Master i didaktik i franska som främmande språk
University of Cyprus
Nyckelinformation
Campus läge
Aglantzia, Cypern
språk
Franska
Studieformat
På Campus
Varaktighet
3 terminer
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 5 125
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
Introduktion
Programmet Teaching Master i franska som främmande språk (FLE) erbjuder utbildning vars huvudsakliga mål är att förvärva följande färdigheter: a) akademisk kunskap i FLE -didaktik (teoretiska metoder och nuvarande metoder); b) yrkeskunskaper om undervisning i det aktuella språket (praxis, erfarenhet av skolmiljön) och c) principer för ledning i utbildningen. Programmet erbjuder därför utbildning som erbjuder både viktiga verktyg för att analysera undervisningssituationer och praktiska verktyg som möjliggör ingrepp i yrkesområden som påverkar undervisningsprocessen.
Masterprogrammet i FFL -didaktik riktar sig till FFL -lärare som arbetar i den offentliga och privata sektorn på Cypern eller på andra ställen, som vill förvärva en större specialisering, men också till framtida lärare eller specialister inom Francophonie som önskar arbete på Cypern eller någon annanstans. Den är också avsedd för akademiker från franska studier från Cyperns universitet eller för innehavare av andra franska diplom, eller för innehavare av andra avdelningar vid Cyperns universitet eller andra cypriotiska eller utländska universitet. främmande språk kombinerat med kompetens inom utbildning och administration.
Från akademisk synvinkel syftar programmet till att stödja akademiker från franska språket och litteraturen, eller andra innehavare av examensbevis från den fransktalande världen, enligt de nuvarande kraven för undervisning i franska som främmande språk och den moderna arbetsmarknaden på Cypern och utanför Cypern. Mer specifikt erbjuder den en fördjupad utbildning, som varar tre terminer (4 kurser från institutionen för franska och europeiska studier + 2 kurser från institutionen för utbildningsvetenskap och / eller institutionen för psykologi + avhandling eller praktik), som erbjuder både nödvändiga verktyg för att analysera inlärningssituationer och praktiska verktyg för intervention inom yrkesområden kopplade till den didaktiska processen. Ur ett forskningsperspektiv är syftet med programmet att ge sina kandidater möjlighet att fortsätta doktorandstudier vid institutionen för franska och europeiska studier eller andra institutioner vid Cyperns universitet som har liknande forskningsämnen (t.ex. Institutionen för utbildningsvetenskap , Institutionen för psykologi) och universitet i andra länder med forskningsperspektiv på detta ämne. Detta program tränar:
- lärare i franska som främmande språk
- direktörer för privata fransktalande eller utländska skolor
- direktörer för språkcentra och privata språkinstitut
- Inspektörer av franska som främmande språk
- specialiserade utbildare från utbildningsinstitut
- fransktalande kulturattachéer
- författare till franska läroböcker
- rådgivare och attachéer inom språktjänster
- Frankofonrådgivare och programansvariga
- rådgivare och specialister i fransktalande ämnen, engagerade i den fransktalande världen
- rådgivare specialiserade på flerspråkighetsfrågor
- formgivare av fransktalande didaktiska läroplaner
- Tränare i franska som främmande språk
- allmänna inspektörer av främmande språk
- rådgivare och attachéer i planerings- och språkpolitiska kontor
- lärare / tränare på webben
- lärare / utbildare av utbildningsprogram
Programlängd
Programmet sträcker sig över tre terminer under vilka studentens fysiska närvaro vid universitetet är obligatorisk. Studenter har emellertid möjlighet att spendera den maximala tiden som tillåts av Cyperns universitet föreskrifter vid institutioner utomlands under LLP / ERASMUS + -programmet. Inom ramen för utbytes- och samarbetsprogram mellan Cyperns universitet och avdelningar, laboratorier eller forskningsinstitut utomlands är samövervakning av magisteruppsatsen en fördel som övervägs positivt.
