Master i kommunikation

Allmänt

Programbeskrivning

Handla om

MA i kommunikationsprogrammet vid kommunikationsskolan, Hongkongs baptistuniversitet lanserades 1996. Sedan starten hade programmet delvis stödits av Hongkongs statliga utbildningsbidrag fram till september 2004 när det blev fullt självfinansierat. Förändringen av finansieringskällan åtföljdes av att programmet för första gången öppnades till fastlandet och andra utomeuropeiska studenter och tillägget av heltidsstudiet. I september 2004 togs totalt 92 studenter till programmet, ungefär två tredjedelar av lokala Hongkongelever och en tredjedel av huvudmännen. Eleverna delas mer eller mindre lika i deltidsläge (endast Hongkong-studenter) och heltidsstudieläge (både från Hongkong och utanför).

Förutom en uppsättning kärnteori och metodkurser som alla måste ta, erbjuder programmet ett brett spektrum av valbara kurser med inriktning på kunskap och övning i massmediainstitutioner och verksamheter i samband med social övergång i Greater China Area med specifikt mål att vårda kvalificerade yrkesverksamma och ledande personal inom mediebranschen. Programmet erbjuder också valbara kurser som handlar om företags kommunikation, betonar PR och reklam samt kampanj- och krishanteringsförmåga. Inverkan av förändrad medieteknik är ett område med allvarlig uppmärksamhet.

Skolan har ett fakultetsteam av väletablerade forskare och erfarna utövare som har kompetens inom mass-, interpersonell och tvärkulturell kommunikation, retorik och diskursanalys, PR och reklamforskning, globalisering samt kulturella och kritiska studier. Programmet har en Distinguished Speakers Series där högkvalificerade proffs och branschledare regelbundet inbjuds till klassrummet för att dela med sina elever sina erfarenheter och expertis. Programmet organiserar och subventionerar även kortsiktiga studieresor som tar elever utanför klassrum (och ofta utanför Hong Kong) för fältbesök och träning. Denna typ av intim och dynamisk samverkan med branschen markerar en unik egenskap hos programmet.

Curriculum Design

Ett akademiskt baserat yrkesprogram är kurser och kursplaner i programmet utformade för integration av teori och praktik inom kommunikations- och mediaområdet.

Programmet erbjuder tre kurser som Common Core. Grundläggande kommunikationsstudie ger en översikt över den akademiska studien av kommunikation. Tillvägagångssätt och metoder i kommunikationsforskning introducerar studenten till forskningsprocessen, idéen om bevis och utvärdering av forskningsrapporter med olika metoder. Perspektiv på media och samhälle diskuterar relationerna mellan kommunikationsmedia, innehåll, sociala strukturer, sociala processer och publik effekter. Från och med 2012/2013 är alla valfria kurser från de två föregående koncentrationerna av Integrated Communication Management och Media Studies sammanslagna och erbjuds alla studenter att ge dem fler valmöjligheter.

Programmets valfria kurser syftar till att utbilda yrkesverksamma inom tillämpning av begreppsmässig kunskap om kommunikationshantering och utrusta studenter med analytiska begrepp och färdigheter för att undersöka problem i media eller masskommunikationspraxis.

Alla kurser är 3 poäng vardera. En elev är skyldig att fullgöra totalt 27 högskolepoäng för att kunna göra examen (dvs. 9 enheter av kärnkurser och 18 valfria kurser). För de 18 enheterna av valbara kurser ska studenterna välja minst 12 enheter från eget program.

Kursstruktur

Kärnkurser (6 enheter)

Kurs

COMM7010 Grunden för kommunikationsstudie; eller

COMM7030 Perspektiv på media och samhälle

COMM7020 Metoder och metoder i kommunikationsforskning

3


3

Valfria kurser (21 enheter)

Anmälningar: Alla valfria kurser kommer inte att erbjudas under några läsår, och erbjuds utifrån instruktör och tillgänglighet. Kursansökan är begränsad av kvoter.

Studenterna måste ta minst 12 enheter av valbara kurser från eget program

Kurs

COMM7040-frågor i interkulturell kommunikation # (CEF: 21Z09675-3)

COMM7050 Media och kommunikation i kinesiska samhällen

COMM7060 frågor i företags kommunikation # (CEF: 21Z09674-5)

COMM7130 Globalisering av media

KOMM7160 Organisationskommunikation

COMM7170 Kommunikationskampanjverkstad # (CEF: 28Z03257-6)

COMM7180 medielagstiftning

COMM7190 Frågor och fall i massmedia

COMM7200 New Media Workshop # (CEF: 28Z03258-4)

COMM7210 Projekt

COMM7220 Reklamshantering

COMM7230 Skrivning för multimedia i PR # (CEF: 28Z05989-A)

COMM7240 Media Markets

COMM7250 Strategisk PR och krishantering # (CEF: 21Z09673-7)

