Inledning
Denna Master är reserverad för kandidater i psykologi (psykologi och psykoterapeuter), psykologer och psykoterapeuter, forskare i medicin med psykologisk träning (specialiserad eller specialiserad på klinisk psykologi, psykiatri, neurologi).
Nyckelorden är: psykofysiologisk grund för avkoppling, förmåga att utöva tekniker på sig själv, patient- och grupphantering, flexibilitet vid tillämpning av tekniker och kontraindikationer av avslappningstekniker, planering av avkopplingskurser. Jämförelse och övning mellan tekniker för psykologisk modifiering (avslappning, biofeedback, hypnos, meditation).
Deltagande i vår mästare betyder:
Förvärva tillämpad teknik med utmärkt resultat inom olika områden av psykologi (särskilt klinisk, wellness, sport, arbete) och används i alla de viktigaste psykologiska orienteringarna (till exempel: kognitiv beteende, systemisk relationell, psykoanalys, humanistisk).
Att projicera mot den professionella framtiden: lapsykologi är integration mellan psykologiska förhållningssätt och neurovetenskap.
För att få tillgång till mästaren behöver du stödja en gratis individuell orienteringsintervju som syftar till att analysera förväntningar, attityder, motivationer, psykofysiska kontraindikationer för deltagande, eventuella tvivel på deltagaren och förtydliganden om masterprogrammet.
Vittnesmål studenter tidigare utgåvor
"Avkoppling var ett bra verktyg för mig. Det fick mig att upptäcka och lära mig mer om mig själv, att förstå mina grundläggande värderingar, att fokusera på mina mål, att passivt leva mitt arbete. Det fick mig också att gå i livet med större lugn och självkänsla ... "(Valentina Morizio)
"Ärligt talat skulle jag inte rekommendera befälhavaren till alla, ovillkorligen. Jag rekommenderar verkligen det till dem som för närvarande känner att de har resurser att öppna sig för upptäckten eller återupptäckten av aspekter av sig själva. "(Sara Girotti)
"En professionellt stimulerande upplevelse, ett intensivt och engagerande personligt arbete, en utmanande kurs ..." (Agnese Olivato)
"Den här kursen är en riktig inre resa för att upptäcka ett instrument som kan ge lugn, stabilitet, så att du kommer ihåg att din kropp är en maskin som fungerar väldigt bra utan de alltför många humorala förändringar som vi dagligen genomgår dagligen ..." (David D. Swan)
"Jag vill nu, när provet är över, tacka för den precision som befälhavaren överförde, uppmärksamheten på de fysiologiska aspekterna, den uppenbara kompetensen och särskilt den extrema villigheten att ta emot eventuella tvivel och förfrågningar om stöd. Jag är också glad över examens svårighetsgrad, mycket mer användbar än de klassiska proforma-testerna för att ge mig tillbaka effektiviteten i mitt lärande. Faktum är att det mesta av min nuvarande lycka beror på det faktum att jag verkligen tror att jag vet något om avkoppling och att ha passerat den här typen av examen hjälper mig att tro lite mer "(Matteo Castilletti)
"Att säga att lektionerna har varit formativa är att använda en eufemism ... både som energi och positivitet som du sänder som lärare, både som en entusiasm för att fördjupa de ämnen som behandlas en gång hemma ..." (Adele Callegari)
"Lärare har ett sätt att lära sig original och följa sina personligheter. De vet, utöver innehållet, också överföra passion för detta arbete, entusiasm och törst efter kunskap. En sak som jag märkte är den totala frånvaron av "intellektuell egoism" i dem. Kliniska erfarenheter delas ofta och generöst ... "(Sabrina Menozzi)
"Möjligheten att hantera klassen, organisera och genomföra lektionen i första personen, ha omedelbar återkoppling om hur jag relaterar och leder gruppen är levande test av vad jag kommer att göra med framtida patientgrupper som jag kommer att hitta att möta ...... "(Luca Mazzucchelli)
"Bella var erfarenheten av den här mästaren. Vacker eftersom komplett och konkret, vacker för att du gav oss ledtrådar som fascinerade mig, vacker för din öppenhet, tillgänglighet och flexibilitet "(Marta del Bono)
Huvudämnen som omfattas:
Grundläggande avslappningsteknik:
RMP-teknik (Progressiv Muscle Relaxation) enligt E. Jacobson.
JH Schultz Autogenous Training: övningar av den lägre cykeln (tyngd, värme, andning, hjärta, solplexus, friskt panna, ansikte, ögon och axel, reducerade övningar).
Biofeedback. Huvudparametrar som används: elektromyografi, hjärtslag, perifer temperatur, hudledning.
