Master i handel och konsumentmarknadsföring

Allmänt

Programbeskrivning

  • Var: Parma, Italien
  • Undervisningsspråk: italienska
  • Varaktighet: 2 år
  • Maximalt antal studenter: 180

Förkunskapskrav

Kursen undervisas på italienska, vilket är det språk som krävs också för antagningsprovet. Antagningstestet är en tentamen som ska genomföras personligen och administreras två gånger om året, i juli och oktober. Kandidaterna bör ha en examen i företagsekonomi eller statistik, med minst 8 högskolepoäng i marknadsföring, för att ansöka om att delta i provet.

Kraven beskrivs i detalj på italienska här: href = "https://cdlm-tcm.unipr.it/it/iscriversi/test-di-ammissione-e-bando

Kursöversikt

Magisterkursen i handel och konsumentmarknadsföring grundades 2005. Det var den första Master i marknadsföring i Italien och utformades för att ge specifik utbildning för utveckling av marknadsföringsstrategier och kommersiella policyer för tillverknings-, detaljhandels- och serviceföretag. Det härstammar från den 50-åriga forskningsverksamheten inom marknadsområdet vid University of Parma , en välkänd "forskningsskola" inom området detaljhandel, distribution och kanalhantering. Handelsmarknadsföringsaktiviteter har blivit allt viktigare i horisontella och vertikala marknadsföringsprocesser. Mer specifikt har denna betydelse förbättrats av den ökande betydelsen av försäljningsställen i industriella marknadsföringsprocesser; en gradvis ökning och sofistikering av efterfrågan på detaljhandelstjänster bland konsumenterna; utveckling i distributionssystem som kan betraktas som riktiga revolutioner, till exempel e-handel; och en ökning av nivåerna av kommersiell koncentration i köp- och försäljningsprocesser, till exempel att påverka "vertikala" kraftförhållanden i leveranskedjan. Dessa fenomen har gett upphov till en stark efterfrågan på proffs med en konsoliderad kulturell bakgrund inom området planering, ledning och organisering av företagens kommersiella strategier. Mer specifikt behöver stora och små företag inom tillverkning, distribution och service, både på nationell och internationell nivå, proffs för att utforma försäljnings- och marknadsföringsstrategier och hantera kanalrelationer.

Kursen var därför strukturerad för att tillhandahålla teoretisk och praktisk kunskaper inom följande områden: marknadsföringskanaler, detaljhandel och kanalhantering, handelspolitik, system för planering och övervakning av försäljning, handelsmarknadsföringsstrategier. Dessa marknadsgrundar, som utvecklats under kursens första år, kompletteras av den ekonomiska historien för marknadsföring och distribution och hantering av makroekonomisk scenarioanalys. Statistiska metoder som behövs för analys av marknadsföringsdata introduceras under det första året och utvecklas helt under det andra året, med en stark kurs i datavetenskap. Kursen har med tiden utvidgat kärnkompetensens område till att täcka alla specialområden inom marknadsföringspraxis och forskning, med ämnen som Neuromarketing, Konsumentbeteelsanalys, Digital marknadsföring, Lojalitetsmarknadsföring, Marknadshantering, Kategorihantering, Mode och Design Marketing, Channel Metrics, Channel ManagementBrand Management, Customer Relationship Management och Customer Analytics

Ingen annan masterkurs i Italien täcker ett så varierat utbud av marknadsföringsämnen, och detta är möjligt tack vare de 13 professorerna, forskarna och doktorsexamen. studenter som undervisar och verkar inom marknadsområdet vid University of Parma och deltar i kursen.

Passningen mellan kursens akademiska innehåll och företagens verkliga affärsbehov bedöms ständigt med avseende på vetenskapliga framsteg inom sektorerna marknadsföring och handelsmarknadsföring (och detta säkerställs av det faktum att de professorer som undervisar kurserna bedriver sin egen forskning inom dessa sektorer ), och genom kontinuerligt engagemang med chefer och marknadsexperter.

Undervisningen sysselsätter ett brett spektrum av tekniker, inklusive laboratorier och föreläsare, grupparbete, marknadsföring spel, affärsspel, rollspel.

Kursen i detalj:

Här en video presentation av kursen (på italienska):

Här beskrivs den detaljerade listan över ämnen. Observera att, trots de engelska etiketterna, alla kurser utom två lärs på italienska:

href = "https://cdlm-tcm.unipr.it/it/studiare/piano-degli-studi-20192020

Karriärmöjligheter

Masterexamen inom handel och konsumentmarknadsföring kan inneha ansvarspositioner i ledningen av tillverkning, tjänster, distribution och handelsföretag. Mer specifikt är de roller som effektivt kan utföras av kandidatexamen i handelsmarknadsföring och kommersiella strategier:

  • Kommersiellt område: Försäljningschef, Nyckelkontochef, Områdeschef, Handelsmarknadschef Kanalchef; E-handelschef, Exportchef, Butikschef.
  • Marknadsområde: Marknadschef, Varumärkeschef, Produktchef, Lojalitetsmarknadschef, Merchandiser, Kundtjänstchef.
  • Upphandling: Köpare, kategorihanterare, Supply chain manager, E-procurement manager.
  • Analys: Forskningschef, Marknadsanalytiker, CRM-expert, Handelskonsult

Internationella möjligheter

Kursen erbjuder tre dubbelgrader, för studenter med enastående prestanda (1-2 platser tillgängliga varje år):

Dubbel examen med Grenoble Ecole de Management, i Frankrike (Master in Management). Det första året i Parma, på italienska, och det andra året i Grenoble, på engelska.

Här är det detaljerade programmet för kurser: href = "https://cdlm-tcm.unipr.it/sites/cl60/files/trade_-_grenoble_coorte_2017-2018_0.pdf

Dubbelgrad med Bochum University of Applied Sciences, Tyskland (Master in International Management). Det första året i Parma, på italienska, och det andra året i Grenoble, på tyska OCH engelska. Tyska och engelska krävs.

Här är det detaljerade programmet för kurser: href = "https://cdlm-tcm.unipr.it/sites/cl60/files/trade_-_bochum_coorte_2017-2018.pdf

Dubbel examen med FECAP-universitetet, Sao Paulo do Brasil, Brasil (Mestrado Profissional em administração - Master in Business Administration). Det första året i Parma, på italienska och andra året i Sao Paulo, på engelska. Grundläggande portugisiska krävs.

Här är det detaljerade programmet för kurser: href = "https://cdlm-tcm.unipr.it/sites/cl60/files/trade_-_fecap_coorte_2018-2019.pdf

Alla som är intresserade av dubbelutbildningen måste först godkänna provet till master i handels- och konsumentmarknadsföring och kan i slutet av första terminen (mars varje år) ansöka om en konkurrenskraftig utvärdering för antagning till dubbelutbildningen.

Senast uppdaterad Mar 2020

Om skolan

The University of Parma is a State University. As such, it is self-governing and has administrative, organizational, and accountancy autonomy, providing services to the general public.

The University of Parma is a State University. As such, it is self-governing and has administrative, organizational, and accountancy autonomy, providing services to the general public. Läs mindre