Master i förändrad utbildning

Allmänt

Programbeskrivning

Hur kan man leda framtiden för lärande?

I det tvååriga masterstudiet i förändrad utbildning får du en förståelse för utbildning som en dynamisk och omvandlingsbar konstruktion från individuell neural nivå till global politik. Du får också kunskap och färdigheter för att analysera, utveckla och påverka praxis och strukturer i utbildningssystem, institutioner, undervisning och pedagogiska frågor.

Du studerar en unik och forskningsbaserad kombination av studier som kopplar olika syn på mångfald och jämlikhet i utbildning, undervisning och lärande. De tre ämnesområdena inkluderar 1) utbildning, samhälle och kultur, 2) pedagogisk psykologi och neurovetenskap, och 3) pedagogik, utbildningsinstitutioner och forskningsbaserad lärarutbildning.

Varför ändra utbildning?

Grunden för masterprogrammet i förändrad utbildning är internationell och multikulturell medvetenhet och kompetens. Som examen kommer du att kunna:

  • förstå och tillämpa den kritiska utvärderingen av ämnen oberoende, liksom i samarbete med andra grupper och samhällen
  • kritiskt och analytiskt utvärdera, reflektera och få information om utbildningens och samhällets ständigt föränderliga natur
  • arbeta etiskt mot mer socialt bara utbildningspolitik och system
  • använda metoder från grundläggande neurovetenskap och pedagogisk psykologi för att förbättra undervisningen och lärandet
  • Fortsätt dina studier i en doktorsexamen. program
  • arbeta med utbildningsrelaterade frågor som en välkvalificerad professionell inom administration, utveckling, forskning och utbildning, till exempel i statliga och icke-statliga organisationer, kommuner, utbildningsinstitutioner, konsulter eller företag inom utbildningssektorn

Observera att denna examen (Master of Arts in Education) inte ger en finsk lärarutbildning.

Struktur och innehåll

Omfattningen av masterprogrammet i förändrad utbildning är 120 hp (ECTS) som ska avslutas under två akademiska år . Läroplanen innehåller obligatoriska och valfria moduler i pedagogiska vetenskaper, kurser i kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder och kulminerar med att producera en masteruppsats. Du kan också inkludera valfria studier inom relaterade discipliner, en praktikplats och en studentutbytesperiod som en del av din examen.

Programmet riktar sig till studenter som har avslutat en grundnivå (t.ex. kandidatexamen) i Finland eller någon annanstans.

Programmet är strukturerat kring tre ämnesområden:

  • Utbildning, samhälle och kultur
  • Pedagogisk psykologi och neurovetenskap
  • Pedagogik, utbildningsinstitutioner och forskningsbaserad lärarutbildning

Ämnesområden

1. Utbildning, samhälle och kultur

Inom detta innehållsområde kombineras sociologiska, kulturella, filosofiska, historiska, politiska och ekonomiska perspektiv för att ge studenterna en förståelse av utbildning som socialt kontextualiserad. Utbildning undersöks genom linsen för politik, kultur och praxis, särskilt i relation till frågorna om social rättvisa. Eleverna lär sig att undersöka förhållandena mellan utbildning och flera ojämlikheter, inklusive ålder, kön, etnicitet / ras, sexualitet, funktionshinder / hälsa och social klass. Fokus ligger på att analysera hur multidimensionella ojämlikheter, social utslagning och diskriminering i utbildning konstrueras. Studenter kommer att utvärdera utbildningsrelaterade frågor om social rättvisa genom att kombinera mikro- och makroansatser och analysera, tolka och hitta lösningar.

2. Pedagogisk psykologi och neurovetenskap

De senaste framstegen inom pedagogisk psykologi och neurovetenskapen för lärande lärs ut på ett sätt som gör det möjligt för eleverna att förstå lärande, undervisning och utbildning ur en ny synvinkel, som belyser de individuella skillnaderna och de grundläggande gemensamma principerna för lärande. Studenterna kommer att ha direkt erfarenhet av att använda moderna psykologiska och neurovetenskapliga metoder, inklusive dataanalys och användning av fysiologiska mätningar för att stödja lärande. Studenterna kommer att lära sig att utvärdera forskningsresultatens värde och användbarhet.

