Master of Arts i modern mode design

Allmänt

Programbeskrivning

IFA Paris Master Certified by FEDE (Fédération Européenne Des Écoles)

  • Varaktighet: 15-månaders program på engelska
  • Campus: Paris, Florens (Istituto Lorenzo de Medici)
  • Format: Paris / Florens / Paris
  • Nästa intag: oktober 2020
  • ECTS-poäng: 120
  • Ansökningsavgift: 150 euro
  • Undervisningsavgift: 12 800 €
  • Begränsad till: 25 studenter per klass


"Utveckla din samling i vår designerteater"


Introduktion

Unga modedesigners har blivit nyckeln till omformningen av dagens modepanorama. Från utnämningen av JW Anderson som kreativ direktör till Loewe till förvärvet av Christopher Kane från Kering Group tycks alla händelser ange att nu mer än någonsin är skapandet av mode fortfarande viktigt för verksamheten hos stora lyxvarumärken och massmarknadsmärken.

Trots en tydlig återgång till ren och fräsch kreativitet har komponenterna i modedesignrelaterade jobb förändrats dramatiskt. Att tänka på kläder på ett intuitivt sätt är bara en aspekt av en designers ansvar. En huvuddesigner eller en kreativ regissör måste inte bara förutse sociala och estetiska förändringar utan förstå också de strategiska problem som varumärkena står inför när det gäller positionering, marknadspotential och kommunikation.

Våra Master of Arts i Modern Fashion Design var speciellt utformad för att hantera dessa förändringar och riktar sig till Fashion Design-kandidater som vill gå utöver produktdesign och utveckling.

Programmet har tre huvudmål:

  • Berika våra elevernas mode och kreativa kultur med moduler speciellt utformade för kursen. Till exempel utvecklades vår Modus Cross Culture-modul med Musée des Arts Décoratifs för att ge ett mer sofistikerat tillvägagångssätt mot analys av kulturella skillnader och deras effekt på mode. En annan nyckelmodul skulle vara "Fashion Product Semiology". Den använder semiologi som en metod för att avkoda ett plagg och att dekryptera dess estetiska aspekt för att bättre förstå hur det uppfattas.

  • Utveckla studentkreativitet med moduler som «Creative Process» som hjälper studenter att bli mer medvetna om sin egen "kreativa logik" och öka deras potential. Tillägget av praktiska workshops kommer att ge studenterna ett nytt tillvägagångssätt för kända produktions- och designtekniker. Modulen "Pattern and Draping Development" introducerar till exempel nya forskningsmetoder baserade på experiment och öppnar nya perspektiv för studenter när det gäller att hitta inspiration.

  • Att hjälpa våra studenter att förstå hur modebranschen arbetar och hur varumärkesstrategier skapas i ett globalt sammanhang. Marknadsföring, organisationsfrågor, ekonomiska utmaningar samt bild- och kommunikationsstrategier kommer att diskuteras i en serie olika moduler.

Kursen slutar med eleverna som utvecklar sitt eget samlingsprojekt med vägledning av en handledare. I projektet ingår att skapa ett plagg och / eller en tillbehörsuppsamling. Processen innefattar att designa prototyper för 12 silhuetter samt utveckla marknadsförings- och affärsplaner. Denna samling undersöks sedan av en juryn av proffs och de bästa studenterna får möjlighet att visa sitt arbete för modeproffs på IFA Graduate Show som äger rum under Haute Couture Fashion Week. Eleverna är också lärda att delta i flera internationella tävlingar som utgör en bra plattform för unga modedesigners.

Som med de andra IFA Paris kurser, har Master of Arts i modern modedesign stor nytta av sin Paris-plats. Med sitt rika kulturliv, är dess två museer som är dedikerade till mode, dess 6 årliga modeveckor, hundratals showroom och textilmässor, liksom närheten av småskaliga hantverksindustrin, ljusstaden, förblir den obestridda modehuvudstaden i värld.

Alla våra program är formulerade kring ECTS-ramen enligt Bolognakonventionen. Efter avslutad kurs får studenterna totalt 120 ECTS som lätt kan överföras om de väljer att studera vidare. Programmet fick också IDEL / IDEART ackreditering och är certifierad som en "International Master".


Tillträde

Förkunskapskrav:

  • Kandidatexamen eller betydande yrkeserfarenhet inom relaterade områden.
  • IELTS 6.5 eller TOEFL IBT 79 (eller ekvivalens) eller bevis på studier på engelska, för icke-inhemska engelska högtalare.
  • Intervju (på campus eller Skype).
  • Arbetslivserfarenhet (praktikplatser beaktas).

Dokument att tillhandahålla:

  • Fyll i ansökningsformuläret online.
  • Senaste transkriptet.
  • Kopia av examensbevis eller motsvarande.
  • Personligt brev.
  • Portfölj.
  • Återuppta / CV.
  • Passfoto.
  • Kopia av pass.


