Master i mode kommunikation och styling

Allmänt

3 tillgängliga platser
Läs mer om programmet på skolans hemsida

Programbeskrivning

DENNA KURS HÄR I ENGLISH SPRÅK.

Mode styling är idag både en bra möjlighet och en komplex utmaning. Fashion Stylists och Communicators har det privilegium och ansvaret att läsa och tolka ett varumärke eller en produkt som respekterar sin identitet men ändå driva gränserna, så att designa en värld runt den och berätta den mest engagerande historien någonsin. Mästaren i mode kommunikation och styling tåg nyckeltal som hanterar utvecklingen av nya medier och den avgörande rollen som visuell kommunikation idag. De kan samtidigt omfamna mer estetik, för att läsa hur mode betyder idag för samhället, för att förstöra reglerna och skriva om dem.

Med en stark kulturell bakgrund kompletterar eleverna sin träning genom att förvärva projektledningskunskaper för att vara redo att ge värde till modeprodukter genom alla aspekter av kommunikation. De tränar på tre tematiska projekt som är avsedda att användas på digitala medier och skapar innehåll som bilder, videor, redaktionella projekt och komponera kläderna.

Mål - Mästaren riktar sig till de sökande, både italienare och utlänningar, som har en bra högskoleexamen inom mode, kommunikation och marknadsföring samt unga yrkesverksamma med minst två års erfarenhet inom området.

Karriärmöjligheter - Modemkommunikatörer är kvalificerade att arbeta som kommunikationsledare, bildkonsulter, mode-stylister, forskare och trendsättare, såväl som PR. I dessa roller kan de hitta yrke i presskontor, PR-organ, evenemangsorganisationsföretag, förlag och design av italienska och internationella modehus.

Metod och struktur - Masterkursen är strukturerad i kompletterande moduler som leder från förvärvet av en solid metod för projektutveckling till den faktiska produktionen av tre skott och det slutliga projektet.

Efter att ha skaffat sig hårda färdigheter beträffande den väsentliga historiska, kulturella och visuella bakgrunden och starka metodiska verktyg analyserar eleverna hur de viktigaste kommunikationsprocesserna fungerar på mode: från presskontorets aktivitet, till modevisningar som ögonblick för att öka synligheten och hävda varumärkesidentiteten ; från förlagsbranschens dynamik, upp till webben och nya medier.

Moduler relaterade till de grundläggande disciplinära områdena förbättrar elevernas kunskap om de visuella, kulturella och metodiska verktygen som hjälper dem under utvecklingen av sina projekt. Ämnen relaterade till de särskilda disciplinområdena inkluderar workshops, föreläsningar och tre huvudprojekt, bestående av tematiska fotograferingar.

Programmet slutar med ett personligt projekt som bedömer de färdigheter som förvärvats och ger upphov till varje elevs attityder när det gäller kreativitet och stil. Årets bästa slutprojekt kan publiceras och marknadsföras på Vogue Italia genom sponsring av Sara Sozzani Maino, kursansvarig.

Senast uppdaterad Aug 2020

Om skolan

The cradle of design and industry. IED owes its establishment in 1966 to the intuition of its President Francesco Morelli.

The cradle of design and industry. IED owes its establishment in 1966 to the intuition of its President Francesco Morelli. Läs mindre
Milan , Milan , Milan + 2 Mer Mindre