Master i kultur och förändring: kritiska studier inom humaniora
Malmö University
Nyckelinformation
Campus läge
Malmö, Sverige
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
2 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
SEK 195 000 / per course *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
02 Sep 2024
* full undervisningsavgift
Introduktion
Detta program är särskilt utformat för att ge dig kompetens, självförtroende och kvalifikationer för att arbeta inom kulturproduktion, kulturadministration och företagande, särskilt på sätt som är medvetna och etiskt ansvariga.
Kultur och förändring: kritiska studier inom humaniora är ett tvåårigt magisterprogram riktat till studenter som är intresserade av att bättre förstå olika kulturella fenomen, både tidigare och nuvarande. Programmet kommer att uppmuntra dig att tänka expansivt och kreativt om hur kultur produceras och reproduceras och varför den fortfarande är omtvistad terräng. Vi utforskar och ställer frågor om frågor om makt, representation, minne, tystnad och plats. Programmet hjälper dig att överbrygga teori och praktik och att utveckla forskningsintressen i samarbete med externa intressenter. Om du någonsin har övervägt att arbeta inom konst, politik, kulturadministration eller till och med bedriva doktorsexamen kan det här vara det perfekta programmet för dig.
Handla om
Ett tvåårigt magisterprogram i kulturstudier
Kultur är inte bara en uppsättning texter, bilder, artefakter och kompositioner som vi upplever eller analyserar. Det är också ett levande medium genom vilket vi interagerar med världen och varandra, samt förstår oss själva och de samhällen som vi bor i. Kultur förändras ständigt och påverkar sättet att förhandla om makt. I det 21-talet efter sanningen, efter minnet, är det fortfarande inte klart hur olika perspektiv och kulturuttryck kommer att fortsätta att samexistera. Frågor som vi måste möta och ta itu med är: Vem får tala och agera, och vem lyssnar? Varför producerar vi kunskap och vad används den till? Och hur kan vi engagera och delta etiskt i arbetet med att skapa / göra ”kultur”?
Vad gör programmet unikt?
Detta är ett tvåårigt magisterprogram i kulturstudier som är baserat inom humaniora men också använder metoder, teorier och tillvägagångssätt från andra områden, såsom deltagande design, kritisk museologi och konstnärlig forskning. Ett utmärkande inslag i detta program är överbryggning av teori och praktik. Du kommer att studera kultur i vid bemärkelse och praktiskt ta del av olika former av kulturproduktion eftersom den äger rum inom institutioner som museer, teatrar, konstlokaler och i dialog med intressenter som konstnärer, kuratorer, aktivister, kollektiv och små företag . En viktig del av detta tvärvetenskapliga program är att ge dig som student möjligheter att samarbeta med kulturintressenter och samskapa dina egna produktioner samt bygga en grupp av kamrater.
Programmets struktur
Det första året fokuserar på att ta hand om viktiga teoretiska begrepp och problem inom området. Vi kommer att använda ett brett utbud av material från film och bildkonst till föreställningar och offentliga monument. I år ingår också en kurs med tvärvetenskapliga tillvägagångssätt för forskningsdesign och metoder samt en socialt engagerad forskningskurs som genomförs i samarbete med externa intressenter. Programmet utvecklas genom att gradvis bygga upp studenternas självförtroende och oberoende, både när det gäller stipendier och genom att skapa bredare kulturella nätverk. Under det andra året erbjuder vi valfria kurser i mer specialiserade ämnen, och programmet avslutas med studenter som skriver en 30-hp examensarbete.
Vilken typ av karriär kommer du att vara beredd på?
Detta program är särskilt utformat för att ge dig kompetens, självförtroende och kvalifikationer för att arbeta inom kulturproduktion, kulturadministration och företagande, särskilt på sätt som är medvetna och etiskt ansvariga. Genom att arbeta med en rad lokala intressenter och tillsammans med kollegor får du också möjlighet att bygga ett starkt professionellt nätverk. Samtidigt ger programmet nödvändig noggrannhet för att förbereda studenter för doktorandstudier inom ett tvärvetenskapligt och internationellt akademiskt sammanhang.
Ingångskrav
- Kandidatexamen (180 hp) eller motsvarande inom samhällsvetenskap, humaniora eller konst.
- Allmän behörighet motsvarande svensk kurs i engelska.
