Master i mediehantering
Hong Kong Baptist University School of Communication
Nyckelinformation
Campus läge
Hong Kong, Hongkong
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
1 - 2 år
Takt
Heltid, Deltid
Studieavgifter
HKD 145 000 / per year *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Sep 2024
* per år för ett års heltidsstudent; HK $ 60 000 per år för tvåårig deltidsstudent. Lokala studenter i Hong Kong
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
Programmet med titeln "Master of Social Sciences in Media Management" erbjuds gemensamt av Kommunikationsskolan och Business School vid Hong Kong Baptist University.
Utnyttjande av kompetensen hos de båda skolornas fakultet integrerar programmet toppmoderna kunskaper om media och ledning i sin programdesign för utbildning av mediepersonal för ledande ledare inom mediebranschen.
Studenterna kommer att fördjupa sig i holistiska studier av den övergripande mediemiljön och förvaltningsstrategierna för att tillämpa kunskap och färdigheter i medieverksamheten.
Som en professionell examen byggd på en solid forskningsstiftelse, betonar programmet både tänkande och tillämpning i mediehantering och tjänar både mediebranschen och samhället genom att utbilda tillförlitliga och kompetenta mediehanterare. Beläget i strategiska Hong Kong, är programmet inriktat på utmaningarna av snabb medieutveckling i Pan-kinesiska regionen och en globaliserande värld.
Programmet syftar till att utveckla professionella konceptuella och analytiska färdigheter vid tillämpning av toppmoderna medier och förvaltningsforskningskunskap. Att disciplinera mediepersonal med ledarskap och ledningsansvar. att odla mediepersonal att bli ledande ledare inom mediebranschen och att lägga grunden för de som är intresserade av vidare avancerade studier inom media eller ledning.
Curriculum Design
Från och med 2013/2014 intag kräver programmet minst 28 studiepoäng av kurs, varav 12 studiepoäng är från Core Courses, 12 enheter av valfria kurser och 4 enheter av Application Project som är valfritt och kan ersättas med 2 extra valfria kurser.
Som ett högkvalitativt professionellt program har programmet utformat sina kursplaner för att illustrera hur teori och forskning kan tillämpas på lösningen av olika medier och hanteringsproblem.
Curriculum Structure
Kärnkurser (12 enheter)
Kurs | Enheter |
COMM7260 Introduktion till Media Management FIN7250 Corporate Financial Management MGNT7090 Strategisk förvaltning och affärspolitik MKT7070 Global Marketing Strategy | 3 3 3 3 |
Applikationsprojekt (4 enheter)
Valfritt: Eleverna kan ersätta projektet genom att ta 2 extra valfria kurser
Kurs | Enheter |
COMM7290 Professional Seminar & Application Project | 4 |
Valfria kurser (12 enheter)
Anmälningar: Alla valfria kurser kommer inte att erbjudas under några läsår, och erbjuds utifrån instruktör och tillgänglighet. Kursansökan är begränsad av kvoter.
Kommunikationsskolvalval
Kurs | Enheter |
COMM7010 Grunden för kommunikationsstudie COMM7020 Metoder och metoder inom kommunikationsforskning COMM7040-frågor i interkulturell kommunikation # (CEF: 21Z09624-9) COMM7050 Media och kommunikation i kinesiska samhällen COMM7060 frågor i företags kommunikation # (CEF: 21Z09623-0) COMM7130 Globalisering av media och kommunikation KOMM7160 Organisationskommunikation COMM7170 Kommunikationskampanjverkstad # (CEF: 28Z03257-6) COMM7180 Media Law & Ethics COMM7190 Frågor och fall i masskommunikation COMM7200 New Media Workshop # (CEF: 28Z03258-4) COMM7220 Reklamshantering COMM7230 Skrivning för multimedia i PR # (CEF: 28Z05989-A) COMM7240 Media Markets COMM7250 Strategisk PR och krishantering # (CEF: 21Z09622-2) COMM7270 Mediepolicyer och förordningar COMM7280 Kommunikationsteknologi och medieorganisationer COMM7300 Konsumentinsikt COMM7310 Internationell Reklam COMM7510 Offentlig administration och media COMM7550 Reklam i Kina COMM7560 Politisk kommunikation och offentligt yttrande COMM7570 Ungdom, medier och konsumtion COMM7580 Social Media Marketing # (CEF: 21Z09621-4) COMM7610 Socialtjänster Marknadsföring och kommunikation COMM7620 sociala medier och sociala nätverk på nätet COMM7750 Använda sociala nätverk: För kommunikationsprofessor COMM7760 Reklam och samhälle COMM7770 Datavisualisering COMM7780 Big Data Analytics för media och kommunikation COMM7790 Kommunikation och teknik COMM7800 Ny Media Design och kommunikation COMM7810 Branding | 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 |
