Master i mark och bevarande av biologisk mångfald Islands

Allmänt

Programbeskrivning

Termen "biologisk mångfald" är relativt ny och även om det har blivit på modet är inget annat än "biologisk mångfald", förstås som strukturell och funktionell mängd av alla livsformer på genetiska, befolkning, samhälle och ekosystem. Från en strikt biologisk synpunkt underhåll är det obestridligt.

Från utilitaristiska perspektivet är oerhört värdefullt för de varor som de producerar (mat, mediciner, bränsle, etc.), för tjänster som utförs (pollination, markskydd, närings cykling, etc.) den biologiska mångfalden, för informationen ger (vetenskaplig kunskap) och även som bärare av psyko andliga värden (skönhet, religion, sinnen, etc.). Men bevarande av den biologiska mångfalden i dagsläget är mycket mer, det blir ännu en fråga om överlevnad, särskilt i en så liten som Kanarieöarna, där misshushållning med resurser kan åtminstone allvarligare territorium i stora områden där befolkningstrycket är lägre.

Insulära miljöer, i synnerhet oceanisk öar, har egenskaper (isolering, enkla ekologiska samhällen, stora antalet endemiska, brist eller frånvaro av rovdjur, mildhet av arter, etc) som gör dem mer mottagliga för de olika faktorerna för hot . Som ett exempel på detta säkerhetsproblem, är det känt att ca 90% av fågel utdöenden produceras under de senaste 400 åren avser specifikt öar arter.

Dessutom är mark biologiska mångfalden i Kanarieöarnas extraordinära intresse både nationellt och internationellt. De makaronesisk skärgårdar och särskilt tillhörande (Kanarieöarna och Madeira) är en hot spot av intresse för forskare runt om i världen och särskilt i Europa. Under de senaste 10 åren har volymen av forskning och bevarande med anknytning till Makaronesien och särskilt Kanarieöarna tredubblats av specialister från hela världen, vilket gör Master of Land bevarande och biologisk mångfald Islands påverka inte bara öar skala, men nationell och europeisk nivå.

Genomförandet av master Mark och bevarande av biologisk mångfald öarna i Universidad de La Laguna är således motiverad av fyra viktiga skäl:

  1. Möt nuvarande efterfrågan är i teknisk bevarande mark ö på Kanarieöarna, vilket ger fler arbetstillfällen för våra elever, och bättre avkastning på resurshushållning.
  2. Behovet av att bevara skärgårdens extraordinära biologiska rikedom och resurshantering, som har en positiv inverkan på olika sektorer av den nuvarande och framtida samhälle. extrapolära ö system annan anledning.
  3. Behov av utbildning av specialister inom mark biologisk mångfald, som omfattar både grundforskning och tillämpad på olika områden, både Kanarieöarna och andra ön system i vår miljö eller andra.
  4. Projektering, särskilt europeisk internationell kanariska forskning, särskilt kunskap om biologisk mångfald och bevarandebiologi i denna skärgård, vilket gör det möjligt inte bara utbyte av studenter och lärare, men en bättre projektion av nuvarande kunskapshantering kanariefågel resurser.

externa hänvisnings

I samband med hänvisningar till liknande forskarutbildning både nationellt och internationellt som vi noterar nedan visar följande kvalitets mästare. Observera att erbjudanden inte är likvärdiga när det gäller struktur, på grund av den relativt nya införandet av ny lagstiftning, och dess innehåll. Alla av dem, i varierande grad, de försöker ge eleverna kunskaper och färdigheter om biologisk mångfald och bevarande med akademiska forskare eller professionalisering tillvägagångssätt. Ingen av dem behandlar biologiska och andra problem involverade ökaraktär, eller utveckla den makarones biologiska mångfalden.

Biologisk mångfald: Bevarande och evolution

School of Biological Sciences.

University of Valencia.

Lärs ut i kastilianska. 60 till 120 hp.

Mästare akademiska inriktning och forskning, med fem intensifications läroplan.

Master i förvaltning av biologisk mångfald i Medelhavet miljöer.

Fakulteten för biologi.

University of Murcia.

Grundforskning och tillämpad i förvaltning av biologisk mångfald, livsmiljöer och skyddade områden i Medelhavet miljö utbildning för.

Master i biologisk mångfald.

Fakulteten för biologi. 60 hp. 1 år.

University of Barcelona.

Master akademiska, professionella och forskning

Många fritids alternativ.

