Inledning
Ingångskrav
BA-examen i journalistik, kommunikation, reklammarknadsföring, politiska, sociala och kulturella studier, ekonomi, jämförande, europeiska och internationella studier, historia, antropologi, psykologi, sociologi, filosofi, arkeologi, konsthistoria och utländska språk på en nivå med 2,1 eller motsvarande betyg (t.ex. B, mycket bra osv.).
Professionell eller forskningserfarenhet relevant för den föredragna Pathway .Två referensbrevEngelska språkkrav
All undervisning, kursmaterial och kurser kommer att vara på engelska. Studenter vars modersmål inte är engelska och / eller vars huvudsakliga språk för universitetsinstruktion inte är engelska måste bevisa att de har tillräcklig befäl för både talat och skriftligt engelska, vilket åtminstone motsvarar nivå C1 i den gemensamma europeiska referensramen för Språkkurser (CEFR) kompetensnivåer.
Europeisk journalistik
Pathway fokuserar på rollen som nyhetsmedia och journalistik i framväxten av en europeisk offentlig sfär. Genom att kombinera ett gränsöverskridande jämförande tillvägagångssätt för europeiska journalistiska och nyhetskulturer med en täckande täckning av nuvarande europeiska problem, undersöker Pathway de komplexiteter och utmaningar som gäller rapporteringen om Europa och Europeiska unionen.
Lärandemål
Värdering av de olika europeiska journalistiska kulturerna och heterogeniteten i det europeiska medielandskapet.
Förstå de utmaningar som uppstår i samband med uppkomsten av en europeisk journalistik och en europeisk offentlig sfär.
Medvetenhet om ökningen av "Europa" som ett distinkt problemområde.
Förvärv av centrala undersöknings-, analys- och rapporteringsförmåga när det gäller täckning av frågor från europeisk, snarare än nationell synvinkel.
Kursstruktur
Α Core Course
EUJ 201 - Begrepp och aspekter av europeisk journalistik
ΑΒ valfria ämnen
EUJ 202 - Europeiskt medielandskap och politik
EUJ 203 - Struktur av den europeiska offentliga sfären
EUJ 204 - Europeiska journalistiska kulturer
EUJ 205 - Webjournalistik
EUJ 206 - Webjournalistik Etik
EUJ 207 - Förklara Ruritania: Balkan mellan historia och fantasi
EUJ 208 - Travel Journalism
EUJ 209 - Data Journalism
MCC 400 - Kommunikationsforskningsmetoder
Observera att listan över valfria ämnen kan förändras något på grund av fakultetssabbatiska löv eller ankomsten av nya fakultetsmedlemmar.
Riskkommunikation och krisjournalistik
Pathway fokuserar på hur medier och offentliga, privata eller icke-statliga organisationer kommunicerar om nuvarande, framväxande och utvecklande risker. Genom att kombinera det metodiska engagemanget med den rika teoretiska och fallstudieforskningslitteraturen med en täckande täckning av nuvarande kriser och nödsituationer utforskar Pathway de bästa metoderna för att hantera freds- och krigsproblem, miljö, vetenskap och folkhälsa.
Lärandemål
Medvetenhet om betydelsen av riskkommunikation i dagens globala samhälle.
Möjlighet att matcha lämplig form av riskkommunikation till typen av risk.
Värdering av utmaningarna och parametrarna för oberoende rapportering inom det olika området risk / krisjournalistik.
Förvärv av centrala undersöknings-, analys- och rapporteringsförmåga när det gäller att täcka kriser / risker / akutfrågor från oberoende, noggrann och socialt ansvarsfull synvinkel.
Kursstruktur
Α Core Course
RIC 301 - Riskkommunikation
ΑΒ valfria ämnen
RIC 302 - Fredjournalistik
RIC 303 - Miljöjournalistik
RIC 304 - Science Journalism
RIC 305 - Massmediekommunikation och folkhälsa
RIC 306 - Kommunikationskampanjdesign och analys
RIC 307 - Reporting War
RIC 308 - Bilder av nödsituation: Dokumentars politik
MCC 309 - Kommunikationsforskningsmetoder
Observera att listan över valfria ämnen kan förändras något på grund av fakultetssabbatiska löv eller ankomsten av nya fakultetsmedlemmar.
Digital media, kultur och kommunikation "
Pathway fokuserar på den nya sammanslagningen mellan media, kultur och samhälle smidda i den digitala tiden. Specifikt behandlar den effekterna och konsekvenserna av den digitala omvandlingen, med särskild tonvikt på media / kulturindustrin, bindmedier och det civila samhället.
Lärandemål
Kritisk förståelse för den nya mediemiljön.
Färdigheter i digital innehållsproduktion.
Effektiv användning av digitala plattformar och verktyg i engagerande publik.
Kunskap om framgångsrikt övergången till en organisation.
Kursstruktur
Α Core Course
DIM 101 - Nya medier: Teorier och perspektiv
ΑΒ valfria ämnen
DIM 102 - Digitala verktyg i nya medier
DIM 103 - Produktion av digitalt innehåll (text, bild, ljud
DIM 104 - TV och digitala kulturer
DIM 105 - Nya medier och det civila samhället
DIM 106 - Mediapsykologi
DIM 107 - Mediehantering och marknadsföringskommunikation
DIM 108 - Nätsamhälle: Teorier
MCC 400 - Kommunikationsforskningsmetoder
Observera att listan över valfria ämnen kan förändras något på grund av fakultetssabbatiska löv eller ankomsten av nya fakultetsmedlemmar.
Undervisningsavgifter
Undervisningsavgifter fastställs till 3 000 euro. Dessa betalas direkt till skolans bankkonto, i tre delar, i början av varje termin.
För studenter med exceptionella ekonomiska behov kan alternativa betalningsplaner ordnas efter överenskommelse med programmets administrativ chef.