Master i förändrad utbildning
University of Helsinki
Nyckelinformation
Campus läge
Helsinki, Finland
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
2 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 18 000 / per year *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Aug 2024
* för medborgare utanför EU/EES
Introduktion
Hur ska man leda framtidens lärande?
I det tvååriga masterprogrammet i förändrad utbildning får du förståelse för utbildning som en dynamisk och transformerbar konstruktion från den individuella neurala nivån till global politik. Du får också kunskap och färdigheter för att analysera, utveckla och påverka praxis och strukturer för utbildningssystem, institutioner, undervisning och pedagogiska frågor.
Du studerar en unik och forskningsbaserad kombination av studier som förbinder olika syn på mångfald och jämlikhet inom utbildning, undervisning och lärande. De tre ämnesområdena inkluderar 1) Utbildning, samhälle och kultur, 2) Pedagogisk psykologi och neurovetenskap och 3) Pedagogik, utbildningsinstitutioner och forskningsbaserad lärarutbildning.
Antagningar
Läroplan
Omfattningen av Masterprogrammet i förändrad utbildning är 120 hp (ECTS) som ska genomföras under två läsår. Läroplanen består av obligatoriska och valfria moduler i utbildningsvetenskap, kurser i kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, och kulminerar i framtagandet av en magisteruppsats. Du kan också inkludera valfria studier i relaterade discipliner, en praktikplats och en studentutbytesperiod som en del av din examen.
Programmet vänder sig till studenter som har avlagt en examen på grundnivå (t.ex. kandidatexamen) i Finland eller någon annanstans.
Programmet är strukturerat kring tre ämnesområden:
- Utbildning, samhälle och kultur
- Pedagogisk psykologi och neurovetenskap
- Pedagogik, utbildningsinstitutioner och forskningsbaserad lärarutbildning
Ämnesområden
1. Utbildning, samhälle och kultur
Inom detta innehållsområde kombineras sociologiska, kulturella, filosofiska, historiska, politiska och ekonomiska perspektiv för att ge studenterna en förståelse för utbildning som socialt kontextualiserad. Utbildning undersöks genom linsen av politik, kultur och praktik, särskilt i förhållande till frågorna om social rättvisa. Eleverna lär sig att undersöka förhållandet mellan utbildning och flera ojämlikheter, inklusive ålder, kön, etnicitet / ras, sexualitet, funktionshinder / hälsa och social klass. Fokus ligger på att analysera hur flerdimensionella ojämlikheter, social utestängning och diskriminering i utbildningen konstrueras. Studenterna kommer att utvärdera utbildningsrelaterade frågor om social rättvisa genom att kombinera mikro- och makrotillvägagångssätt och analysera, tolka och hitta lösningar.
2. Pedagogisk psykologi och neurovetenskap
De senaste framstegen inom pedagogisk psykologi och neurovetenskapen för lärande lärs ut på ett sätt som gör det möjligt för eleverna att förstå lärande, undervisning och utbildning ur en ny synvinkel, som belyser de individuella skillnaderna och de grundläggande gemensamma principerna för lärande. Studenterna kommer att ha direkt erfarenhet av att använda moderna psykologiska och neurovetenskapliga metoder, inklusive dataanalys och användning av fysiologiska mätningar för att stödja lärande. Studenterna kommer att lära sig att utvärdera forskningsresultatens värde och användbarhet.
3. Pedagogik, utbildningsinstitutioner och forskningsbaserad lärarutbildning
Studenterna kommer att fokusera på pedagogiska frågor, finsk forskningsbaserad lärarutbildning och en analys av olika utbildningsinstitutioner och system. Analys och bedömning av pedagogiska fenomen är en central del av studierna. Studenterna kommer också att undersöka det finska utbildningssystemet i sin helhet. Studierna inkluderar också utveckling av yrkeserfarenhet och tillämpning av teoretisk och metodisk kunskap och färdigheter inom utbildningsområdet.