De psykofysiologiska baserna av avslappning:
Grunderna för avslappning: skelettmuskler och deras funktion. Muskelspänning och distension.
Visceral avslappning: de släta musklerna som är involverade i avkoppling.
Blodkärl: hur de arbetar och varför de är involverade i avkoppling.
Andning: Lungorna, revbenet och tillhörande muskler.
Hjärtat och hjärt-cirkulationssystemet.
Mage-tarmsystemet.
Central nervsystemet, perifer och autonom (sympatisk och parasympatisk)
Anatomo-fysiologiska element för förståelsen av ögonens övningar, ansiktet, axelns nacke.
Introduktion till psykoneuroendokrinoimmunologi (PNEI-modell).
Bedömning centrerad om avslappningsteknik:
Introduktion till den flerdimensionella kognitiv beteendemodellen.
Biofeedback: baslinje (psykofysiologisk detektion) och verifiering av resultaten av avslappningspraxis på enskilda deltagare under mästaren.
Ledning av avslappningsgruppen och relaterad psykologisk dynamik:
Varje lektion, med undantag för den första, innehåller två stunder där gruppen är avsedd för avslappningspraxis. En av dessa två stunder kommer att hanteras av lärarna medan den andra kommer att hanteras, med början från den andra lektionen, av de elever som kommer att följa en åt gången under lektionerna.
Introduktion till fantasifulla tekniker och kognitiv omstrukturering:
Övningarna av proponimento av Autogenic Training. introduktion till marknadsföring som tillämpas på psykologi: hur man utformar avslappningskurser och hur man annonserar dem:
Introduktion till marknadsföring tillämpad på psykologi.
Hur man strukturerar en avslappningsbana effektivt: strukturering av mål, innehåll, kostnader, identifiering av de bästa tillämpningsområdena av avslappningstekniker.
Exempel på framgångsrika avkopplingsprojekt.
Tillämpningen av avkoppling i klinisk miljö:
Kliniska fall relaterade till huvudstörningarna i DSM V Diagnostic Manual (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) av American Psychiatric Association).
Indikationer och kontraindikationer av avslappning.
Erfarenhetsjämförelse mellan avslappningsteknik och meditation:
"En inre väg med medvetenhet och meditation"
Avsikten härrör från lusten att känna till varelsens natur.
Var ska man börja? Vad är det som vet och hur vet vi?
Är sinnet arkitekten till vår inre och yttre värld? Om det är hur det gör det och genom vilka modaliteter? Erfarenheter genom sensoriska medvetanden och mental medvetenhet.
Vad kan vi använda för att verifiera?
Första meditativa meditationen för att observera sinnet och dess funktion.
Inre övning föreslås som ett instrument för utredning, kunskap och omvandling.
Hur kan vi komponera en utredningsväg som kan försöka svara på våra frågor?
Meditation kan vara ett av verktygen. Vad är meditation? Vilka är de viktigaste meditativa vägarna.
Koncentrationsmeditation som hjälper till att stabilisera sinnet. Vad är och hur man övar det. Vad är användbart för?
Koncentrationsmeditation erfarenhet.
Vad är medvetenhet. De olika nivåerna av medvetenhet.
Medvetenhetsmeditation hjälper till att undersöka varelsens natur. Vad är och hur det praktiseras. Vad är användbart för?
Medvetenhetsmeditation erfarenhet.
Kvaliteten att vara till tjänst för sig själv och för mänskligheten.
Meditation på inre kvaliteter. Vad det är och hur man övar det.
Syftet med meditation på inre egenskaper.
i) Experientiell jämförelse mellan avslappningstekniker och IPNOSI:
Introduktion till hypnos: vad är hypnos? Vad är inte hypnos? Domar och fördomar om hypnos. Hur skiljer det sig från avslappningstekniker?
Definition av trance och förslag.
Hypnosens fenomenologi.
Tips om hypnoshistoria.
Huvudsakliga tillämpningar av hypnos.
Exempel på induktionstekniker i direktiv och icke-direktiv trance.
Praktiska erfarenheter av hypnos.
Introduktion till den nya Eriksoniska hypnosen.
Trance som ett naturfenomen (vanligt vardagligt trance) och icke-direktiv. Begreppet rapport och terapeutens roll. Terapeutisk inställning: ett flexibelt och kreativt tillvägagångssätt. Ett nytt begrepp motstånd. Läsa och berättande av Milton H. Erickson. Den paradoxala tekniken.
Max antal deltagare: 20
Minsta antal deltagare för aktivering av mästaren: 8
Anm .: Mästers elever kommer att bli underrättad om deras start är uppskjuten minst 2 veckor före det planerade startdatumet om minimumsnumret inte uppnås.