Business School Valfria
Kurs | Enheter |
HRM7600 Global Human Resource Management MGNT7280 Hantera ändring MKT7100 Förvaltning av marknadsföringskommunikation och online media MKT7130 Service Marketing Management | 3 3 3 3 |
Valfria kurser (erbjuds av andra program - begränsad kvot och antal kvoter som beslutas av de program som erbjuder kurser)
Studenter får endast ta högst 6 enheter i den här kategorin
Kurs | Enheter |
ACCT7770 Corporate Accounting ACCT7780 Corporate Law ACCT7820 Beskattning AF7410 Finansiell förvaltning för film, tv och nya medier AF7450 Fallstudier inom produktion och marknad CTV7220 World Cinema: Historia, estetik och kulturella frågor CTV7230 Graduate Seminar om kinesiska nya vågor CTV7250 Graduate Seminar på Hong Kong Television CTV7270 Aktuella frågor av Asien Media CTV7290 Kritik av nutidskonst CTV7370 Cinematografi för regissörer CTV7380 Dramaturgi och regi JOUR7010 International Relations Theory & Practice JOUR7020 Jämförande och internationella nyheter JOUR7030 Forskningsmetoder inom media och kommunikation JOUR7040 Multimedia Journalistik JOUR7070 Teorier om journalistik och kommunikation JOUR7080 Aktuella frågor och fallstudier i internationella nyheter JOUR7090 International News Translation JOUR7110 Rapportering av internationell konflikt JOUR7120 International Business and Financial Reporting JOUR7140 Globalisering, ekonomi och finans JOUR7250 Rapportering Kina och Hong Kong JOUR7260 Rapportering Sydostasien JOUR7270 Entrepreneurial Journalism | 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 |
# CEF återbetalningsbara kurser
Förkunskapskrav
Programmet kommer att vara av intresse för följande studenter: Bachelorgradshavare som är anställda i medieorganisationer eller i den offentliga eller privata sektorns kommunikationsfunktioner eller som strävar efter sådana positioner och som ser en djup förståelse för medieindustrier och ledning som bidragande till ledande ledarskap i sin karriär och i samhället.
För att kvalificera sig för antagning måste sökandena uppfylla följande krav:
- ha en kandidatexamen från ett erkänt universitet eller en jämförbar institution
- Sökande vars första examen erhålls från en institution där undervisningsmediet inte är engelska ska uppfylla följande minsta engelska färdighetskrav:
- TOEFL-poäng 550 (pappersbaserat test) eller 213 (datorbaserat test) eller 79 (internetbaserat test); eller
- Totalt band 6.5 i International English Language Testing System (IELTS).
- yrkeserfarenhet skulle vara att föredra
- Att kunna visa bevis i akademisk prestation och förmåga.
Vi antar en rullande antagningspolicy och öppnar ett fönster för ansökan från mitten av november till slutet av juni (brukar ha första runda november - januari, andra omgången februari-juni). Det kan vara till din fördel att ansöka så tidigt som möjligt, eftersom fönstret kanske stänger tidigare när alla fläckar är fyllda.
Om kortlistad kan sökanden intervjuas av Kommunikationsskolan.
Studietid
Programmet kan genomföras på heltid på ett år eller på deltid i två år. De maximala längderna som tillåts för heltid och deltid är 24 respektive 36 månader.
Online ansökan
Nödvändiga dokument:
- en kopia av alla officiella utskrifter och examensbevis
- en kopia av officiella testresultat
- två konfidentiella rekommendationsformulär eller referensbrev från personer som är bekanta med sökandens akademiska prestanda och / eller yrkesarbete (domare måste kunna tala om sökandens förmåga att bedriva akademiskt arbete på avancerad nivå) och
- ett personligt uttalande på 500 ord på engelska som beskriver sina akademiska intressen och mål
- ett provstycke på engelska, antingen journalistiskt eller akademiskt;
- Personliga uppgifter: En kopia av ett pass ELLER identitetshandling utfärdat av sökandens hemland.
Korta sökande kan intervjuas av en fakultetspanel.
Terminsavgift
HK $ 145 000 (per år för en års heltidsstuderande)
HK $ 60,000 (per år för en tvåårig deltidsstudent) (endast lokala Hongkong-studenter)
stipendier
Meritbaserade stipendier delas ut under andra terminen till studenter med enastående akademisk prestation under första terminen. Erlagda studenter får mellan HK $ 10.000 och $ 20.000.