Master i hållbara transporter och elektriska kraftsystem (STEPS)

Allmänt

Programbeskrivning

Examensprogram

  • Programkod: 29918
  • Testkod:
  • Fakultet: Ingegneria civile e industriale
  • Avdelning: INGEGNERIA ASTRONAUTICA, ELETTRICA ED ENERGETICA
  • Varaktighet: 2 år
  • Examenskod: LM-28
  • Examen: Masters
  • Inträdesförfarande

Erasmus Mundus gemensamma magisterexamen i hållbara transporter och elektriska kraftsystem (STEPS JMD) kommer att ge avancerad utbildning för att förbereda högkvalificerade elektriska och elektroniska ingenjörer inom två områden med högsta tekniska innehåll och professionella krav inom energisektorn: Elektrisk transport och kraftsystem , med ett starkt fokus på energieffektivitet och på hållbarhetsfrågor.

De två föreslagna minderåriga i elkraftsystemsträngen kommer att möjliggöra tillgång till den stora akademiska efterfrågan på den sektorn, en av minderåriga är inriktad på kraftelektronik och deras användning i kraftsystemapplikationer medan den andra strängen är fokuserad på designanalys och drift av kraftsystem. Den första är mer fokuserad på teknologierna medan den andra ger en vision om kraftsystemen som helhet. Det finns också en hållbar transport mindreårig är fokuserad på kraftelektronik och energihantering i elektriska fordon och andra mobilitetsapplikationer.

Erasmus Mundus gemensamma magisterexamen i hållbara transporter och elektriska kraftsystem (EMJMD-STEG) kommer att ge studenterna den avancerade utbildningen som krävs för att bli högt kvalificerade elektriska och elektroniska ingenjörer inom de tre områdena inom energisektorn som kräver högsta kunskap om teknisk innehåll och som har de högsta professionella kraven. Programmet föreställer 2 läsår, sammansatta av fyra 30 hp terminer, för totalt 120 hp. Studenter kan välja den läroplan som de vill delta beroende på deras bakgrund och deras yrkesintressen. Studiekursen är organiserad i tre läroplaner.

  • Läroplan "Hållbar transport"
  • Läroplan "Elektriska kraftsystem" (design, analys och drift för det mer effektiva och elastiska nätet).
  • Läroplan "Elektriska kraftsystem" (Technologies f eller det mer elektroniska nätet).

Studenterna studerar programmets olika ämnen i minst fyra olika länder och kan välja mellan två olika mobilitetsprogram: Rom-Nottingham-Oviedo eller Coimbra-Nottingham-Oviedo. Studenter kommer också att ha en praktikmöjlighet som kommer att hållas vid ett partneruniversitet eller på ett företag i Europa, Amerika eller Asien. Ämnen undervisas på engelska, men studenterna har möjlighet att arbeta genom minst tre andra officiella EU-språk. Studenterna går på en två veckors sommarskola vid University of Oviedo för att träffa andra kollegor, universitetskoordinatorer etc.

Studenter som vill fokusera på hållbara transporter och elektriska kraftsystem (design, analys och drift för det mer effektiva och motståndskraftiga rutnätet) kommer att tillbringa den första perioden av sina studier i Rom, medan de som fokuserar på elektriska kraftsystem (teknik f eller läroplanen More Electronic Grid) kommer att delta i klasser i Coimbra. Semester 2 kommer att ägnas åt studiet av avancerade ämnen i ST- och EPS-läroplanerna i Nottingham. Under termin 3 kommer studenter från någon av de föreslagna läroplanerna att genomföra sina specialiserade studier i Oviedo. Slutligen, under termin 4, kommer studenter att genomföra en praktikplats i ett av partneruniversiteten eller på världsledande företag. De kommer också att bedriva vägledad forskning för att utarbeta sin examensarbete för magisterexamen.

Kursstruktur

Studenter kommer att genomföra kurserna i minst 3 olika länder, med två alternativa rörlighetsspår: Coimbra-Nottingham-Oviedo eller Rome-Nottingham-Oviedo. Studenter kommer också att ha möjlighet till praktik i ett associerat universitet eller företag i Europa, Amerika eller Asien. Kursen undervisas på engelska men studenterna har möjlighet att arbeta på minst 3 officiella EU-språk.

