Master in Fashion Creative Direction and Artistic Processes
BAU, Centro Universitario de Artes y Diseño de Barcelona
Nyckelinformation
Campus läge
Barcelona, Spanien
språk
Spanska
Studieformat
På Campus
Varaktighet
1 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 9 500
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
Introduktion
Modeindustrin är för närvarande en av de viktigaste ekonomiska, sociala och kulturella motorerna i vårt samhälle tack vare den påverkan den genererar på många områden, men också för att den sammanför många olika branscher som textil, design, kommunikation, distribution och även detaljhandel.
Modeindustrin behöver proffs som behärskar sina mekanismer och egna språk, trender, konstnärliga rörelser och nya medier för att uppnå affärsmål genom att skapa relevanta dialoger mellan varumärken och konsumenter.
Uppdraget för Master in Fashion Creative Direction and Artistic Processes är att överföra den teoretiska, metodologiska och praktiska kunskapen som är specifik för yrket. Det utvecklar elevernas analytiska färdigheter och erbjuder de idealiska verktygen och processerna för att utveckla sin talang i varje projekt, med syftet att utbilda kreativa, effektiva, kritiska och konkurrenskraftiga yrkesverksamma.
Kreativa koncept som bygger modediskursen skapas genom idéer från kultur, konst och musik, samt från ikonerna från modehistorien, personliga erfarenheter, personliga referenser och intuition.
Denna masterexamen gör det möjligt för oss att skaffa oss en stark bildkänsla som hjälper oss att skapa länkar mellan olika inspirationskällor och som leder oss till projicering av modekollektioner och av budskap och koncept som är relevanta för varumärken och branschen.
Kursen vänder sig till modedesigners som är intresserade av att ta på sig kreativa riktningsfunktioner, till designers från olika bakgrunder och discipliner, med eller utan tidigare studier, med intresse för modeuniversum. Den riktar sig också till yrkesverksamma och/eller entreprenörer inom sektorn med behov av att utöka sina kunskaper och till yrkesverksamma inom området modekommunikation, fotografi, styling och journalistik som också vill behärska skapandet och konceptualiseringen av modeprodukten. som dess konstnärliga och konceptuella aspekter.
Läroplan
Kursplan
- Modul 1 - Kreativa resurser (15 ECTS)
- Modul 2 - Konceptualisering (15 ECTS)
- Modul 3 - Företag (10 ECTS)
- Modul 4 - Branding och kommunikation (10 ECTS)
- Modul 5 - Futuribles (5 ECTS)
- Modul 6 - Masters slutprojekt (5 ECTS)
Mästaren kombinerar mästarklasser med gruppworkshops, workshops och verkliga fallstudier, såväl som individuella och teamprojekt.
Master's Final Project konsoliderar och omsätter all kunskap och verktyg som förvärvats under kursen.
Studieavgift för programmet
Karriärmöjligheter
- Kreativ riktning i modeföretag
- Modedesign med egen kollektion
- Art direction inom kommunikationsområdet
- Kreativa avdelningar inom modeföretag och designstudior i allmänhet.
- Influencers och trendsättare
- Frilansande konstnärlig rådgivning