Master i handel och konsumentmarknadsföring
University of Parma
Nyckelinformation
Campus läge
Parma, Italien
språk
Italienska
Studieformat
Blandad, På Campus
Varaktighet
2 år
Takt
Heltid, Deltid
Studieavgifter
Begär info
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
* Studieavgifterna varierar på grundval av ett proportionellt undervisningsavgiftssystem: https://en.unipr.it/studying/tuition-fees-and-scholarships-2020-2021
Introduktion
Programmet
Handelsmarknadsaktiviteter har blivit allt viktigare i horisontella och vertikala marknadsföringsprocesser. Mer specifikt har denna betydelse förstärkts av den ökande betydelsen av försäljningsställen i industriella marknadsföringsprocesser; en successiv ökning och sofistikering av efterfrågan på detaljisttjänster bland konsumenter; utvecklingen av distributionssystem som kan betraktas som verkliga revolutioner, såsom e-handel; och en ökning av nivåerna av kommersiell koncentration i inköps- och försäljningsprocesser, som påverkar ”vertikala” maktförhållanden i försörjningskedjan. Dessa fenomen har gett upphov till en stark efterfrågan på yrkesverksamma med en konsoliderad kulturell bakgrund inom planering, förvaltning och organisering av företags kommersiella strategier. Mer specifikt behöver stora och små företag inom tillverkning, distribution och service, både på nationell och internationell nivå, proffs för att utforma försäljnings- och marknadsföringsstrategier och hantera kanalrelationer.
Kursen var strukturerad för att ge teoretisk och praktisk kompetens inom följande områden: marknadsföringskanaler, detaljhandel och kanalhantering, handelspolicyer, system för planering och övervakning av försäljning, handelsmarknadsstrategier. Dessa marknadsföringsunderlag, som utvecklats under kursens första år, kompletteras med den ekonomiska historien för marknadsföring och distribution och makroekonomisk scenarianalys. Statistiska metoder som är nödvändiga för analys av marknadsföringsdata introduceras under det första året och utvecklas fullt ut under det andra året, med en stark kurs i datavetenskap. Under tiden har kursen utökat området med kärnkompetenser till att omfatta alla specialområden inom marknadsföringsutövning och forskning, med ämnen som neuromarknadsföring, konsumentbeteendeanalys, digital marknadsföring, lojalitetsmarknadsföring, marknadsföring i butik, kategorihantering, mode och design Marknadsföring, Channel Metrics, Channel Management, Brand Management, Customer Relationship Management och Customer Analytics
Ingen annan masterkurs i Italien täcker ett så varierat utbud av marknadsföringsämnen, och detta är möjligt tack vare de 13 professorerna, forskarna och doktorsexamen. studenter som undervisar och verkar inom marknadsområdet vid University of Parma och deltar i kursen.
Passningen mellan kursens akademiska innehåll och företagens verkliga affärsbehov bedöms ständigt med avseende på vetenskapliga framsteg inom sektorerna marknadsföring och handelsmarknadsföring (och detta säkerställs av det faktum att de professorer som undervisar kurserna bedriver sin egen forskning inom dessa sektorer ), och genom kontinuerligt engagemang med chefer och marknadsexperter.
Undervisningen sysselsätter ett brett spektrum av tekniker, inklusive laboratorier och föreläsare, grupparbete, marknadsföring spel, affärsspel, rollspel.
Kursen undervisas på italienska, vilket är det språk som krävs också för antagningsprovet. Antagningstestet är en tentamen som ska genomföras personligen och administreras två gånger om året, i juli och oktober. Kandidaterna bör ha en examen i företagsekonomi eller statistik, med minst 8 högskolepoäng i marknadsföring, för att ansöka om att delta i provet.
Vad du kan förvänta dig efter examen
Magisterexamen inom handel och konsumentmarknadsföring kan inneha ansvarspositioner i ledningen av tillverknings-, service-, distributions- och handelsföretag. Mer specifikt är de roller som effektivt kan utföras av magisterexamen inom handelsmarknadsföring och kommersiella strategier:
- Kommersiellt område: Försäljningschef, Key Account Manager, Area Manager, Trade Marketing Manager; Kanalchef; E-handelschef, Exportchef, Butikschef.
- Marknadsområde: Marknadschef, Brand manager, Product manager, Loyalty marketing manager, Merchandiser, Customer service manager.
- Upphandling: Köpare, kategorichef, supply chain manager, e-procurement manager.
