Master in Graphic Communication Design
BAU, Centro Universitario de Artes y Diseño de Barcelona
Nyckelinformation
Campus läge
Barcelona, Spanien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
1 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 9 800
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
Introduktion
Detta masterprogram utbildar internationella och kreativa profiler inom grafisk design och visuell kommunikationspraktik med hjälp av ett digitalt och ett helt samtida perspektiv som inkluderar de mest störande koncepten.
Läroplanens struktur är både konstnärlig och teknisk, med en individualiserad uppföljning och en global pedagogisk vision, där verkliga fall och företaget är väsentligt i programmets utveckling.
Klassrummet är utformat som ett utrymme för forskning, experiment, innovation och entreprenörskap, med ett betydande antal workshops genomförda av olika yrkesverksamma från branschen.
Magisterexamen hjälper till att förstå, konceptualisera och designa digitala grafiska kommunikationslösningar ur ett funktionellt perspektiv, alltid uppmuntra kreativitet och individuellt uttryck för den kreativa praktiken med ett strategiskt professionellt stöd.
Programmet vänder sig till kandidatstudenter och studenter på andra universitetsstudier med anknytning till designvärlden, bildkonst, kreativitet, fotografi, illustration, reklam och kommunikation.
Det riktar sig också till yrkesverksamma med tidigare erfarenhet, färdigheter inom grafisk design och en portfölj relaterad till grafisk design och visuell kommunikation.
Läroplan
Kursplan
De fem huvuddelarna i magisterexamen är: idéskapandet och konceptualiseringen av ett digitalt projekt; designa mjukvaruverktyg och färdigheter såväl som deras relation till typologin för varje projekt; projektpraktik baserad på olika typer av kommersiella uppdrag; forskning och utveckling av en strategi inriktad på de användare och digitala gränssnitt de använder; och förmågan att kommunicera projektet med entreprenöriella värderingar.
Kursmetodik inkluderar lektioner med teoretisk och praktisk formalisering, gästföreläsningar, skapande och innovationsworkshops, gruppträningshandledningar och individuella handledningar fokuserade på slutprojektet.
Lärande och utvärderingsaktiviteter kommer att genomföras genom skriftligt och videoinnehåll, läsningar, fallstudier, gruppworkshops, individuella och grupparbeten, semiprofessionella uppgifter, verkliga fall med inbjudna företag och muntliga presentationer. Dessutom får eleverna tillgång till en gemensam digital miljö (Virtual Campus) som förråd för klasserna.
Kursplanens uppbyggnad:
- Modul 1 - Grunderna i grafisk design
- Modul 2 - Digitala grafiska verktyg
- Modul 3 - Varumärke och digital strategi
- Modul 4 - Projekt
- Modul 5 - Kommunikation och ledning
- Modul 6 - Professionella workshops
- Modul 7 - Masterexamen
Studieavgift för programmet
Karriärmöjligheter
- Grafisk design och audiovisuell designstudior
- Strategi design och digitala projekt studios
- Kommunikations- och marknadsavdelningar
- Kreativitets- och användarupplevelsebyråer
- Reklam- och kommunikationsbyråer
- Frilansande profiler med projekt relaterade till grafisk och audiovisuell design