Master of Science in Applied Developmental Psychology
University of Pittsburgh School of Education
Nyckelinformation
Campus läge
Pittsburgh, Amerikas förenta stater
språk
Engelsk
Studieformat
Blandad
Varaktighet
2 år
Takt
Heltid, Deltid
Studieavgifter
USD 947 / per credit *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
* PA-boende: 947 dollar per kredit, 11 765 dollar per termin; icke-PA bosatt: $ 1.630 per kredit, $ 19.949 per termin
Introduktion
MS in Applied Developmental Psychology (ADP) bygger de färdigheter du behöver för att tillgodose de olika behoven hos barn, ungdomar och familjer i flera olika inställningar, inklusive samhällsbaserade organisationer, skolor, sjukhus, föreningsorganisationer, bostadsbehandlingsprogram, ut -högskoleprogram och servicebyråer. Detta stränga fyra terminers program blandar utmanande kurser med samhällsbaserad praxis så att kandidater sticker ut i arbetsområdet.
Snabb fakta
- Programets varaktighet: 2 akademiska år (4 semestrar)
- Engagemang: heltid eller deltid
- Anmälningsperiod: höst
- Kurskrav: 36 högskolepoäng
- Format: Med undantag av några valfria och onlinekurser erbjuds ADP MS-kurser på kvällen.
- Ansökningsfrist: rullande antaganden; Barnlivsprioritet ges till ansökningar som har mottagits före den 1 mars.
- Behörighetskrav: GRE-examen krävs inte
Programöversikt
Genom en blandning av forskning och utbildning för yrkesutövar förvärvar studenter inom detta viktiga område kompetenser och expertis för att tillämpa kunskap om utveckling och evidensbaserad praxis för att hantera verkliga problem i verkliga miljöer. Tillämpade utvecklare är experter på tvärvetenskapligt samarbete; de använder sina kunskaper om aktuell forskning och evidensbaserade metoder för att utforma, implementera och utvärdera innovativa interventioner och program för barn, ungdomar och familjer; de betonar principer för positiv psykologi för att främja framgång för alla barn och ungdomar, särskilt de som är i utvecklingsrisk och / eller har utvecklings- / inlärningssvårigheter.
koncentrationer
Studenter kan välja mellan fem inriktningar:
- Tillämpade forskningsmetoder för organisationer som betjänar barn och ungdomar
- Beteendehälsa i skolor och samhällen
- Barn med särskilda hälsovårdsbehov med alternativ för barnliv
- Spädbarns psykiska hälsa
- Barn Ungdomsutveckling
Läroplan
Information om programmet
Genom en blandning av forskning och yrkesutbildning, studenter inom detta viktiga område förvärvar kompetenser och expertis i att tillämpa kunskap om utveckling och evidensbaserade metoder för att hantera verkliga problem i verkliga miljöer. Tillämpade utvecklingsforskare är experter på tvärvetenskapligt samarbete; de använder sin kunskap om aktuell forskning och evidensbaserade metoder för att designa, implementera och utvärdera innovativa insatser och program för barn, ungdomar och familjer; de betonar principer för positiv psykologi för att främja framgången för alla barn och ungdomar, särskilt de som är i utvecklingsrisk och/eller har utvecklings-/inlärningssvårigheter.
MS-studenter kan välja att koncentrera sig på ett av följande specialiserade områden för studier och praktik:
Tillämpade forskningsmetoder för barn- och ungdomsbetjäningsorganisationer (ARMO)
Tillämpade forskningsmetoder för barn- och ungdomsorganisationer (ARMO) specialisering fokuserar på att utbilda tillämpade forskare som kan producera relevant, användbar forskning för att utvärdera och förbättra viktiga program för barn- och ungdomsutveckling. Barn- och ungdomsbetjäningsorganisationer förväntas alltmer samla in och analysera en mängd olika data för att övervaka resultaten, förbättra prestanda, och visa effektivitet. Organisationer som betjänar barn och familjer, i alla fall, är ofta överarbetade och underfinansierade, gör sådana dataorienterade ansträngningar betungande. För att möta behoven hos barn- och ungdomsorganisationer, ARMO-specialiseringen utbildar utövare inom en modell av praktisk, tillämpad forskning för att utvärdera programmets funktion, prestanda, och resultat samt att bidra till den övergripande kunskapen.
