Master i Digital Content Management

Allmänt

Programbeskrivning

Digital innehållshantering är en arbetsplats med en stark projektion över hela världen. Detta demonstreras av ökningen i antalet konsultföretag och företag som ägnar sig åt att utforma webbarkitekturen, genomföra användarupplevelsestudier (UX), hantera närvaron av varumärken i sociala nätverk (community manager), förbättra webbpositionering i sökmotorer (SEO) eller för att planera marknadsföringskampanjer online. Behovet av fler jobb dedikerade till intranäthantering, elektronisk dokumenthantering eller administration av offentliga webbplatser bekräftas också. Detta fenomen upptäcks i medelstora och stora företag, i forskningscentra, offentliga förvaltningar, bibliotek, arkiv, museer etc.

För att svara på denna efterfrågan på arbetskraft utbildar Master of Digital Content professionella specialister på att utforma, hantera och utvärdera produkter och tjänster relaterade till företagens och institutionernas digitala innehåll.

Det är ett multidisciplinärt projektbaserat lärandeprogram (ABP) som gör det möjligt för elever att analysera utvecklingsmiljön och deras kompetens, tillämpa metodologiska principer för digital marknadsföring och planera och organisera diagnostiska processer, design och marknadsföring av webbplatser och webbapplikationer. Samtidigt utbildas eleverna i användning av datorapplikationer för skapande och utveckling av digitala produkter och tjänster, mätvärden för analys av användarnas och beteende hos användare, samt tekniker för att förbättra användarupplevelsen och användbarhet.

Du kan begära en intervju personligen, per telefon eller via videosamtal med befälhavarens koordinator.

If you use this photo, I would be very appreciative if you would please credit in the caption or meta to "www.useproof.com".Austin Distel / Unsplash

Mål och kompetenser

mål

  • Förvärva kunskap om tillämpning av informations- och kommunikationsteknologi vid forskning och spridning av humaniora med en kritisk vision.
  • Få utbildning i metodologier för design av projekt inom digital humaniora.
  • Förvärva de kunskaper och färdigheter som krävs för design, skapande och utveckling av digitala applikationer i kulturella miljöer (till exempel museer).
  • Vet hur man använder datorlösningar för att utveckla och parametrisera produkter och tjänster.

kompetens

I slutet av magisterexamen måste studenterna kunna:

  • Känner till grunderna och tillämpa konceptualisering och modelleringstekniker för digitala webbplatser och applikationer baserat på syftet, syftena och målen för en organisation, företag eller projekt.
  • Analysera miljön och konkurrensen för att utveckla användarorienterade digitala produkter och tjänster.
  • Känn och tillämpa metodologiska principer för digital marknadsföringshantering, särskilt för att förbättra publiken och konvertera webbplatser och digitala applikationer.
  • Använd mätvärden för att analysera användningen och beteendet hos webbplatsanvändare.
  • Använd diagnostiska tekniker för användarupplevelse och användbarhet för digitala webbplatser och applikationer.
  • Känn och använd de datorprogram som krävs för att skapa och utveckla digitala produkter och tjänster.
  • Planera och organisera inom tvärvetenskapliga team processerna för diagnos, design och marknadsföring av webbplatser och digitala applikationer.Universitat de Barcelona Alumnos en el Campus" src="https://keystoneacademic-res.cloudinary.com/image/upload/q_auto,f_auto,w_743,c_limit/element/13/130616_F_EH_015_1847Alumnos.jpg" alt="130616_F_EH_015_1847Alumnos.jpg" />

Tillgångsprofil

Masterexamen riktar sig helst till kandidater inom områdena information och dokumentation, kommunikation, företag och informations- och kommunikationsteknologi.

Det kommer att uppskattas att kandidaterna har kunskap och färdigheter inom digital innehållshantering som är ackrediterade genom professionell praxis och icke-universitetsutbildning.

Eftersom lärningsmetodiken för magisterexamen till stor del bygger på projektarbete rekommenderas det också att kandidaterna vet hur de arbetar i tvärvetenskapliga miljöer, där de presenterar och försvarar sina egna analyser och lösningar, och där de vet hur de ska integreras idéer från proffs inom andra discipliner.

