Master i offentlig historia
University of Wroclaw - Faculty of Historical and Pedagogical Sciences
Nyckelinformation
Campus läge
Wrocław, Polen
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
4 terminer
Takt
Heltid
Studieavgifter
Begär info
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Oct 2024
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
Offentlig historia
Det offentliga historiprogrammet riktar sig till alla BA-kandidater , inte bara i historien, och inte ens i humaniora, som skulle vilja bedriva forskning om och främja den offentliga användningen av historien. Offentlig historia har funnits sedan 1970-talet som en underdisciplin av historien, men också som en separat akademisk disciplin. Det kallas historien "för folket, av folket, med folket, av folket" och behandlar alla aspekter av historien utanför den formella utbildningen (även akademisk utbildning). Det fungerar i många år på universiteten över hela världen och har stor popularitet bland studenterna.
Historien i sig koncentrerar sig på att undersöka det förflutna (syftar till att svara på frågan "hur var det där?") Medan den offentliga historien bedriver forskning om hur kunskapen om det förflutna är närvarande i det sociala medvetandet och hur det är (och kan vara) i denna medvetenhet, med den centrala frågan om "vad gör / gör / vill folket veta hur det var?" Det fokuserar på det historiska minnet, vilket är ganska marginellt i den "traditionella" historien. Kurser från det offentliga historiska programmet koncentrerar sig på sätt att forma det historiska medvetandet (eller kollektivminnet) - både inom ramen för sin teoretiska ram och mekanism (inklusive historia) och på olika praktiska sätt (verktyg / tekniker) av påverkar detta minne och medvetandet, från att samla och bearbeta tidigare vittnesbörd genom talskrifter och förberedelser för andra texter som främjar historisk kunskap, utställningar, historiska installationer, lokalisering av historiska element i massmedia, underhållning eller virtuell miljö i dess bredaste känslan. Det är därför även den allmänna kronologiska översikten av det förflutna, som ligger i läroplanen för den offentliga historien, koncentrerar sig på de faktorer (fenomen, händelser, processer, individer) som framkallar debatter och kontroverser - det vill säga är närvarande på det offentliga området - och gör Upprepa inte den traditionella läroplanen för akademisk historia.
En offentlig historisk kandidatexamen kommer att ha kunskap om hur kunskapen om det förflutna är närvarande i den offentliga sfären och metoderna för att påverka dessa sätt. Han / hon kommer att kunna samla, bevara, bearbeta och främja historiens historia på medvetet och kompetent sätt och undersöka hur de andra gör det.
Dessa kompetenser kommer att leda till sysselsättning i institutionerna som sysslar med att bevara, forma och föröka historiens minne och vara involverade i områdena:
1) historiens politik - politiska partier, lokala regeringar, samhällen, myndigheter och andra statliga institutioner
2) extracurricular history education - bibliotek, lokala och nationella utbildningsinstitutioner
3) kombination av historia och konsthistoria - museer, utomhusmuseer, kreativa konstgrupper och företag (t.ex. som experter på historiska filmer, spel, evenemang)
4) kombination av historia och media (förlag, press, nya medier, webbsidor, tematiska tv-kanaler)
5) arkivhantering och muntlig historia (privatpersoner, kommuner)
6) Internationellt samarbete (t.ex. europeiska institutioner)
Kandidater kommer också att ha möjlighet att fortsätta sin utbildning på doktorandprogrammen i humaniora.
Programstruktur
1: a termin:
2: a termin:
3: e termin:
4: e termin: