Master of Arts i digitala kommunikationsmiljöer
FHNW Academy of Art and Design, Institute Digital Communication Environments
Nyckelinformation
Campus läge
Basel, Schweiz
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
4 terminer
Takt
Heltid
Studieavgifter
CHF 1 250 / per semester *
Ansökningstiden
15 Mar 2024
Tidigaste startdatum
Sep 2024
* Undervisning MA per termin: CHF 700 (CH); 1 000 CHF (EU); 1 250 CHF (ej EU/EFTA)
Introduktion
Institutet för digitala kommunikationsmiljöer HGK Basel FHNW erbjuder internationellt ackrediterade kursplaner för kandidat-, master- och doktorsexamen. nivå som återspeglar den rika traditionen hos Basel School of Design i synnerhet och schweizisk grafisk design i allmänhet.
Staden Basel, som ligger i den trinationella Rhendalen, är en unik kulturell miljö med enkel tillgång till Frankrike och Tyskland.
Medan vår kandidatkurs fokuserar på studenternas förmåga att genomföra en kreativ process, strävar våra masterprogram efter att utöka studenternas individuella designvokabulär och att nå en högre nivå av reflektion genom studenternas förmåga att inkludera kunskap och metoder för vetenskapliga discipliner i den kreativa processen. Vi erbjuder en Master of Arts in Digital Communication Environments och en International Master of Design , som vi genomför i samarbete med University of Illinois i Chicago.
Båda masterprogrammen baseras på följande bedömning: I samband med digitala kommunikationskanaler krävs utökade meriter. En designpraxis baserad enbart på hantverk uppfyller inte längre kraven på visuell kommunikation i den digitala eran, och inte heller en reflektion över visuella budskap helt härledda från teori eller ett rent tekniskt förhållningssätt till design. Att koppla designpraktik med discipliner som kommunikations-, media- och teknikstudier genererar nya kvalifikationer i utformningen och designen av kommunikativa budskap.
Master of Arts i digitala kommunikationsmiljöer
Masterprogrammet erbjuder tre områden där studenterna kan förbättra sina färdigheter under fyra terminer: 1. Förbättra den experimentella och reflekterande praktiken i att utforma visuella budskap för analoga och digitala kommunikationsmiljöer. 2. Att bekanta sig med forskningsmetoder från designorienterad forskning och experimentell utforskning av ny teknologi till empirisk utvärdering. 3. Få en överblick över relevanta positioner inom visuell, medie- och kommunikationsteori samt filosofi, antropologi och psykologi för att kritiskt sätta designbeslut, koncept och forskningsfrågor i ett sammanhang. Utifrån en praktisk grund i ett designinriktat kandidatprogram eller en teoriinriktad kandidatexamen i kulturvetenskap är utbildningens huvudmål en kompletterande sammanslagning av kompetens mellan design- och kommunikationspraktik, forskning och teori.
Målgrupp
Masterprogrammet Digital Communication Environments riktar sig till studenter som redan har en kandidatexamen från ett konst- eller designuniversitet (t.ex. visuell kommunikation, kommunikationsdesign, mediedesign, grafisk design, fotografi) eller en kandidatexamen inom ett kulturvetenskapsområde (t.ex. konsthistoria) , Medievetenskap). Målet är att kombinera designpraxis i digitala kommunikationsmiljöer med praktiskt inriktade forskningsansatser och teorier inom området bild- och medievetenskap. Det är den enda Master of Arts inom designområdet i Schweiz som har 120 hp och därmed uppfyller de formella kraven för en doktorsexamen.
Information om studieprogrammet
Utbildningen bygger på iakttagelsen att varken en rent teknisk eller hantverksinriktad designpraktik eller en rent teoretisk sådan som tolkar budskapen i digitala kommunikationsmiljöer räcker för en insiktsfull verksamhet inom det aktuella yrkesområdet kommunikation. Endast genom att kombinera den analytiska, processinriktade och experimentella designpraktiken med aktuell medieteknik och forskningsmetoder och teori kan relevanta kvalifikationer uppstå. Endast på detta sätt kan ett bidrag till aktuella, samhällsrelevanta ämnen göras och en granskning av utformningen av visuella budskap och den experimentella utformningen av digitala kommunikationskanaler upplevas som ett självständigt kunskapsverktyg. Studentgruppen har en internationell makeup. Kursen ges på engelska.
Programstruktur
Under tre terminer fördjupar alla studenter sig i huvudmodulerna: Design Practice, Practice-based Research och Teoretisk reflektion. Den fjärde terminen ägnas åt att skriva uppsatsen. Inom ett brett utbud av valbara moduler (inom områdena teknik, praktik, forskning eller teori) kan ett skräddarsytt studieprogram sättas ihop som starkt kan styras av en specifik projektidé. Genom att samarbeta med studenter från en mängd olika akademiska och kulturella bakgrunder uppnår studenterna en kombination av praktiska, forsknings- och teoribaserade kommunikationsförmåga under programmets gång.
moduler
Designpraktik
Studenterna arbetar med komplexa frågor relaterade till design av digitala kommunikationsmiljöer, vidareutvecklar sin designmetod och förbättrar sina tekniska färdigheter för experimentell utforskning av digitala kanaler. I modulerna Författarskap (1:a termin), Arkivet (2:a terminen) och Interdisciplinary Focus (3:e terminen) kommer du att förbättra din kunskap om och erfarenhet av designprocesser. Du kommer att vidareutveckla dina språkkunskaper genom att prata om designprocesser i projektteam med andra studenter och i presentationer.
