Master of Digital Humanities

Allmänt

Programbeskrivning

Anpassningen av humaniora och samhällsvetenskap till dagens tider och utvidgningen av deras forsknings- och spridningsmöjligheter tack vare digitala verktyg har gett upphov till det som kallas digital humaniora. Denna mästare erbjuder kunskap om de mest avancerade digitala teknikerna och utbildar specialister som hjälper humanistisk forskning och hela samhället att bättre förstå och använda allt vårt kulturarv.

Digital humaniora är en ny disciplin där humanistiska och sociala studier samverkar med nya datorverktyg. Tre huvudsakliga handlingsaxlar kan detekteras. För det första förvärv av tekniska färdigheter och kompetenser som möjliggör behandling, bevarande, spridning och användning av humanistisk kunskap i det digitala mediet. För det andra reflektion över det digitala mediets roll i produktionen av digitala objekt och kunskap. Och för det tredje, den kritiska analysen av teknikernas inverkan på samhället, författarskapet och den politiska agendan samt humanistisk kunskaps bidrag till det digitala samhället.

Befälhavaren syftar till att utbilda proffs som är specialiserade på design av originella och innovativa applikationer eller projekt inom området digital humaniora och i förvaltningen av det digitala arvet. För detta kommer det att vara nödvändigt för dem att vara experter på användning av olika tekniker och typer av representation av digital data, i digital teknik för behandling av olika typer av data och i de nuvarande bestämmelserna om författarskap, användning, reproduktion och spridning av kunskap. och digitala objekt.

Arbetsområdena för dessa yrkesgrupper är museer, tillfälliga utställningar, bibliotek, arkiv, förlagssektorn, kulturföretag och samarbete i forskningsprojekt inom humaniora och samhällsvetenskap.

130615_Enfused-_MG_8417_DxO.jpg

Allmänna krav

I enlighet med bestämmelserna i artikel 16 i kungligt dekret 1393/2007, av den 29 oktober, för att få tillgång till de officiella universitetets magisterexamina, måste du ha en av följande grader:

  • Spanska officiella universitetsexamen.
  • Titel utfärdad av en högskoleinstitution för EHEA som ger befogenhet i utgivningslandet att få tillgång till den officiella magisterexamen.
  • Titel utanför EHEA. I ett sådant fall är homologationen till en spansk officiell universitetsgrad eller den tidigare verifieringen (utan homologation) av universitetet i Barcelona nödvändig för att studierna motsvarar en utbildning som motsvarar den spanska officiella universitetsgraden och att de genomförda studierna möjliggör, i det land som utfärdar examen, tillgång till officiella magisterstudier. Godkännande av en officiell magisterexamen innebär inte i något fall homologeringen av den tidigare examen eller erkännande för andra ändamål än att genomföra en magisterexamen.

Mål och kompetenser

mål

  • Förvärva kunskap om tillämpning av IKT i forskning och spridning av humaniora med en kritisk vision.
  • Känner till metoderna för utformning av projekt inom digital humaniora.
  • Förvärva de kunskaper och färdigheter som krävs för att designa, skapa och utveckla digitala applikationer i kulturella miljöer (till exempel på museer).
  • Vet hur man använder de datorlösningar som är nödvändiga för utveckling och parameterisering av dessa produkter och tjänster.

kompetens

allmänna färdigheter

  • Förmåga att arbeta i ett tvärvetenskapligt team.
  • Möjlighet att anpassa designen av processer, procedurer och uppgifter inom det professionella området till dagens digitala miljöer.
  • Förmåga att identifiera nya digitala tekniker, hålla sig uppdaterad om deras användning och tillämpa dem på professionell praxis.

särskilda färdigheter

  • Förmåga att kritiskt utvärdera och främja humanioraens deltagande i det digitaliserade samhället.
  • Förmåga att korrekt identifiera och tillämpa gällande bestämmelser om författarskap, användning, reproduktion och spridning av kunskap och digitala objekt.
  • Förmåga att analysera och formalisera information med digitala verktyg.
  • Möjlighet att tillämpa digital teknik för behandling och bevarande av data av olika slag.
  • Förmåga att utnyttja textkorpus av intresse för humaniora.
  • Förmåga att skapa digitala produkter som möjliggör en bättre spridning av humanistisk kunskap.
  • Möjlighet att hantera digitalt arv av intresse för humaniora.
  • Förmåga att behärska olika tekniker och typer av representation av digitala data och resultaten av deras analys.
  • Förmåga att utveckla originella och innovativa applikationer eller projekt inom området digital humaniora.
  • Förmåga att designa, hantera och utföra originalt arbete inom det specifika området för befälhavaren, presentera det och försvara det inför en expert publik.

