Master i moderiktning: Brand & Lifestyle ManagementDe mest välbärgade italienska och internationella varumärkena inom mode / lyxekosystemet har kunnat utvecklas och implementera nya strategier under det senaste decenniet. Vare sig det är ledar- eller designrelaterat, dessa nya initiativ har tagits fram för att tillgodose ett konkurrenssystem som utvecklas såväl som en mer krävande konsument. Inte bara inom mode utan även livsstilsmärken utvidgar sin egen vision och tillämpar sina varumärkesvärden på en mängd olika sektorer som kläder, smycken, skönhet och kosmetika, hela vägen till den mest avancerade innovationen i upplevelsessektorerna. Nyckeln till framgången för de ovannämnda strategierna är den unika förmågan att förena kreativitet, design och positioneringsstrategi, skapa produkter och tjänster med en gemensam nämnare: att veta hur man hanterar hybridprocedurerna för design och innovation korrekt.
Master in Fashion Direction: Brand & Lifestyle Management (60 CFU) riktar sig till juniorprofiler som syftar till att komma in i mode- och lyxvärlden, med gedigen kunskap om ledningsstrategier och typiska marknadsföringsprocesser inom '' top of the range '' mode och livsstilsvarumärken. Kursen kommer att fokusera på affärsmodeller i modebranschen, till inköps- och merchandising-förfaranden och hantering av marknadsföring och digital kommunikation. De huvudsakliga examensarbeten kommer att vara Junior Brand Manager, Merchandiser, Buyer, CRM Manager, Digital Manager och Marketing Manager.
Nyutnämnda chefer kommer också att dra nytta av den här kursen för att upptäcka hur man hanterar kommande utmaningar när det gäller arv, berättande och '' vet hur '', projicerat i ett alltmer digitalt sammanhang. Från mode till branding till lyx.
Masterkursen är helt på engelska Under hela kursen kommer en italiensk-engelsk tvåspråkig lärarassistent att finnas tillgänglig för både italienska och utländska studenter.
BLENDAD undervisningsmetod: 100% undervisningsaktivitet i klassrummet + valfri möjlighet till distansutbildning Kursen inkluderar deltagande per person i alla didaktiska aktiviteter. Dessutom tillhandahålls det den valfria möjligheten att delta på distans via distansundervisning, på begäran. Vid distansundervisning kommer deltagarnas närvaro att verifieras för varje session och läroprov kommer att genomföras på distans under överinseende för att uppfylla kraven för att få examen.
Nyckelfakta Regissör: Prof. Arturo Dell'Acqua Bellavitis Master Tutor: Prof. Lorenzo Morganti Registreringsstart: 15 februari 2021 Registreringsslut: 30 november 2021 Orienteringsdag: 21 januari 2022 Föreläsningsstart: 24 januari 2022 Masterns varaktighet: 1 år, 60 hp, 1200 timmar Praktik: från och med september 2022 Plats: PRESENCE , Campus MFI , Milano
Alla Milano Fashion Institute : s mästare är högskolestudenter på avancerad nivå, ackrediterad av Polytechnic of Milan, School of Design. Alla mästare kommer att släppa 60 högskolepoäng (CFU, dvs "crediti formativi universitari").
Befälhavaren genomförs i samarbete med: - Assolombarda - Sezione Cosmetica - Cosmetica ItaliaKursbeskrivningInnehållet i Master integrerar olika tvärvetenskapliga teman för bättre förståelse och hantering av design- och wellnessprocesser.
Befälhavaren inkluderar 720 timmars klassrumsträning och en sista etapp på minst 480 timmar. Den är strukturerad i 6 utbildningsenheter: uppvärmning, kvantitativa & projektverktyg, modepelare, modeprocesser, nyfikenhet, modepraxis: fältprojekt; empowerment & praktik.
Målet är att följa studenten till den progressiva kunskapen i branschen och de nyckelprocesser som kännetecknar de professionella profilerna.
Föreläsningar organiseras i moduler baserade på närvaron av universitetslärare, yrkesverksamma och chef från olika områden som kan överföra en fullständig bild av branschens struktur och funktionsmekanism. De inkluderar en del av den teoretiska ramen och ett stort utrymme som ägnas åt övningar i syfte att överföra metoder, tekniker och konkreta arbetsredskap.KarriärutvecklingMasterkursen innehåller en fullständig kalender med aktiviteter, förutom föreläsningar och laboratorieaktiviteter, som representerar ett effektivt verktyg som syftar till att skapa kopplingar mellan studenter och arbetsmarknaden, vilket främjar anställning av professionella praktikanter av ledande företag.
Fältseminarier Studenter kan komplettera aktiviteter i klassrummet med ett program med fältseminarier som involverar företagsbesök och viktiga branschmässor. Målet är dubbelt: att erbjuda möjlighet att utveckla sin kunskap om företag med olika organisationssystem och som arbetar i olika produktkategorier, samt förståelse för tidsplaner, produktutvecklingsmodeller och marknadsföringsmetoder. Dessa aktiviteter är valfria och resekostnaderna betalas av studenterna själva.
Empowerment och karriärledning Empowerment-aktiviteter ger stöd till processen för studentens personliga och professionella tillväxt. Kursen syftar särskilt till att utveckla interpersonella färdigheter, ledningsförmågan för gruppdynamik, förmågan till positiv jämförelse med olika organisatoriska och professionella sammanhang. Modulen innehåller också ett avsnitt som ägnas åt karriärledning, som har som mål att hjälpa studenter i urvalsprocesserna genom till exempel förberedelse av CV och portfölj. Kursen består särskilt av följande moduler:
a. Introduktion till praktikreglerna Modul tillägnad kunskapen om italiensk arbetsrätt om praktikplatser, de lagstadgade kraven för både värdföretag och praktikanter och regelverket för att bevilja verksamhetens läroplan.
b. Introduktion till arbetsmarknaden Modulen syftar till att öka kunskapen om modesystemets yrken, vilket är de bästa metoderna och jobbet från modeföretag.
c. Orientering Modul tillägnad studentens stöd och adressering till yrkesmarknadens professionalism mer i linje med de yrkesmässiga ambitioner, färdigheter och kunskaper som studenten besitter.
d. Självbedömning och empowerment Modul dedikerad till förbättring av studentens profil och dess sätt att interagera med företag, genom genomförande av workshops och dedikerat stöd för förberedelsen av CV och brev för att bättre förbereda kandidaturen.
e. Företagslänkar Aktiviteter som syftar till att garantera studenten den synlighet som krävs av sin professionella profil för företagen i sektorn, genom en direktkontakt mellan Milanos modeinstitut och de mest representativa aktörerna som utgör modebranschen, för att främja intervjuer med företag.
f. Praktik mentorskap Aktiviteter som syftar till att mentorera och stödja studenten under praktikupplevelsen genom den sammansatta utvärderingen av denna erfarenhet och övervakningen av praktiken pågår.PraktikPraktikplatser är en av de mest framträdande erfarenheter som erbjuds av masterkursen och stöds av ett nätverk av ledande företag inom modebranschen, tack vare samarbetet med den nationella kammaren för italiensk mode och ett rikt nätverk av relationer etablerade genom åren av de tre grundande universiteten med det italienska och internationella modebranschen.
Praktikplatser på minst 3 månader gör det möjligt för studenterna att tillämpa de färdigheter som förvärvats under kursen till verkliga arbetssituationer, med vägledning och rådgivning från experter med stor erfarenhet och en rad olika yrkesbakgrunder.
Praktikmodulen aktiveras av Milano Fashion Institute genom en serie aktiviteter som utgör verksamhet inom empowerment och karriärhantering: Introduktion till praktikens regler, Introduktion till jobbmarknaden, Orientering, Self Assessment & empowerment, Firmelänkar, Internship Mentoring.
Praktikplatser representerar därför unika placeringsmöjligheter för kursstudenter och ett effektivt verktyg för att hjälpa de berörda företagen att välja utmärkta människor.
Milano Fashion Institute främjar aktivt kommunikationen av praktikerbjudanden genom ständig kontakt med branschens ledande företag. Studenten ska söka efter och avsluta praktiken. För att hitta en praktik ger Milano Fashion Institute många möjligheter och verktyg, genom program för identifiering, rapportering och samarbete med de viktigaste företagen i sektorn, samt aktiv signalering av studenternas profiler.
