Master in Fashion Direction: Product Sustainability Management

Allmänt

Läs mer om det här programmet på institutionens hemsida

Programbeskrivning

Produkt hållbarhetshantering

Hur kan en lyxig modeprodukt vara hållbar? I PSM Master hittar du alla kunskaper, kompetenser och analysverktyg som behövs för att definiera och erkänna ett hållbart produktservicesystem för en lyxig italiensk marknad.

Om det är sant att hållbarhetskonceptet inte är en tillfällig trend, i samtiden, är det en verklig strategi för design och att skapa ett nytt individuellt och kollektivt företagens beteende, relaterat till omgivningen.

På mode kan vi definiera detta som en verklig strategisk tillgång att investera och att undersöka verktyg och arbetsmetoder för att kunna hantera en systemprodukt / tjänst / komplex och hållbar process.

Målet med Mästaren är att uppdatera och fördjupa morgondagens chefer vad som är pelarna i innebörden av hållbarhet, lagar och förordningar, designmetoder och kommunikationsanalysverktyg så att det kan leda lyxmodeföretaget till en större medvetenhet om dess ansvar på marknaden.

137421_Tabella-PSM.png

Tidsgränser
Registreringsstart: 24 januari 2020
Registreringsslutet: 30 november 2020
Orienteringsdag: 22 januari 2021
Föreläsningar: 25 januari 2021
Befälhavarens varaktighet: 1 år, 60 poäng, 1200 timmar
Praktik: från september 2021

Alla Milano Fashion Institute : s mästare är högskolestudenter på avancerad nivå, ackrediterad av Polytechnic of Milan, School of Design. Alla mästare kommer att släppa 60 högskolepoäng (CFU, dvs "crediti formativi universitari").

Den antagna utbildningsmodellen kännetecknas av tvärvetenskaplig verksamhet som bedrivs av lärare från tre universitet tillsammans med experter från de viktigaste och kvalificerade företagen i branschen.

Kursbeskrivning

Innehållet i Master integrerar olika tvärvetenskapliga teman för bättre förståelse och hantering av processutveckling av modeproduktutveckling och marknadsföring genom hela rörledningen.

Mästaren består av 720 timmars klassrumsföreläsningar och en slutlig praktikplats på minst 480 timmar. Strukturen består av sex inlärningsblock: uppvärmning, kvantitativa & projektverktyg, modepelare, modeprocesser, nyfikenhet, modepraxis, fältprojekt, empowerment & praktik. Målet är att följa studenten till den progressiva kunskapen om branschen och de nyckelprocesser som kännetecknar de professionella profilerna som är involverade i varumärkesledningen.

Föreläsningar är organiserade i moduler baserade på närvaro av lärare från olika områden som kan överföra en fullständig bild av branschens struktur och funktionsmekanism. De inkluderar en del av teoretiska ramverk och ett stort utrymme ägnat till övningar, i syfte att överföra metoder, tekniker och konkreta arbetsredskap.

Karriärutveckling

Huvudkursen innehåller en fullständig kalender över aktiviteter, förutom föreläsningar och laboratorieaktiviteter, som utgör ett effektivt verktyg som syftar till att etablera kopplingar mellan studenter och arbetsmarknaden och främjar anställning av professionella praktikanter av ledande företag.

Fält seminarier

Studenter kan komplettera aktiviteter i klassrummet med ett program med fältseminarier, som involverar besök i företag och viktiga branschmässor. Målet är tvåfaldigt: att erbjuda möjligheten att utveckla sin kunskap om företag med olika organisationssystem och som fungerar i olika produktkategorier, samt förståelse för tidsplaner, produktutvecklingsmodeller och marknadsföringsmetoder. Dessa aktiviteter är valfria och resekostnaderna betalas av studenterna själva.

Bemyndigande och karriärhantering

Empowerment-aktiviteter ger stöd till processen för personlig och professionell tillväxt av studenten. Kursen syftar särskilt till att utveckla interpersonella färdigheter, gruppdynamikens ledningsförmåga, förmågan att positivt jämföra med de olika organisatoriska och professionella kontexten. Modulen innehåller också en sektion för karriärhantering, som syftar till att hjälpa studenter i urvalsprocesserna genom till exempel förberedelse av CV och portfölj.

Kursen består i synnerhet av följande moduler:

a. Introduktion till praktikplatsens regelverk

Modul dedicerad till kunskapen om den italienska arbetsrätten för praktik, lagstadgade krav för både värdföretag och praktikanter och regelverket för att bevilja verksamhetens läroform.

b. Introduktion till jobbmarknaden

Modulen syftar till att öka kunskapen om yrkena inom modesystemet, som är bästa praxis och jobberbjudanden från modeföretag.

c. Orientering

Modul tillägnad stöd för studenten och adressering till professionalism på arbetsmarknaden mer i linje med de professionella ambitioner, färdigheter och kunskap som studenten besitter.

d. Självutvärdering och empowerment

Modul avsedd för att förbättra studentens profil och dess sätt att interagera med företag, genom att genomföra workshops och dedikerat stöd för att förbereda CV och följebrev för att bättre förbereda kandidaturen.

e. Företagslänkar

Aktiviteter som syftar till att säkerställa studenten den synliga professionella profilen för företagen i sektorn genom en direktkontakt mellan Milan Fashion Institute och de mest representativa aktörerna som komponerar modebranschen för att främja intervjuer med företag.

f. Praktik mentorskap

Aktiviteter som syftar till mentorskap och stöd för eleven under praktikupplevelsen genom sammansatt utvärdering av denna erfarenhet och övervakning av pågående praktik.

Praktik

Praktikplatser är en av de mest framträdande erfarenheter som erbjuds av masterkursen och stöds av ett nätverk av ledande företag inom modebranschen, tack vare samarbetet med den nationella kammaren för italiensk mode och ett rikt nätverk av relationer etablerade genom åren av de tre grundande universiteten med det italienska och internationella modebranschen.

Praktikplatser på minst 3 månader gör det möjligt för studenterna att tillämpa de färdigheter som förvärvats under kursen till verkliga arbetssituationer, med vägledning och rådgivning från experter med stor erfarenhet och en rad olika yrkesbakgrunder.

Praktikmodulen aktiveras av Milano Fashion Institute genom en serie aktiviteter som utgör verksamhet inom empowerment och karriärhantering: Introduktion till praktikens regler, Introduktion till jobbmarknaden, Orientering, Self Assessment & empowerment, Firmelänkar, Internship Mentoring.

Praktikplatser representerar därför unika placeringsmöjligheter för kursstudenter och ett effektivt verktyg för att hjälpa de berörda företagen att välja utmärkta människor.

Milano Fashion Institute främjar aktivt kommunikationen av praktikerbjudanden genom ständig kontakt med branschens ledande företag. Studenten ska söka efter och avsluta praktiken. För att hitta en praktik ger Milano Fashion Institute många möjligheter och verktyg, genom program för identifiering, rapportering och samarbete med de viktigaste företagen i sektorn, samt aktiv signalering av studenternas profiler.

Bland de företag som samarbetar med Milan Fashion Institute:

Camera Nazionale della Moda Italiana • Arcoretail • Ballantyne • Bally • Benetton • Bottega Veneta • Braccialini • Brooks Brothers • Brioni • Brunello Cucinelli • Burberry • Calzedonia Group • Canclini Tessile • Chanel • Coin Excelsior • Condé Nast • Conbipel • Corneliani • CP Company • Diesel Group • Dolce & Gabbana • Dondup • Eurojersey • Ermenegildo Zegna • Etro • Fendi • Ferragamo • Fratelli Rossetti • Frau • Furla • Geox • Giorgio Armani • Gruppo C14 • Gucci Group • Hearst Magazine • Hugo Boss • Jil Sander • Lanvin • Lavin Rinascente • Levi's • Liu Jo • Logan • Loro Piana • Louis Vuitton • Luciano Padovan • Maliparmi • Mantero Seta • Marni • Max Mara Group • Miroglio Fashion Group • Moncler • Moreschi • Moschino • Neil Barrett • Neinver Italia • Penelope • Pomellato • Pinko • Hamnar1961 • Privalia • Ralph Lauren • Ratti • Reda • Roberto Cavalli • Slam • St aff International • Stella Mc Cartney • Stone Island • Swinger • Tod's Group • Valentino Fashion Group • Versace • Vivienne Westwood • Yoox

