Master i design och produktledning
Fachhochschule Salzburg University of Applied Sciences
Nyckelinformation
Campus läge
Salzburg, Österrike
språk
Tysk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
4 terminer
Takt
Heltid, Deltid
Studieavgifter
EUR 363 / per semester *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
* + ÖH-bidrag
Introduktion
Masterexamen i "Design & Product Management" ger fördjupade färdigheter inom strategi, design, implementering, ledning och testning av produkt- och tjänsteprojekt. "Design & Product Management" står för nätverkande av marknadsföring och design, vill göra "Design Thinker" lämplig för chefsbefattningar och företagsstiftelser.
Typ av studier: heltid. Karriärmöjlig delstudie möjlig. | Examen: Master of Arts in Business (MA) | Längd: 4 terminer (120 ECTS) |
Studieplatser/år: 18 | Studieort: Campus Kuchl | Undervisningsspråk: Tyska |
Studieavgifter: 363 euro per termin + ÖH-bidrag |
Varför en magisterexamen i design och produktledning vid Salzburg University of FH Salzburg ?
Transformationsdesign och designledarskap är i hemlighet målen för magisterexamen. För design och marknadsföring är tveksamt till en början. De är några av de största producenterna av avfall i samhället och uppmuntrar med eftertraktade produktkoncept människor att slänga generationer av enheter som faktiskt är funktionella.
Men kraften i dessa discipliner kan också användas tillsammans för att åstadkomma positiv social förändring, och det är detta kursen bör fokusera på. Det är en stor social resurs som ligger i studieuppsatser och masteruppsatser. De bör vidareutvecklas och även manifestera radikalt nya produkt-tjänstekoncept. Bara ledarskap.
Detta kräver gedigen träning. Förutom att renodla respektive kreativ bakgrund är god empirisk kunskap om framför allt kvalitativ marknadsundersökning, marknadsföring och produktledning viktigt för att kunna möta framtida utmaningar. De utvecklar kompetensen för att ha en innovativ effekt som intraprenörer i företaget, men de får samtidigt verktygen att starta eget.
Det viktigaste med magisterexamen i Design & Product Management
Plattform för utbyte av åsikter och idéer, för visioner
Masterprogrammet vid Salzburg University of FH Salzburg erbjuder dig metodisk, vetenskaplig och praktisk utbildning inom områden som marknadsföring & varumärke, designledarskap, design management, affärsmodellering eller designtestning.
Med utgångspunkt i din gedigna grundutbildning ger magisterexamen möjlighet att reflektera, tänka igenom helt nya ämnen och aspekter som hittills försummats och på så sätt skaffa sig färdigheter som går utöver ren kunskapsinhämtning.
Det finns tillräckligt med tid i projekt för att verkligen tänka igenom koncept grundligt och att utveckla alternativ till nuvarande åtgärder. Dessa grundläggande visioner är ytterst mervärdet av utbildningen, vilket gör dig lämplig för företag eller nystartade företag, eftersom detta konceptuella arbete ofta eftersätts i den löpande verksamheten.
Innovativ i nästan 20 år
entreprenörer och intraprenörer
Tack och lov grundades kursen "Design & Product Management" av pionjärerna inom den österrikiska möbelindustriföreningen och kulturintellektuella vid millennieskiftet eftersom de ville utveckla starka varumärken i Österrikes möbelindustri. Vissa saker har förbättrats under tiden - tack vare aktiv hjälp från många dpm-examinerade - men det finns fortfarande tillräckligt att göra. Fortfarande gäller följande: det räcker inte att bara producera bra kvalitet, det måste utformas på ett sätt som passar målgruppen och marknadsföras professionellt och strategiskt. Endast det som i slutändan uppfattas av kunden är kvalitet.
Redan från början skrev grundarna i kursloggboken: koncentrera dig aldrig bara på en bransch, be alltid om att få se helheten. Att lära av andra, inte minska komplexiteten av fel enkelhetsskäl, utan verkligen anstränga sig för tvärvetenskap och tänka igenom design – och därmed företagskonceptet – brett.
Design är konceptet bakom produkten och företaget, eller som Otl Aicher uttryckte det: "Designern är företagets filosof".
Karriärmöjligheter
Syftet med Masterexamen i Design & Product Management är att möta behovet av strategiskt tänkande designers och produktchefer som är trygga i att fatta beslut i designfrågor och som utvecklar lösningar på komplexa problem i ekonomi, företag och samhälle.
Breda ansvarsområden
Utexaminerade har perspektiv som designers och produktchefer med ett brett utbud av aktiviteter i små och medelstora företag eller som designers eller produktchefer anställda specifikt i större företag med uppgifter inom följande områden:
- Design: Ledning av designprocessen, utveckling av självständigt formspråk, designstrategi och ledning, produktdesign, visualisering m.m.
