Master i marknadsföring och varumärkesledning

Allmänt

Läs mer om det här programmet på institutionens hemsida

Programbeskrivning

Kursens mål är att utbilda marknadsförings- och ledningspersonal som kan analysera och förutsäga konsumenternas beteende, tillgripa de mest avancerade verktygen för varumärkeshantering, att lansera och sponsra företagsidentiteter på internationella marknader, att ta fram ”glokala” varor och att konkurrera i geografiskt varierade scenarier och länder, samtidigt som du förlitar dig på de mest sofistikerade samtida marknadsföringsstrategierna. Studenterna får chansen att delta i innovativa föreläsningar, speciella i sina tillvägagångssätt, unika i sitt innehåll (Advanced Marketing, Behavioral Marketing, Brand Management och Media Marketing), och djupt inspirerade av lärdomar dragna från prestigefyllda internationella universitet.

Det nära sambandet mellan examenskurser och aktiviteterna som genomförs av Link Campus Research Centers inom ekonomi och management (DISEC e CERMES) gynnar studenternas nära kontakt med marken och tillämpad forskningsdimension. Föreläsning och forskning blir därmed en harmoniserad referenspunkt för att framgångsrikt möta komplexa utmaningar i samtida arbetsscenarier.

Dessutom har Link Campus University ingått ett avtal med den Rom-baserade föreningen för företagskonsulter och expertkonsulter för att göra det möjligt för studenter att genomföra en praktik av föreningen som en del av läroplanen och att undantas från det skriftliga testet inom ramen för den statliga undersökningen (ett lagkrav för att få tillgång till den professionella sammanslutningen av företagskonsulter och expertrevisorer).

Kandidater inom specialisering inom marknadsföring och varumärkeshantering kan tjäna inom marknadsföringssektorn för varor och / eller serviceinriktade företag, hos kommunikationsbyråer eller i samband med processer kopplade till förhållandet mellan företag och marknader. Närmare bestämt kan yrkesverksamma hantera definitionen av företagsidentiteter, placera produkter och / eller varumärken, implementera marknadsföringsmixen, planera företagskommunikation, förbättra logistiska aktiviteter, utveckla forskningar och marknadsanalyser, genomförande av PR-verksamhet, upprättande av presskontor och anordnande av evenemang.

Studieplan

Första året
Jag terminerar II termin
  • Innovationshantering
  • Industriell rätt
  • Brand Management
  • Neuromarknadsföring
  • Andra språkkunskaper
  • Beslutsteori & kunskapshantering
  • International Corporate & Investment Banking
  • Projektfinansiering
  • Företagsmodeller
  • Valfri kurs

Andra året
Jag terminerar II termin
  • Valfri kurs
  • Strategisk innovation
  • Lag om digitala medier
  • Arbetserfarenhet
  • Valfri kurs
  • Kompetens
  • Slutlig avhandling

Professionella möjligheter

  • Produktchef;
  • Varumärkeschef;
  • Handels- och detaljhandelschef;
  • Supply chain manager;
  • Kundrelationschef;
  • Marknadsanalytiker;
  • Nyckelspecialist.

Den antagna föreläsningsmetoden hämtar inspiration från lärarpersonalens akademiska, professionella och forskningserfarenheter, specialiserade på internationell marknadsföringsledning och företags varumärkesledning, och kombinerar en givande traditionell föreläsningsmetod med en praktisk inriktning med hjälp av marknadsföringslaboratorier (Media Marketing, Marketing) från beteende- och kognitivvetenskapens vinkel, Start-up Lab), projektarbeten, affärsspel och affärssimuleringar, genomförda med deltagande av marknadschefer från multinationella och globala företag.

Undervisningsmetoden bygger på en samarbetsinlärningsupplevelse så att studenterna har nära daglig kontakt med sina föreläsare. Kursrum, som är avsedda att vara värd för högst 25 studenter, möjliggör en direkt relation med lärare.

workshops

Lab om mediamarknadsföring

Laboratoriets syfte är att erbjuda giltiga marknadsrelaterade operativa verktyg, med särskild uppmärksamhet åt de lösnings- och medieinriktade instrument som antagits för hantering och utveckling av företagskommunikation, enligt innovativa metoder.

Laboratorium för marknadsföring ur beteende- och kognitivvetenskaplig synvinkel

Labbet syftar till att utbilda studenter i hur man planerar marknadsföringsinitiativ samtidigt som man använder modeller och innovativa verktyg som erbjuds av beteendevetenskap och psykokognitiv vetenskap.

Lab vid start

Labbet gör det möjligt för studenter att arbeta med att planera uppstartsinitiativ samtidigt som de tar hand om alla olika komponenter, relaterade till skattepolitiken, den rättsliga ramen, den finansiella sektorn, den organisatoriska produktiva kedjan, kommersiella aktiviteter och de logistiska och leveransrelaterade segmenten .

Labb om företagens digitalisering

Laboratoriet utvecklades för att ge studenterna användbara operativa verktyg för att integrera digital teknik i alla olika affärsfunktioner och organisationssegment, inklusive i relationerna med tredje ämnen (som leverantörer, kunder, kunskapskällor, teknikleverantörer osv.).

Förkunskapskrav

  • Ha minst ett 3-årigt grund- / kandidatexamen inom ett relevant studieområde som utfärdats av en officiell institution i det utländska högre utbildningssystemet;
  • Alla sökande måste vara flytande i engelska med minst B2 enligt den gemensamma europeiska referensramen för språk (CEFR).
Nödvändiga dokument
  • Giltigt pass;
  • Giltigt italiensk uppehållstillstånd (om tillämpligt);
  • Grundutbildning / kandidatexamen (eller intyget om inskrivning, om du för närvarande går på det sista året av ditt grundutbildning / kandidatexamen och det slutliga examensbeviset ännu inte är tillgängligt);
  • Registerutdrag;
  • Diplomtillägg (om tillämpligt);
  • Intyg för avbrutna studier och / eller tillbakadragande från studier och / eller andra tilldelade universitetscertifikat med en lista över alla tentamina som hållits (om tillämpligt). Dessa intyg måste innehålla ett detaljerat program med enskilda inlärningsaktiviteter och studietimmar för teoretiskt-praktiska aktiviteter (för de studenter som vill flytta från ett annat universitet);
  • Eventuell värdedeklaration (läs mer här) släpptes av den italienska diplomatiska representanten i det land där den slutliga utbildningskvalificeringen uppnåddes; alternativt ett CIMEA-uttalande om jämförbarhet (om tillämpligt).
  • Engelsk eller italiensk översättning av ovannämnda dokument;
  • Meritförteckning.

Undervisningsavgifter och finansiering

Den årliga undervisningsavgiften för internationella studenter är € 12.000; medan det också finns en enda avgift för studenter på 500 euro.

Senast uppdaterad Nov 2020

Om skolan

Link Campus University is a private University in Rome that stands under the Italian University’s Regulation. Link Campus University combines the English system’s educational strategies with the Itali ... Läs mer

Link Campus University is a private University in Rome that stands under the Italian University’s Regulation. Link Campus University combines the English system’s educational strategies with the Italian culture and didactic method. Most of the degree courses are taught in English, and some are held in Italian. Läs mindre