Curriculum

Varje ECTS-kredit förutsätter ett dedikation av 25 timmars treboll per student, av ungefärliga belopp på en tredjedel, det är timmar av ansikte-till-ansikte-klassen och resten är riktad och autonom som berättar för dels horais estabrts.

1: a termin 2: a terminen
  • Digital kultur: epistemologi och etik (5 poäng)
  • Skapa webbportaler (5 poäng)
  • Skapande och förvaltning av digitalt arv (5 hp)
  • Didaktik och museografi av arv (5 hp)
  • Arbeta med data: databaser och semantisk webb (5 poäng)
  • Valfri (2,5 hp)
  • Valfri (2,5 hp)
  • Treball Final de Màster (5 poäng)
  • Digital kartografi (5 poäng)
  • Valfri (2,5 hp)
  • Övningar (7,5 hp)
  • Treball amb corpus digitals (10 poäng)

Valfria ämnen

Befälhavaren erbjuder totalt 6 valfria val som studenten måste välja 3. Valfacken för läsåret 2019–2020 är:

  • Skapa elektroniska böcker
  • Skapande av produkter och tjänster inom området digital humaniora
  • 3D-modellering och skapande av virtuella miljöer
  • Säkerhet och bevarande av digital data
  • Transmedia, litteratur och digitala miljöer
  • datavisualisering

praxis

Praktiken i företag och institutioner är ett sätt att fördjupa den praktiska utbildningen för studenterna, men det övervakades av universitetet, en första kontakt med arbetsmarknaden eller ett sätt att bevisa olika grenar inom den professionella sektorn.

Du vistas i företag och institutioner kan vara läroplaner (obligatoriska dins del marc d'una allocatura bagageutrymme) eller icke-läroplanerande metoder eller frivilliga organisationer (foster i avtalet om utbildningssamarbete i marc d'un). Det är också möjligt att stanna på centre de l'estranger med moderna praktiska metoder.

karriärPOS=TRUNC möjligheterPOS=HEADCOMP

Arbetsområdena för yrkesverksamma inom digital humaniora är mycket varierande: museer, tillfälliga utställningar, bibliotek, arkiv, förlagssektorn, kulturföretag, stöd inom forskningsprojekt inom humaniora och samhällsvetenskap, kulturhantering i stadsråd , etc.

De är professionella som tack vare sin kunskap om den digitala miljön gör det enklare för humaniora att utnyttja nya sätt att visa sina framsteg för allmänheten eller att ha verktyg som tillåter ny forskning och nya framsteg. Några prover av tillämpningsfält:

  • Generation av infografik.
  • Skapande av 3D-modeller och rekonstruktioner av monument och fortidens rester.
  • Utveckling eller hantering av digitala kartor för att visa var byggnader, gamla grödor, strider, kommunikationsnät finns eller hur de distribueras, etc.
  • Analys av litterära eller historiska texter på ett massivt sätt.
  • Hantering av webbservrar där data från någon humanioragren visas.
  • Utgåva av digitala böcker.
  • Datahantering av forskargrupper inom digital humaniora.

130616_F_EH_015_1847Alumnos.jpg

Senast uppdaterad Mar 2020

Om skolan

La Universidad de Barcelona es la universidad pública principal de Cataluña, con el mayor número de estudiantes y la oferta formativa más amplia y completa. Además, es el principal centro de investiga ... Läs mer

La Universidad de Barcelona es la universidad pública principal de Cataluña, con el mayor número de estudiantes y la oferta formativa más amplia y completa. Además, es el principal centro de investigación universitario del Estado y uno de los más importantes de Europa, tanto por el número de programas de investigación como por la excelencia lograda en este terreno. Läs mindre