Master of Arts i Danspedagogik
University of the Arts Helsinki
Nyckelinformation
Campus läge
Helsinki, Finland
språk
Engelsk, Finska, Svenska
Studieformat
På Campus
Varaktighet
2 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 5 000 / per year *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Aug 2024
* årlig studieavgift för studenter som studerar på engelska och som inte är medborgare i EU, EES eller Schweiz. Programmet finns även på svenska.
Introduktion
Masterprogrammet i danspedagogik kombinerar kritiskt tänkande, konstnärligt-pedagogiska praktiker och utforskande av det breda spektrumet av betydelser inom konsten.
Varför studera här?
Som student kommer du att reflektera över och utveckla scenkonstens praktiker och pedagogik inom vår öppna och konversationsgemenskap. Vi guidar dig mot kritiskt, innovativt tänkande, såväl som multidisciplinär interaktion, multikonstnärliga samarbeten och en experimentell attityd. Grunden i programmet är dina personliga erfarenheter och uppfattningar, som förs i öppen dialog med andra studenter, lärare och det akademiska området konstpedagogik.
Om studierna
På masterprogrammet i danspedagogik ses konstpedagogik som en form av konstnärlig verksamhet där pedagogiska frågor är ständigt närvarande. I konstpedagogik, ses konst, performance och undervisning som möten där estetiska, etiska och politiska fenomen flätas samman. Konst och pedagogik livnär sig på varandra, vilket ger upphov till förändring hos båda.
Konstpedagogik är en akademisk disciplin som undersöker och utvecklar konstpedagogik och bygger på dess filosofiska och teoretiska grunder. På masterprogrammet föder scenkonstens praktiker och teori och dess pedagogik varandra, vilket ger upphov till förändringar på många nivåer. Denna process leder till den praktiska, erfarenhetsmässiga, reflekterande, kommunala eller sociala transformationen mot medveten konstnärlig-pedagogisk praktik. Estetiska, etiska och politiska fenomen är sammankopplade i masterprogrammet.
Programmet består av fördjupningsstudier inom konst, studier i konstpedagogiks teori och praktik, forskningsstudier, pedagogiska praktiker, internationell interaktion och valbara studier som stödjer utvecklingen av studentens identitet som konstpedagog.
Målet med masterprogrammet är att utbilda fördomsfria konstpedagoger som har hittat sin egen röst, har samarbetsförmåga och är medvetna om sitt ansvar.
I examenskraven för magisterprogram i danspedagogik och teaterpedagogik ingår pedagogiska studier för lärare (60 sp). Tammerfors universitet ansvarar för studiehelheten i pedagogik som helhet.
Lär ut metoder
Studierna baseras på obligatorisk närvaro, engagemang och interaktion. Programmet använder olika och ständigt föränderliga undervisningsmetoder. Kurser anordnas i form av workshops, grupparbeten, föreläsningar och seminarier samt självständiga inlärningsuppgifter. Det mesta av undervisningen sker på vardagar mellan 9:00 och 17:00.
samarbeten
Masterprogrammen i danspedagogik och teaterpedagogik har ett nära samarbete med varandra. Ungefär hälften av studierna arrangeras i samverkan och lärarna på programmen bildar ett gemensamt kollegium som fungerar som beslutande organ när det gäller programmens pedagogiska riktlinjer och läroplaner. Huvudparterna i organiseringen av undervisningen är universitetets institution för musikpedagogik och CERADA (Center for Educational Research and Academic Development in the Arts) samt Institutionen för konst vid Aalto-universitetet. Våra internationella partners inkluderar University of Auckland (Nya Zeeland), Norwegian University of Science and Technology (Trondheim), University of Copenhagen, Oslo National Academy of the Arts och Sami University of Applied Sciences.
Undervisningen kan genomföras som antingen finska eller internationella samarbeten.
lärare
Lärare på magisterprogrammet i danspedagogik är experter på det konstnärliga område som de representerar samt inom konstpedagogik. De har olika yrkesbakgrunder och en stark forskningsbaserad inriktning inom konstpedagogik. Utöver den fasta lärarkåren välkomnar programmet regelbundet experter som gästlärare.
Idealiska studenter
Masterprogrammet i danspedagogik är avsett för personer med kandidatutbildning inom dans eller liknande universitetsutbildning inom dansområdet (min. 60 sp) och konstnärlig kompetens förvärvad från yrkeserfarenhet. Programmet ger studenternas tidigare erfarenheter och uppfattningar i en öppen dialog med andra studenter, lärarfakulteten, och disciplinen konstpedagogik.
Programresultat
Målet med MA-programmet är att studenterna ska få medvetenhet om de värderingar, attityder, traditioner och tankemönster som påverkar deras yrkesverksamhet. De erkänner och förstår det särskilda ansvar som är kopplat till konstundervisning. De är medvetna om och kan ifrågasätta de normer och maktstrukturer som påverkar den konstnärlig-pedagogiska verksamheten. Studenter uppfattar den professionella utvecklingen av en bildlärare som en kontinuerlig process som kräver kritiska och reflekterande ansträngningar. De kan planera, uttrycka och utvärdera konstundervisningens grunder, mål och arbetssätt. Eleverna uppfattar och kan förklara innebörden och syftet med sitt eget arbete.
Karriärmöjligheter
Utexaminerade från programmet arbetar inom en rad olika områden inom scenkonst och konstutbildning, t.ex. inom grundläggande konstutbildning, liberal vuxenutbildning, grundskola, gymnasieskola och gymnasieskola samt yrkesutbildning samt i olika konstnärliga, pedagogiska och kommunala sammanhang och projekt. Programmet ger pedagogiska kvalifikationer för alla utbildningsnivåer och utgör en grund för forskarutbildning.
Läroplan
Läroplanen betonar:
- Färdigheter relaterade till interaktion och dialog
- Kritiskt tänkande
- Kunskaper och färdigheter som krävs i den professionella konstnärspedagogiska verksamheten
- Kunskaper och färdigheter relaterade till värderingar och etik
- Färdigheter som styrker holistiska metoder inom konst och pedagogik.
Antagningar
Studieavgift för programmet
Stipendier och finansiering
Besök universitetets webbplats för mer information.