har avslutat utbildning på tre år för högre utbildning inom inredningsarkitektur eller design utrymme.

Handel:

Arkitekt Inredningsarkitekt är ett kreativt utrymme inom befintliga byggnader. Han uppfattar projekterings projekt med anknytning till hushållens beteende, kulturella och mänskliga proffs. Det är inblandad i så skilda områden som bostäder, arbetsplatser, (tertiär, handel, industri), nöjesetablissemang, gästfrihet, efemära arkitektur (scenografi, händelser, stativ), och möbeldesign .

Vittnesmål från en tidigare student Master Designer inredningsarkitekt:

Anne-Sophie

"Efter ett år Manaa, jag gick med BTS Design Space i autograf skolan. Senare, när jag mådde bra autograf och att jag kunde bekräfta min Bachelor of likvärdighet, fortsatte jag på Master of inredningsarkitekt arkitekt. Dessa formationer har klart lärt mig att bättre förstå utrymme att utöva mitt öga och har reflexer som, på arbetsplatsen, är väsentliga.

BTS i Design Space, professor och landskapsarkitekt Fuchs Magali lärde mig grunderna och de viktigaste etapperna i en inredningsarkitekt: titta på utrymme och avkoda det, överväga dess plats och dess historia .

Behärska en logisk fortsättning på BTS Space Design, bygger denna specialutbildning på idéer som tidigare förvärvats med mer autonomi. Det är mer fokuserad på arbetsplatsen och förbereder sig för att komma in i arbetskraften genom partnerskap mellan autograf och en del företag.

Under mitt första år Mästare, har våra två domare tränare Frédéric Dupressoir professor / arkitekt DESA och Marie Begel, lärare, designer och colorist, upprätta ett samarbete mellan skolan och Post autograf för att uppnå en "forskningsprojekt ". Det var att "göra om" och tänka postkontor i landsbygdsområden. Denna erfarenhet har gjort det möjligt för oss att konfrontera en verklig efterfrågan och försvara våra förslag för en jury av specialister.

Idag, tack vare autograf och Pierre-Yves Graffe (arkitekt, design studio professor och teknisk genomförbarhet), som under flera år nu, jag arbetar inom arkitektur och design byrå FDL är ligger i Peking med min trogna kamrat Thomas som också följde samma kurs som jag till autograf. Vi arbetar med olika projekt i hela Kina barer, bokhandlar, 5-stjärniga hotell, affärer, biografer, lägenheter ... Du ska veta att Kina har en arbetstakt som skiljer sig mycket från vår. Detta är en snabbare takt som kräver en anpassningsperiod, stöd och bra batteritid. All kunskaper i skolan är mycket viktiga eftersom de ständigt efterfrågade på arbetsplatsen.

Till exempel kan genomförandefasen av en APS (preliminär design) i Kina för ett 500m2 projekt fyllas i 4 dagar: Dag 1: studier och hänvisningar till bildsökningar. Dag 2: konceptualisering av utrymme på AutoCAD. Dag 3: 3D-modellering utrymme. 4: e dagen: presentation på power point med skivor av klientmaterial. Dessa olika stadier av projektutveckling är identiska med dem som vi lär oss i skolan.

Dessutom, liksom i alla arkitektbyrå, är viktigt och nästan konstant muntlig presentation av ett projekt. Dagligen, vara övertygad om skälen till att vi föredrar en viss typ av design över en annan. Nu förstår jag varför tränare alltid har insisterat på att göra oss arbeta och förbättra vår förmåga att uttrycka oss muntligt. Som sagt, vi spelar mycket i skolan och på byrån eftersom vi inser de vildaste design. Den kinesiska kunden gillar de ursprungliga idéerna. "

Senast uppdaterad Jan 2017

Om skolan

Fondée en 1982 et située au cœur du 20ème arrondissement de Paris, Autograf, école historique dans les domaines du Graphisme, du Digital, du Design d’Espace et du jeu vidéo, propose des formations val ... Läs mer

Fondée en 1982 et située au cœur du 20ème arrondissement de Paris, Autograf, école historique dans les domaines du Graphisme, du Digital, du Design d’Espace et du jeu vidéo, propose des formations validées par des diplômes d’état ou reconnus par l’état. Ecole à taille humaine, chaque étudiant bénéficie d’un accompagnement individualisé par les professeurs et l’équipe pédagogique. Läs mindre