Master i interaktionsdesign
Malmö University
Nyckelinformation
Campus läge
Malmö, Sverige
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
1 - 2 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
SEK 260 000 / per year *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
02 Sep 2024
* full studieavgift
Introduktion
Interaktionsdesign avser design av digitala artefakter och digitalt medierad kommunikation, med fokus på användarupplevelse.
Interaktionsdesign är en snabbt föränderlig disciplin, och vi upprätthåller relevansen av vår utbildning genom att arbeta med verkliga designfall och externa kunder som inkluderar lokala industripartners, såväl som kulturella och civila organisationer. Att navigera i ett skiftande designlandskap kräver också en forskares kritiska tankesätt, och vi främjar reflekterande design genom att lära ut forskningsfärdigheter och involvera studenter i aktiva forskningsprojekt. Interaktionsdesignprogrammet erbjuder både 60 och 120 hp. Sökande kan antingen välja det ettåriga programmet eller det tvååriga programmet.
Det ettåriga masterprogrammet består av fyra 15-poängskurser, som börjar med en studiobaserad introduktion till multidisciplinärt samarbete och mainstream interaktionsdesign. De kommande två kurserna tar upp förkroppsligad interaktion och samarbetsmedia, två av våra signaturämnen. Den sista kursen i årskurs ett är ett examensarbete på masternivå.
I årskurs två kan studiokurserna om design och social innovation samt lek och ludisk interaktion ersättas med studiokurser om motsvarande samtida ämnen inom interaktionsdesignforskning. Detta är möjligt efter individuellt godkännande av Programnämnden för att underlätta utbyte med jämförbara utbildningar i Sverige och internationellt.
Vi har erbjudit magisterexamen i interaktionsdesign sedan 1998, med utexaminerade som går vidare till positioner som designers och strateger inom IKT- och mediebranschen runt om i världen, såväl som till entreprenöriella strävanden.
Arbetsmiljöer
Studenter har tillgång till studioutrymme och vi uppmuntrar en sund studiokultur. Det är här vi genomför grupparbeten, seminarier, workshops, presentationer och diskussioner. I närheten finns en välutrustad materialverkstad och ett fysiskt prototyplabb för elektronik- och sensorarbete. Dessutom använder vi ofta faciliteterna på MEDEAs forskningscenter för slutpresentationer, utställningar, seminarier och programmöten.
Antagningar
Läroplan
Programmet omfattar heltidsstudier under ett eller två läsår, uppdelat i fyra till åtta kurser, som börjar med en studiobaserad introduktion till multidisciplinärt samarbete och mainstream interaktionsdesign. Akademisk mognad utvecklas under hela kursen, eftersom studenterna arbetar mot ett avancerat självständigt projekt under det första året och, under det andra, mot state-of-the-art förhållningssätt till praktikbaserad forskning inom interaktionsdesign. Den avslutande kursen är ett examensarbete på masternivå, både i årskurs ett och årskurs två.
Lär ut metoder
Programmet är baserat på en lärande-av-göra-pedagogik. Detta innebär att vi uppmuntrar till en iterativ övning av experiment och reflektion. Som lärare ser vi på oss själva som tränare som leder dig genom denna process.
Studiobaserad
Programmet är studiobaserat. Eleverna kommer också att ha tillgång till datorlabb, en materialverkstad och ett prototyplabb för elektronik, sensorer och mikroprocessorprogrammering.
Grupparbete i multidisciplinära team
Den primära metoden för lärande är genom grupparbete i multidisciplinära team med klasskamrater och intressenter. Förmågan att arbeta i team och med andra – inklusive användargemenskaper – är en viktig del av vår läroplan, och flera projekt organiseras för att öva på dessa färdigheter.
Humanistiskt förhållningssätt
Med vårt humanistiska tillvägagångssätt kommer studenterna att praktisera kvalitativa forskningsmetoder för att stödja deras design av påtagliga artefakter såväl som digitala och interaktiva tjänster, system och artefakter. Vi betonar förståelse för människor i deras användningssituationer. Studenterna kommer att läras att utveckla ett kritiskt perspektiv baserat på: närläsning av relevanta akademiska texter; deltagande i seminarier; och skrivande av forskningsartiklar i akademisk stil. Två examensarbeten kommer att utmana studenterna att fördjupa sin praktik och sina tankeprocesser.