Praktiskt inriktad forskning
I modulerna Designforskning (1:a terminen), Enquiry into Future Technologies (2:a terminen) och Empiriska utvärderingar (3:e terminen) får du lära känna olika praktiskt inriktade forskningsmetoder som kan användas för att vetenskapligt backa upp beslut inom kommunikationsområdet. Du får lära dig hur frågor om bild- och medievetenskap, naturvetenskap och teknikstudier eller samhällsvetenskap kan kombineras med praktiskt inriktade metoder. Att känna till det senaste inom en forskningsfråga ger dig möjlighet att definiera och arbeta med din egen forskningsansats. I forskningsmodulen sammanförs praktiska, tekniska och teoretiska kunskapsområden.
Teoretiska kunskapsområden
I modulerna Visual and Media History (1:a terminen), Theories of the Digital (2:a terminen) och Critical Theory (3:e terminen) kommer du att förbättra dina konceptuella och strategiska kunskaper inom området kommunikation i digitala miljöer. Att förvärva kunskap om teori och praktik för visuell kommunikation och aktuell teknisk utveckling samt om närliggande kunskapsområden hjälper studenterna att formulera sina egna praktikbaserade forskningsfrågor. Granskningen av teoretiska kunskapsområden är en grund för att beskriva ett kunskapsområdes toppnivå och artikulera öppna frågor.
samarbeten
Masterprogrammet bygger på det nära samarbetet med partnerinstitutioner och omfattar ett omfattande nätverk. Institutioner verksamma inom teknikbaserad bild- och medieforskning är samarbetspartners. Specifika projekt genomförs med University of Art and Design Linz, Royal Danish Academy of Fine Arts: Schools of Architecture, Design and Conservation, University of Illinois i Chicago, University of Cincinnati, Rhode Island School of Design, Indian National Institute of Design (NID), Milano Polytechnic University, National Taiwan Normal University (NTNU), Polytechnic University Hong Kong, Hongik University of Seoul i Sydkorea, etc.
Mål och fördelar
Masterprogrammet förbereder studenterna för att möta aktuella kommunikationsutmaningar. Mångfalden i vårt samhälle och i förlängningen mångfalden av perspektiv det innehåller måste mötas med en mångfald av röster i våra visuella budskap. Den snabba tekniska utvecklingen ger nya möjligheter, men kräver också kritiskt ifrågasättande. Genom experimentell användning och utveckling av nya tekniska landvinningar kan modeller utvecklas som kritiskt visar deras definierade syfte eller deras avvikelse från det. Standardiseringen och allestädesnärvaron av digitala verktyg och den förplattning av visuella uttryck som följer med det kräver nya förmågor att övervinna de pålagda restriktionerna och förstå kommunikation som ett kulturellt format fenomen.
Karriärmöjligheter
Masterprogrammet ger den autonomi som behövs för att vara så förberedd som möjligt för framtida utmaningar inom kommunikationsrelaterade, kreativa, mediala, undervisnings- och forskningsområden. De utexaminerade har avancerade specialistkunskaper för att etablera sig i ledande positioner inom kommunikationsbranschen (kontor för visuell kommunikation, företagskommunikation, kommunikationsbyråer, mediebyråer, förlag, journalistik, TV, interna kommunikationsteam, etc.). Andra akademiker etablerar sig inom forskning och undervisning eller inom kulturellt entreprenörskap. De har också nödvändig metodisk kompetens för att reflektera över och vidareutveckla sina egna arbetsmetoder inom ramen för sociala och tekniska förändringar.
Faciliteter
Med sina studior, labb och centrala Campus.Workshops erbjuder HGK en idealisk miljö för att föra samman en nyfikenhet för hantverk och en önskan att lära sig tekniska färdigheter och få digital kunskap. Dessutom har alla studenter tillgång till sin egen arbetsplats dygnet runt i de rymliga studiorna.
Studiens varaktighet
4 terminer/120 ECTS/60 US Credit Points. Masteruppsatsen integreras i fjärde terminen.
Undervisningsspråk
engelsk
Akkrediterad av British Skill Funding Agency (PCDL listad institution).
Ansökningstiden
Masterprogrammet i digitala kommunikationsmiljöer börjar i september. Sista ansökningsdag för vår MA är den 15 mars 2024. Det uppmuntras att skicka in ansökningar före denna deadline.
Programresultat
Mål för studenter med en kandidatexamen för konst
- Intensiv erfarenhet av reflekterande designprocesser och metoder i samband med komplexa projekt
- Utökade teoretisk-analytiska färdigheter genom kunskapsinhämtning inom området ikon- och medieteori.
- Ökad fallenhet för stipendiemetoderna
- Teoretiskt stödd, praktisk forskningserfarenhet (inquiry by design) inom ikonisk forskning och designforskning
- Förhöjd möjlighet för diskussion av bilder