De professionella siffrorna

Hållbarhet är en av huvudpelarna i strategin för Camera Nazionale della Moda Italiana, en banbrytande sammanslutning i spridningen av värderingarna om hållbarhet och socialt ansvar i lyxmode, samt en internationell referenspunkt, som sedan 2011 har inrättade en hållbarhetskommission för att stödja medlemsföretag i att uppnå de högsta hållbarhetsstandarderna.

Mästaren har därför målet att utbilda en professionell figur med en stark kunskap om miljö, ekonomisk, social och produktiv hållbarhet som kommer att känneteckna lyxmodesektorn.

En chef som kan hantera företagets miljöaspekter både uppströms och nedströms i processen så att det kan hjälpa till att utveckla en medvetenhet om behovet av att arbeta med större ansvar och uppmärksamhet på omgivningen.

De yrkesfigurer som utbildas är därför juniorprofiler som kan vägleda skapandet och hanteringen av en produktservice / system genom att arbeta i enlighet med design-, marknadsförings- och produktionssiffrorna som finns i företaget samt kunna stödja CSR-chefen i aktiviteter relaterade till de åtgärder som bedrivs i syfte att företags hållbarhet.

Eftersom det är ett mycket modernt och artikulerat område, i överenskommelse mellan MFI och Camera Nazionale della Moda Italiana, kommer profilens potential att utvecklas genom en fakultet som består av lärare, yrkesmän och experter som arbetar inom textilkläder, mode sektor och lyx samt en urvalsprocess av deltagarna som privilegierar ursprunget från olika bakgrunder; ett klassrum med elever med olika bakgrunder återskapar de tvärgående kunskaperna och gynnar villkoren för utveckling av färdigheter och designfärdigheter som är typiska för företagsteam.

Arbetsmarknaden

Milano Fashion Institute Masters härstammar från ett tydligt kulturellt mål att utbilda nya professionella profiler som kan förstå förändringarna i mode- och livsstilsindustrin och att utlösa innovation i organisationen av kreativa, ledande, kommersiella och kommunikationsprocesser. Profilerna som bildades i de fem mästarna är resultatet av många års forskning och utbildning i modebranschen av de tre utmärkta milanesiska universiteten, var och en orienterade mot olika och avgörande aspekter: ledning, design, kommunikation, livsstil och hållbarhet.

I synnerhet är dessa proffs en typ av "hybrid", med tvärvetenskaplig utbildning, som kan agera proaktivt som "mellanhänder" mellan de rent kreativa profilerna (formgivare, konstledare, arkitekter, visuella) och rent ledarprofiler (marknadsföring, kommersiell , produktionscontroller) och slutligen kommunikativa profiler (kommunikationschef, social e-ny mediechef, moderedaktör, evenemangschef). Dessa bredare kompetenser, som ofta förvärvas i företag först efter många års erfarenhet inom olika affärsområden, har slutförts inom fem områden som anses vara strategiska för modebranschen, särskilt i den nuvarande fasen av revision och omorganisation bestämd av krisförhållanden:

_ hantering och planering av de kreativa processerna och samlingsutvecklingen: från kodning och förståelse av varumärkenas och stilistiska koder, till förmågan att deklinera dessa koder inom de olika produktkategorierna och produktlinjerna; till planering av samlingar genom merchandising-planering, urval och hantering av leverantörer och slutligen organisering och hantering av processerna för handelsmarknadsföring och kommunikation (Master in Fashion Direction: Brand & Product Management)