Universidad Complutense de Madrid

Fakulteten för biologi. 60 hp. 1 år.

Masters i naturvårdsbiologi.

4 utbildningsvägar (genetisk management, botanik, eller zoologiska ekosystem)

Masterprogrammet i Biodiversity and Conservation

Departmente för biologisk grundutbildning

Stockholm

Lärs ut i _Inglés. 120 hp. 2-3 år.

Syftar till studenter som har avslutat minst 90 ESTC i biologi.

Biodiversity and Conservation (M.Sc./P.Grad.Dip) (Master of Science)

Institutionen för naturvetenskap

University of Dublin Trinity College

Dublin, Irland

Ges på engelska. 12 månader.

Riktas till disciplinerna biologi, geovetenskap, jordbruk, skogsbruk och därmed förknippad.

Masterkurser i biologisk mångfald

Bio- Sciences.

Univesity of Leeds.

Ges på engelska. 12 månader (2 terminer och praktiskt arbete på sommaren). 180 hp.

Behärska mångsidig, studievägledning och forskning, med några obligatoriska poäng och ett brett utbud av valfria moduler.

Biodiversität, Ökologie und Evolution

Institutionen för biologi, kemi och farmaci

Free University of Berlin

Berlin Tyskland

Ges på tyska och engelska. 24 månader.

akademiska och forskningsinriktning.

Bevarande av biologisk mångfald (Master of Science)

School of Conservation Sciences

Bournemouth University

Bournemouth, Storbritannien

Ges på engelska. 12 månader.

Orientering mot forskning och förvaltning av biologisk mångfald och bevarande.

Bevarande biologi (Master of Science)

University of Kent

Canterbury, Storbritannien

Ges på engelska. 12 månader.

Orientering mot forskning och förvaltning av biologisk mångfald och bevarande.

När det gäller professionella och forskningsaktivitet som involverar eller gynnar detta utkast Mästaren anses att även om detta utkast Mästaren fokuserar inte specifikt på IDI exklusivt, eftersom det skulle innebära en alltför ambitiös och obegripligt mål, om tillräcklighet visar några av de riktlinjer som fastställts av Kanarieöarna Plan för forskning, utveckling, innovation och spridning 2007-2010.

http://aciisi.itccanarias.org/agencia/index.php?option=com_remository

http://aciisi.itccanarias.org/agencia/images/stories/file/Documentos/nuevo_plan.pdf

Planen anger att systemet ID i är viktigt som en katalysator och drivkraft av den nya modellen för öarna utveckling, Kanarieöarna singulariteter är en attraktion för sin privilegierade ställning som en plattform för samarbete och den biologiska mångfalden och naturresurser i blir en naturlig laboratorium inom hållbarhet, globala förändringar och bioteknik.

Bland riktlinjerna i den strategin (avsnitt 3.6 i planen) noteras att samma upprättar en färdplan mot en hållbar utveckling genom den kunskapsbaserade ekonomin och försöker att etablera en ny bestående modell som förenar befolkning, social rättvisa, ekonomi och bevarande av natur- och kulturarv av folk.

Planen definierar de strategiska vetenskapliga och tekniska områden som prioriterade åtgärdsområden som koncentrera och fokusera åtgärderna i systemet, försöker att svara på aktuella behov och framtida möjligheter och utmaningar i regionen (punkt 3.8 i planen). Definierar två typer av områden: sektors och instrumentala. Områdena sektors ansikte intressen vetenskaplig och teknisk natur, som tydligt identifierar efterfrågan eller socioekonomiska behov, förmåga affärs innovation och värdeskapande, rikedom och sysselsättning, att dra nytta av de resurser och möjligheter latent i Kanarieöarna.

Bland dessa områden är de naturresurser, som inkluderar de delområden: energi, vatten, klimatförändringar och biologisk mångfald. Bland de specifika mål och åtaganden som anges i punkt 3.9 säger:

I. Öka kapaciteten och kvaliteten på den kanariska System för vetenskap, teknik och innovation; Öka utbildad personal (forskare, tekniker och chefer); Öka attraktionskraft och rörlighet för forskare, både i utbildning och utbyte av kompetens när det gäller hur stannar i forskningscentra och företag.

II. Förbättrad hantering och spridning av ID i

III. Ökad främjande och spridning av vetenskaplig kultur med medverkan av media, främja informativ aktivitet i samhället. Öka vetenskapliga yrken bland ungdomar, samtidigt som de nuvarande nivåerna utexaminerade inom naturvetenskap och teknik karriärer.