Studenterna kommer att delta på en 2-veckors introduktionskurs vid University of Oviedo, för att träffa andra kollegor, universitetskoordinatorer, etc. Semester 1 kommer att vara en nivåkurs för att kompensera kunskap för olika utbildningsbakgrund. Studenter som vill fokusera på ST-strängen kommer snarare att tillbringa den första perioden i Rom, medan fokuseringen på EPS snarare kommer att delta i föreläsningar i Coimbra. Semester 2 kommer att ägnas åt studiet av avancerade ämnen på ST och EPS i Nottingham. Under termin 3 kommer studenter att slutföra sin specialisering i någon av de föreslagna strängarna i Oviedo. Slutligen, under termin 4, kommer studenter att genomföra en praktikplats i ett av de associerade universiteten eller världsledande företag och vägleda forskning som syftar till att förbereda examensarbetet.

Första terminen

Introduktionskurs under 1: a termin. Mästaren startar med en introduktionskurs på två veckor som ska levereras vid University of Oviedo. Det kommer att bli en 3-studiepoängs introduktion till förnybara kraftsystem, elektrisk dragkraft och energieffektivitet. Studenterna kommer att få all information om kursens innehåll och organisation. Introduktionskursen kommer också att delta i koordinatorerna från de andra partneruniversiteten, medlemmar av IAB och några av de ledande associerade företagen, som Ford, ABB och Gamesa Electric. Medlemmar av IAB (se IAB-sammansättningen i A.3.1) kommer att ge specialiserade seminarier. Topp teknisk personal och ledningspersonal i de associerade företagen kommer att ge seminarier om modern teknik för de involverade teknikerna inom elektriska kraftsystem, elektriska och hybridelektriska fordon och energieffektivitet. Dessutom kommer studenternas mentorprogram (SMP) (se A.2.1 och A.3.4) att presenteras och organiseras i samarbete med professorer vid de universitet som är involverade i programmet. Introduktionskursen kommer också att vara användbar för elevernas nätverk.

Resten av EMJMD- STEGEN- kurser i första halvåret kommer att erbjudas vid universitetet i Rom och Instituto Superior de Engenheria de Coimbra (ISEC). Tänkt som en utjämningskurs kommer studenterna att få den teoretiska specialiserade utbildningen i hållbara transporter och kraftsystem, som erbjuder möjligheten att balansera deras tidigare akademiska och yrkesmässiga bakgrund och förvärva lämplig och relevant kunskap för att genomföra den ytterligare specialiseringen. Dessa universitet kommer att leverera de grundläggande ämnen som behövs för att konsolidera tidigare kunskap om de viktigaste teknikerna som är involverade i Erasmus Mundus Masterprogram. EMJMD STEPS Academic Committee (se A.3.1) kommer att rekommendera lämplig destination för accepterade studenter, antingen Coimbra eller Rom, beroende på deras akademiska bakgrund och deras karriärintresse. Moduler som erbjuds i varje universitet och motsvarande ECTS kommer att vara:

Universitetet i Rom

Hållbar transport:

  • Kraftelektronik
  • Elkraftsystem
  • Elektriska maskiner
  • Mekanisk bakgrund
  • Digital styrning och mikrokontroller
  • Dynamisk analys och styrning av växelströmsmaskiner
  • Styrning av elektromekaniska system
  • Främmande språk

Elektriska kraftsystem (Mindre: Design, analys och drift för det effektivare och fjädrande nätet):

  • Kraftelektronik
  • Elkraftsystem
  • Elektriska maskiner
  • Elektriska komponenter och teknik för kraftsystem
  • Kraftsystem för elektrisk transport
  • Telekommunikation i elkraftsystem
  • Introduktion till förnybara energier
  • Statistik och sannolikhet
  • Främmande språk
Polytechnic Institute of Coimbra

Elektriska kraftsystem (Mindre: Technologies för det mer elektroniska nätet):

