Master i kommunikation
Sciences Po
Nyckelinformation
Campus läge
Paris, Frankrike
språk
Engelsk, Franska
Studieformat
På Campus
Varaktighet
2 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
Begär info
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Sep 2024
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
Mål
Programmet utbildar framtida chefer inom kommunikations- och kreativa industrier.
Oavsett om det gäller karriärer som arbetar med byråer (reklam, design, digital, företag, PR etc.), inom interna kommunikationsavdelningar, media- och medieproduktion eller de kreativa branscherna (film, videospel, musik, underhållning, publicering etc.) , Master syftar till att ge specifik, fördjupad undervisning till alla studenter som vill gå in i dessa yrken.
En väsentlig balans upprätthålls mellan läroplanens akademiska och professionella komponenter. Programmet erbjuder studenterna en solid grund i samhällsvetenskapens grunder, vilket säkerställer att studenter utvecklar inte bara kritiska och analytiska färdigheter, utan också yrkeskunskaper och operativ praxis för att de ska kunna börja sina karriärer direkt efter examen.
Det första året ägnas åt att lära sig grundläggande färdigheter: Medielandskap, Opinion, Medieekonomi ... Under året utvecklar workshops praktiska färdigheter som omedelbart kan överföras till ett professionellt sammanhang (kreativitet, retorik, programmering ...). Det andra året är det dags att omsätta kunskap i praktiken. Studenter kan specialisera sig på grund av det stora antalet valbara kurser som erbjuds, där de arbetar med scenarier och verkliga fallstudier.
The Master of Communications, Media and Creative Industries är en unik kurs som framgångsrikt leder till inträden i karriärer inom kommunikations-, media- och kreativa industrier, både i Frankrike och internationellt. En mängd olika företag är intresserade av akademiker från masterprogrammet, såsom: Amazon, BETC, Canal+, DDB, Dentsu Aegis, Disney, Endemol, Google, Havas, Lagardère, L'Oréal, M6, McCann, Orange, Ogilvy, SNCF, TBWA, UBISOFT, Universal, Sony, etc.
Tillträde
- Internationellt antagningsförfarande: för sökande som har en kandidatexamen från utanför Frankrike
Bedömning av internationella ansökningar görs på en dubbel analys av kandidatens ansökningsfil, löpande under ansökningskampanjens gång.
- Franskt antagningsförfarande: för sökande som har en kandidatexamen från Frankrike
Bedömningen av franska ansökningar är indelad i två faser: en analys av kandidatens ansökningsfil och en muntlig intervju med en antagningskommitté.