Samråd intern och extern

Utvecklingen av den föreslagna Master i Mark och bevarande av biologisk mångfald Islands har utförts ut inom fakulteten för biologi, efter de riktlinjer som reglerar officiella läror Masters och doktorsexamen från Universidad de La Laguna (godkänd ECB-rådet av den 29 januari 2009 och BOC 031 av den 16 februari 2009 till 215) förordning 168/2008 av den 22 juli om godkännande av förfarandet, krav och utvärderingskriterier för godkännande reglerar genomförande leda till tilldelning av officiella grad master- och doktorsexamen från Kanarieöarna (BOC den 1 augusti 2008) universitetsutbildning.

förfaranden externt samråd bör hänvisa till de undersökningar för beredningen av vitboken en del av dem direkt av allmänna råd Högskolor av biologer sig med alumner och andra samhällsaktörer. Det har påskrifter från externa institutioner som visar lämpligheten hos befälhavaren och det stora intresset den fått från olika externa institutioner kontaktas, bland vilka kanariefåglar nationalparker, Institutet för naturprodukter och agrobiology av CSIC, institutionen för biologi vid universitetet i Madeira och enheter för biologisk mångfald områden Ambientede Middle Island råd, bland annat.

Profil på- och avstigning

antagning Profile

När det gäller profil rekommenderas posten indikerar att detta Masters riktar sig till studenter som är intresserade av specialiserat sig på mark biologisk mångfald och bevarande med syfte att förvärva kunskaper och färdigheter också tillåta dem att ansluta sig till arbetskraften och också ger dem rätt att gräva i de grundläggande tekniker för forskning, utveckling och innovation i biologisk mångfald och vill utveckla en doktorsavhandling. Master riktar sig främst till studenter i biologi, men är tillgängligt för andra studenter (RD 1393/2007, Art. 16), företrädesvis de som täcker aspekter av biologiska ämnen. De nödvändiga eller rekommenderade olika ämnen av befälhavaren, som ingår i undervisningen guide, förutsättningar indikerar bakgrundsinformation som krävs och utgör en referens för eleven.

Graduate profil

Examen av befälhavaren kommer att vara specialist Mark och bevarande av biologisk mångfald öar och kommer att kunna bedriva forskning och praktik som senior tekniker både administration och privat verksamhet i området som har bildats.

De särskilda färdigheter som anges för titeln, definierar aktiviteter och kunskapsområden där examen kan utöva sina kvalifikationer.

Också kompletta 60 hp av Master ger tillgång till forskarutbildning.

mål

De övergripande målen titeln Master i mark och bevarande av biologisk mångfald öarna är som följer:

  1. Utbilda specialister i Biodiversity and Conservation, som ger tillgång till arbetsmarknaden i arbeten med ett stort ansvar eller tillämpa sina idéer i forskningssammanhang.
  2. Tillhandahålla uppdaterad och hög kvalitet baserat på förvärv av teoretiska och praktiska tvärvetenskaplig kompetens som krävs för att utföra forskarutbildning, praktik på tillväxt yrken och expandera och hantera enheter offentlig eller privat regi.
  3. Kort sagt, kunskap och förståelse för mål: arten av den biologiska mångfalden typer, ursprung, fluktuationer och hot; metoder och tekniker för bevarande, förvaltning och hållbart nyttjande; förberedelse för yrkesutövningen och undervisning av den biologiska mångfalden i dess olika aspekter; invigning i forskning, grundforskning och tillämpad på levande, nuvarande och fossila varelser, och systemiska och evolutionära aspekter av den biologiska mångfalden.
  4. Att förmedla till eleverna respekt för de grundläggande rättigheterna och jämställdhet mellan män och kvinnor, respekt och främjande av mänskliga rättigheter, demokratisk kultur och fred, och principerna om lika möjligheter, icke-diskriminering och allmän tillgänglighet personer med funktionshinder.

kompetens

övergripande färdigheter:

1. Förmåga att organisera och planera.

2. Förmåga hos analys och syntes.

3. Muntlig och skriftlig kommunikation på modersmålet.

4. Kunskap om ett främmande språk.

5. Dator färdigheter relaterade till ämnesområdet.

6. Förmåga att hantera information.

7. Felsökning.

8. beslutsfattande.