Organisation
I detta program deltar studenterna med kritiska metoder från humaniora för att studera och förstå dynamiken i kulturell produktion och förändring i samhället. De utforskar det evolutionära vridmomentet av idéer om människan i olika geografiska sammanhang och analyserar kulturella uttryck (t.ex. texter, filmer, konstverk) eftersom de ligger inom olika möten, friktioner och historiska intrång. Lokalitet är en viktig dimension, eftersom den betonar medvetenheten om individuella och kollektiva ämnespositioner i rum och tid, och identifierar relationer i och mellan mänskliga, icke-mänskliga och virtuella sammanhang. Studenterna kommer att stärka sina färdigheter i effektiva humanistiska metoder, såsom hermeneutisk analys, nära läsning, kritisk observation, fenomenologi, resonemang och engagerande skrivande. Dessa färdigheter kommer att utvecklas vidare genom en kurs om handlingsbaserad forskning. Genom dessa metoder deltar eleverna på flera sätt att utforska kulturella fenomen i samhället, där det finns skiftande och ojämna åtkomstpunkter och möjligheter för produktion och reproduktion. För att säkerställa relevans för "här och nu" ger programmet också utrymme för studenter att förhandla om aktuella frågor som avkolonisering av klimatförändringar, kryptovaluta och ekonomiska utopier, verkliga och föreställda gränser och deras överträdelser, monument och ikonoklasm. Genom dessa reflektioner frågar vi: Vem har makten att tala och agera? Hur fungerar representation och påverkar / producerar olika organ? Under vilka förhållanden produceras kunskap etiskt? Alla dessa tillvägagångssätt och frågor sätter tonen för en noggrann kritisk undersökning av en kultur där studenter kan förhöra utmanande historier och deras ärvda fördomar, teoretisera reflexivt och även kreativt experimentera och leka med alternativ.
Programmet är förankrat i de akademiska traditionerna för kritisk teori, hermeneutik, kulturstudier och kritiska humaniora, som handlar om epistemologiska frågor om makt och ideologi, kritik som praxis, sätt att överföra och problem med översättning. Utgångspunkten är dock från en idé om kultur som både skapad och ärvd, vilket innebär att den är en produkt av ackumulerade individuella och kollektiva handlingar (och reaktioner). Särskilt fokus ges således på deltagande och handlingsbaserade forskningsmetoder som betonar de teoretiska undersökningarnas placerade och erfarenhetsmässiga dimensioner. Progression mellan kursmoduler är strukturerad på ett sätt som syftar till att integrera teori och praktik, omsätta teori i praktiken och låta praktiken informera teorin. En viktig del av programmet är att studenter uppmuntras att samarbeta med kulturella intressenter och att samskapa egna produktioner, samt att bygga en grupp av kamrater. I programmet får studenterna de kunskaper som krävs för att arbeta inom kulturproduktion och kulturadministration, på sätt som är positionellt medvetna och etiskt ansvariga. Samtidigt ger programmet nödvändig noggrannhet för studenter att förbereda sig för doktorandstudier inom ett tvärvetenskapligt och internationellt vetenskapligt sammanhang.
Lärandemål
Allmänna mål för avancerade kurser och utbildningsprogram (Högskolelagen 1: 8-9)
Avancerade kurser och utbildningsprogram ska omfatta förvärv av specialistkunskaper, kompetens och färdigheter i förhållande till avancerade kurser och utbildningsprogram, och utöver kraven för avancerade kurser och utbildningsprogram ska:
- En vidareutveckling av elevernas förmåga att integrera och utnyttja sin kunskap autonomt,
- Utveckla elevernas förmåga att hantera komplexa fenomen, problem och situationer och
- Utveckla elevernas potential för professionella aktiviteter som kräver betydande självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete. Förordningen om högre utbildning (2006: 173).
Kvalifikationsresultat för en magisterexamen (högskoleförordningen)
Kunskap och förståelse
För en magisterexamen (120 hp) ska studenten:
- visa kunskap och förståelse inom ämnesområdet kulturstudier, inklusive bred kunskap om fältet och betydligt djupare kunskaper om specifika delar av fältet, samt insikt i aktuell forskning och praktik, och
- demonstrera specialiserad metodisk kunskap inom ämnesområdet kulturstudier.
Kompetens och färdigheter
För en magisterexamen (120 hp) ska studenten:
- visa förmågan att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa fenomen, problem och situationer även med begränsad information.
- visa förmågan att identifiera och formulera frågor kritiskt, autonomt och kreativt samt att planera och med lämpliga metoder utföra avancerade uppgifter inom förutbestämda tidsramar och på så sätt bidra till kunskapsbildningen samt förmågan att utvärdera detta arbete.
- visa förmågan i tal och skrift både nationellt och internationellt att tydligt rapportera och diskutera sina slutsatser och den kunskap och argument som de bygger på i dialog med olika målgrupper.
- visa de färdigheter som krävs för deltagande i forskning eller autonom anställning inom någon annan kvalificerad yrke.
Dom och tillvägagångssätt
För en magisterexamen (120 hp) ska studenten:
- visa förmågan att göra bedömningar inom huvudfältet informerade om relevanta disciplinära, sociala och etiska frågor och även visa medvetenhet om etiska aspekter av forskning och praktik.