Arbetsspråk
Kurserna i programmet erbjuds på franska, med undantag för kurser från institutionerna för utbildningsvetenskap och psykologi som undervisas på grekiska. Språket i den angivna bibliografin motsvarar språket i seminarierna. Avhandlingen eller praktikrapporten är skriven på franska eller grekiska, i ett ämne relaterat till undervisning i franska som främmande språk.
Galleri
Antagningar
Läroplan
Programstruktur
Programmet ger den akademiska examen Magister Artium. Den sträcker sig över tre terminer och ger minst 90 ECTS. ECTS fördelas enligt följande:
1:a terminen | |||
FES 730 | Metoder för undervisning i franska som främmande språk | 10 | |
FES 733 | Sociolingvistik och didaktik av franska som främmande språk | 10 | 30 |
EDU eller PSU | Kurs vald från Institutionen för utbildningsvetenskapers vägledande lista eller vid institutionen för psykologi | — | |
2:a terminen | |||
FES 731 | Informations- och kommunikationsteknik vid undervisning i franska som främmande språk | 10 | |
FES 734 | Didaktik för grammatiken i franska som främmande språk | 10 | 30 |
EDU eller PSU | Kurs vald från Institutionen för utbildningsvetenskapers vägledande lista eller vid institutionen för psykologi | — | |
3:e terminen | |||
FES 749 | GJORDE examensarbete | 30 | 30 |
total | 90 |
Obs: Institutionen för utbildningsvetenskapers kurser tillgodoräknas 12 ECTS. Psykologiska institutionens kurser tillgodoräknas 7,5 hp. ECTS kan kompletteras med forskningsmetodikkursen vid Institutionen för franska och europeiska studier, eller/och seminarier som tillhandahålls av Institutionen för utbildningsvetenskap.
Förutom den obligatoriska kursen FES 730 Metodik för didaktiken för franska som främmande språk, kommer institutionen för franska och europeiska studier att välja resten av kurserna som erbjuds under varje termin (se listan över kurser vid institutionen nedan)
När det gäller grupper om ett begränsat antal studenter kommer kurserna att ha formen av seminarier eller fristående studier under ledning och ledning av professorer vid institutionen.
De seminarier, studiedagar och konferenser som anordnas av partneravdelningarna och som behandlar ämnen relaterade till programmet, utgör ett viktigt komplement till programmet. Deras innehåll kan bli föremål för rapporter som kommer att utvärderas.
Studenter kan, om de så önskar, tillbringa en termin vid en utländsk universitetsinstitution under en av dessa tre terminer av programmet, inom ramen för Erasmus+-utbyten.
I undantagsfall och efter godkännande av masterprogramkommittén vid institutionen för franska och europeiska studier kan studenter ersätta en kurs (och endast en) av sitt studieprogram med en kurs som erbjuds i ett annat forskarutbildningsprogram från Cyperns universitet, förutsatt att denna kurs är belagd med samma antal högskolepoäng och att den är direkt relaterad till den av studenten upprättade avhandlingen.
Under alla terminer, inklusive sommarterminen, kan studenter anmäla sig en gång till kursen FES 700 Research Experience (6 ECTS) och FES 701 Independent Study (3 ECTS). Anmälan förutsätter godkännande av handledaren vid institutionen.
Den slutliga avhandlingen (30 hp) utarbetas antingen under ledning av en DEP-medlem vid Institutionen för franska och europeiska studier eller i samarbete med en DEP-medlem från partneravdelningarna efter överenskommelse med studentens huvudsakliga forskningschef. Verket måste vara ett originalverk på 8 000 till 15 000 ord långt. Studenter ska välja ämne för sitt arbete och sin forskningshandledare före utgången av andra terminen av sina studier. Slutet av masteruppsatsen examineras i slutet av tredje terminen av en försvarskommitté som bildas i slutet av programmets andra termin. Uppdraget består av forskningschefen och ytterligare en lärare-forskare. Studenterna ska lämna in sitt arbete tre veckor före det datum som fastställts för disputationen, som äger rum under tredje terminens tentamensperiod.