  • Kraftelektronik
  • Elkraftsystem
  • Elektriska maskiner
  • Kraftverk
  • Distributionssystem
  • Styrning och drift av elkraftssystem
  • Styrprocessorer
  • DSP och kommunikation
  • Digital kontroll
  • Introduktion till programmering
  • Främmande språk

Av hela erbjudandet kommer studenter att välja ämnen upp till 27 högskolepoäng. Studenter som går till Rom kommer särskilt att fokusera på ämnen relaterade till hållbar transport, och därmed lägga mer ansträngningar på den dynamiska styrningen av växelströmsmaskiner, särskilt PMM, som i stor utsträckning används i traktionsapplikationer; kraftelektronik och AC-enheter som behövs för kraftkonvertering och digitala system som ofta används för implementering av styralgoritmer. Dessutom den mekaniska bakgrunden som behövs för att förstå grundläggande mekanik som senare använts under 3: e terminen för hybridfordonskonstruktionen. Studenterna som deltar i kurser i Coimbra kommer att fokusera på elektriska kraftsystem. Ämnen är fokuserade på den nödvändiga bakgrunden på produktion och distribution, men också med ämnen som leder till integration av kraftelektronik i kraftsystem, inklusive digital implementering och kommunikationskompetenser som senare behövs för utvecklingen av FACTS, HVDC, mikrogrid och smarta nättekniker. Det är också värt att notera att båda universiteten kommer att erbjuda gratiskurser för att säkerställa ett komplett utbud av läroplankombinationer. Fördelningen av studenter mellan Coimbra och Rom hjälper till att öka det akademiska erbjudandet (upp till 87 högskolepoäng mellan båda universiteten) och minskar därför antalet studenter i varje ämne för att uppnå en mer personlig och högre kvalitet utbildning inom ett område med högt teknologiskt innehåll .

Sommarskola

I slutet av den 2: a terminen kommer studenten att delta i sommarskolan (3 hp). Studenterna från de olika strängarna kommer att blandas i grupper och ges ett öppet designprojekt att genomföra, genom teamarbete och för att utveckla andra färdigheter. Under tre veckor kommer eleverna att arbeta tillsammans för att slutföra projektet och en kort rapport och muntlig presentation kommer att användas för kursutvärderingen. En styrelse på minst 6 personer (en representant för varje partnerinstitution plus för inbjudna personer från de associerade partnerna, som agerar som forskare) kommer att utvärdera projekten och ett pris kommer att ges till det högst markerade projektet som ett bevis på erkännande.

Andra semester

Under andra semester kommer eleverna att flytta till Nottingham för att lära sig de nödvändiga grunderna för elektronik som används i en av de föreslagna strängarna. Studenter kan fritt välja mellan tio olika ämnen, men två olika specialiseringslinjer föreslås, vilket gör det möjligt att fokusera inlärningsprocessen antingen på hållbar transport eller elkraftsystem. I Sustainable Transportation-strängen kommer de att fokusera på energilagring, konvertering och drivteknologier, medan i Power Systems-strängen kommer elkraftsomvandlingsteknologier, från produktion till distributionsprocesser att vara de viktigaste aspekterna. Det är värt att notera betoningen i praktiskt innehåll i de ämnen som utvidgas med ett projekt.

University of Nottingham
Hållbar transport:
  • Kraftsystem för flyg-, marin- och fordonsapplikationer
  • Avancerad kraftkonvertering
  • Avancerat AC-drivprojekt
  • Avancerade elektriska maskiner
  • Teknologier för väteekonomin
Elektriska kraftsystem (Mindre: Design, analys och drift för det effektivare och fjädrande nätet):
  • FAKTA och Distribuerad generation
  • Kombinerad värme och kraft
  • Avancerat projekt för elektriska maskiner
  • Energilagring
  • Kraftsystem för flyg-, marin- och fordonsapplikationer
Elektriska kraftsystem (Mindre: Technologies för det mer elektroniska nätet):
  • FAKTA och Distribuerad generation
  • Kombinerad värme och kraft
  • Avancerat AC-drivprojekt
  • Teknologier för vindproduktion
  • Förnybar produktionsteknologi
  • Främmande språk
Tredje terminen