- Analys: Forskningschef, marknadsanalytiker, CRM-expert, handelskonsult
Förkunskapskrav
Kraven beskrivs här i detalj på italienska.
Instruktion för studenter från italienska och EU-medborgare .
Förfaranden för tredjelandsmedborgare .
Kursöversikt
Magisterkursen i handel och konsumentmarknadsföring grundades 2005. Det var den första Master i marknadsföring i Italien och utformades för att ge specifik utbildning för utveckling av marknadsföringsstrategier och kommersiella policyer för tillverknings-, detaljhandels- och serviceföretag. Det härstammar från den 50-åriga forskningsverksamheten inom marknadsområdet vid University of Parma , en välkänd "forskningsskola" inom området detaljhandel, distribution och kanalhantering. Handelsmarknadsföringsaktiviteter har blivit allt viktigare i horisontella och vertikala marknadsföringsprocesser. Mer specifikt har denna betydelse förbättrats av den ökande betydelsen av försäljningsställen i industriella marknadsföringsprocesser; en gradvis ökning och sofistikering av efterfrågan på detaljhandelstjänster bland konsumenterna; utveckling i distributionssystem som kan betraktas som riktiga revolutioner, till exempel e-handel; och en ökning av nivåerna av kommersiell koncentration i köp- och försäljningsprocesser, till exempel att påverka "vertikala" kraftförhållanden i leveranskedjan. Dessa fenomen har gett upphov till en stark efterfrågan på proffs med en konsoliderad kulturell bakgrund inom området planering, ledning och organisering av företagens kommersiella strategier. Mer specifikt behöver stora och små företag inom tillverkning, distribution och service, både på nationell och internationell nivå, proffs för att utforma försäljnings- och marknadsföringsstrategier och hantera kanalrelationer.
Kursen var därför strukturerad för att tillhandahålla teoretisk och praktisk kunskaper inom följande områden: marknadsföringskanaler, detaljhandel och kanalhantering, handelspolitik, system för planering och övervakning av försäljning, handelsmarknadsföringsstrategier. Dessa marknadsgrundar, som utvecklats under kursens första år, kompletteras av den ekonomiska historien för marknadsföring och distribution och hantering av makroekonomisk scenarioanalys. Statistiska metoder som behövs för analys av marknadsföringsdata introduceras under det första året och utvecklas helt under det andra året, med en stark kurs i datavetenskap. Kursen har med tiden utvidgat kärnkompetensens område till att täcka alla specialområden inom marknadsföringspraxis och forskning, med ämnen som Neuromarketing, Konsumentbeteelsanalys, Digital marknadsföring, Lojalitetsmarknadsföring, Marknadshantering, Kategorihantering, Mode och Design Marketing, Channel Metrics, Channel ManagementBrand Management, Customer Relationship Management och Customer Analytics
Ingen annan masterkurs i Italien täcker ett så varierat utbud av marknadsföringsämnen, och detta är möjligt tack vare de 13 professorerna, forskarna och doktorsexamen. studenter som undervisar och verkar inom marknadsområdet vid University of Parma och deltar i kursen.
Passningen mellan kursens akademiska innehåll och företagens verkliga affärsbehov bedöms ständigt med avseende på vetenskapliga framsteg inom sektorerna marknadsföring och handelsmarknadsföring (och detta säkerställs av det faktum att de professorer som undervisar kurserna bedriver sin egen forskning inom dessa sektorer ), och genom kontinuerligt engagemang med chefer och marknadsexperter.
Undervisningen sysselsätter ett brett spektrum av tekniker, inklusive laboratorier och föreläsare, grupparbete, marknadsföring spel, affärsspel, rollspel.
Alternativ med dubbla grader
Kursen erbjuder tre dubbelgrader, för studenter med enastående prestanda (1-2 platser tillgängliga varje år):
- Grenoble Ecole de Management - Frankrike (Master i Management). Det första året i Parma, på italienska och det andra året i Grenoble, på engelska.
- Hochschule Bochum - Tyskland (Master i International Management). Det första året i Parma, på italienska, och det andra året i Grenoble, på tyska OCH engelska. Tyska och engelska krävs.
- FECAP Sao Paulo do Brasil (Brasilien) (Mestrado Profissional em administração - Master i företagsekonomi). Det första året i Parma, på italienska, och andra året i Sao Paulo, på engelska. Grundläggande portugisiska krävs.
