Master i filosofi i freds- och konfliktomvandling

Allmänt

Programbeskrivning

Magisterprogrammet ger en djup förståelse av de centrala frågorna som informerar freds- och konfliktstudier. Det ger tvärvetenskaplig inblick i konfliktets natur och orsaker, liksom ansträngningar för att skapa fred och återställa förtroendet för institutioner i konfliktdrabbade samhällen. Det rekryterar aktivt studenter från nordiska och icke-nordiska länder för att skapa och främja tvärkulturella lärarupplevelser.

Programbeskrivning

Kandidatprogrammet i Peace and Conflict Transformation (MPCT) erbjuder tvärvetenskaplig inblick i konfliktets art och orsaker och analytiska färdigheter för att hantera konflikter med fredliga medel.

Programmet bygger på Tromsøs historia och geografi i den relativt fredliga norden för att få innovation till fred och konfliktstudier. Med en lång historia av att arbeta för fredlig samexistens bland lokala etniska och kulturella grupper, ger regionen en unik miljö för att studera sätt att omvandla relationer mellan individer, grupper och institutioner från destruktiva till konstruktiva obligationer.

Undervisningen är intensiv det första året, eftersom kärndebatter och perspektiv behandlas genom obligatoriska kurser.

Det andra året fokuserar främst på masterprojekt. Dessa avhandlingsprojekt utformas av eleverna själva, beroende på deras olika intressen och erfarenheter. Det är möjligt att samla in data från någon del av världen för att stödja sådana självutvalda mastersprojekt.

Lärandemål

Efter avslutad utbildning ska kandidaten ha följande lärandemål:

Kunskap

Avancerad kunskap om:

  • historien och utvecklingen av freds- och konfliktstudier som ett distinkt studieområde
  • de viktigaste teorierna, debatter och frågor som informerar freds- och konfliktstudier
  • naturen och orsakerna till våldsam konflikt på alla nivåer av mänsklig interaktion - interpersonell, intergrupp, samhälle, nationell och global
  • de olika mekanismerna för att omvandla konfliktrelationer mellan individer, grupper och institutioner till konstruktiva obligationer
  • de olika mekanismerna för hantering av konsekvenserna av våldsam konflikt
  • Det befintliga kunskapsstället inom nära sammanhängande studier i ett övergripande tvärvetenskapligt perspektiv

Kompetens

Kapacitet att

  • identifiera och granska relevant litteratur om specifika frågor
  • formulera forskningsfrågor och välja lämpliga teoretiska och metodiska ramar
  • utforma och genomföra ett självständigt forskningsprojekt, vilket innefattar användningen av olika datakällor under övervakning
  • samla in, samla och tolka stora mängder data och kommunicera resultat effektivt
  • bedöma kvaliteten på teoretiska och metodologiska perspektiv som ligger till grund för andra vetenskapliga verk

Kompetens

Förmåga att:

  • presentera och diskutera aspekter av eget arbete effektivt på akademiska och offentliga arenor
  • läsa och få en nyanserad förståelse av texter och ge kritisk och konstruktiv feedback
  • analysera relevanta akademiska och forskningsetiska problem
  • tillämpa kunskaper och färdigheter på nya områden för att genomföra avancerade uppdrag och projekt
  • bidra till nya tänkande och innovationsprocesser

Undervisning och bedömning

Den uppsatta läroplanen gör en heltidsstudie i 2 år, cirka 1500-1800 arbetstimmar per år.

Aktiviteterna är föreläsningar, seminarier, studentpresentationer och peer reviews, individuell övervakning, utflykter och gästföreläsningar.

Undervisnings- och inlärningsmetoderna är problembaserade, dvs att använda problem och problem som informerar vardagslivet som undervisningsmaterial. Undervisningen omfattar föreläsningar, seminarier och självläsningar. De flera undervisningsmetoderna är utformade för att underlätta elevernas problemlösningsförmåga. Varje elev kommer att tilldelas en uppsatshandledare under första studieåret. Övervakning ges genom seminarier och individuella handledning.

Arbetsutsikter

MPCT förbereder eleverna för utmanande karriär inom sektorer som är så olika som säkerhet och diplomatiska tjänster, akut och humanitärt bistånd, internationellt bistånd och givarbyråer och icke-statliga organisationer. Dessutom erbjuder MPCT värdefulla kompetenser och färdigheter för dem som vill utbilda sig i yrken som journalistik och undervisning. I slutändan kan MPCT-kandidater ansöka om tillträde till relevanta doktorandprogram.

Tillgång till ytterligare studier

Efter avslutad examen kan studenten vara kvalificerad för antagning till ett doktorandprogram inom ett antal akademiska områden vid UIT The Arctic University of Norway eller någon annanstans.

Senast uppdaterad Mar 2020

Om skolan

UIT The Arctic University of Norway is the northernmost university of the world. Its location on the edge of the Arctic implies a mission. The Arctic is of increasing global importance. Climate change ... Läs mer

UIT The Arctic University of Norway is the northernmost university of the world. Its location on the edge of the Arctic implies a mission. The Arctic is of increasing global importance. Climate change, the exploitation of Arctic resources and environmental threats are topics of great public concern, and which the University of Tromsø takes special interest in. At UiT The Arctic University of Norway you can explore global issues from a close-up perspective. Läs mindre
Tromsø , Alta , Narvik + 2 Mer Mindre