Under tredje termin kommer eleverna att flytta till Asturien och kommer att delta på terminen vid Polytechnic School of Engineering vid University of Oviedo. De två erbjudna strängarna gör det möjligt för eleverna att fokusera på design av elektriska / hybridfordon eller i kraftsystem och förnybar projektledning. Återigen kan studenter fritt välja bland alla de ämnen som erbjuds. Det är värt att notera att kurser kan kombineras för att stärka konstruktions- eller ledningsdimensionen. Det skulle dock starkt rekommenderas att de behåller konsistensen i sin läroplan och fortsätter specialiseringen inom något av de föreslagna teknikområdena. För hållbar transport är moduler utformade för att täcka alla elektriska och mekaniska problem i utformningen av hybrid / elektriska fordon men också integrationen av dessa nya aktörer i det elektriska nätverket. För Power Systems-strängen inkluderar modulerna dessutom ämnen relaterade till hantering av elektriska kraftsystem, inklusive utveckling av projekt för förnybar energi. Det är värt att notera ämnet för samarbete och elektrisk utveckling som håller ett öga på spridningen av elektrisk energi i tredje världsländer. De kurser som erbjuds kommer också att ha ett stort antal praktiska innehåll, inklusive ett semesterlaboratorium.

University of Oviedo
Hållbar transport:
  • Design av hybridfordon (HEV) och elfordon (EV)
  • Energilagring och återhämtning i kraftsystem och hybrid / elektriska fordon
  • EMC
  • Tillämpad simulering på elektrisk transport
  • Hållbart transportlaboratorium och projekt
  • Design av hybridfordon (HEV) och elfordon (EV)
Elektriska kraftsystem (Mindre: Design, analys och drift för det effektivare och fjädrande nätet):
  • Elektrisk energi och samarbete för utveckling
  • Tillämpad simulering på kraftsystem
  • Styrning av kraftomvandlare för FACTS- och HVDC-applikationer
  • Analys och simulering av järnvägskraftssystem
  • Elektriska marknader
  • Projektledning för konventionella applikationer och förnybar energi
  • Ekonomisk och finansiell analys
  • Avancerad kraftsystemdesign och analys
Elektriska kraftsystem (Mindre: Technologies för det mer elektroniska nätet):
  • Elektrisk energi och samarbete för utveckling
  • Tillämpad simulering på kraftsystem
  • Styrning av kraftomvandlare för FACTS- och HVDC-applikationer
  • Kraftsystemlaboratorium och projekt
  • Design av kraftomvandlare för energilagringsapplikationer
  • Smartgrids och Microgrids
  • Främmande språk
Fjärde terminen

Under fjärde terminen kommer studenterna att flytta till någon av de fyra universiteten eller de 16 företag som är associerade medlemmar för att genomföra praktikplatsen och förbereda examensarbetet. Studenten kommer att ha möjlighet till professionell praktik i ett ledande företag inom bil- eller kraftproduktionsindustrin plus guidad forskning som syftar till att förbereda examensarbetet. Praktikplatser kommer att ägnas åt utvecklingen av masteruppsatsen i ett associerat partneruniversitet eller företag inom EMJMD STEPS-programmet. Praktikplatserna kommer att handledas av en magisterprofessor och en extern person som tillhör den associerade partneren. Alla studenter kommer att ha möjlighet att få praktikperioden, med högst två studenter som bor på varje associerad partner. Valet av associerade universitet och företag har gjorts på grundval av deras höga specialisering inom masterämnen.

Examensarbetet är en skriftlig rapport om studentens personliga arbete och syftar till att utveckla oberoende och vetenskapliga tankar och tillämpningar. Examensarbetet kommer att kopplas till de aktiviteter som ska utvecklas under praktikperioden och ett kapitel i examensarbetet kommer att beskriva praktikaktiviteterna och de resultat som kan vara relevanta för examensarbetet. Examensämnen kommer att erbjudas av Master Academic Committee i början av 3: e terminen. Studenterna har upp till 15 oktober för att göra sina val med hjälp av mentorprofessorn. Master Academic Committee kommer att bekräfta uppsatserna för examensarbetet senast den 15 november.