Alla som är intresserade av dubbelutbildningen måste först godkänna provet till master i handels- och konsumentmarknadsföring och kan i slutet av första terminen (mars varje år) ansöka om en konkurrenskraftig utvärdering för antagning till dubbelutbildningen.
Läroplan
Programmet
Handelsmarknadsföringsaktiviteter har blivit allt viktigare i horisontella och vertikala marknadsföringsprocesser. Mer specifikt har denna betydelse förstärkts av den ökande betydelsen av försäljningsställen i industriella marknadsföringsprocesser; en progressiv ökning och sofistikering av efterfrågan på detaljhandelstjänster bland konsumenter; utvecklingar inom distributionssystem som kan betraktas som verkliga revolutioner, såsom e-handel; och en ökning av nivåerna av kommersiell koncentration i inköps- och försäljningsprocesser, vilket kan påverka "vertikala" maktrelationer i försörjningskedjan. Dessa fenomen har gett upphov till en stark efterfrågan på yrkesverksamma med en konsoliderad kulturell bakgrund inom området planering, ledning och organisation av företags kommersiella strategier. Mer specifikt behöver stora och små företag inom tillverkning, distribution och service, både på nationell och internationell nivå, yrkesverksamma för att utforma försäljnings- och marknadsföringsstrategier och hantera kanalrelationer.
Kursen var uppbyggd för att ge teoretisk och praktisk färdighet inom följande områden: marknadsföringskanaler, detaljhandel och kanalhantering, marknadsföringspolicyer, system för planering och övervakning av försäljning, handelsmarknadsföringsstrategier. Dessa marknadsföringsgrunder, utvecklade under det första året av kursen, kompletteras av den ekonomiska historien om marknadsföring och distribution och förvaltning av makroekonomisk scenarioanalys. Statistiska metoder som är nödvändiga för analys av marknadsföringsdata introduceras under det första året och fullt utvecklade under det andra året, med en stark kurs i datavetenskap. Kursen har med tiden utökat området för kärnkompetenser till att täcka alla specialistområden inom marknadsföring och forskning, med ämnen som Neuromarketing, Consumer Behaviour Analysis, Digital Marketing, Loyalty Marketing, In-store Marketing, Category Management, Mode och Design Marknadsföring, Channel Metrics, Channel Management, Brand Management, Customer Relationship Management och Customer Analytics
Ingen annan masterkurs i Italien täcker ett så mångsidigt utbud av marknadsföringsämnen, och detta är möjligt tack vare de 13 professorerna, forskarna och Ph.D. studenter som undervisar och verkar i marknadsföringsområdet på University of Parma och som är involverade i kursen.
Överensstämmelsen mellan kursens akademiska innehåll och företagens verkliga affärsbehov bedöms ständigt med avseende på vetenskapliga framsteg inom sektorerna marknadsföring och handelsmarknadsföring (och detta säkerställs av det faktum att professorerna som undervisar i kurserna bedriver sin egen forskning inom dessa sektorer ), och genom kontinuerligt engagemang med chefer och marknadsexperter.
Undervisningen använder ett brett utbud av tekniker, inklusive laboratorier och chefsföreläsare, grupparbete, marknadsföringsspel, affärsspel, rollspel.
Kursen ges på italienska, vilket är det språk som krävs även för antagningsprovet. Antagningsprovet är ett prov som ska göras personligen och ges två gånger om året, i juli och oktober. Kandidater bör ha en examen i företagsekonomi eller statistik, med minst 8 högskolepoäng i marknadsföring, för att ansöka om att delta i provet.
Kursöversikt
Master's Degree-kursen i handel och konsumentmarknadsföring grundades 2005. Det var den första Master i marknadsföring i Italien och utformades för att ge specifik utbildning för utveckling av marknadsföringsstrategier och kommersiella riktlinjer för tillverknings-, detaljhandels- och tjänsteföretag. Det härrör från den 50-åriga forskningsverksamheten inom marknadsföringsområdet vid University of Parma , en välkänd "forskarskola" inom detaljhandel, distribution och kanalhantering. Handelsmarknadsföringsaktiviteter har blivit allt viktigare i horisontella och vertikala marknadsföringsprocesser. Mer specifikt har denna betydelse förstärkts av den ökande betydelsen av försäljningsställen i industriella marknadsföringsprocesser; en progressiv ökning och sofistikering av efterfrågan på detaljhandelstjänster bland konsumenter; utvecklingar inom distributionssystem som kan betraktas som verkliga revolutioner, såsom e-handel; och en ökning av nivåerna av kommersiell koncentration i inköps- och försäljningsprocesser, vilket kan påverka "vertikala" maktrelationer i försörjningskedjan. Dessa fenomen har gett upphov till en stark efterfrågan på yrkesverksamma med en konsoliderad kulturell bakgrund inom området planering, ledning och organisation av företags kommersiella strategier. Mer specifikt behöver stora och små företag inom tillverkning, distribution och service, både på nationell och internationell nivå, yrkesverksamma för att utforma försäljnings- och marknadsföringsstrategier och hantera kanalrelationer.
