Master utvecklingsstudier

Allmänt

Programbeskrivning

rubrik

MASTER of Development Studies

Den 21: a århundradet världen upplever drastiska ekonomiska, sociala, kulturella, politiska, teknologiska och miljöförändringar. Dessa förändringar har långtgående globala konsekvenser för fattigdom, ekonomisk tillväxt, social harmoni och politisk stabilitet. Detta gäller särskilt för utvecklingsländerna, där dessa ändrade poserar nya utmaningar i mänsklig utveckling. Det finns inga enkla svar på dessa problem, men strävan efter hållbar mänsklig utveckling förblir en fråga av yttersta vikt.

Utveckling är det instrument samt den process genom vilken människor strävar efter att uppnå målen för fred och välstånd. En systematisk och tvärvetenskaplig undersökning av de faktorer som påverkar utvecklingen är nödvändig för att identifiera lämpliga strategier och processer som är nödvändiga för att främja en rättvis och hållbar utveckling.

BIGD har designat Master of Development Studies (MDS) program för att ge en fördjupad förståelse av utvecklingsidéer och frågor från ett brett tvärvetenskapligt perspektiv. På tillfredsställande fullföljande av programmet kommer eleverna att kunna närma sig och analysera utvecklingsfrågor i samband med globaliseringen, ekonomisk omvandling, och sociala, kulturella och politiska förändringar. Programmet håller avsättning för ett brett spektrum av valbara kurser så att eleverna kan fullfölja sina studier i enlighet med sina respektive akademiska intressen och mål karriär. Programmet kommer att förbereda de studerande för högre studier eller att bedriva givande karriär inom undervisning, forskning, rådgivning och ledning i organisationer med mål och utvecklingsmålen.

Kursinnehåll

Master of Development Studies (MDS) är en forskarutbildning av 48 poäng. Den består av 3 grundkurser (9 poäng), 6 grundläggande kurser (18 poäng), 3 valbara kurser (9 poäng) och en omfattande kurs för forsknings begrepp, metoder och tillämpning (12 poäng). Dessutom kan en student att krävas för att ta en eller flera förberedande kurser om hans / hennes grund preparatet inte anses tillräckligt för programmet.

Med tanke på mångfalden av kurser som ingår i läroplanen, MDS Programmet erbjuder ett brett utbud av undervisning-inlärningsmetoder som föreläsning-diskussion, debatt, seminarium, rollspel, fallstudier, verkstad, projektarbete, teamwork, forskning, etc. Läraren erbjuda en kurs kommer att noggrant välja och använda de metoder som är lämpliga för kurs- och lektions mål. Tonvikten kommer dock att ges på att välja metoder som gör det möjligt för en student att lära sig och tillämpa teorier i praktiken.

För att underlätta placeringen i arbete, kan en student utan arbetslivserfarenhet utnyttja möjligheten att praktik för en termin för att få praktisk erfarenhet av utvecklingsorganisationer. Praktiken kommer att övervakas av en fakultet och efter avslutad studenten kommer att lägga fram en praktikrapport i syfte att utvärdera och betygssättning. Ett certifikat kommer att utfärdas vid passage praktik.

Programmets längd

Löptiden för programmet kommer att variera beroende på antalet poäng en elev registrerar för. Om en elev registrerar för 12 poäng varje termin, hon \ han kommer att avsluta programmet i 4 terminer.

baner

Blivande studenter

Eftersom programmet är ett tvärvetenskapligt en, studerande väljs från olika discipliner. Studenten kropp MDS kan innefatta:

  • Akademiker och eftergymnasial utbildning hållare i utveckling eller relaterade studier som vill fördjupa sin förståelse av ämnet;
  • Samhällsvetenskap och andra studenter som vill specialisera sig på utvecklingsstudier;
  • Yrkesverksamma som arbetar i icke-statliga organisationer, utvecklingsorganisationer eller i den privata sektorn med en utvecklingsfokus;
  • Akademiker och forskare som vill förbättra sina kunskaper och färdigheter forskning i utvecklingsfrågor.