- Produktledning: genomgång av nya produktidéer, strategier, projektledning, marknadsundersökningar, acceptansanalys, varumärkesidentitet, varumärke, företagsidentitet, distribution, POS, etc.
- Utveckling: Forskning och strategi, produkt- och designtestning, nya material och funktioner, kvalitetsledning m.m.
- Media: art direction, reklam, grafik, förpackningar, kommunikation, etc.
Företag idag står också inför problemet med till stor del mättade och globaliserade konsumentvarumarknader, snabb innovation och ständigt föränderliga konsumentbehov. För att inte hamna på efterkälken får design allt mer betydelse i företagen. Differentiering från konkurrenterna och utveckling av helt nya svar på vår tids behov är avgörande kriterier för hållbar företagsframgång (jfr. Eser, S./Leube, M. (red.) (2017): Cirkulär design i praktiken. Strategier och koncept för att utforma den nya, regenerativa cirkulära ekonomin).
Därför utbildar vi strategiskt tänkande designers och produktchefer som är trygga i att fatta beslut i designfrågor, som tänker innovation systematiskt och går tillväga på ett planerat och vetenskapligt sätt.
Läroplan
kursstruktur
Kreativ visionär. Strategiskt. design ledarskap.
I grunden är magisterexamen i Design & Product Management uppbyggd enligt följande, varvid det teoretiska och metodologiska innehållet undervisas intensivt i början och minskar över tid så att fjärde terminen uteslutande kan ägnas åt masteruppsatsen:
- Första terminen: Väsentliga grunder och, beroende på tidigare utbildning, omställningskurser, tvärvetenskaplig fördjupning av kompetens inom design, marknadsföring, teknik, projektledning och innovation.
- Andra/tredje terminen: fördjupning, forskning, strategiutveckling och experimentell projektutveckling, inspiration genom exkursioner (obligatoriskt) och termin utomlands vid någon av våra många partnerinstitutioner (önskvärt under 3:e och/eller 4:e terminen).
- Fjärde terminen: Examensarbete (även möjligt i samarbete med företag eller en termin utomlands).
Magisterexamen kan avläggas som en del av en examen. 15 hp avläggs varje termin istället för 30 i full examen. Närvaro är för det mesta obligatorisk.
Specialisering och val
Masterprogrammet erbjuder poäng som kan väljas fritt under varje termin för individuell inriktning. Utöver ett antal valfria ämnen planeras inriktningar:
Följande specialiseringar är möjliga och utgör även de tematiska blocken i masteruppsatserna:
- Strategi & Forskning: Teoretiska/empiriska studier om samhälle och yrkesfält till forskningsbehov och utifrån detta nya tjänste- och produktkategorier - men även strategisk dramaturgi för i synnerhet inredning eller butiksdesign.
- Entrepreneurship / Intrapreneurship: Nya affärsmodeller och varumärket, tjänsten, försäljningen och produktkoncepten bakom dem, som Amenite-projektet eller de många blockerade jobben för Recaro eller Daimler, till exempel.
- Cirkulär design: Visionär användning av de senaste materialen från materialforskningen, som t.ex Project Scramble eller Merhaba.
- Cirkulär ekonomi: Nya affärsmodeller och en återvinningsbar helhetsbild av modellen
- Circular Society: Nya boendemiljöer och design med bestående inverkan
projektorientering
I de team- och individuella projekt som är obligatoriska från första terminen ska individuella styrkor stärkas och svagheter successivt förbättras. Läroplanen och hela studiegången är inriktad på att arbeta med krävande varumärkes-/tjänste-/produktprojekt. Intensiv projektcoachning och rådgivning följer eleverna redan från början.
teori och reflektion
De teoretiska ämnena ger nödvändiga verktyg för att utveckla projekt på hög nivå. Att testa dessa ökar förmågan att reflektera och argumentera.
team och kommunikation
Eleverna lär sig ledarskap för att hantera sig själva, kreativa team och komplexa projekt. Att presentera idéer och lösningar på ett övertygande sätt lär sig under kursen samt kommunikation med olika intressentgrupper.
Tvärvetenskapligt lagarbete
Designers från olika kandidatexamen, chefer och tekniker arbetar tillsammans med innovativa koncept och hållbara lösningar. Olika kompetenser och yrkesbakgrunder kombineras i tvärvetenskapliga projektteam.
I slutet av dina studier kommer du att skriva din masteruppsats. Syftet är att uppnå ett djup av bearbetning som utforskar nya vägar för näringslivet och samhället. Det är upp till studenterna att avgöra om det är en visionär studie eller ett varumärke/tjänst/produktkoncept som kan implementeras direkt.
termin utomlands
Områdena design och produktledning är extremt internationellt orienterade. Det är därför vi aktivt stödjer en vistelse utomlands som en del av din utbildning på FH Salzburg .