Master of Computer Science for Digital Media (MSc)
Bauhaus-Universität Weimar
Nyckelinformation
Välj plats
Campus läge
Weimar, Tyskland
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
4 terminer
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 250 / per semester *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
01 Apr 2024
* Per termin
Introduktion
Master of Computer Science for Digital Media (MSc)
"Engelska är det tekniska språket inom datavetenskap och därför måste det vara en integrerad del av läroplanen", säger samordnaren för datavetenskap för digitala medier Prof. Dr. Bernd Fröhlich. "Våra akademiker är därmed optimalt förberedda för IT-arbetsmarknaden och är konkurrenskraftiga, särskilt inom internationell forskning och utveckling."
Programmet Det internationellt erkända och ackrediterade masterprogrammet antar ett integrerat tillvägagångssätt baserat på två grundläggande koncept:
- Studie av ett urval av primära ämnesområden: mediesäkerhet, datautvinning, informationssökning, maskininlärning, visuell analys, optimering, matematisk modellering, mobila medier, människa-dator-gränssnitt, användbarhet, grafik, datorseende och visualisering.
- Förvärv av mjuka färdigheter genom ett projektbaserat studiesätt inklusive aktiv träning av vetenskaplig kommunikation, presentation och skrivförmåga i små grupper.
Det forskningsinriktade masterprogrammet undervisas av internationellt kända professorer:
- Prof. Stefan Lucks (medlem i Skein-teamet, finalist i NIST:s kryptografiska hashalgoritmtävling)
- Prof. Benno Stein (grundare av den internationella PAN-tävlingen om att avslöja plagiat, författarskap och missbruk av social programvara)
- Prof. Charles Wüthrich (samarbetar med en utbildningsinstitution för TV-produktion)
- Prof. Bernd Fröhlich (vinnare av priset för teknisk prestation för virtuell verklighet)
- Prof. Volker Rodehorst (erkänd som expert på datorseende och fotogrammetri)
- Prof. Sven Bertel (nyss hemkommen från en tvåårig postdoktorandtjänst vid det berömda Beckman Institute for Advanced Science and Technology, Human Factors Division, University of Illinois i Urbana-Champaign).
- Prof. Eva Hornecker (erkänd expert inom innovativa koncept för människa-datorinteraktion, användarcentrerad design och museiinstallationer, medgrundare av den internationella konferensserien 'Tangible Embedded and Embodied Interaction', tillbaka i Tyskland efter 8 års vistelse i Storbritannien och Nya Zeeland)
Forskningsprofil
Förutom den vetenskapliga inriktningen av professurerna, bekräftas forskningsinriktningen för masterprogrammet ytterligare av en uppsättning deskriptorer som beskrivs av ackrediteringsrådet:
- Den förmedlade kunskapen i många kurser är starkt orienterad kring professurernas aktuella forskning och ger djupgående teoretiska grunder kompletterade med aktuella forskningsfrågor och resultat.
- Vetenskapligt inriktade seminarier och projekt kräver en hög grad av självständig utveckling av vetenskaplig kunskap och ger karriärrelevanta nyckelkvalifikationer. Projekten ger en ram för studenter att föreslå, genomföra och försvara första oberoende forskningsinitiativ.
- Studenter är regelbundet involverade i aktuella forsknings- och utvecklingsprojekt under sina projekt, examensarbeten och som studentassistenter.
- Tillgången till vetenskaplig litteratur (online/på plats) för studenter är god och urvalet som finns på biblioteket uppdateras kontinuerligt av professorerna.
- Professurernas laboratorier erbjuder mycket bra och i vissa områden utmärkt infrastruktur för genomförande av projekt och avhandlingar.
- Mediefakulteten ger medel till två eller tre doktorander per lärostol. I de flesta fall har varje lärosäte ytterligare projektfinansierade doktorander som också fungerar som handledare för projekt och avhandlingar. Följaktligen finns det utmärkta mentorskapsmöjligheter för de upp till 30 nya MSc-studenterna per år med 8 professorer och totalt cirka 30 doktorander tillgängliga för konsultation.
Två ytterligare indikationer på civilingenjörsprogrammets forskningsinriktning är studenternas engagemang i internationell publiceringsverksamhet och deras anställning efter examen i en akademisk eller forskningsinriktad miljö.