Programstruktur

Stiftelsen / Förutsättning kurser: Tre (3) Kurser 3 x 3 = 9 poäng timmar

  • DEV 300 ekonomi och utveckling
  • DEV 301 Fundamentals of Social Science I- sociologi och antropologi utveckling
  • DEV 302 Fundamentals of Social Science II Politik, politisk ekonomi och regeringen i Bangladesh

B. Grundläggande kurser: Sex (6) Kurser 6 × 3 = 18 poäng timmar

  • DEV 501 utvecklingsperspektiv
  • DEV 502 Fattigdom: Concept, mätning och Policy
  • DEV 503 globala dimensioner utvecklings
  • DEV 504 landsbygdsutveckling
  • DEV 505 jämställdhetsminister
  • DEV 506 Uppföljning och utvärdering

C. Forsknings begrepp, metoder och tillämpning: Tre (3) Kurser 3 x 3 = 9 poäng timmar

  • DEV 690 forskningsmetoder och koncept
  • DEV 691 Statistik och dator kompetensutveckling
  • DEV 692 Research Design och förslag Writing

D. Tillval kurser: Tre (3) Kurser 3 x 3 = 9 poäng timmar

  • DEV 601 Jämförande Development Experience
  • DEV 602 Utvecklingsinforma
  • DEV 603 Utbildning och utveckling
  • DEV 604 miljö och utveckling
  • DEV 605 styre och utveckling
  • DEV 606 Hälsa och utveckling
  • DEV 607 Indigenous Knowledge i utvecklings
  • DEV 608 mikro och utveckling
  • DEV 609 Nationalism, identitetspolitik och utveckling
  • DEV 610 icke-statliga organisationer och socialt entreprenörskap
  • DEV 611 befolkning och utveckling
  • DEV 612 projektutvärdering och hantering
  • DEV 613 rättighetsbaserad strategi för utveckling
  • DEV 614 Teknik och utveckling
  • DEV 615 stadsutveckling
  • DEV 616 Financial Management
  • DEV 617 lag och utveckling
  • DEV 618 social kommunikation
  • DEV 619 markförvärv, Displacement och utveckling
  • DEV 620 ofrivilliga vidarebosättning och rehabilitering
  • DEV 621 Utveckling inducerad vidarebosättning och rehabilitering

E. Thesis (tillval): Tre (1) Kurser 3 x 1 = 3 hp timmar

  • DEV 693 Thesis

Förkunskapskrav

För tillträde till MDS-programmet, en blivande studenten:

  • har minst 3 års kandidatexamen eller en magisterexamen i något ämne.
  • Kravet på en 3 år Kandidatexamen / tredje-divisionen kan mjukas upp för en kandidat som har gjort en forskar certifikat eller diplom kurs utöver en kandidatexamen eller som har minst 10 års arbetslivserfarenhet och klarat testet bedömning.
  • har åtminstone andra klass i SSC, HSC och i kandidatexamen eller åtminstone andra division / klass i SSC, HSC och en CGPA minst 2,00 i kandidatexamen. (Alternativt, för HSC-bokstavsbetyg / O-nivå i fem ämnen & A-nivå i två försökspersoner med en GPA på 2,0 eller högre, enligt BRAC University skala: A = 5, B = 4, C = 3, D = 2 & E = l. Endast en E är acceptabelt.)
  • Kvala i antagningsprov bestående av ett skriftligt prov och en intervju.
Senast uppdaterad Mar 2020

Om skolan

BRAC University (BRACU) was established in 2001. It follows a liberal arts approach to education which nurtures fresh ideas and gives new impetus to the field of tertiary education. It ensures a high ... Läs mer

BRAC University (BRACU) was established in 2001. It follows a liberal arts approach to education which nurtures fresh ideas and gives new impetus to the field of tertiary education. It ensures a high quality of education and aims to meet the demands of contemporary times. Building on BRAC's experience of seeking solutions to challenges posed by extreme poverty, BRACU hopes to instill in its students a commitment to working towards national development and progress. Läs mindre