Beteendehälsa i skolor och samhällen (BHSC)
Behavioral Health in Schools and Communities (BHSC) specialisering förespråkar förbättrad tillgång till och kvalitet på vård för familjer och barn och ungdomar med utvecklingsmässiga, social-emotionella och beteendemässiga svårigheter. En BHSC-specialisering är lämplig för studenter som är intresserade av konsultativ och direkt tillhandahållande av beteendevårdstjänster, utvecklingstjänster för barn med funktionsnedsättning, och programadministration; BHSC-specialister betonar också policyfokuserat arbete, utbildning, och förespråkande. Eleverna lär sig om emotionella och beteendestörningar, evidensbaserade interventioner och behandlingar för individer och grupper, programutveckling, och användning av resurser och data för att svara på identifierade frågor och tillhandahålla nödvändiga tjänster. Efter avslutat program, studenter i denna specialisering uppfyller alla evidensbaserade kurskrav för PA Behavior Specialist License. Studenter kan välja att också följa certifikatet för tillämpad beteendeanalys (BCBA) med ytterligare planering och kurser. BHSC-specialiseringen är inte en kliniskt fokuserad läroplan; därför, det förbereder inte eleverna för att ansöka om professionell psykologi eller rådgivningslicens eller att arbeta som professionell, licensierade rådgivare, terapeuter, skolpsykologer, eller skolrådgivare, antingen i offentliga eller privata praktikinställningar.
Barn med särskilda hälsovårdsbehov med barnlivsalternativ (CSHCN)
Barnen med särskilda vårdbehov (med barnlivsalternativ; CSHCN) specialisering förbereder studenterna för direkt arbete med familjer och barn som har särskilda hälsovårdsbehov i tvärvetenskapliga miljöer som barnsjukhus, övergångsprogram (dvs. ”step down” -program), och samhällsbaserade organisationer. Ökad fattigdom och funktionshinder har resulterat i ökad prevalens för barn som upplever kroniska vårdtillstånd och behov. Studenter i CSHCN-specialiseringen utbildas i förebyggande av utvecklingshälsovård och interventionsstöd för att möta barns sociala, emotionell, och beteendebehov i olika hälso- och allierade hälsoinställningar. Efter avslutat program, studenter som är intresserade av att ansöka om barnlivscertifikat (övervakas av National Child Life Council) kommer: har uppfyllt de förväntade kurskraven. Kandidater måste ansöka och uppnå en godkänd poäng på den nationella certifieringsprovet för att få praktikintyget.
Spädbarns mentala hälsa (IMH)
Infant Mental Health (IMH) specialisering ger studenterna möjlighet att få specialiserade färdigheter och kunskaper för att arbeta med mycket små barn (0 till 3 år) och deras familjer när det gäller främjande, förebyggande och intervention för optimal social-emotionell utveckling för barn. Utbildningen kommer att anpassas till de nyligen köpta IMH-kompetensriktlinjerna och kommer att förbereda IMH-studenter för att vara ”redo” för IMH-godkännande genom processen som bestäms av delstaten Pennsylvania. Spädbarns mentala hälsa är ett växande studieområde och praktik. Det finns flera potentiella anställningsmöjligheter inom tidiga barndomsbetjäningssystem inklusive; Hembesöksprogram, Del C IDEA Tidiga interventionsleverantörer, Barn, Ungdoms- och familjearbetare, Lärare för tidig vård, beteendevårdspersonal (socialarbetare, licensierade professionella rådgivare, psykologer), och mer.
Lärande utanför skolan (OSL)
Out-of-School Learning (OSL) specialisering är utformad för att förbereda professionella utövare som främjar den positiva utvecklingen av barn och ungdomar i en mängd olika miljöer utanför skolan. Barn- och ungdomars deltagande i organiserade aktiviteter utanför skolan har ökat dramatiskt, vilket har stimulerat tillväxten inom detta framväxande yrkesområde. OSL-specialiseringen inkluderar ett utvecklingsekologiskt perspektiv som betonar både barns utveckling och sammanhangets inverkan på den utvecklande individen. Det bygger på idén att tillväxten av OSL-aktiviteter ger en rik möjlighet att skapa och samordna utvecklingspositiva utrymmen.
