Master i turismstudier
UiT The Arctic University of Norway
Nyckelinformation
Campus läge
Alta, Norge
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
2 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
Begär info
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
* inga studieavgifter för internationella studenter
Introduktion
Brinner du för att göra turismen bättre?
Detta studieprogram försöker ge studenterna grundlig kunskap om hur man balanserar miljömässiga, ekonomiska och sociokulturella fördelar och problem inom turismen.
Programbeskrivning
- Längd: 2 år
- Poäng (ECTS) : 120
- Antagningskrav : Kandidatexamen (180 högskolepoäng), eller motsvarande meritering, med minst 80 högskolepoäng inom turism, utomhusrekreation, evenemangsstudier, marknadsföring och kommunikation, samhällsvetenskap, humaniora eller utbildning. Sökande måste ha minst 5 hp i forskningsmetoder för att uppfylla antagningskraven
- Examensnamn : Master of Tourism Studies
- Ansökningskod :
- Norska och nordiska sökande: 9530
- Internationella sökande: 2061
Turism är ett allt viktigare globalt fenomen som involverar sociala, kulturella, ekonomiska, politiska och miljömässiga möjligheter och utmaningar. Expanderande ekonomier gör att fler människor kan resa ofta och över längre sträckor för att uppleva landskap, stadsbilder, kulturer och folk. Globaliseringen och den tekniska utvecklingen möjliggör ökad mobilitet och därmed turism. Turismens utveckling och tillväxt utmanar också ekologernas hållbarhet i klimatförändringens tid.
Detta studieprogram försöker ge studenterna grundlig kunskap om hur man balanserar miljömässiga, ekonomiska och sociokulturella fördelar och problem inom turismen. I synnerhet kommer studenterna att ta itu med hur man kan möta turistmarknadernas krav på natur- och kulturupplevelser, utan att äventyra kommande generationers tillgång till dessa. Under hela programmet kommer studenterna att få specialiserade insikter om turismens komplexitet i förhållande till upplevelser, hur turismen utförs och marknadsförs, och hur den formar - och formas av - kulturella, sociala, ekonomiska, tidsmässiga och rumsliga maktrelationer. De specialiserade insikterna bör göra det möjligt för eleverna att analysera turismen på ett sätt som ger nyanserade förståelser av hållbar turism i en mängd olika miljöer. I slutet av programmet bör studenterna kunna använda sådana vetenskapliga förståelser i en magisteruppsats, baserat på socialvetenskapliga och humanioraorienterade teoretiska tillvägagångssätt.
Antagningar
Läroplan
Programmets struktur
Term | 10 krediter | 10 krediter | 10 krediter |
1: a termin (Falla) | REI-3011 Turismteori och turistupplevelsen | REI-3012 Natur och turism i en tid präglad av klimatförändringar | REI-3013 Inhemska arv inom turism |
Termin 2 (Vår) | REI-3001 Samhällsvetenskaplig filosofi | REI-3014 Kvalitativa metoder | REI-3015 Festival och evenemang turism |
Tredje terminen (Höst) | REI-3005 Marknadsföring av turism | REI-3016 Kvantitativa metoder | REI-3910 Magisteruppsats |
4rt Term (Vår) | Examensarbete *Examensarbetsseminarier startar under första terminen och fortsätter under andra och tredje terminen. Examensarbetsseminariet förbereder studenterna för deras examensarbete | - | - |
Tillgång till fortsatta studier
Med en magisterexamen i turismvetenskap kan studenter ansöka om antagning till ett doktorandprogram vid uIt - Norska Arktiska universitetet eller doktorandprogram vid andra nationella och internationella institutioner.
Utbyte
Uit - Norska Arktiska universitetet samarbetar med internationella universitet gällande studentutbyte på masternivå i enlighet med NOKUTs krav. Studentutbyte är möjligt under termin 3.
Programresultat
Lärandemål
Efter avslutad program, studenter ska ha erhållit följande:
Kunskap:
Studenten ska ha:
- fördjupad kunskap om banbrytande och samtida teorier inom området turismstudier.
- fördjupad kunskap om forskningsprocesser och metoder anpassade till frågeställningar inom området turismstudier.
- Fördjupade kunskaper om hållbarhet och ansvar inom turismen, särskilt med hänsyn till natur- och kulturarvsturism.
- förmåga att tillämpa teoretisk och metodologisk kunskap inom nya områden inom turismstudier.
- förmåga att analysera professionella frågeställningar utifrån turismens historia, tradition, specialisering och roll i samhället.
Kompetens:
Studenten ska kunna:
- kritiskt överväga soliditeten i information om och beskrivningar av turism som erhållits från olika källor.
- visa analytisk förmåga genom att strukturera och formulera professionella argument som bidrar till innovativa lösningar inom hållbar och ansvarsfull turism.
- analysera och kritiskt förhålla sig till befintliga teorier, metoder och tolkningar inom turismstudier, samt tillämpa turismperspektiv i praktisk och teoretisk problemlösning.
- använda relevant forskning på ett oberoende sätt för att bidra till utvecklingen av strategier och nya möjligheter inom natur- och kulturarvsturism.
- utveckla forskningsfrågor och använda relevanta forskningsmetoder för att samla in och analysera data om turismmål.
- genomföra ett självständigt forskningsprojekt inom området turism, under handledning, och i enlighet med gällande normer för forskningsetik.
Allmän kompetens:
Studenten ska kunna:
- designa, planera, utveckla och genomföra turismforskningsprojekt.
- kritiskt analysera turistnäringen, turisternas praxis, och turismens relevanta politik samt beakta de etiska problem och potentiella dilemman de innebär.
- tillämpa reflexivt tänkande för att bidra till innovativa processer inom utveckling av kulturarv och naturturism.
- bidra till en hållbar och ansvarsfull turistindustri och styrning av turismutvecklingen.
- tillämpa kunskaper och färdigheter självständigt och innovativt genom samverkan i forsknings-, regerings- och industrisammanhang.
Karriärmöjligheter
Framtidsutsikter för jobb
Master of Tourism Studies utgör grunden för en rad olika arbetsområden kopplade till:
- Utveckling av hållbara turism- och äventyrsprodukter
- Marknadsföring och kommunikation av turism- och äventyrsprodukter
- Etablering av kulturbaserade och naturbaserade företag
- Travel Lifes organisationsenhet (Norwegian Hospitality, Innovation Norge, etc.)
- Internationella organisationer
- Public affairs och regelverk för turism
- Konsultarbete för turistnäringen
- Utredande arbete
- Forskning och utveckling
- Undervisning