Slutligen kommer det också att värderas att de har engelska kunskaper på nivå B1 eller högre.

130492_pexels-photo-3184481.jpegfauxels / pexels

Curriculum

Studera resplanen

1: a termin 2: a terminen
  • Informationsarkitektur (5 hp)
  • Innehållsskapande och SEO (5 poäng)
  • Användarupplevelse (5 poäng)
  • Innehållshanteringssystem på webben (5 poäng)
  • Digital marknadsföring (5 poäng)
  • Förberedelse och ledning av projekt (2,5 hp)
  • Social media management (2,5 hp)
  • Digital analys (5 poäng)
  • Valfri (2,5 hp)
  • Valfri (2,5 hp)
  • Valfri (2,5 hp)
  • Övningar (7,5 hp)
  • Slutligt masterprojekt (10 hp)

Valfria ämnen

Befälhavaren erbjuder totalt 6 valfria ämnen från vilka studenten måste välja tre. De frivilliga ämnena för läsåret 2019–20 är:

  • Tillgänglighet (2,5 hp)
  • Applikationer och mobila enheter (2,5 hp)
  • Digitaliserings- och innehållssäkerhetsprojekt (2,5 hp)
  • Koncept och design av kulturella webbplatser (2,5 hp)
  • Koncept och design av myndigheter och öppna administrationswebbplatser (2,5 hp)
  • E-handel och transaktionswebbplatser (2,5 hp)

Master's kan inte garantera att erbjudandet om valfria ämnen förblir oförändrat under kurserna.

praxis

Praktiken i företag och institutioner är ett sätt att fördjupa den praktiska utbildningen av studenterna, som övervakades av fakulteten, en första kontakt med arbetsmarknaden eller ett sätt att bevisa olika branscher inom den professionella sektorn.

Du vistas i företag och institutioner kan vara läroplaner (obligatoriska dins del marc d'una allocatura bagageutrymme) eller icke-läroplanerande metoder eller frivilliga organisationer (foster i avtalet om utbildningssamarbete i marc d'un). Det är också möjligt att stanna på centre de l'estranger med moderna praktiska metoder.

success, seo, businessDiggityMarketing / Pixabay

karriärPOS=TRUNC möjligheterPOS=HEADCOMP

Kunskapen, färdigheterna och attityderna som förvärvats i Master of Digital Content Management är i perfekt harmoni med arbetskraften i viktiga yrkesområden.

Ett av de mest framstående är konsultföretag och företag som är dedikerade till planering av marknadsföringskampanjer online, hantering av närvaron av varumärken i sociala nätverk (community manager), användarupplevelsestudier (UX) eller webbarkitektur.

Det belyser också närvaron av yrkesverksamma inom hantering av digitalt innehåll i företag, bibliotek, arkiv, museer etc., där han utför intranäthanteringsuppgifter, elektronisk dokumenthantering, design av digitala förvar, skapande av webbportaler, virtuella museer etc.

Sektorn för skapande av redaktionella produkter och distribution av information om trådlösa medier, såsom surfplattor eller smartphones, är också ett professionellt uttag typiskt för dessa studier.

Slutligen är införande av arbetskraft i de olika offentliga förvaltningarna inte försumbar, särskilt i de uppgifter som är relaterade till elektronisk administration och elektronisk filhantering.130623_Imagen3_MGCDMasterGestiondeContenidosDigitales.jpg

130624_Enfused-_MG_8417_DxO.jpg
Senast uppdaterad Mar 2020

Om skolan

La Universidad de Barcelona es la universidad pública principal de Cataluña, con el mayor número de estudiantes y la oferta formativa más amplia y completa. Además, es el principal centro de investiga ... Läs mer

La Universidad de Barcelona es la universidad pública principal de Cataluña, con el mayor número de estudiantes y la oferta formativa más amplia y completa. Además, es el principal centro de investigación universitario del Estado y uno de los más importantes de Europa, tanto por el número de programas de investigación como por la excelencia lograda en este terreno. Läs mindre