Bland de företag som samarbetar med Milan Fashion Institute:
Camera Nazionale della Moda Italiana • Accenture • Aeffe Group • Al Tayer Group • Alessandra Ianzito • Alexander Mcqueen • Alter • Arcoretail • Armando Testa • AwLab • Balenciaga • Ballantyne • Bally • Benetton • Blumarine • Bottega Veneta • Braccialini • Brooks Brothers • Brioni • Brunello Cucinelli • Bulgari • Burberry • Calzedonia Group • Canclini Tessile • Chanel • Chitè Lingerie • Chicca Lualdi • Class Editori • Class Showroom • Coin Excelsior • Condé Nast • Conbipel • Corneliani • CP Company • Cup Studio • Diesel Group • Dior • Dolce & Gabbana • Dondup • Emilio Pucci • Eurojersey • Ermanno Scervino • Ermenegildo Zegna • Etro • Figmenta Digital kommunikation • Ferragamo • Franzi 1864 • Fratelli Rossetti • Frau • Frette • Furla • Geox • Giorgio Armani • GMPR • Greenmedialab • Gruppo C14 • Gucci • Guess • Guffanti • Hearst Magazine • Here Connecting • Herno • Hermès • Horton International • Hugo Boss • Icast • Inditex Group • Jil Sander • Karl Lagerfeld • Kering • Kering Eyewear • L a Perla • Lambert & Associate • Lanvin • Levi's • Liu Jo • Logan • L'Oreal Italia • Lorena Antoniazzi • Loro Piana • Louis Vuitton • Loewe • Lubiam • Luciano Padovan • Luxottica • LVMH • Michael Kors • Maliparmi • Mantero • Marni • Max Mara Group • Miroglio Fashion Group • Missoni • Moncler • Monnalisa • Moreschi • Moschino • Neil Barrett • Neinver Italia • New Guards Group • New Media Agency • Off-White • Ovs • Pietro Brunelli • Penelope • Pollini • Pomellato • Pinko • Piquadro • Hamnar1961 • Prada • Privalia • PVH • Quid • Ralph Lauren • Ratti • Reda • Renè Caovilla • Rinascente • Roberto Cavalli • Sense Immaterial Reality • Sergio Rossi • Shiseido • Slam • Smith Petersen • Staff International • Stefanel • Stella Mc Cartney • Stone Island • Swatch Group • Swinger • Switch Magazine • Tally Weijl • Tiffany • Tod's Group • Tom Ford • Tommy Hilfiger • Trussardi • Twin Set • Valentino • Valextra • Value Lab • Value Retail • Versace • Vivienne Westwood • Vänta! Tidskrift • Wrad • Yamamay • YooxDe professionella siffrornaI traditionen med Milano Fashion Institute är siffrorna därför ”hybrid”, tvärvetenskapliga, som kan sätta sig på ett proaktivt sätt som mellanhänder mellan rent kreativa profiler, ledningsprofilerna och slutligen kommunikationsprofilen. Därför identifieras olika professionella intresseområden, vilket representerar den ideala kopplingen mellan produktens kreativa idéer och deras integration i ledningsprocesser på företagsnivå, varumärke och affärsenheter.
I synnerhet identifieras följande juniorprofiler inom sektorerna Design, Events och Beauty:
Junior Brand Manager, för hantering och planering av de karakteristiska varumärkesprocesserna i design-, wellness- och livsstilssektorerna. Junior Marketing Manager, för design och hantering av marknadsföringsprocesser och kundrelationshantering. Junior Merchandiser, för hantering och implementering av strategier och tekniker för konstruktion av samlingsarkitekturer inom livsstil, design och wellness. Junior Product Manager, för hantering av produktutvecklingsprocesser, från fysiska produkter till tjänster, till erfarenhet, i linje med affärsutvecklingsstrategier. Junior Licensing Manager, för den gemensamma samordningen, tillsammans med produktledningsteamet, av varumärkesförlängningsprojekt, både inom licensinnehavare inom olika sektorer (livsstil, design, kosmetika) och inom modeföretag som implementerar varumärkesförlängningsstrategier. Art Director Assistant, för kreativ övervakning av både erfarenhets- och produktprojekt, med utgångspunkt från definitionen av begrepp, innehåll, visuella och estetiska designaspekter. Trendanalytiker, för identifiering och förståelse av samtida, etablerade och framväxande trender, från marknadsföring till trendprognoser som input för definitionen av affärsutvecklingsstrategier. Event Designer, för skapande, design och konceptuell utveckling av varumärkesevenemang och upplevelser, inklusive detaljhandel, i de olika sektorerna med högt symboliskt innehåll och inte bara. Event Manager, för hantering av projektledningsprocesser och samordning av organisationen av evenemang och mässor, med ansvar för de tekniska, logistiska, kreativa aspekterna och relaterade aktiviteter inom varumärkesbyggande, marknadsföringsstrategi och kommunikationsstrategi. Digital Content Manager, för hantering och design av digitalt innehåll och berättande strategier, relaterade till en produkt, en upplevelse, en samling eller ett varumärke, i samordning med marknadsföringsteamet.ArbetsmarknadenMilano Fashion Institute Masters härstammar från ett tydligt kulturellt mål att utbilda nya professionella profiler som kan förstå förändringarna i mode- och livsstilsindustrin och att utlösa innovation i organisationen av kreativa, ledande, kommersiella och kommunikationsprocesser. Profilerna som bildades i de fem mästarna är resultatet av många års forskning och utbildning i modebranschen av de tre utmärkta milanesiska universiteten, var och en orienterade mot olika och avgörande aspekter: ledning, design, kommunikation, livsstil och hållbarhet.