Kursstruktur

Kreativ kultur

För att skapa relevanta koncept och produkter måste modedesigner konsekvent tvivla på sin egen kreativa process i ljuset av förändringar i deras sociala, ekonomiska och kulturella miljöer. Genom de olika modulerna i denna grupp kommer studenterna att överskrida definitionen av intuitiv kreativitet för att bygga upp sin egen konstnärliga ram baserad på deras personliga motivation och intellektuella processer. Målet är att hjälpa dem att fullt ut utnyttja sitt kreativa sinne och maximera deras innovationsmöjligheter.

Moduler inkluderar: Modern kreativitetsanalys Forskning och kreativt tänkande Creative Process Workshop

Mode Miljö Ett starkt intresse för konst samt nyfikenhet mot andra kreativa fält är nödvändigt för att mäta modekreativitet. Estetisk kunskap bygger på att analysera olika genrer av bild, grafik, färg, målning, skulptur, arkitektur eller design av artefakter. Genom moduler som mode-etnografi utvecklas Fashion Cross-Culture i samarbete med Paris Musée des Arts Décoratifs eller Fashion Product Semiology, där eleverna vidare kommer att analysera hur modeadresser uppfattar utseende och status. I slutändan kommer eleverna att kunna avkoda betydelserna bakom former, volymer, dekaler eller färger i alla typer av modeprodukter.

Moduler inkluderar Fashion Etnography Fashion Cross Culture Creative Context Trends & Future Fashion Product Semiology.


Marknadsföring och ledning

Denna grupp av moduler analyserar och reflekterar på marknadsföringsstrategier för modemärken och ger en rigorös disposition för att hantera dem. Eleverna undersöker skillnaderna i marknadsföring av high fashion varumärken mot massmarknads varumärken. Observationsprocesser som påverkar varumärkets identitet, positionering, prissättning, distribution och kommunikation hjälper eleverna att förstå de inneboende utmaningarna inom den breda samtida modemarknaden. Kraften hos ett varumärke analyseras genom sitt värde, dess sociala, kontraktsliga och semiotiska dimensioner. Studenterna kommer att bekanta sig med de nödvändiga övergripande verktygen för branding för att bygga sammanhängande strategier för sitt eget modemärke. Behovet av framtida modeföretagare att utveckla innovativa modeskoncept på specifika marknader i dagens globala modeindustri behandlas också.

Modulerna inkluderar:

Positionering och prissättning Modedistribution Konsumentbeteende Sourcing & Supply Chain Problem Branding.


Bild & kommunikation

Omfattande kommunikation och innovativa designpresentationer är avgörande för modehusen att sticka ut på en fullsatt marknad. De olika modulerna i det här kapitlet kommer att träna studenter för att slå samman rätt ordalydelse och bilder som är relaterade till modekommunikationskampanjer utvecklade på den internationella arenan. Mer specifikt kommer kunskapen och kompetensen som delas ut att fokusera på strategisk medieplanering, visuell kommunikation genom styling, skriftlig kommunikation genom traditionella och digitala kanaler, offentlig relationsteknik och evenemangshantering för modeshower.

Modulerna inkluderar:

Kommunikation Fashion Press Retail & Visual Merchandising Photographic Styling Fashion Photography Historia och analys.


Affärsproblem

Modedesigner eller konstdirektörer måste förstå modeindustrins rättsliga och affärsmässiga ram för att konversera effektivt med varumärkeschefer. Inom denna modulgruppering kommer studenterna att upptäcka modeindustrins realiteter ur ekonomisk och finansiell synvinkel. De kommer att utforska utmaningarna för startföretag och lära sig de bästa metoderna för att skriva en affärsplan. Det innefattar att analysera och utvärdera tillväxtpotentialen i nya företag, minimera finansiella risker samtidigt som man identifierar branschnyckelfaktorer som är nödvändiga för att ett varumärke ska växa och blomstra inom dagens konkurrenskraftiga globala ekonomi.

Modulerna inkluderar:

Entreprenörskap och finansiella immateriella rättigheter.


Tekniskt problem

Realistiskt kan en framtida karriär i mode inte uppfattas utan en djup kunskap om klädkonstruktion. Inom denna modulgruppering kommer studenterna att stärka sin kunskap och färdigheter för att hantera ett flertal kläder och textiltyper genom lärling av både traditionell och högteknologisk produktionsteknik. De kommer också att bli utsatta för teknikens roll när det gäller att skapa nya textilier och mönster. Efter genomgången av denna modulgruppering ska eleverna ha tagit fram tillverkningsförfarandena och praktiska problem med att få ett plagg till liv.

Modulerna inkluderar:

  • Digital Design Workshop
  • Innovativ textilverkstad
  • Mönster & draperingsutveckling


För mer information och ladda ner programbroschyren, besök: https://www.ifaparis.com/courses/postgraduate/master-arts-contemporary-fashion-design

Senast uppdaterad Aug 2020

Om skolan

The Paris Fashion School for Design and Business. In the words of Suzy Menkes, IFA Paris is where to “Learn the French way of seeing fashion as art.”

The Paris Fashion School for Design and Business. In the words of Suzy Menkes, IFA Paris is where to “Learn the French way of seeing fashion as art.” Läs mindre
paris , Shanghai , istanbul + 2 Mer Mindre