COMM7270 Media Policy

KOMM7280 kommunikationsteknik

COMM7300 Konsumentinsikt

COMM7310 Internationell Reklam

COMM7510 Offentlig förvaltning

COMM7550 Reklam i Kina

KOMM7560 Politisk kommunikation

COMM7570 Ungdom, medier och konsumtion

COMM7580 Social Media Marketing # (CEF: 21Z09672-9)

COMM7610 Socialtjänster Marknadsföring och kommunikation

COMM7620 sociala medier och sociala nätverk på nätet

COMM7750 Använda sociala nätverk: För kommunikationsprofessor

COMM7760 Reklam och samhälle

COMM7770 Datavisualisering

COMM7780 Big Data Analytics för media och kommunikation

COMM7790 Kommunikation och teknik

COMM7800 Ny Media Design och kommunikation

COMM7810 Branding

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3


Valfria kurser
(begränsad kvot som erbjuds av andra program - om man vill erbjuda kvot och antalet kvoter skulle beslutas av de program som erbjuder kurser)

Studenter får endast ta högst 6 enheter i den här kategorin

Kurs

ACCT7770 Corporate Accounting

ACCT7780 Corporate Law

ACCT7820 * Beskattning

ACCT7830 Risk, Compliance och Corporate Social Responsibility

CTV7220 World Cinema: Historia, Estetik

CTV7230 Graduate Seminar om kinesiska nya vågor

CTV7250 Graduate Seminar på Hong Kong Television

CTV7270 Aktuella frågor av Asien Media

CTV7290 Kritik av nutidskonst

CTV7370 Cinematografi för regissörer

CTV7380 Dramaturgi och regi

JOUR7010 Internationella relationersteori

JOUR7020 Jämförande

JOUR7030 Forskningsmetoder i media

JOUR7040 Multimedia Journalistik

JOUR7070 Teorier om journalistik och kommunikation

JOUR7080 Aktuella problem

JOUR7090 International News Translation

JOUR7110 Rapportering av internationell konflikt

JOUR7120 International Business and Financial Reporting

JOUR7140 Globalisering, ekonomi och finans

JOUR7250 Rapportering Kina och Hong Kong

JOUR7260 Rapportering Sydostasien

JOUR7270 Entrepreneurial Journalism

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

# CEF återbetalningsbara kurser
* Kompletterande krav: ACCT7770

Ingångskrav

Programmet kommer att vara av intresse för följande studenter: Bachelorgradshavare som är anställda i medieorganisationer eller i den offentliga eller privata sektorns kommunikationsfunktioner eller som strävar efter sådana positioner och som ser en djup förståelse för medieindustrier och ledning som bidragande till ledande ledarskap i sin karriär och i samhället.


Sökande ska

  • Ha en kandidatexamen från ett erkänt universitet eller en institution OCH
  • Kunna kommunicera på engelska på avancerad nivå och ha en eller flera av följande kvalifikationer om de inte studerade i en engelsktalande institution:
    • En lägsta poäng på 79 i TOEFL
    • Minsta poäng på 6,5 i IELTS

Vi antar en rullande antagningspolicy och öppnar ett fönster för ansökan från mitten av november till slutet av juni (brukar ha första runda november - januari, andra omgången februari-juni). Det kan vara till din fördel att ansöka så tidigt som möjligt, eftersom fönstret kanske stänger tidigare när alla fläckar är fyllda.

Om kortlistad kan sökanden intervjuas av Kommunikationsskolan

Online ansökan

Nödvändiga dokument:

  • en kopia av alla officiella utskrifter och examensbevis
  • en kopia av officiella testresultat
  • två konfidentiella rekommendationsformulär eller referensbrev från personer som är bekanta med sökandens akademiska prestanda och / eller yrkesarbete (domare måste kunna tala om sökandens förmåga att bedriva akademiskt arbete på avancerad nivå) och
  • ett personligt uttalande på 500 ord på engelska som beskriver sina akademiska intressen och mål
  • ett provstycke på engelska, antingen journalistiskt eller akademiskt;
  • Personliga uppgifter: En kopia av passet ELLER identitetshandling utfärdat av sökandens hemland.

Korta sökande kan intervjuas av en fakultetspanel.

Terminsavgift

HK $ 145 000 (per år för en års heltidsstuderande)

HK $ 60,000 (per år för en tvåårig deltidsstudent) (endast lokala Hongkong-studenter)


stipendier

Meritbaserade stipendier delas ut under andra terminen till studenter med enastående akademisk prestation under första terminen. Erlagda studenter får mellan HK $ 10.000 och $ 20.000.


förfrågningar

Telefon: (852) 3411 2545 | Fax: (852) 3411 8124
E: macomm@hkbu.edu.hk

Senast uppdaterad Mar 2020

Om skolan

The School of Communication of Hong Kong Baptist University was founded in 1968. It provides a comprehensive range of programmes in communication available in Hong Kong at the undergraduate and postgr ... Läs mer

The School of Communication of Hong Kong Baptist University was founded in 1968. It provides a comprehensive range of programmes in communication available in Hong Kong at the undergraduate and postgraduate levels. Läs mindre