9. Work.

10. Kritiskt tänkande.

11. Att arbeta på ett tvärvetenskapligt lag.

12. Att arbeta i ett internationellt sammanhang.

13. Färdigheter i mellanmänskliga relationer.

14. Erkännande av mångfalden är.

15. Etik engagemang.

16. Autonoma inlärning.

17. anpassa sig till nya situationer.

18. Skapande.

19. Ledarskap.

20. Kunskap om andra kulturer och seder.

21. initiativ och företagande.

22. Motivation för kvalitet.

23. Känslighet för miljöfrågor.

Särskilda färdigheter:

24. Rådgivning och utveckling av studier och praktiskt arbete om biologisk mångfald och bevarande.

25. Ansök lämpliga för studier och bevarande av den biologiska mångfalden verktyg.

26. Analys av strukturen, funktion och dynamik populationer och samhällen relevant biologisk bevarande.

27. Genomförande av studier och biogeografiska tekniker för analys av biologiska mångfalden på land.

28. Tillämpning av kunskap och ekofysiologiska tekniker för bevarande av den biologiska mångfalden.

29. Tillämpning av dataanalystekniker gäller kunskap om biologisk mångfald och bevarande.

30. taxonomiska analystekniker biologiska mångfalden.

31. Experimentell design och datainsamling för övervakning och analys av livskraften hos populationer och samhällen.

32. katalogisering och utvärdera mark biologiska mångfalden i öar.

33. Tillämpning av genetisk vid bestämning genetisk mångfald analyser och i att identifiera taxonomiska enheter.

34. erkänner och kvantifiera befolkningen och inter mångfald.

35. Utskjutande befolkningen med prediktiva modeller för en framtida tidpunkt och uppskatta dess lönsamhet.

36. Identifiering, studera och övervakning av orsakerna som påverkar bevarandet av levande varelser.

37. Kategori hotade arter.

38. bedöma sårbarhet ön biota.

39. föreslå politiska åtgärder som förbättrar chanserna för överlevnad populationer.

40. föreslå åtgärder mot bevarandeproblem.

41. Utveckla forskningsprojekt inom området mark ekologi, biologisk mångfald och bevarande.

42. Kvantitativa tekniker konsekvensanalys i terrestra samhällen och befolkningar.

43. Konflikter Identifiera, diagnostisera, designa och utveckla ekologiska restaureringsprojekt som syftar till att bevara den biologiska mångfalden.

44. Analys, diagnos, utvärdering och övervakning av populationer av hotade arter.

45. Recognition, studera, kontroll och utrotning av invasiva arter.

46. ​​diagnostisera, planera och lösa miljöproblemen som orsakas av invasiva arter.

47. Utvärdera tillstånd av naturområden som grund för ledningen.

48. Design reserver med beaktande av principerna för ön biogeography.

49. Management, inventering och analys med geografiska informationssystem (GIS) analys generation av prediktiva modeller, avancerad hantering och förfaranden analys territoriella informations den biologiska mångfalden och generering av tematiska kartografi.

50. Kombinera tematiska kartor för att generera ny information om kunskapsområden, management, bevarande och förvaltning av arter, samhällen och ekosystem.

51. Utveckling och implementering av arter återhämtningsplaner.

52. Kunskap och tillämpning av rättsliga instrument för att förvalta och bevara djur- och växtarter hotade eller inte.

53. Möjlighet att använda resurser som tillhandahålls av etnobotanik för att upprätthålla den biologiska mångfalden.

54. Utvärdera betydelsen av växtdjur relationer ö system och deras betydelse i bevarandet av den biologiska mångfalden.

55. polínicos hantera och tolka data i deras taxonomiska, paleobotánica och paleoklimatiska aspekter i samband med kunskap om den biologiska mångfalden och dess utveckling.

56. Utvärdera och föreslå åtgärder för bevarande och återställande av jordar.

57. Design metoder för att bekämpa erosion och ökenspridning.

58. Utvärdera den fysiska miljön för att bevara den biologiska mångfalden.

Vägledning och handledning

Enligt det förfarande PR-10 "Student Orientation/?utm_source=Keystone&utm_campaign=Keystone&utm_medium=KeystoneListing" avses i kvalitetshandboken för fakulteten för biologi årlig vägledning planen fast studenten omfattar åtgärder värd, handledning planen akademisk styr kvalifikationer och utbildningsstöd. Handledningen Handlingsplanen kommer att ha en lärare som kommer att arbeta personlig handledare. Tilldelningen av handledare kommer att göras av de avdelningar som berörs i undervisningen. Dess funktioner kommer att vara att uppmuntra studenter i reflektion, dialog, självständigt lärande, delaktighet i institutionen och användningen av utbildningsresurser. Vägleda dig i dina studier och i inlärningsprocessen. Hjälpa dig ställa in din egen utbildningsplan. Också ge vägledning på att göra akademisk och karriärbeslut.

