Master i Made in Italy, Fashion and Luxury Management (MIFL)
Università LUM - School of Management
Nyckelinformation
Campus läge
Milan, Italien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
1 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 8 000 / per year *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
* Early Bird-rabatt 15 % rabatt senast den 31/07/2022
Introduktion
Masterprogrammet "Made in Italy, Fashion and Luxury Management" (MIFL) , presenterat helt på engelska, är en universitetsmästare på första nivå. Dess huvudsakliga mål är att utbilda proffs och ge dem starka färdigheter inom mode- och lyxområdet, för att identifiera nya affärsmöjligheter på internationella marknader och för att bygga och hantera projekt i kreativa industrier med premiumstrategier.
Mode- och lyxindustrin är en växande och snabbt utvecklande sektor, där särskilda individuella förmågor för kreativitet och ledning, strategiska färdigheter, kommunikation och hantering av ny teknik krävs, såväl som specifika förmågor och kompetenser för utveckling av nya initiativ. I detta sammanhang understryker Master Made in Italy, Fashion & Luxury Management vikten av de specifika egenskaperna hos det italienska systemet och dess kreativitet och innovationsförmåga som utmärker italienska varumärken på de viktigaste internationella marknaderna.
MIFL Master erbjuder en professionell och formativ väg, som erbjuder kandidater en konkret möjlighet att starta en karriär i ett stimulerande och internationellt sammanhang förutom att skaffa sig professionalism och kompetens inom området för företagsledningsmodeller för mode och lyx. Evenemangen och nätverksaktiviteterna kommer också att bidra till att berika varje enskild upplevelse, också tack vare samspelet med kreativa företag inom mode- och lyxsektorn.
Lektionerna hålls på engelska av akademiska professorer och prestigefyllda internationella gästprofessorer och chefer från Made in Italy, Fashion and Luxury world.
FAKULTET
o Giuseppe Abatista , Ferragamo SpA – Group Tax, Planning & Control, Pricing Director
o Marco Bacini, MB Group – VD
o Fabio Biccari, dfarm – Digital Transformation, Innovationsexpert
o Andrea Bonante, Moncler – Corporate Affairs & Global Compliance Director
o Simone Botta, Gaetano Aloisio & Co. Srl – Chief Marketing & Communication Officer
o Paolo Cacciato, LUM University – Adjungerad professor Ekonomiska fakulteten; ADM EA Consulting - Ägare och verkställande direktör
o Alessandro Carnicella , Brand Partners Group – Grundare och VD
o Francesca Carrobio Di Carrobio, Hermes Italia – VD
o Stefano Cavaleri, Foorban – Medgrundare & CMO
o Giulia Cipollini, Studio Legale Withers – Partner – Chef för skatte- och förmögenhetsplanering
o Sacha D'Ecclesiis , Cintioli & Associati – Partner
o Enrico Di Fiorino , Fornari e Associati – Partner – Avvocato, LL.M.
o Eugenia Di Muzio , Aquazzura – Worldwide Commercial Director
o Luca Esposito, Chopard – EMEA Training Manager
o Stefano Galassi, Global Fashion Tech – VD och innovationsrådgivare
o Ottavio Gallone, Lumēi Cosmetics – Grundare & CMO
o Antonello Garzoni, LUM-universitetet – rektor, professor i strategisk ledning
o Nicola Giuggioli, Eco Age Ltd – VD
o Silvia Grilli, Grazia Magazine – Direktör
o Matteo Guerrini – Senior marknadsförings- och digitalkonsult
o Lisa Lardera, Gucci – Senior Sales Account
o Francesco Leccisi, Essilor-Luxottica – Senior Vice President Business Development
o Jacopo Liguori, Studio Legale Withers – Partner – Chef för teamet för italienska immateriella rättigheter, teknik och integritet
o Stefano Loconte, LUM Jean Monnet University – Professor i skatterätt – Loconte & Partners Advokatbyrå, grundare
o Leila Loconsole – Produktionsutvecklingschef
o Sauro Mariani, San Domenico Hotels – Vice President Sales and Marketing
o Maria Matloub, GGUTT Design & Innovation hub – Designer
o Maurizio Mazzanti, Reborn Ideas – grundare
o Monica Medini, SUPSI – professor i marknadsföring
o Fabrizio Montanari, Università di Modena och Reggio Emilia – professor i företagsorganisation
o Ida Palombella, Deloitte Legal – Partner, Head of IP, IT & Data Protection
o Sharon Whitehouse, Studio Legale Withers – Partner | Advokat (England och Wales)
Startdatum – 9 januari 2023
Om du registrerar dig senast den 31 september 2022 kan du dra nytta av 15 % rabatt (6 800 euro istället för 8 000 euro).
Under tiden upplev MIFL Masters genom vår Instagram-berättelse href="https://www.instagram.com/s/aGlnaGxpZ2h0OjE4MDg0ODA4NzU5MjUwNzk4?igshid=g6ptoyirk8qx
Antagningar
Galleri
Programresultat
Kursens struktur
- Internationell företagsledning
- Företagsekonomi och internationella strategier
- Personalförvaltning
- Strategisk marknadsföring
- Kommunikation, PR och Event Management
- Digital marknadsföring
- Fokus på Made in Italy, mode och lyxaffärer
- Tillverkad i Italien och lyxvaruhantering
- Brand Management och Customer Management
- Köpa och sälja
- Detaljhandel och försäljningsledning
- Designtänkande och projektledning
- Innovation och produktledning
- Hållbarhetsledning
- Immaterialrätt och certifiering från Made in Italy
- Företagsbeskattning
- Mode och lyx Digital Lab
- Digitalt kommunikationslabb
- Lab för e-handel och e-handel
- Fashion Tech Lab
- Internationalisering Made in Italy Lab
- Praktikprogram
Stipendier och finansiering
Studieavgift för programmet
Karriärmöjligheter
Lyxvaror, modevaror och livsstilsvaror är säkert bland huvudsektorerna för italiensk excellens.
Kursen syftar till att ge unga akademiker de tekniska, ledningsmässiga och ledande färdigheterna för att professionellt komma in i företag inom mode- och lyxsektorn, som nu för tiden växer snabbt och kräver mer och mer specifika yrkeskunskaper som är väl utbildade.
I slutet av kursen kommer de huvudsakliga jobbpositionerna och karriärmöjligheterna att vara i företag, konsultföretag, branschorganisationer och institutioner inom mode-, lyx- och livsstilssektorerna, främst inom dessa funktioner:
• Marknadsföring
• Kommunikation och evenemang
• Brand Management
• Retail Merchandising
• Visual Merchandising
• Återförsäljare
• Digital marknadsföring