Master i design för virtuell verklighet
IED – Istituto Europeo di Design Barcelona
Nyckelinformation
Campus läge
Barcelona, Spanien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
9 månader
Takt
Heltid
Studieavgifter
Begär info
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
18 Jan 2025
Introduktion
Master in Design for Virtual Reality undervisar en ny generation av designers om hur man skapar uppslukande upplevelser och lösningar med virtual reality-teknik och verktyg. Med ett tydligt kreativt och teknologiskt fokus främjar kursen nya sätt att utforma, lära sig och interagera baserat på banbrytande berättelser.
Experter förväntar sig att effekterna av virtuell verklighet på våra liv kommer att vara jämförbara med Internet eller smartphones, och erbjuder enormt lovande möjligheter inom ett brett spektrum av områden: utbildning, underhållning, digitala städer, audiovisuella, arkitektur, fordon, teknik , social handling ...
När VR går in kräver marknaden mer specialiserade yrkesverksamma som förstår det nuvarande och framtida scenariot, inser potentialen för befintlig teknik och visar en kreativ strategi för att utforma innehåll, erfarenheter, produkter och tjänster.
Detta är en banbrytande mästare i Europa tack vare det specialiserade innehållet. Programmet är indelat i tre delar: Designstudio som täcker teorimodulen, Design Tech för att lära sig att arbeta med specifik virtual reality-hårdvara och programvara, och Design Lab, ett fördjupande laboratorium för att skapa och utveckla projekt och erfarenheter inom olika områden.
mål
- Att förstå processerna och metodologierna som är involverade i att utforma, utveckla och producera uppslukande, kommunikativa, emotionella och sociala upplevelser med hjälp av virtuell verklighet
- Att utveckla berättelser, miljöer och tjänster med design och VR-teknikverktyg.
- Att bygga upp en sund bas av specifik virtual reality-kunskap, metodik och verktyg för att utveckla framtida professionella projekt.
- Att få oberoende i inlärningsprocessen för att bekvämt beordra programvara och hårdvara för virtual reality design.
- Att experimentera med de många möjligheter som berättelser och fördjupning kan erbjuda inom olika sektorer.
- Att bygga en ram av koncept och resurser för att lösa problem under projektplanering och ta fram ideala lösningar.
- Att delta i tvärvetenskapliga team där debatter och samarbete främjas för att skapa funktionella och effektiva mönster.
Metodik
Målet för mästaren är att ge studenterna specifik kunskap och resurser för att arbeta inom området virtuell verklighet.
Kursprogrammet syftar till att:
- Förbered eleverna att leda processen med att utforma och utveckla virtual reality-miljöer med avancerad teknik och verktyg som kommer att förändra hur människor interagerar med varandra och med vår omgivning.
- Lär ut nya designmetoder och virtual reality-verktyg som involverar specifik VR-programvara och hårdvara, och förbereda eleverna för professionella aktiviteter kopplade till design och uppslukande miljöer och nya digitala upplevelser.
- Håll tekniska sessioner om projektutveckling och praktiska tillämpningar, samt teorimöten där ett viktigt ämne väljs för att binda in den förvärvade kunskapen.
- Uppmuntra eleverna att genomföra verkliga projekt för specifika mål baserat på en kundinformation (med ett företag eller partnerinstitution).
- Presentera dem för den professionella världen genom att delta i internationella evenemang och konferenser som Mobile World Congress och Sónar D.
- Uppmuntra eleverna att uppleva berättande och nedsänkning på varierat, intressant och roligt sätt.
- Utvärdera elevernas förståelse med täta mellanrum under hela inlärningsprocessen.
Studentprofil
- Arkitekter, inredningsarkitekter och närstående yrkesmän som vill utforska de kreativa möjligheterna virtual reality erbjuder inom sina olika områden.
- Grafiska formgivare, multimedia eller interaktiva designers, animatörer, digitala artister och digitala produktdesigners.
- Personer med beprövad akademisk och / eller yrkeserfarenhet inom design, audiovisuell teknik eller teknik som är intresserade av att utforska de kreativa gränserna för virtual reality-teknik.
Jobbmöjligheter
Det finns många möjligheter inom användarupplevelse och gränssnittsdesign, informationsarkitektur och projektledning . Efterfrågan på VR-specialister är hög inom områden som arkitektur och inredning, audiovisuell och underhållningsindustri med studior och byråer, industriell design och teknik, digitaliserade städer, utbildning och kommunikation.
De som slutför mästarna kommer att ha olika professionella alternativ att arbeta med:
- VR-berättare: designers och skapare av nya framtida berättelser.
- Virtual reality designers och innehållsutvecklare på Unity Engine.
- Direktörer och innehållsutvecklare för VR-plattformar.
- UX-designers som använder virtual reality.
- Projektledare som hanterar XR / VR-innehåll och produkter.
- Utställningsdesigners och arrangörer av evenemang med uppslukande miljöer.
- Simuleringsutvecklare och designers för arkitektur och designstudior.
- VR-skapare och specialister inom animering, postproduktion (FX) eller spelstudior.
- XR-produktdesigners för IKT-företag (informations- och kommunikationsteknik), för interaktiva byråer eller för kommersiella applikationer.
Samordnare
Mery Glez
Sedan hon var barn har Mery besökt och bott i olika länder, vilket ger henne ett internationellt kulturellt perspektiv.