Slutligen, beroende på handledaren är att upprätta mönster av organisation, samordning och uppföljning av aktiviteter tutorials. Att uppnå dessa mål med nödvändighet kräver exakt kunskap om de svårigheter och problem som de möter eleverna under sina studier, och inrättandet av mekanismer för att upplösning eller åtminstone ge vägledning till studenten som låta det beslut som är mest praktiskt.

externa metoder

Externa metoder (PE) är speciellt inriktad på genomförandet av utbildningsinnehåll som förvärvats i undervisningen fasen i praktiken förvaltningen och bevarandet av biologisk mångfald.

Dessa PE också utveckla de kunskaper som förvärvats av studenten, både grundläggande färdigheter, liksom stora delar av övergripande färdigheter [1-23] och, beroende på värdinstitution eller företag och verksamhet som utförs, en del av titel specifika färdigheter äger [24-58].

Utveckling av PE har vi presenterat dessa konventioner och brev acceptans som kommissionen begär Graduate ULL. Förutom dessa kan studenter dra nytta av särskilda avtal etablerade från samarbetsavtal som ingår i programmet för utbildningssamarbete vid fakulteten för biologi.

öva uppgiften måste det nödvändigtvis kopplade till befogenheter examen.

PE måste uppfylla följande krav:

  • Utförs i ett företag eller en institution kopplad till frågor som är specifika kompetens Master med Universidad de La Laguna har tecknat avtal.
  • Att arbetet med handledning, i varje enskilt fall tas på ett samordnat sätt av en professor i Master utses av Academic kommittén för Master och en handledare från företaget eller institution, som kommer att vara den person som ansvarar för eleven undervisning och personen kontakt med Mästaren.
  • Praxis hålls på schemat system som inrättats av företaget eller institutionen.
  • Studenten tillämpar praxis måste ha genomfört minst 51 högskolepoäng obligatoriska ämnen i de två första terminerna av Masters (85% av sina undersåtar ECTS).
  • Practice koordinator offentliggöras i god tid förhållandet mellan platser i olika företag eller institutioner som har undertecknat krävs överenskommelse för att utveckla PE.
  • Prioriteten i valet av studenter baserat på betyg som erhållits under utvecklingen av befälhavaren och i detta syfte Academic kommissionen att offentliggöra en förteckning över studenter sorterade efter deras betyg.
  • Utvärdering av PE göras i enlighet med de utvärderingskriterier som fastställs i motsvarande Lärarhandledning och rapporten från den externa fixeringsanordningen, som är en del av företaget eller institution som har accepterat student. Extern utvärdering handledare kommer att vara värt 60% och den interna handledare, baserat på praxis rapport senast den 40%.

Praktik koordinator:

Funktionerna för PE koordinator:

  • Hitta och välj institutioner och företag för utveckling av PE. Avtalen ska undertecknas av rektor vid universitetet eller hans ombud.
  • PE planera och förbereda informationsmaterial.
  • PE sprida enligt PR-27 process, "offentlig information".
  • Säkerställa genomförandet av de åtgärder som student Orientering i utvecklingen av PE, enligt PR-10 förfarande "Student Orientation".
  • Att vara i kontakt med PE handledare efter god utveckling av denna. I detta syfte kommer att hålla regelbundna möten med dem, åtminstone i början och hälften av dem.
  • Säkerställa samordningen mellan interna och externa handledare. Dessa lärare kommer att ha minst ett första möte innan aktiviteten och regelbundna möten för att övervaka utvecklingen av verksamheten.