I synnerhet är dessa proffs en typ av "hybrid", med tvärvetenskaplig utbildning, som kan agera proaktivt som "mellanhänder" mellan de rent kreativa profilerna (formgivare, konstledare, arkitekter, visuella) och rent ledarprofiler (marknadsföring, kommersiell , produktionscontroller) och slutligen kommunikativa profiler (kommunikationschef, social e-ny mediechef, moderedaktör, evenemangschef). Dessa bredare kompetenser, som ofta förvärvas i företag först efter många års erfarenhet inom olika affärsområden, har slutförts inom fem områden som anses vara strategiska för modebranschen, särskilt i den nuvarande fasen av revision och omorganisation bestämd av krisförhållanden:
hantering och planering av de kreativa processerna och samlingsutvecklingen: från kodning och förståelse av varumärkenas och stilistiska koder, till förmågan att deklinera dessa koder inom de olika produktkategorierna och produktlinjerna; till planering av samlingar genom merchandising-planering, urval och hantering av leverantörer och slutligen organisering och hantering av processerna för handelsmarknadsföring och kommunikation (Master in Fashion Direction: Brand & Product Management)
den integrerade hanteringen av kreativa och ledande processer relaterade till distribution i de olika affärsmodellerna (varumärkesdesigner eller industrikoncerner integrerade nedströms i direktbutiken; detaljhandelskanaler i partnerskap med varumärken och oberoende detaljhandlare, som franchising, butik i butik, hörn, etc. ; detaljhandelskedjor, butiksavdelningar, snabbmodeförsäljare, masshandlare; små oberoende återförsäljare, som enskilda butiker eller små lokala kedjor (Master in Fashion Direction: Brand & Business Management)
förvaltning och design av forskningsstrategier, kommunikationsstrategier och förbättring av kulturföretagens arv: från den kvalitativa och kvantitativa analysen av konsumtionen till identifiering och tolkning av trender; från språklig innovation inom företagskommunikation och mediekanaler till styrningen av de nya digitala kommunikationsformaten och kanalerna; från förstärkning av det kulturella, materiella och relationella arvet, till hantering och design av program för socialt ansvar (Master in Fashion Direction: Brand & Communication Management).
hantering av de karakteristiska processerna hos företag som är verksamma inom sektorerna Design, Cosmetics & Wellness and Events: från hantering av kreativa processer och portföljutveckling till planering av varumärkeshanteringsaktiviteter och marknadsföringshantering till ledning av designprojekt, organisering och genomförande av förverkligande och kreativa processer relaterade till händelserna (Master in Fashion Direction: Brand & Lifestyle Management).
_Hanteringen av produkt- / tjänstesystemet och produktionsprocessen med tanke på hållbarhet i lyxmodeföretag: från rapportering och blockkedjan till den planerade cirkulära ekonomin inom förvaltningsområdet, till material, ytbehandlingar och innovativa material för en noggrann produkt som är inte bara till miljöaspekten utan också socialt och ekonomiskt. Regler, lagar och miljöbedömningsprocesser upp till gröna kommersiella utrymmen och sociala kommunikationsprocesser (Master in Fashion Direction: Product Sustainability Management).Stipendium tillgängligt för Master 2022Milano Fashion Institute erbjuder varje år sina sökandes flera stipendier, som täcker hälften av kostnaderna för anmälan i mästarna och erbjuds av italienska företag som är verksamma inom modebranschen.
Hur fungerar det?
Beviljandet av stipendier sker före kursens början, med beaktande av både inkomst- och meritkriterier, av akademiska kommissionen. Tillträde till mästaren är oberoende av beviljande av stipendium.
Hur man ansöker?
Ansökningsformuläret för stipendier ingår i "ansökningsformuläret" för varje master, och det kan laddas ner på https://www.milanofashioninstitute.com/apply-now under sidan "Ansök". När du har skickat in ansökningsformuläret, ska den akademiska kommittén besluta om varje uppdrag med anmälan av resultatet vid kursens början. För ytterligare information, läs reglerna i modulen.
Till vem är stipendierna riktade?
Stipendierna riktar sig till både italienska medborgare och utlänningar som vill delta i mästarna i Milan Fashion Institute.
När ska man ansöka?
Ansökan om stipendium ska lämnas in inom tidsfristen för inskrivning av master. För Masters 2022 är tidsfristen 30 november 2021.