3. Pedagogik, utbildningsinstitutioner och forskningsbaserad lärarutbildning

Studenterna kommer att fokusera på pedagogiska frågor, finsk forskningsbaserad lärarutbildning och en analys av olika utbildningsinstitutioner och system. Analys och bedömning av pedagogiska fenomen är en central del av studierna. Studenterna kommer också att undersöka det finska utbildningssystemet i sin helhet. Studierna inkluderar också utveckling av yrkeserfarenhet och tillämpning av teoretisk och metodisk kunskap och färdigheter inom utbildningsområdet.

Studiens språk

Språket för undervisning och studier i programmet är engelska.

Förtjänad examen

Du kommer att slutföra examen Master of Arts in Education . Det ger allmän behörighet för forskarutbildning och kvalificerar sig för befattningar som kräver utbildning på en masternivå. Det ger emellertid inte en finsk lärares kvalifikation .

Magisteruppsats

Examensarbetet, en oberoende vetenskaplig studie, är en integrerad del av din examen. Målet är att utveckla de grundläggande färdigheter som krävs för att bedriva forskning, inklusive:

  • definiera ett valt forskningsproblem i samband med tidigare forskning på området
  • hitta information oberoende och utvärdera denna information kritiskt
  • behärska teorier och forskningsmetoder som krävs för arbetet
  • analysera data
  • kommunicera resultat i ett tydligt och logiskt format som passar publiken

Under ett årslångt seminarium deltar du i forskningsseminarimöten, fullföljer seminarieuppgifter, skriver din examensarbete och presenterar dina resultat i forskningsseminarimöten. På seminariemötena får du regelbunden feedback om ditt arbete från din handledare och medstudenter.

När du har avslutat examensarbetet, kommer du att ha avancerade färdigheter i kritiskt tänkande och skrivande , samt en grundlig förståelse av ditt avhandling ämne. Med tanke på dess omfattning och komplexitet kommer din examensarbetet också att hjälpa dig att utveckla färdigheter inom forskning och projektledning , vilket kommer att vara användbart i olika yrken.

Doktorandutbildning

Graden Master of Arts in Education ger allmän behörighet för forskarutbildningar och en solid grund för doktorandstudier.

Vid Helsingfors University of Helsinki bedrivs doktorsexamen i fyra doktorskolor. Lämpliga doktorandprogram är till exempel:

Karriärmöjligheter

Att bygga din karriär börjar redan under dina studier. Från början av dina studier till ett år efter avslutad examen ger Karriärtjänster vid Helsingfors University of Helsinki vägledning och stöd, inklusive karriärvägledning och rådgivning, kurser och evenemang och underlättande av mentorgrupper.

Efter examen kommer du att vara väl kvalificerad att arbeta som professionell i frågor som rör utbildning inom administration, utveckling, forskning och utbildning . Vissa potentiella arbetsgivare är statliga och icke-statliga organisationer, kommuner, utbildningsinstitutioner, konsultföretag och företag inom utbildningssektorn.

Graden Master of Arts in Education ger allmän behörighet för forskarutbildningar och kvalificerar dig för positioner som kräver en utbildning på en masternivå. Det ger emellertid inte en finsk lärares kvalifikation.

Undervisningsavgifter

Medborgare i länder utanför EU / EES, som inte har status som permanent uppehållstillstånd i området och fortsätter sina studier på engelska, är skyldiga att betala undervisningsavgifter. Du kan kontrollera från FAQ på webbplatsen Studyinfo om du är skyldig att betala undervisningsavgifter eller inte.

Senast uppdaterad Nov 2019

Om skolan

The University of Helsinki offers a wide range of Master’s Degree Programmes, taught entirely in English. The scope of our programmes is 120 ECTS credits, completed with two years of full-time study. ... Läs mer

The University of Helsinki offers a wide range of Master’s Degree Programmes, taught entirely in English. The scope of our programmes is 120 ECTS credits, completed with two years of full-time study. All programmes comply with the national legislation governing university education and are, therefore, recognised globally. Läs mindre