Läroplan
Magisterexamen kräver 36 hp fördelade enligt följande: Tillämpad utvecklingspsykologi (ADP) Kärnkurser (18 hp), Specialiseringskurser (12 hp) och Community-Based Practice Learning (med capstone-projekt) kurser (6 hp).
Core Kurser
Alla heltidsstudenter i 36-hp Master of Science (MS) programmet i tillämpad utvecklingspsykologi (ADP) slutför en gemensam uppsättning (18 hp) av kärnan, grundläggande kurser under sitt första år.
- PSYED 2503 - Utveckling: Befruktning Genom Tidig Barndom
- PSYED 2504 - Utveckling: Middle Childhood/Ungdom
- PSYED 2510 - Bedömning av barns utveckling i verkliga sammanhang
- PSYED 2530 - Tillämpad utvecklingspsykologi (ADP): Professionell identitet och ledarskap
- PSYED 2542 - Evidensbaserade interventioner i verkliga världssammanhang I
- PSYED 2543 - Evidensbaserade interventioner i verkliga världssammanhang 2
Specialisering Kurser
(Övriga kurser kan väljas utifrån inriktning med godkännande av rådgivare)
Välj 18,0 hp från följande kurser:
Under programmets andra år genomför studenterna en fördjupad studie och utbildning i kurser som är anpassade till deras valda koncentrations-/specialiseringsområde, samt genomför en samhällsbaserad praktikinlärningsupplevelse som består av en fältplacering och utveckling av masterns capstone-projekt. ADP MS-studenter kan för närvarande välja mellan fem koncentrationer; ARMO, BHSC, CHSCN. CYD, och IMH, eller, de kan utforma sin egen studiekurs med rådgivarens godkännande. Se det typiska kurserbjudandet efter koncentration nedan. ADP MS-alternativ inkluderar slutförande av certifikatet för tillämpad beteendeanalys, Studera utomlands, och ta ytterligare valfria kurser.
- PSYED 2018 - Statistik 1: Beskrivande och inferentiell statistik
- PSYED 2113 - Utvecklingspsykopatologi
- PSYED 2141 - Barn- och ungdomsarbete 1 - Introduktion
- IL 2505 - Autism: Egenskaper och interventioner
- PSYED 2632 - Tillämpad forskningsdesign
- PSYED 2532 - Psykosociala aspekter av sjukdom
- PSYED 2520 - Introduktion till rådgivning
- PSYED 2521 - Teori, betydelse och övning av lek och aktivitet
- PSYED 2349 - Barnlivspraxis på sjukhus
- PSYED 2524 - Beteendebedömning och intervention
- PSYED 2003 - Reflekterande samråd
- PSYED 2005 - Spädbarnsutveckling
- PSYED 2006 - Insatser för psykisk hälsa hos spädbarn I
- PSYED 2007 - Grunden för spädbarns mentala hälsa 1
Examen Krav
ADP MS-programmet kräver att studenter framgångsrikt slutför ett Capstone-projekt under det andra året på en samhällsbaserad webbplats (vi arbetar med över 150 samhällspartners!). Capstones varierar mycket beroende på student- och samhällspartnerns intressen och behov.
Förutsättningar
- 3.0 GPA
- Kurser i forskningsmetoder och utvecklingspsykologi
- Erfarenhet av att arbeta med barn eller ungdomar
Karriär Pathways
- Samhällsbaserade program Administratörer, direktörer och handledare
- Utveckling Specialister
- Barn- och ungdomsförespråkare
- Hem besökare
- Beteende Specialist Konsulter (BSC)
- Ungdomsarbetare
- Barns liv specialister
- Beteendemässiga hälsospecialister
- Lärare med stark utbildning i tillämpad utveckling
- Research Associates
- Fakulteten i gemenskapen och 4-åriga högskolor
- Skyddstjänster för barn