Master i interaktionsdesign
IED – Istituto Europeo di Design Barcelona
Nyckelinformation
Campus läge
Barcelona, Spanien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
9 månader
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 15 100 *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
18 Jan 2025
* Anmälningsavgift 3.900 € + undervisningsavgift 11.500 €
Introduktion
Master i interaktionsdesign syftar till att utbilda proffs som strävar efter att vara morgondagens digitala ledare utrustade med det samarbetande, kritiska tänkandet och tekniska färdigheter som krävs för att reagera, anpassa och utnyttja effekterna av digital transformation och förstå hur det digitala kan utnyttjas för strategisk design.
Mästaren ger en miljö med kreativitet, design och teknisk innovation genom att fokusera på projekt genom en framtida lins. Det ger eleverna kompetens och tankesätt att utmana status quo och producera väl avrundade designers som kan arbeta över disciplinära, kulturella och geografiska gränser för att utforma lösningar som möter framtida individuella, samhälleliga och affärsbehov genom att sköta nyfikenhet, experiment, tekniska färdigheter och kritiskt tänkande, såväl som empatisk, samarbetsförmåga.
inriktningar
UX Design
UX Design Module utbildar framtida skapare av den digitala ekonomin , människor som kan tillhandahålla lösningar för att revolutionera användarupplevelsen och morgondagens kommunikation. Tack vare samarbetspartners drivs programmet av experiment och innovation tillsammans med gedigen utbildning i kritisk design och nya affärsmodeller.
UI-design
UI Design Module fokuserar på utvecklingen av layouten och den fina detaljerna i hur användarna interagerar med en produkt. Med samarbete med en partner kommer elever som arbetar i tvärvetenskapliga team att lösa utmaningen som ges.
Kreativ kodning
Modulen Creative Coding syftar till att utbilda framtida proffs inom digital ekonomi , mångsidiga individer med kunskap om att utforma erfarenheter, behärska de mest mångsidiga programmeringsspråken och stora entreprenörskompetenser.
Ett av målen med modulen är att utbilda proffs som kan kommunicera mellan discipliner och använda teknik till deras fördel snarare än mot.
Under paraplyen från en partner skapar elever en portfölj baserad på riktiga trosor, arbetar i tvärvetenskapliga team och utvecklar tekniska applikationer från första idé till slutprodukten.
mål
- Förvärva nödvändig teoretisk och teknisk kunskap för den digitala arbetsmarknaden.
- Att utveckla omfattande färdigheter inom design, produktion och ledarskap för interaktiva projekt.
- Att lära av de största ledande företagen inom sektorn.
- Att skapa en bred professionell portfölj baserad på riktiga brev.
- För att komma åt stadens affärs- och kulturella sammanhang.
- Att behärska nya digitala tillverkningsverktyg och programvara.
- Att främja effektiv, tvärvetenskaplig, samarbetande, arbete.
- Förbättra kommunikationsförmåga för offentliga presentationer.
- Att förbättra studentens självständighet genom självbedömning och lärande genom att göra.
- Att uppmuntra kreativitet, experiment och innovation.
Metodik
Mästaren är indelad i två etapper, var och en en modul: den första är en övergripande etapp där eleverna lärs ut grundläggande färdigheter för discipliner som tillgodoser framtida behov, följt av en andra specialiserad etapp där eleverna kan vidareutveckla sina färdigheter i val av disciplin: Digital hantering, Creative Coding, UX / UI Design eller Digital Fabrication.
Det första steget ger grunden för begreppen interaktionsdesign genom att introducera grunderna i de fyra olika kursspecialiseringarna.
Detta steg av Mästaren är strukturerat kring ett upprepat veckoschema som följer utvecklingsfaserna för digital tjänst eller produkt (tänk, design, kod, skapar och inspirerar), vilket ger balanserad utbildning i hörnstenarna i världen av kreativa digitala företag.
Mästarens andra steg går in i specialiseringarna och följer därför en annan struktur. Studenterna arbetar tillsammans på projekt på dagar med övergripande aktiviteter som delas upp med specialiteter när de hanterar innehållet i sina kurser.
Studentprofil
De ledande företagen inom sektorn och angelägna om entreprenörskap och innovation på en av de mest lovande marknaderna.
Programmet riktar sig till alla skapare som är intresserade av att designa interaktiva upplevelser, till exempel:
- Design- och kommunikationspersonal med en passion för ny teknik.
- Designers som vill lära sig att programmera och programmerare med UX / UI-intressen.
- Framtida entreprenörer och producenter från den digitala sektorn.
- Tillverkare, produktdesigners och digitala artister.
- Chefer och reklam från världen av reklam och kommunikation.
Jobbmöjligheter
Beroende på den valda specialiseringen inkluderar möjliga karriärpositioner på examen:
- Gränssnittsdesign och användarupplevelsepositioner (UX, UI) i designstudior och digitala innehållsföretag.