_ den integrerade hanteringen av kreativa och ledande processer relaterade till distribution i de olika affärsmodellerna (varumärkesdesigner eller industrikoncerner integrerade nedströms i direktbutiken; detaljhandelskanaler i partnerskap med varumärken och oberoende detaljhandlare, som franchising, butik i butik, hörn, etc. ; detaljhandelskedjor, butiksavdelningar, snabbmodeförsäljare, masshandlare; små oberoende återförsäljare, som enskilda butiker eller små lokala kedjor (Master in Fashion Direction: Brand & Business Management)

_ förvaltning och design av forskningsstrategier, kommunikationsstrategier och förbättring av kulturföretagens arv: från den kvalitativa och kvantitativa analysen av konsumtionen till identifiering och tolkning av trender; från språklig innovation inom företagskommunikation och mediekanaler till styrningen av de nya digitala kommunikationsformaten och kanalerna; från förstärkning av det kulturella, materiella och relationella arvet, till hantering och design av program för socialt ansvar (Master in Fashion Direction: Brand & Communication Management).

_ hantering av de karakteristiska processerna för företag som arbetar inom sektorerna Design, Kosmetika & Hälsa och Händelser: från hantering av kreativa processer och portföljutveckling, till planering av varumärkeshanteringsaktiviteter och marknadsföringshantering till hantering av designprojekt, organisering och genomförande av förverkligande och kreativa processer relaterade till händelserna (Master in Lifestyle Management: Design, Wellness & Events).

_Hanteringen av produkt- / tjänstesystemet och produktionsprocessen med tanke på hållbarhet i lyxmodeföretag: från rapportering och blockkedjan till den cirkulära ekonomin som planeras i förvaltningsområdet, till material, ytbehandling och innovativa material för en noggrann produkt som gäller inte bara miljöaspekten utan också sociala och ekonomiska. Förordningar, lagar och miljökonsekvensbedömningsprocesser upp till gröna kommersiella utrymmen och sociala kommunikationsprocesser (Master in Product Sustainability Management).

Stipendium tillgängligt för Master 2021

Milano Fashion Institute erbjuder varje år sina sökandes flera stipendier, som täcker hälften av kostnaderna för anmälan i mästarna och erbjuds av italienska företag som är verksamma inom modebranschen.

Hur fungerar det?

Beviljandet av stipendier sker före kursens början, med beaktande av både inkomst- och meritkriterier, av akademiska kommissionen. Tillträde till mästaren är oberoende av beviljande av stipendium.

Hur man ansöker?

Ansökningsformuläret för stipendier ingår i "ansökningsformuläret" för varje master, och det kan laddas ner på https://www.milanofashioninstitute.com/apply-now under sidan "Ansök". När du har skickat in ansökningsformuläret, ska den akademiska kommittén besluta om varje uppdrag med anmälan av resultatet vid kursens början. För ytterligare information, läs reglerna i modulen.

Till vem är stipendierna riktade?

Stipendierna riktar sig till både italienska medborgare och utlänningar som vill delta i mästarna i Milan Fashion Institute.

När ska man ansöka?

Ansökan om stipendium ska lämnas in inom tidsfristen för anmälan av befälhavaren. För Masters 2021 är tidsfristen den 27 november 2020.

Senast uppdaterad Aug 2020

Om skolan

Milano Fashion Institute is a consortium set up to provide higher education in the fashion sector by three Milan universities: Bocconi University, Cattolica University and Politecnico of Milan. These ... Läs mer

Milano Fashion Institute is a consortium set up to provide higher education in the fashion sector by three Milan universities: Bocconi University, Cattolica University and Politecnico of Milan. These three universities represent an international centre of excellence, drawing on consolidated experience in the research and training activities for businesses in the fashion sector in the fields of management, communication and design. Läs mindre