Avhandlingen kommer att övervakas av en doktorand som tillhör någon av partneruniversiteten och kan också ledas av en professor eller handledare från den associerade organisationen där studenten genomför praktikplatsen).

Examensarbete:

  • Praktikplatser: 12 högskolepoäng
  • Examensarbete: 18 hp

Våra studenter säger

Kohort 2012-2014, Edgar Nuño

Kommer från en icke-ren elektroteknikbakgrund, gick jag med i Erasmus Mundus Masterprogram 2012 med målet att specialisera mig i elkraftsystem. Det uppfyllde inte bara mina förväntningar ur akademisk synvinkel utan också visade sig vara en stor kulturell upplevelse. Att ha chansen att bo i minst tre olika länder medan du interagerar med människor från hela världen ger definitivt mervärde till detta program och ger vissa användbara färdigheter som både ditt yrkesliv och ditt personliga liv skulle kunna dra nytta av. Jag hittade en bra balans mellan teori och praktisk praktisk implementering, liksom en nära samverkan inte bara mellan mina kollegor utan också lärarna som är involverade i programmet (inte så vanligt i många MSc-program). Det finns också en betydande industrikomponent som också länkar kursmaterialet till verkliga applikationer. Programmet i sig ger en uttömmande översikt över några av de mest relevanta ämnen och tendenser inom kraftsystem / hållbar transport och jag skulle säga att min totala erfarenhet var en av de främsta anledningarna till att jag började min doktorsexamen. i ett relaterat område.

Shreenidhi Sharma

Det finns vissa händelser i livet som formar din framtid och som har en betydande effekt på såväl ditt yrkesmässiga som personliga liv. För mig var en sådan att få antagning på den prestigefyllda Erasmus Mundus Masters Course i STEPS. Innan jag gick på denna kurs arbetade jag i mer än två år, läste min kandidatexamen men ville ändå förbättra min kunskap inom området förnybar energi.

Jag började kursen 2012 och det var ett helvete. Jag var glad igen att lära mig nya ämnen, förstå nya teorier, fundera över nya problem, utforska ny programvara och framför allt att träffa nya människor. Kursen var utmanande men du har vänner, lärare och mentorer på vägen för att vägleda och stödja dig. Jag studerade kursen i tre olika länder - Spanien, Portugal och Storbritannien och fick den finaste utbildningen på vart och ett av universiteten.

Vi gav oss särskilt friheten att utforska intressefältet. Man kan välja mellan Power Electronics till Control System till Power Systems och tillämpa dem som lär sig inom området förnybar kraft eller hållbar transport. Kursen är välstrukturerad och organiserad av otroligt hjälpsamma människor, som alltid kommer att vara där för att du ska känna dig bekväm.

Jag reste till platser som tidigare var okända för mig, fick många perspektiv, fick den exponering som krävdes tillsammans med att ha lysande teknisk kunskap och färdigheter som krävs för att utmärka sig inom det professionella området. Förhoppningsfulla studenter och yrkesverksamma yrkesverksamma med en förkärlek inom området förnybar skulle få mycket på denna kurs. Jag är alltid skyldig till kursen, kursansvariga och universiteten för att ha gett mig de bästa två åren i mitt liv.

Efter avslutningen anslöt jag mig till mitt tidigare företag NTPC Ltd, eftersom jag var på en sabbatical, som är Indiens största energiproducent och nu arbetar jag i avdelningen för förnybar energi med ansvar för att sätta upp solparker och vindkraftsparker i Indien. Jag känner att jag är på rätt plats vid rätt tidpunkt med tanke på det förändrade scenariot i kraftindustrin och drivkraften från centralregeringen för förnybar energi.

Senast uppdaterad Mar 2020

Om skolan

Since its founding over 700 years ago, Sapienza has played an important role in Italian history and has been directly involved in key changes and developments in society, economics and politics. It ha ... Läs mer

Since its founding over 700 years ago, Sapienza has played an important role in Italian history and has been directly involved in key changes and developments in society, economics and politics. It has contributed to the development of Italian and European science and culture in all areas of knowledge. Läs mindre