Master of Arts i Sports Business and Communication
Munich Business School
Nyckelinformation
Campus läge
Munich, Tyskland
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
18 månader
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 24 000
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
Älskar du sport och vill använda denna entusiasm i professionella syften? MBS-programmet i Master Sports Business and Communication kombinerar Sports Management och Sports Marketing på ett unikt sätt. Den har utvecklats av ledande experter – både män och kvinnor – inom sportbranschen för dem som själva strävar efter en karriär inom sportbranschen.
Din magisterexamen vid Munich Business School
Vi på MBS tror att man inte riktigt kan Sportbranschen förrän man har upplevt dess fascination på egen hand. Därför är den idealiska träningsplatsen för framtida idrottsproffs som du en praktikinriktad lärmiljö där du utvecklar ledaregenskaper såväl som tekniska och personliga förmågor.
Galleri
Antagningar
Läroplan
Innehåll
Programspecifika moduler
De programspecifika modulerna i Master's Sports Business and Communication förbereder dig optimalt för din framgångsrika karriär inom sportbranschen. Du skaffar dig specifik kunskap och lär känna alla aspekter av sportledning. Genom att ta itu med ämnena sportkommunikation och media, sportsponsring och marknadsföring, licens- och rättighetsutnyttjande samt digital sport och sportevenemangshantering kvalificerar du dig som specialist för företag inom sportbranschen samt sportklubbar och föreningar . Den optimala blandningen av teoretiska grundläggande kunskaper och praktiska färdigheter förbereder dig perfekt för en framgångsrik karriär i en internationell miljö.
Affärsprojekt
En integrerad del av programmet Sport Business and Communications är Business Project. På uppdrag av ett riktigt företag som Adidas eller en förening som DFB eller DOSB kommer du att arbeta tillsammans med dina studiekamrater i en konkret, praktikrelevant fråga och kommer att kunna tillämpa och visa dina kunskaper i praktiken. Samtidigt knyter du viktiga kontakter med framtida arbetsgivare.
Kärnmoduler
I masterprogrammens kärnmoduler får du allmän kunskap om företagsledning. I kurser om internationell ledning, affärskommunikation, ansvarsfullt ledarskap och ditt fritt valda internationella fokus får du en förståelse för ekonomiska samband i en mångkulturell och globaliserad värld och lära dig att beakta och korrekt tolka sociala och kulturella aspekter i dina framtida affärsbeslut. Att främja ett kritiskt förhållningssätt till olika ämnen är lika viktigt som att lära sig praktiska metoder och modeller.
För att kunna agera entreprenöriellt med framförhållning har Kärnmodulerna en tvärvetenskaplig struktur. Du kommer att arbeta i gemensamma projekt med studenter från de andra masterprogrammen och utbyta idéer och erfarenheter och därigenom bredda ditt erfarenhetsutbud och din verktygslåda med tillvägagångssätt och perspektiv inom exempelvis områdena Sports Business, International Business Innovation och Entrepreneurship.
Studiekurs Master Sports Business and Communication
Termin 1
- Sportaffärs- och kommunikationsmoduler
- Sportkommunikation och media (6 ECTS)
- Sports Business and Leadership (6 ECTS)
- Affärsprojekt (3 ECTS)
- International Business & Management Moduler
- International Business and Management (6 ECTS)
- Internationellt fokus (3 ECTS)
- Språk (valfritt) (3 ECTS)
- Exekutiva färdigheter
- Communication in International Business (6 ECTS)
- MBS Engagemang
Termin 2
- Sportaffärs- och kommunikationsmoduler
- Sport marknadsföring och sponsring (6 ECTS)
- Digital Sports Management (6 ECTS)
- Sporträttigheter och licenser (3 ECTS)
- Sports Event Management (3 ECTS)
- Valfria kurser (valfritt, 3 hp)
- Affärsprojekt (3 ECTS)
- International Business & Management Moduler
- Internationellt fokus (3 ECTS)
- Språk (valfritt) (3 ECTS)
- Executive Skills Moduler
- Ansvarsfullt ledarskap i ett globalt sammanhang (5 ECTS)
- MBS Engagemang (1 ECTS)
Termin 3
- Utlandstermin eller praktik (15 ECTS)
- Examensarbete (15 ECTS)
Affärsprojekt – för din perfekta karriärstart
Det praktiska projektet är en riktig höjdpunkt: Under två terminer kommer du och dina studiekamrater att arbeta på ett företag och lösa ett verkligt, aktuellt problem. Du kommer att bearbeta uppgifter för företag som Audi eller Adidas och föreningar som det tyska fotbollsförbundet (DFB) eller det tyska olympiska idrottsförbundet (DOSB). Under dessa praktiska projekt kan en del studenter etablera viktiga kontakter med blivande arbetsgivare.
Studenter i Master Sports Business and Communication drar nytta av MBS-nätverket. Utflykter - till exempel till Adidas, Sky eller fotbollsklubben FC Bayern München - ger spännande intryck av faktisk träning. Däremot kan du undersöka aktuella trender genom att besöka sportmässan ISPO München, som är lika mycket en fast del av masterprogrammet som tillgång till relevanta sektorsmedier som till exempel SPONSOR.
Dubbel examen
Med alternativet för dubbel examen förvärvar du ytterligare en specialiserad magisterexamen från ett av våra partneruniversitet. Munich Business School s samarbete med välrenommerade internationella universitet ger dig möjlighet att skaffa två olika magisterexamen inom två år. För en dubbel examen kommer du normalt att tillbringa två terminer på MBS och sedan två terminer vid partneruniversitetet, följt av magisteruppsatsen.
Studieavgift för programmet
Karriärmöjligheter
Praktisk relevans
För att få insikter i idrottsverksamheten kan du vidareutveckla dig personligen och professionellt i projekt med verkliga uppgifter från företag inom idrottssektorn. Utveckling av affärsplaner, presentationer, fallstudier, projekt och utflykter är grundläggande delar av Master in Sports Business and Communication.
Möjliga arbetsgivare
Potentiella arbetsgivare inom sportbranschen är föreningar inom fotbolls-, ishockey-, basket- eller handbollsligorna, racerförare och lag enligt formel 1, arrangörer av sportevenemang, tillverkare av sportartiklar, konsultföretag inom sportbranschen, arrangörer av sportmässor och konferenser, konsultföretag, sponsringsbyråer, företag, mode- och detaljhandelsföretag.