Under de senaste 15 åren har hon varit engagerad i internationella projekt som arbetar som audiovisuell och interaktiv designer med arkitekter, designers, utvecklare och kommunikations- och marknadsföringspersonal, designat och skapat smart audiovisuellt innehåll för museer, utställningar, mässor, evenemang , produkter och upplevelser med hjälp av cross reality (XR).
Hon är partner i Out of Format-studion , som drivs av ett internationellt tvärvetenskapligt team baserat i Barcelona och Milan. Mery producerar videoprojektioner för inomhus- och utomhusarkitekturstrukturer samt interaktiva, AR-, VR- och videoproduktioner för evenemang, festivaler, mode och varumärken.
Hon deltar också i varje skede av strategisk projektutveckling , från kreativ start och kommer med den ideala tekniska lösningen, till att designa och utveckla audiovisuellt innehåll eller att producera och ställa in AV-system (projektorer, högtalare, sensorer ...) och programvara.
Hon är medstifter av GEOGAMING-projektet , som uppskattades av Europeiska unionen för att utveckla och implementera ny teknik. Hennes mål är att få alla att känna sig som en utforskare och förvandla varje ämne, koncept eller plats till ett äventyr som väntar på att bli upptäckt.
Mery arbetar som rådgivare för Europeiska kommissionen för utbildning och kreativa industrier . Hon tog examen i videodesign från New York SVA (School of Visual Arts) och i digital och elektronisk tillverkning från MIT FabLab. Hon är också lärare vid IED Visual Arts Department i Milano och Barcelona.
Galleri
Idealiska studenter
- Arkitekter, inredningsarkitekter och närstående yrkesverksamma vill utforska de kreativa möjligheter som virtual reality erbjuder inom sina olika områden.
- Grafiska formgivare, multimedia eller interaktiva designers, animatörer, digitala artister och digitala produktdesigners.
- Personer med beprövad akademisk och/eller yrkeserfarenhet inom design, audiovisuella medier eller teknik som är intresserade av att utforska de kreativa gränserna för virtual reality-teknik.
Antagningar
Läroplan
Målet med masterprogrammet är att ge studenterna specifika kunskaper och resurser för att arbeta inom området virtuell verklighet.
Kursprogrammet syftar till att:
- Förbered eleverna att leda processen med att utforma och utveckla virtual reality-miljöer med avancerad teknik och verktyg som kommer att förändra hur människor interagerar med varandra och med vår omgivning.
- Lär ut nya designmetoder och virtuell verklighetsverktyg som involverar specifik VR-mjukvara och hårdvara, och förbered eleverna för professionella aktiviteter kopplade till design och uppslukande miljöer och nya digitala upplevelser.
- Håll tekniska sessioner om projektutveckling och praktiska tillämpningar, samt teorimöten där ett viktigt ämne väljs för att binda in den förvärvade kunskapen.
- Uppmuntra eleverna att genomföra verkliga projekt för specifika mål baserat på en kundinformation (med ett företag eller partnerinstitution).
- Introducera dem till den professionella världen genom att delta i internationella evenemang och konferenser som Mobile World Congress och Sónar +D.
- Uppmuntra eleverna att uppleva berättande och fördjupning på olika, intressanta och roliga sätt.
- Utvärdera elevernas förståelse med täta intervaller under hela inlärningsprocessen.
Programresultat
- Att förstå de processer och metoder som är involverade i att designa, utveckla och producera uppslukande, kommunikativa, emotionella och sociala upplevelser med hjälp av virtuell verklighet.
- Att utveckla berättelser, miljöer och tjänster med design och VR-teknikverktyg.
- Att bygga upp en sund bas av specifik virtual reality-kunskap, metodik och verktyg för att utveckla framtida professionella projekt.
- För att få självständighet i inlärningsprocessen för att bekvämt styra mjukvara och hårdvara för virtuell verklighet.
- Att experimentera med de många möjligheter som berättelser och fördjupning kan erbjuda inom olika sektorer.
- Att bygga en ram av koncept och resurser för att lösa problem under projektplanering och ta fram ideala lösningar.
- Att delta i tvärvetenskapliga team där debatter och samarbete främjas för att skapa funktionella och effektiva mönster.
Studieavgift för programmet
Karriärmöjligheter
Det finns gott om möjligheter inom områdena användarupplevelse och gränssnittsdesign, informationsarkitektur och projektledning. Efterfrågan på VR-specialister är stor inom områden som arkitektur och inredning, den audiovisuella och underhållningsbranschen med studior och byråer, industriell design och ingenjörskonst, digitaliserade städer, utbildning och kommunikation.
De som slutför masterprogrammet kommer att ha en mängd olika professionella alternativ att arbeta som:
- VR-berättare: designers och skapare av nya framtida berättelser.
- Virtual reality designers och innehållsutvecklare på Unity Engine.
- Direktörer och innehållsutvecklare för VR-plattformar.
- UX-designers som använder virtual reality.
- Projektledare som hanterar XR / VR-innehåll och produkter.
- Utställningsdesigners och arrangörer av evenemang med uppslukande miljöer.
- Simuleringsutvecklare och designers för arkitektur och designstudior.
- VR-skapare och specialister inom animation, postproduktion (FX) eller spelstudior.
- XR-produktdesigners för ICT-företag (informations- och kommunikationsteknik), interaktiva byråer eller kommersiella applikationer.