Studiespråk
Språket för undervisning och studier i programmet är engelska.
Förtjänad examen
Du kommer att slutföra graden Master of Arts in Education. Den ger allmän behörighet till forskarutbildning och kvalificerar för tjänster som kräver utbildning på magisternivå. Det ger dock ingen finsklärarbehörighet.
Magisteruppsats
Examensarbetet, en oberoende vetenskaplig studie, är en integrerad del av din examen. Målet är att utveckla de grundläggande färdigheter som krävs för att bedriva forskning, inklusive:
- definiera ett valt forskningsproblem i samband med tidigare forskning på området
- hitta information oberoende och utvärdera denna information kritiskt
- behärska teorier och forskningsmetoder som krävs för arbetet
- analysera data
- kommunicera resultat i ett tydligt och logiskt format som passar publiken
Under ett årslångt examensarbetesseminarium deltar du i forskningsseminariemöten, genomför seminarieuppgifter, skriver ditt examensarbete och presenterar dina rön i forskningsseminariemöten. På seminarieträffarna får du regelbunden feedback om ditt arbete från din handledare och studiekamrater.
Efter att ha avslutat masteruppsatsseminariet kommer du att ha avancerade färdigheter i kritiskt tänkande och skrivande, samt en grundlig förståelse för ditt avhandlingsämne. Med tanke på dess omfattning och komplexitet kommer din masteruppsats också att hjälpa dig att utveckla forsknings- och projektledningsförmåga, vilket kommer att vara användbart i en mängd olika yrken.
Forskarutbildning
Graden Master of Arts in Education ger allmän behörighet för forskarutbildningar och en solid grund för doktorandstudier.
Vid Helsingfors University of Helsinki bedrivs doktorsexamen i fyra doktorskolor. Lämpliga doktorandprogram är till exempel:
- Doktorandprogram i skola, utbildning, samhälle och kultur (SEDUCE)
- Doktorandprogram i psykologi, lärande och kommunikation (PsyCo)
- Doktorandprogram i hjärna och sinne (B&M)
Galleri
Programresultat
Varför ändra utbildning?
Grunden för masterprogrammet i förändrande utbildning är internationell och mångkulturell medvetenhet och kompetens. Som examen kommer du att kunna:
- förstå och tillämpa kritisk utvärdering av ämnen självständigt, samt i samarbete med andra grupper och samhällen.
- kritiskt och analytiskt utvärdera, reflektera och få information om utbildningens och samhällets ständigt föränderliga natur.
- arbeta etiskt mot mer socialt rättvis utbildningspolitik och system.
- använda metoder från grundläggande neurovetenskap och pedagogisk psykologi för att förbättra undervisning och lärande
- fortsätta dina studier i ett doktorandprogram.
- arbeta med utbildningsrelaterade frågor som en välkvalificerad professionell inom administration, utveckling, forskning och utbildning, till exempel i statliga och icke-statliga organisationer, kommuner, läroanstalter, konsultföretag eller företag inom utbildningsbranschen.
Observera att denna examen (Master of Arts in Education) inte ger en finsk lärares kvalifikation.
Karriärmöjligheter
Karriärmöjligheter
Att bygga din karriär börjar redan under dina studier. Från början av dina studier till ett år efter avslutad examen, Karriärtjänster vidUniversity of Helsinki ge vägledning och stöd, inklusive karriärvägledning och rådgivning, kurser och evenemang, och underlättande av mentorgrupper.
Efter examen, du kommer att vara välkvalificerad att arbeta som professionell i frågor som rör utbildning inom administration, utveckling, forskning, och utbildning. Några potentiella arbetsgivare är statliga och icke-statliga organisationer, kommuner, läroanstalter, konsultföretag, och företag inom utbildningsbranschen.
Examen Master of Arts in Education ger allmän behörighet för forskarutbildning och kvalificerar dig för positioner som kräver en magisterutbildning. Den ger dock inte en finsk lärares kvalifikationer.