Kursen var därför uppbyggd för att ge teoretisk och praktisk färdighet inom följande områden: marknadsföringskanaler, detaljhandel och kanalhantering, marknadsföringspolicyer, system för planering och övervakning av försäljning, handelsmarknadsföringsstrategier. Dessa marknadsföringsgrunder, utvecklade under det första året av kursen, kompletteras av den ekonomiska historien om marknadsföring och distribution och förvaltning av makroekonomisk scenarioanalys. Statistiska metoder som är nödvändiga för analys av marknadsföringsdata introduceras under det första året och fullt utvecklade under det andra året, med en stark kurs i datavetenskap. Kursen har med tiden utökat området för kärnkompetenser till att täcka alla specialistområden inom marknadsföring och forskning, med ämnen som Neuromarketing, Consumer Behaviour Analysis, Digital Marketing, Loyalty Marketing, In-store Marketing, Category Management, Mode och Design Marknadsföring, Channel Metrics, Channel ManagementVarumärkeshantering, Customer Relationship Management och Customer Analytics
Ingen annan masterkurs i Italien täcker ett så mångsidigt utbud av marknadsföringsämnen, och detta är möjligt tack vare de 13 professorerna, forskarna och Ph.D. studenter som undervisar och verkar i marknadsföringsområdet på University of Parma och som är involverade i kursen.
Överensstämmelsen mellan kursens akademiska innehåll och företagens verkliga affärsbehov bedöms ständigt med avseende på vetenskapliga framsteg inom sektorerna marknadsföring och handelsmarknadsföring (och detta säkerställs av det faktum att professorerna som undervisar i kurserna bedriver sin egen forskning inom dessa sektorer ), och genom kontinuerligt engagemang med chefer och marknadsexperter.
Undervisningen använder ett brett utbud av tekniker, inklusive laboratorier och chefsföreläsare, grupparbete, marknadsföringsspel, affärsspel, rollspel.
Dubbla graders alternativ
Kursen erbjuder tre dubbla grader, för studenter med enastående prestationer (endast 1-2 platser tillgängliga varje år):
- Grenoble Ecole de Management - Frankrike (Master in Management). Första året i Parma, på italienska, och andra året i Grenoble, på engelska.
- Hochschule Bochum - Tyskland (Master in International Management). Första året i Parma, på italienska, och andra året i Grenoble, på tyska OCH engelska. Tyska och engelska krävs.
- FECAP Sao Paulo do Brasil (Brasilien)(Mestrado Profissional em administração - Master i företagsekonomi). Första året i Parma, på italienska, och andra året i Sao Paulo, på engelska. Grundläggande portugisiska krävs.
Den som är intresserad av de dubbla examensprogrammen måste först klara antagningsprovet till Master i handel och konsumentmarknadsföring och kan i slutet av första terminen (mars varje år) ansöka om en konkurrensutvärdering för antagningen till dubbla examensprogrammen.
Antagningar
Galleri
Programresultat
Vad du kan förvänta dig efter examen
Utexaminerade magister i handel och konsumentmarknadsföring kan inneha ansvariga positioner i ledningen av tillverknings-, tjänste-, distributions- och handelsföretag. Mer specifikt är de roller som effektivt kan utföras av kandidatexamen i handelsmarknadsföring och kommersiella strategier:
- Kommersiellt område: Försäljningschef, Key account manager, Områdeschef, Trade marketing manager; Kanalansvarig; E-handelsansvarig, Exportansvarig, Butikschef.
- Marknadsområde: Marknadschef, Brand manager, Produktchef, Lojalitetsmarknadschef, Merchandiser, Customer Service Manager.
- Upphandling: Inköpare, Kategorichef, Supply chain manager, E-upphandlingsansvarig.
- Analys: Analysansvarig, Marknadsanalytiker, CRM-expert, Handelskonsult