Lista över möjliga centra eller institutioner för externa metoder:

Kanarieöarna institutioner och centra

  • Teide National Park
  • Nacinal Park La Caldera
  • Garajonay National Park
  • Timanfaya National Park
  • IPNA- CSIC. La Laguna.
  • "ICIA Valle de Guerra (La Laguna).
  • Botaniska trädgården i Puerto de la Cruz. "
  • University Institute av tropiska sjukdomar och folkhälsa
  • Botaniska trädgården Canario Viera y Clavijo (Cabildo de Gran Canaria)
  • Island Museum of Natural Sciences av S / C Teneriffa (Tenerife rådet)
  • Ministeriet för miljö och fysisk planering av Kanarieöarna.
  • Kanariska byrån för hållbar utveckling och klimatförändringar
  • Miljöområdet av Cabildo de El Hierro
  • Miljöområdet Rådet La Palma
  • Miljöområdet av Cabildo de La Gomera
  • Miljöområdet i Cabildo Teneriffa
  • Miljöområdet av Cabildo de Gran Canaria
  • Miljöområdet i Cabildo Fuerteventura
  • Miljöområdet i Cabildo Lanzarote
  • Area råd Miljö

Makaronesisk institutioner och centra

  • Botaniska trädgården da Madeira. Funchal.
  • Botaniska trädgården gör Faial - Açores
  • University of Madeira (Institutionen för biologi). Funchal.
  • DEQ. Estação Florestal Nacional. Oeiras. Portugal.
  • Protecção Institutionen för växt- och växtekologi. Högre Institute of Agronomy. Lissabon, Portugal.
  • Universidade dos Açores. Institutionen för Lantbruksuniversitet och miljö.

andra

  • Fakulteten för biologi har etablerat ramavtal med flera andra institutioner och fortsätter också med uppgift att etablera nya kontakter med institutioner, centra och företag.

Examensarbete

Studenten kommer att göra ett projekt för sig, minne eller studera för att utveckla och tillämpa kunskaper och färdigheter som förvärvats inom master appliceras på ett ämne eller forskningslinje som är av intresse.

Det kommer att genomföras under överinseende av handledare / a tilldelat av Academic kommitté Mästaren. Said Kommissionen kommer att övervaka lämpligheten av projektet högskolepoäng som anges i planerings lektioner.

Utvärderingen kommer att bestå av presentationen och försvaret av domstol.

Sådan Domstolen skall bestå av tre ledamöter, varav ordföranden och sekreteraren kommer att vara gemensam för alla projekt försvaras i samma läsår och hans position kommer att pågå i ett år. Med denna homogenitet kriterier garanteras. Den tredje medlemmen i domstol kommer att vara en expert lärare Master i forskningen, som kan vara handledare. Utnämningen av ledamöter av domstolen skall bäras av Academic kommitté Mästaren. Förbereda Examensarbete också hjälpa studenten att slutföra förvärvet av övergripande färdigheter när det gäller förmågan att veta hur man kommunicerar sina resultat, kunskap och motiv som ligger till grund dessa till specialist och icke-specialister på ett tydligt sätt och utan tvetydigheter och komplettera de specifika färdigheter relaterade till forskning av deras arbete.

Master akademisk kommitté kommer att offentliggöras i förväg, förhållandet mellan arbets Examensarbete erbjuds, som föreslagits av lärarna i master, och som alltid kommer att vara större än antalet studerande. Arbetet kommer att vara individuellt olika. Prioriteten i valet av studenter baserat på betyg som erhållits under utvecklingen av befälhavaren och i detta syfte Academic kommissionen att offentliggöra en förteckning över studenter sorterade efter deras betyg. Utställnings datum Examensarbete kommer lämpligen publiceras av Academic kommittén i början av läsåret.

karriär~~POS=TRUNC möjligheter~~POS=HEADCOMP

Examen av befälhavaren kommer att vara specialist Mark och bevarande av biologisk mångfald öar och kommer att kunna bedriva forskning och praktik som senior tekniker både administration och privat verksamhet i området som har bildats. Också sade Mästaren ger tillgång till forskarutbildning.

Senast uppdaterad Mar 2020

Keystone-stipendium

Upptäck möjligheterna du får med vårt stipendium

Om skolan

La Universidad de La Laguna ha ejercido una importante función de liderazgo educativo, científico y cultural en Canarias durante sus dos siglos de historia, impulsando el progreso de nuestra comunidad ... Läs mer

La Universidad de La Laguna ha ejercido una importante función de liderazgo educativo, científico y cultural en Canarias durante sus dos siglos de historia, impulsando el progreso de nuestra comunidad y contribuyendo decisivamente a su modernización. Läs mindre
Santa Cruz de Tenerife