- Händelseproducent och projektledare i reklambyråer.
- Tillhandahållare av faciliteter och interaktiva upplevelser för evenemang och kongresser.
- Professionella tillverkare inom fabrikslaboratorier och digitala tillverkningsområden.
- Kreativ inom kommunikationsbyråer som specialiserar sig på teknik och nya medier.
Samordnare
Jordi Planas
Designer av interaktiva upplevelser som kombinerar teknik och kreativitet, digital konst och reklam. Han är grundaren av det interaktiva installationsföretaget Vimod Studio , som tillsammans med reklambyråer som Ogilvy eller S, C, P, F, etc. utformar och producerar tekniska evenemang för varumärken som Garmin, Zürich eller Lenovo vid Mobile World Congress, bland andra händelser.
Han är en fan av experimentell elektronisk musik, tillverkarkultur, DIY och digital tillverkning, han är en kreativ programmerare av Arduino, Processing, C, Internet of Things och robotik. Han undervisar i klasser och seminarier i flera utbildningsprogram (Art School of Tarragona Provincial Council, Higher Level Course in Games and Interactive Environments at IED). Han har en examen i konst från University of Barcelona och en Master in Digital Art från Pompeu Fabra University.
Eduardo de Felipe
Oberoende designer och kreativ konsult med 20 års erfarenhet som stöder några av de bästa klienterna i världsklass, varumärken och produkter genom digital innovation och mänsklig centrerad, designledd kreativitet.
Han och David Boleas grundade Pirata, en av Londons mest innovativa digitala produktionsstudior och en vanlig spelare vid toppbordet för digital produktion.
2016, efter nästan 15 år av bosatt och arbetat i London, flyttade han till Barcelona, där han fortsätter att arbeta globalt med fokus på den europeiska marknaden.
Galleri
Idealiska studenter
De ledande företagen inom sektorn och angelägna om entreprenörskap och innovation på en av de mest lovande marknaderna.
Programmet riktar sig till alla skapare som är intresserade av att designa interaktiva upplevelser, till exempel:
- Design- och kommunikationspersonal med en passion för ny teknik.
- Designers som vill lära sig att programmera och programmerare med UX / UI-intressen.
- Framtida entreprenörer och producenter från den digitala sektorn.
- Makare, produktdesigners och digitala artister.
- Chefer och reklam från världen av reklam och kommunikation.
Antagningar
Läroplan
Mästaren är uppdelad i två steg, var och en en modul: det första är ett tvärgående steg där eleverna lärs ut kärnkompetenser för discipliner som adresserar framtida behov, följt av ett andra specialiserat steg där eleverna kan vidareutveckla sina färdigheter i disciplin efter eget val: Digital Management, Creative Coding, UX/UI Design eller Digital Fabrication.
Det första steget lägger grunden för begreppen interaktionsdesign genom att introducera grunderna i de fyra olika kursinriktningarna.
Detta skede av Master är uppbyggt kring ett upprepat veckoschema som följer utvecklingsfaserna för digital tjänst eller produkt (tänk, design, kod, tillverka och inspirera), och ger därigenom en balanserad utbildning om hörnstenarna i världen av kreativa digitala företag.
Det andra steget av Master går in i specialiseringarna och följer därför en annan struktur. Studenterna arbetar tillsammans i projekt på dagar med övergripande aktiviteter som är indelade efter specialiteter när de tar itu med innehållet i sina kurser.
Programresultat
- Förvärva nödvändig teoretisk och teknisk kunskap för den digitala arbetsmarknaden.
- Att utveckla omfattande färdigheter inom design, produktion och ledarskap för interaktiva projekt.
- Att lära av de största ledande företagen inom sektorn.
- Att skapa en bred professionell portfölj baserad på riktiga brev.
- För att komma åt stadens affärsmässiga och kulturella sammanhang.
- Att behärska nya digitala tillverkningsverktyg och programvara.
- Att främja effektiv, tvärvetenskaplig, samarbetande, arbete.
- Förbättra kommunikationsförmåga för offentliga presentationer.
- Att förbättra studentens självständighet genom självbedömning och lärande genom att göra.
- Att uppmuntra kreativitet, experiment och innovation.
Studieavgift för programmet
Karriärmöjligheter
Beroende på den valda specialiseringen inkluderar möjliga karriärpositioner vid examen:
- Gränssnittsdesign och användarupplevelsepositioner (UX, UI) i designstudior och digitala innehållsföretag.
- Händelseproducent och projektledare i reklambyråer.
- Tillhandahållare av faciliteter och interaktiva upplevelser för evenemang och kongresser.
- Professionella tillverkare inom fabrikslaboratorier och digitala tillverkningsområden.
- Kreativ inom kommunikationsbyråer som specialiserar sig på teknik och nya medier.