- visa insikt i forskningens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och individens ansvar för hur den används.
- visa förmågan att identifiera det personliga behovet av ytterligare kunskap och ta ansvar för hans eller hennes löpande lärande.
Antagningar
Läroplan
Programmets struktur
Detta program startar med nya studenter varje hösttermin. Det första året fokuserar på att sätta sig in i viktiga teoretiska begrepp och problem inom området. Vi kommer att dra nytta av ett brett utbud av material från film och bildkonst till föreställningar och offentliga monument. I år ingår även en kurs med multidisciplinära förhållningssätt till forskningsdesign och metoder samt en samhällsengagerad forskarkurs som genomförs i samarbete med externa intressenter. Programmet fortskrider genom att gradvis bygga studenternas förtroende och självständighet, både när det gäller stipendier och genom att skapa bredare kulturella nätverk. Under det andra året erbjuder vi valbara kurser i mer specialiserade ämnen och programmet avslutas med att studenter skriver en 30-poängs masteruppsats.
Innehåll
Hösten 2024 – termin 1
- Kritiska humaniora - Idéer på väg (KK680A), 15 hp, obligatoriskt
- Kulturorter – historia och plats (KK681A), 7,5 hp, obligatoriskt
- Representation och makt (KK682A), 7,5 hp, obligatorisk
Våren 2025 – termin 2
- Integrerade metoder för forskningsdesign (KK683A), 15 hp, obligatorisk
- Samhällsengagerad forskning (KK684B), 15 hp, obligatorisk
Hösten 2025 - Termin 3
- Biosocial Ethics: Limits of the Human (KK488A), 15 hp, valfritt
- Cultural Politics in the Antropocene: Global and Local Perspectives (KK489A), 15 hp, valbart
Våren 2026 – termin 4
- Kulturstudier: Magisterexamen (tvåårigt) examensarbete (KK690A), 30 hp, obligatoriskt
Programresultat
Övergripande mål för kurser och utbildningar på avancerad nivå (Högskolelagen 1:8-9)
Kurser och utbildningar på avancerad nivå ska innebära inhämtande av specialistkunskaper, kompetens och färdigheter om kurser och utbildningar på grundnivå och ska utöver kraven på kurser och utbildningar på grundnivå:
- En vidareutveckla elevernas förmåga att integrera och självständigt använda sina kunskaper
- Utveckla studentens förmåga att hantera komplexa fenomen, frågeställningar och situationer
- Utveckla studenternas potential för yrkesverksamhet som kräver stor självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete. Högskoleförordningen (2006:173)
Behörighetsresultat för en magisterexamen (Högskoleförordningen)
Kunskap och förståelse
För en magisterexamen (120 hp) ska studenten:
- Visa kunskap och förståelse inom ämnesområdet Kulturvetenskap, inklusive bred kunskap om området och väsentligt djupare kunskap om specifika delar av området, samt insikt i aktuell forskning och praktik.
- Visa specialiserade metodkunskaper inom ämnesområdet Kulturvetenskap
Kompetens och färdigheter
För en magisterexamen (120 hp) ska studenten:
- Visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa fenomen, frågeställningar och situationer även med begränsad information
- Visa förmåga att identifiera och formulera frågeställningar kritiskt, självständigt och kreativt samt att planera och med lämpliga metoder utföra avancerade uppgifter inom förutbestämda tidsramar och på så sätt bidra till kunskapsbildningen samt förmågan att utvärdera detta arbete
- Visa förmåga att i tal och skrift både nationellt och internationellt redovisa och diskutera sina slutsatser och de kunskaper och argument som de bygger på i dialog med olika publik
- Visa de färdigheter som krävs för deltagande i forskning eller självständig anställning i något annat kvalificerat yrke
Dom och tillvägagångssätt
För en magisterexamen (120 hp) ska studenten:
- Visa förmåga att göra bedömningar inom det huvudsakliga studieområdet informerade av relevanta disciplinära, sociala och etiska frågor och även att visa medvetenhet om etiska aspekter av forskning och praktik
- Visa insikt om forskningens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och individens ansvar för hur den används
- Visa förmåga att identifiera det personliga behovet av ytterligare kunskap och ta ansvar för sitt pågående lärande
Karriärmöjligheter
Detta program är specifikt utformat för att ge dig färdigheter, förtroende och kvalifikationer för att arbeta inom kulturell produktion, kulturell administration och företagande, särskilt på ett medvetet och etiskt ansvarsfullt sätt. Genom att arbeta med en rad lokala intressenter, och tillsammans med kollegor, får du också möjlighet att bygga ett starkt professionellt nätverk. Samtidigt ger programmet den nödvändiga rigoriteten för att förbereda studenterna för doktorandstudier inom ett tvärvetenskapligt och internationellt akademiskt sammanhang.