Master i modehantering och företagsledning
LCI Barcelona
Nyckelinformation
Campus läge
Barcelona, Spanien
språk
Spanska
Studieformat
På Campus
Varaktighet
1 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
Begär info
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
Introduktion
Denna magisterexamen stöds av Felicidad Duce, LCI Barcelona modeskola , och av den internationella nivån på fakulteten för ekonomi och ekonomi vid universitetet i Barcelona, med vilken de har arbetat nära med utformningen av programmet, vilket garanterar en strukturerad undervisningsplan med expertprofessorer i innehållet inom både produktområdet och discipliner relaterade till ekonomi och företagsledning. Därför erbjuder mästaren en dubbel examen .
Det är också värt att nämna deltagandet av MODACC - Clúster Català de la Moda , vars samarbete har möjliggjort utvecklingen av ett professionellt studieprogram anpassat till textilbranschens behov och funktion. Genom detta akademiska program utvecklas en integrerad utbildning riktade mot olika sektorer och positioner av relevans i olika avdelningar inom modebranschen.
MÅL
• Ge de verktyg som behövs för att effektivt hantera ett företag inom textilsektorn.
• Känn den juridiska, ekonomiska och organisatoriska ramen som reglerar företagen inom detta område.
• Kunna analysera ett företag för att anpassa det till nuvarande behov.
• Ge den nödvändiga kreativa kapaciteten för att främja nya ledningsresurser och företagsledande.
Till vem det är riktat
• Kandidater, akademiker eller akademiker som vill orientera sig professionellt i förvaltningen och förvaltningen av de olika områdena inom textil- och modebranschen.
• Professionals och chefer för företag som är intresserade av att utveckla ansvarsfunktioner inom företag inom detta område.
• Professionals som vill expandera och förbättra sin kunskap för att kunna utföra lednings- och förvaltningsuppgifter inom textilindustrin.
bEFOGENHETER
• Ha en global och totaliserande kunskap som knyter mot mode till konstvärlden och vice versa för att ge en syntetisk, analytisk och kritisk vision i ledningens kreativa och produktiva processer.
• Känn och tillämpa tvärvetenskapligheten mellan de olika produkterna och se hur de kompletterar och relaterar för att globalt kunna slutföra en kreativ och / eller konkurrenskraftig process i modeföretagets värld.
• För att få maximal flyt i kunskap om grafiska medier kopplade till modevärlden samt dess design och kommunikationsfunktion.
• Skaffa alla nödvändiga begrepp för att kunna klassificera och utvärdera grafikspråkets behov relaterat till kreativa processer inom kläddesign, ledning och riktning.
• Att veta hur man använder alla nödvändiga konceptuella och tekniska resurser för att se till att det kreativa språket i grafisk, plastisk och informativ karaktär är korrekt införlivad i modeföretagens riktning och ledning.
• Ha en global vision om modevärlden och företagets funktion, processer och interaktionerna mellan dem.
• Känn beslutsprocessen som är inblandad i någon direktivåtgärd.
• Lyssna på kompetensen för dialog med övriga företagets chefer, liksom med de externa enheter som det beror på.
• Veta hur man styr strategin för företaget som kommer att öppna vägen för att uppnå målen.
• Ha den kunskap och mognad som krävs för att bedräva och styra den mest värdefulla tillgången hos ett företag, vilket är dess mänskliga lag.
STRUKTUR
Kursen är uppbyggd i 7 moduler. Var och en av dem innehåller ämnen som är relaterade till det specifika innehållet och specifika tematiska block som alltid lärs av lärare och yrkesverksamma som är experter inom modebranschen.
Studenten ska genomföra ett slutgiltigt masterexamen där han / hon måste utveckla ett affärsförslag, från skapandet av produkten till dess genomförande på marknaden.
PROFESSIONella avgångar
• Produktchef
• Projektledare
• Utvecklings- och produktionschef
• Inköpschef
• Marknadschef
• Kommunikationschef
• Brandchef
• Butikschef
• Administrationshanteraren
• Konsult inom organisation och förvaltning av modeföretag
• HR Manager
PROGRAM AV STUDIER
→ MODULER
MODULE I (4 ECTS)
Antropologi av mode
ÄMNEN
> Historisk mode miljö
> Sociologisk mode miljö
> Textilproduktionsmiljö
MÅL
• Analysera färgen i scendräkterna och anpassa den till en viss karaktär enligt det föreslagna argumentet.
• Känn historien om kläder, underhållning och audiovisuella, samt konstnärliga rörelser, för att veta hur man applicerar dem på specifika representationer.
• Behärda teknikerna för modellering och tillämpning av volymer i garderoben för att skapa och anpassa alla typer av kläder.
MODULE II (10 ECTS)
Kreativ riktning
ÄMNEN
› Verktyg & modetrender
> Samlingsplan
MÅL
• Känna till lämpliga verktyg i processen för att skapa och utveckla samlingarna.
• Träna för att övervaka och definiera förslag till produkter från textil- och modebranschen, med angivande av stilar, trender och lämpligaste material för varje säsong.
MODULE III (8 ECTS)
Produktionshantering
ÄMNEN
> Produktstruktur och utveckling
> Ekodesign och hållbarhet
MÅL
• Känn och identifiera de processer som ska användas vid utvecklingen av de olika produkterna som utgör textil- och modebranschen.
• Sensitivera vikten av ekodesign och hållbarhet som ett mervärde till ett varumärke och som ett samhällsansvar för företaget.
MODULE IV (14 ECTS)
Kommersiell och kommunikationshantering
ÄMNEN
> Brandhantering
> Kommunikationshantering
> Reklamhantering
> Retail management
MÅL
• Träna för att definiera mål, designstrategier och planera kommunikations- och marknadsföringsåtgärder inom sektorn, i överensstämmelse med marknadsplanen.
• Ge den kunskaper och färdigheter som krävs för att styra och samordna kommunikations- och marknadsområdena med de övriga enheterna inom textil- och modeindustrin.
MODULE V (9 ECTS)
Företagsadress
ÄMNEN
> Företagsmiljö
> Förvaltningsteknik
> Mänsklig faktor
MÅL
• Förvärva kunskapen om företagsledningen.
• Känna till hur man förbereder en affärsplan.
MODULE VI (10 ECTS)
Intern företagshantering
ÄMNEN
> Finansiell förvaltning
> Produktion och logistikhantering
MÅL
• Förvärva den grundläggande redovisningen och ekonomiska kunskaper i ett företag.
• Få en global vision om logistikverksamheten i ett företag.
• Känn de ekonomiska parametrarna som påverkar produktionen av en produkt.
MODULE VII (5 ECTS)
Mästarens slutprojekt
Utveckling av ett företagsförslag, från idé och skapande av produkten till dess genomförande på den nuvarande marknaden.
PRAKSIS I FÖRETAG
Studenter som är inskrivna i ett masterprogram kommer att kunna göra professionella praktikplatser genom vår jobbbank, utformad för att underlätta deras tillgång till arbetslivet. LCI Barcelona är kopplat till många företag och institutioner i designvärlden, vilket gör det möjligt för studenter att göra praktik i dessa företag för att testa de färdigheter och kunskaper som förvärvats i ett verkligt professionellt sammanhang.
PORTAFOLIO
Tack vare detta verktyg som erbjuds av LCI Education-nätverket är Job Bank internationell. Det är en onlineplattform som delas av alla studenter i nätverket som gör att LCI Barcelona studenter och akademiker kan dela sina portföljer och ansöka om jobberbjudanden och praktikplatser från företag som finns i alla länder där nätverket har ett campus och där unga talanger behövs.