Reflekterande och experimentellt designtänkande och praktiskt görande
Prototyper i studion och verkliga sammanhang är en integrerad del av att bli en interaktionsdesigner.
För att utöva reflekterande och experimentell designaktivitet, integrerar våra projekt och kurser seminarier och praktiska workshops som introducerar studenterna till bland annat etnografiskt fältarbete, kritiska och performativa metoder, låg- och högfientlig prototypframställning, mikroprocessorprogrammering och videoskissning, som samt utvärdering av användningsegenskaper. Alla dessa metoder backas upp av litteraturreferenser och exempel.
Examensarbetet
Studenternas examensarbeten i slutet av varje år kommer att vara en kombination av praktiska designprocesser som leder till en prototyp och ett skriftligt dokument, plus presentation och diskussion av deras designarbete inför kamrater och en examinator.
Innehåll
Hösten 2024 – termin 1
- Introduktion till multidisciplinär interaktionsdesign (KD640A), 15 hp, obligatoriskt
- Utforskningar i design och teknik (KD651A), 15 hp, obligatoriskt
Våren 2025 – termin 2
- Interaktionsdesign: Embodied Interaction (KD641B), 15 hp, obligatoriskt
- Interaktionsdesign: Masteruppsats (KD643B), 15 hp, obligatoriskt
Hösten 2025 - Termin 3
- Interaktionsdesign: Design för eko-sociala framtider (KD652A), 15 hp, obligatoriskt
- Lek och ludisk interaktion (KD645A), 15 hp, obligatoriskt
Våren 2026 – termin 4
- Designbaserad forskning (KD646A), 15 hp, obligatorisk
- Interaktionsdesign: Examensarbete II (KD647A), 15 hp, obligatoriskt
Programresultat
Aktuella resultat specificeras per kurs där de generiska typerna av resultat mappas till interaktionsdesign enligt följande:
- Kunskap och förståelse - Repertoar och teori (kanoniska mönster, viktiga designelement och viktiga teoretiska begrepp);
- Kompetens och färdigheter — Färdigheter och teknik (inklusive designmetoder);
- Dom och strategi - Reflektion och kritik.
Kunskap och förståelse
Studenten demonstrerar:
- Kunskap och förståelse inom interaktionsdesign, inklusive översikt samt djup kunskap om delar av fältet och insikter i aktuell forskning
- Avancerad metodkunskap inom interaktionsdesign
Kompetens och färdigheter
Studenten demonstrerar:
- Förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa fenomen, frågor och situationer under förhållanden med begränsad information
- Förmåga att självständigt identifiera och formulera frågor samt att planera och adekvat utföra kvalificerade uppdrag inom givna tidsgränser
- Förmåga att tydligt redogöra för och diskutera slutsatser och de kunskaper och argument som ligger till grund för slutsatserna i skriftlig och muntlig dialog med olika grupper
- Färdigheter som krävs för att delta i forskning och utveckling samt i andra avancerade företag
Dom och tillvägagångssätt
Studenten demonstrerar:
- Förmåga att göra bedömningar inom interaktionsdesign med hänsyn till relevanta akademiska, samhälleliga och etiska aspekter
- Medvetenhet om etiska aspekter av forskning och utveckling
- Insikt i vetenskapens möjligheter och begränsningar, vetenskapens roll i samhället och människors ansvar för dess användning
- Förmåga att identifiera ytterligare kunskapsbehov och att ta ansvar för kunskapsutveckling
Karriärmöjligheter
Utexaminerade från detta program har gått vidare till professionella positioner runt om i världen inom design-, media- och IKT-industrin, såväl som inom akademisk forskning och entreprenörskap.
Många alumner tar positioner som interaktionsdesigners, användarupplevelsespecialister eller användbarhetsspecialister inom design-, IKT- och mediebranschen. För vissa innebär detta att kritisera eller finjustera gränssnitten och interaktionerna för nuvarande produkter till användarnas behov. För andra omfattar det konceptutveckling för framtida produkter och tjänster.
Vissa alumner väljer strategiska positioner där interaktionsdesignens roll övervägs om marknad och affärsutveckling, medan andra tillämpar interaktionsdesignperspektiv och metoder för att föreställa sig förändring eller "framtidsskapande" inom politik, offentliga organisationer, kulturarvssektorn och icke-statliga organisationer.